Hoci časy, keď Subaru kraľovalo segmentu 4×4, sú už dávno minulosťou, stále má imidž akejsi klubovej značky. Tú zvláštnu príchuť mu dáva povestná spoľahlivosť a špecifický technický základ. Nie inak je to s piatou generáciou Legacy a jeho „off-roadovo“ ladenou verziou Outback. Motory „boxer“ a symetrický rozvod 4×4 AWD sú stále dôvodmi, prečo priaznivci tejto značky vedia Subaru mnohé odpustiť. Presvedčili sme sa o tom počas testu Outbacku s úžasným dieselovým motorom 2.0 D.
Exteriér
Že je Outback naozaj nový model, prezrádza už vonkajšími rozmermi. Podvozková platforma prináša rázvor 2741 mm, čo je o sedem centimetrov viac ako v minulosti. Aj na celkovej dĺžke 4775 mm pribudlo viac ako šesť centimetrov. Outback sa tak dotiahol k najväčším kombi v triede s výnimkou Volva XC70 a Audi A6 Allroad, ktoré však vychádzajú z modelov vyššej strednej triedy. Zato ich všetkých poráža výškou 1605 mm, a to aj tou svetlou. Podvozok je totiž zvýšený až o päť centimetrov na celkových dvadsať, čo začína zaváňať off-roadmi.
Prerod dizajnu budú zarytí subaristi asi ťažko znášať. Outback sa síce snaží kopírovať súčasný módny trend, no práve vďaka nemu prišiel o tradičné bezrámové okná a tretie bočné okno prekrývajúce zadný stĺpik. V porovnaní so svojím predchodcom tak pôsobí o čosi konzervatívnejšie. Oživujú ho len nové, veľkoryso dimenzované predné a zadné svetlá či hmlovky umiestnené v strieborných okružiach. Predná maska má v porovnaní s bežným Legacy o dve lamely viac, čo síce dáva Outbacku spolu s mohutnými nárazníkmi viac identity, no výsledný estetický efekt je skôr rozpačitý. Outback jednoducho nebol nikdy láskou na prvý pohľad. Prečo nás však potom Subaru začalo rozmaznávať dizajnovo veľmi vydarenou štvrtou generáciou?
Interiér
Veľká výška a široké dvere zabezpečujú vynikajúci prístup. Interiér vás očarí priestorom. V šírke a dĺžke môže smelo konkurovať autám vyššej strednej triedy. Zvlášť na zadných sedadlách ponúka excelentné priestorové parametre. Porovnanie s Fordom Mondeo či Škodou Superb nie je naozaj prehnané. Aj nad hlavou je dostatok miesta. Sedadlá majú veľkorysé rozmery, takisto operadlá, ale aj veľmi príjemné mäkšie čalúnenie.
Za volantom si nemáte problém nájsť miesto, ale ergonomických chybičiek je tu dosť. Napríklad ovládaním palubného počítača kolíčkom na prístrojovom paneli alebo ovládaním audiosústavy pripomína Outback začiatky deväťdesiatych rokov.
Rozmaznaný Európan si tiež bude musieť zvykať na „ázijský“ dizajn. Outback by si iste zaslúžil kvalitnejšie pôsobiace plasty, bohatšie modelované výplne dverí či farebný displej audia a palubného počítača. V tejto záplave „nudy“ žiari len trojramenný volant a prístrojový panel s priam futuristickým podsvietením. Oceníte však vzorovo veľké spätné zrkadlá a celkovo dobrý výhľad.
Vybavenie
Typický ázijský prístup v ponuke výlučne pevných balíkov výbav dospel v prípade Legacy a Outbacku k absolútnemu vrcholu. Kým konkurencia od Toyoty či Hondy sa snaží nemožnosť vyskladať si svoje vysnené auto cez ponuku príplatkového príslušenstva vyriešiť veľkorysým vybavením jednotlivých stupňov, Subaru si z požiadaviek zákazníkov nerobí ťažkú hlavu. Pri Impreze či Forestri to prekážať nemusí, pri drahom modeli inklinujúcom do vyššej strednej triedy to je neodpustiteľné. Chcete príklad?
Dieselový Outback je k dispozícii len v jednej jedinej úrovni vybavenia. Nemôžete si teda dopriať také samozrejmosti ako vstavanú navigáciu, parkovacie senzory, elektricky ovládané zadné veko, automatickú prevodovku ani kvalitnejšiu audiosústavu. Navyše tá, ktorú dostávate, určite nepoteší ucho ani len priemerného audiofila. V aute s cenou takmer 37 000 € sa predsa nebudeme rozplývať nad tým, že máte v sérii xenónové svetlá, diaľkové centrálne uzamykanie, elektrický balík na okná a zrkadlá, vyhrievané sedadlá či tempomat. Subaru tiež úplne odignorovalo nové bezpečnostné systémy. O aktívnom tempomate s pribrzďovaním, natáčacích reflektoroch, kontrole jazdného pruhu či monitorovaní slepého uhla zrkadiel môžete pri tomto japonskom výrobcovi len snívať.
Kufor má síce relatívne malý objem 459 litrov, no je doň skvelý prístup a pod jeho podlahou nájdete ďalšie schránky. Sklopením zadných sedadiel Outback tiež umožňuje z batožinového priestoru vytvoriť vodorovnú ložnú plochu. Je tu aj šesť praktických háčikov na zachytenie batožiny. Ďalšie schránky nájdete v interiéri. A je ich požehnane. Takže problémy typu kam s nápojmi, mobilom alebo mapami naozaj mať nebudete.
Motor a prevodovka
Originálny naftový boxer pod kapotou Outbacku vás doslova očarí. Je to nepochybne ten najkultivovanejší dieselový štvorvalec na svete. Uhádnuť, že tento motor spaľuje naftu, dá zabrať aj „profíkovi“. Prezradí to až pohľad na otáčkomer s červenou zónou od 4800 otáčok.
Rovnako očarujúci je jeho záťah. Tých 110 kW už pri 3600 otáčkach pôsobí oveľa vitálnejšie, ako by ste očakávali. Postaral sa o to aj mohutný krútiaci moment 350 Nm, ktorý máte k dispozícii od 1800 otáčok za minútu, a dobré sprevodovanie s vyslovene krátkou jednotkou. To možno aj preto, lebo v dieselovom Outbacku už nenájdete legendárny redukčný prevod. Pravdupovediac ho nepotrebuje. Aj bez neho dokáže bez problémov ťahať príves s hmotnosťou dvoch ton. Skvelou správou je rozhodnutie použiť šesťstupňovú prevodovku. Tá sa totiž postarala o excelentnú spotrebu.
Outback s pohotovostnou hmotnosťou 1400 kg dokáže v pohode jazdiť za menej ako sedem litrov nafty na sto kilometrov, o čom sa jeho benzínovým súrodencom môže len snívať. Radenie prevodov je pritom japonsky presné.
Jazdné vlastnosti
Tu je Outback opäť silným hráčom. Tlmenie nerovností odvádza takmer v štýle prémiovej triedy. Neprekáža mu betónová cesta, mačacie hlavy či drobný štrk. Ani v najťažších podmienkach sa neozýva vŕzganie plastov a karosérie. Za volantom cítiť precíznosť, s akou bolo toto auto navrhnuté. Komfort odpruženia však neznamená, že by Outback strácal istotu v zákrutách. Nízke ťažisko plochého motora a harmonický prenos výkonu na všetky štyri kolesá cez systém Symmetrical AWD ho drží vo zvolenej stope bez výrazných sklonov k pretáčavosti či nedotáčavosti.
Ťaží aj z väčšieho rázvoru a rozchodu kolies. Báť sa jeho výšky preto nemá zmysel. Preklz kolies aj pri tej najprudšej akcelerácii je pre toto auto veľkou neznámou. Nový systém Active Torque Split rozdeľuje totiž hnací moment medzi nápravy s ešte väčšou precíznosťou ako v minulosti. Stabilizačný systém či protipreklzový systém prichádzajú k slovu naozaj veľmi ojedinele.
Dokonca aj elektrický posilňovač riadenia dokáže ponúknuť veľmi príjemnú spätnú väzbu a hladkosť bez prenosu negatívnych síl na volant. Priamejší prevod prináša radosť z jazdy. Aj na brzdách cítiť, že sú koncipované na vyššiu záťaž. Ich účinok neslabne ani po opakovaných prudkých brzdeniach.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
jazdné vlastnosti | kvalita audiosústavy |
spotreba | ovládanie palub. počítača |
priestrannosť | individualizácia |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Subaru Legacy Outback 2.0 D |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 2×DOHC |
Objem motora (cm3): | 1998 |
Výkon (kW/ot.): | 110/3600 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 350/1800 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4730/1770/1545 |
Rázvor náprav (mm): | 2750 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 459/64 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 213 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,2 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 5,8 |
Cena: | 36 990 € |
Sériové vybavenie (vybrané prvky): | |
Stabilizačný systém VDC, 6× airbag, aktívne opierky hlavy, xenónové svetlá s ostrekovaním, hmlové svetlá, automatické udržiavanie výšky zadnej časti karosérie, diaľkové centrálne uzamykanie, tempomat, dvojzónová klimatizácia, strešné okno, vyhrievané predné sedadlá, elektrický balík na okná a zrkadlá, audio s CD-meničom + 6 reproduktorov, kožený volant a radiaca páka, hliníkové disky. |