Test: Dacia Logan 0.9 TCe - viac, ako sa zdá

Nie, nie je to láska na celý život, ale voľba z rozumu pre ľudí, ktorí dajú prednosť novému autu pred ojazdeným. My sme si Logan vyskúšali vo verzii 0.9 TCE Arctica.

05.04.2013 07:20
Dacia Logan Foto:
Logan sa rozmermi v podstate nezmenil, no jeho oblejšie tvary pôsobia solídnejšie než v minulosti.
debata (23)

Dacia Logan je často terčom posmeškov. Poznáte však iné auto, ktoré vám dá na hranici 10 000 eur priestor modelu nižšej strednej triedy, 510-litrový kufor, stabilizačný systém, navigáciu, klimatizáciu, tempomat, parkovacie senzory a moderný benzínový turbomotor?

Logan sa nič nehrá. Napokon v triede lowcostových sedanov, akými sú Peugeot 301, Citroën C-Elysé, Renault Fluence či Škoda Rapid, je jednoznačne najlacnejší. Štartuje už od 6500 eur. Len pre zaujímavosť, je to takmer dvakrát menej než škodovkársky konkurent. Samozrejme, na jeho kvality nemá, ale dvakrát horší určite nie je.

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Lepšie utajené šetrenie

Rozmery druhej generácie sa prakticky nezmenili, v Dacii však popracovali na dizajne. V porovnaní s minulosťou dokáže nový Logan predsa len o čosi viac utajiť svoj lacný korienok. Má svalnatejšie proporcie, výraznú prednú masku, veľké svetlá, pár ozdobných bočných prelisov, ale aj viac chrómu a delené okno zadných dverí, vďaka čomu je zadný stĺpik štíhlejší než v minulosti. Na druhej strane mu škodí široký rám okien, ale aj malé 15-palcové disky kolies, ktoré sa strácajú v jeho mohutnej siluete.

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Kompletne prepracovaný interiér pôsobí tiež solídnejšie. Nezbavil sa síce lacných tvrdých plastov ani ich pachu, typických pre Clio z deväťdesiatych rokov, no i tak tu cítiť viac zmyslu pre detail. Palubná doska už nie je z jedného jediného výlisku, je členitejšia a povrchovo štruktúrovaná. Na strednej konzole, volante či rukovätiach dverí nájdeme dokonca dekorácie a v prístrojovom paneli pochrómované lemy ukazovateľov. Už to nie je taká nuda, no jednoduché výplne dverí a prosté čalúnenie stropu predsa len prezrádzajú stráženie nákladov.

V priestore je Logan silným hráčom. Ťaží z veľkej šírky, pokojne konkurujúcej autám nižšej strednej triedy, napríklad Mégane, ale aj z vyššej stavby karosérie, vďaka ktorej dokáže vyčarovať úspornejšiu polohu sedenia a tým viac miesta pre nohy. Dokonca ani vzadu sa nebudete sťažovať, i keď zas veľká rezerva na kolená tu nie je. Miesta dosť je aj nad hlavou. Sedadlá však veľa komfortu neponúknu. Minimálne bočné vedenie kompenzujú mäkším čalúnením, ktoré by vás malo podržať v zákrutách, ale priznajme, veľmi to nefunguje. Chýbajú im tiež dlhšie časti na sedenie a vyššie operadlá, a to nehovoríme o tých vzadu, ktoré sú v podstate jednoduchou lavicou. Zato si slušne poradia s tretím cestujúcim.

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Ergonomickou novinkou je výšková regulácia sedadla vodiča. To je fajn, ale nerieši to zlý sklon volantu, ktorý je nastaviteľný len výškovo. Jednoducho ťažko nájdete polohu, pri ktorej by vám sadol do ruky tak ako pri moderných autách. Jeho srdce navyše vystupuje príliš do popredia, takže pri prehmatávaní zavadzia a aj jeho príplatkové kožené čalúnenie pôsobí akosi umelo, bez potrebnej dávky priľnavosti. V komforte riadenia vám nepomôže ani lakťová opierka, ktorá je len za príplatok, ani úzke výplne dverí, ktoré nepodržia váš ľavý lakeť.

Úspore nákladov sa nevyhlo ani jednoduchšie rozloženie niektorých ovládacích prvkov. Tak napríklad ovládače predných okien sú v spodnej časti stredovej konzoly a ovládače zadných medzi sedadlami, prístupné predným aj zadným cestujúcim, čím sa ušetrili štyri spínače. Nastavenie sklonu reflektorov sa nachádza až v ľavej spodnej časti palubnej dosky. Klaksón sa zas aktivuje malým spínačom na ľavej páčke stĺpika riadenia, čo nie je v krízovej situácii ideálne. Prístrojový panel je veľmi jednoduchý, ale funkčne mu niet čo vyčítať. Dva analógové dobre čitateľné prístroje dopĺňa displej s palivomerom a údajmi palubného počítača na pravej strane. Len tá oranžová farba je trochu retro.

Prekvapujúca výbava

Na druhej strane prekvapuje Logan niektorými prvkami výbavy, ktoré by ste od neho rozhodne nečakali. Štvoricu sériových airbagov dopĺňa stabilizačný systém ESP, ktorý nemá v základe ani Renault Fluence. Výbava Arctica pridáva predné hmlové svetlá, audio s USB-portom a ovládaním spod volantu, klimatizáciu či palubný počítač a elektrický balík na okná a zrkadlá. Najväčším prekvapením je však multimediálny audio-navigačný systém s dotykovým displejom, za ktorý zaplatíte len neuveriteľných 230 eur (!) a s dátami celej Európy o 119 eur viac. Sčasti to však vysvetľuje fakt, že v tejto konfigurácii prichádzate o CD-mechaniku, ktorú už potom nie je možné doobjednať. Multimediálny systém tiež prekvapuje veľmi slušným rozlíšením a v podstate aj jednoduchším ovládaním než v prípade nového Clia.

Po prvý raz si môžete v Logane dopriať aj tempomat, zadné parkovacie senzory či kožený volant a radiacu páku. Na zozname príplatkov je aj rezervné koleso. Tých 50 eur je však naozaj symbolických. Sympatické je, že ceny príplatkov nijako zvlášť nezamávajú s cenou. Takže s bohato vybaveným Loganom sa stále zmestíte do magickej hranice 10¤000 eur.

Po otvorení zadnej kapoty, ktorú odistíte jedine z exteriéru stlačením zámku, si všimnete, že práve kufor je miestom, kde sa šetrilo asi najviac. Odhalené plechy, biedne čalúnenie podlahy, ktoré sa prehýba pod nákladom, a jednoduché závesy s pružinou, ktoré zmenšujú využiteľný objem, prezrádzajú cenovú orientáciu tohto auta. Nepraktické je aj zatváranie bez vnútornej rukoväte. Veko tak zatvoríte buď zvonka, čím si zašpiníte ruku, alebo znútra za ostrý výrez spodného plechové výlisku. Zato objemom 510 litrov Logan prezrádza, že úlohu lacného rodinného auta zvládne oveľa ľahšie než hatchback Sandero (320 litrov). Navyše môžete sklopiť zadné operadlá, čím objem ešte vzrastie. Zmieriť sa však treba so schodom v podlahe, čiastočne prekrytým mäkkým kobercom, otvorom zmenšeným pevnostnou priečkou medzi kabínou a kufrom a tiež veľmi malým vstupným otvorom, ktorý prakticky znemožňuje nakladanie veľkých predmetov. Aj v interiéri nájdete množstvo odkladacích miest.

Downsizing vždy nefunguje

Pod prednou kapotou je všetko inak. Asi tomu neuveríte, no pri jej otváraní vám pomáha štandardne montovaná plynová vzpera, ktorú nenájdete často ani na autách s cenovkou vysoko nad 20 000 eur. Logan tu skrýva prekvapujúco vyspelú techniku. Starý 4-valec 1.6i nahradil ultramoderný celohliníkový preplňovaný 12-ventilový 3-valec 0.9 TCe (66 kW), ktorý disponuje takými vychytávkami ako variabilným časovaním ventilov, grafitovým povrchom piestov či variabilným olejovým čerpadlom a oddeleným chladiacim okruhom pre hlavu a blok. Namiesto vyvažovacieho hriadeľa má asymetricky „vyvážený“ zotrvačník. Na Daciu vskutku technologická revolúcia. Prekvapí nielen chodom prakticky bez vibrácií, ale aj akustickým prejavom. Jeho 3-valcový charakter odhalíte až vo vyšších otáčkach.

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Za volantom však veľmi rýchlo zistíte, že radikálny downsizig má aj svoju odvrátenú stránku. Výkonom 66 kW doplnených krútiacim momentom 135 Nm papierovo motor síce v pohode stíha starému 4-valcu, no má pomerne nehomogénnu charakteristiku. To prekáža, najmä ak je spojený len 5-stupňovou prevodovkou s dlhými, ekonomicky ladenými prevodmi. Do 1500 otáčok za minútu je totiž agregát 1.2 TCe bez „života“ a tiež mu chvíľu trvá, kým sa prebudí. Ak potrebujete vyraziť rýchlo z križovatky a neodhadnete otáčky, nie je práve vaším spojencom. Nechať v štichu vás môže, aj keď preradíte na vyšší stupeň príliš skoro. Opäť sa dostanete do „hluchej zóny“ a s pedálom na podlahe čakáte na reakciu, čo je v kritických situáciách nepríjemné. Navyše aj v pásme nad 2000 otáčkami má motor výkyvy. Najlepšie je to riešiť miernym vytáčaním, no potom bude vaším trestom vyššia spotreba, teda presne to, čo Renault nechcel.

Ak chcete jazdiť ekonomicky a bezpečne, nesmiete motor podtáčať ani vytáčať, a na to treba cvik. Zázraky inak nečakajte. V meste si Logan aj so zapnutým režimom Eco pýtal 8,2 litra paliva, mimo neho vrátane diaľničných úsekov klesla spotreba na 6,4 litra benzínu na 100 km. Osobne by sme preto dali asi prednosť slabšiemu, ale „čitateľnejšiemu“ a na palivo určite nie náročnejšiemu 4-valcu 1,2 16v (55 kW). Usporené peniaze môžete potom investovať do výbavy. Na konto prevodovky ešte spomeňme, že jej presnosť radenia je lepšia, než sme očakávali a možno lepšia než pri konkurenčnom Citroëne C-Elyseé.

Stvorený na zle cesty

Podvozok Loganu bol vyvíjaný najmä pre krajiny východnej a južnej Európy. To je dobrá správa, pretože naše cesty patria určite k tým najhorším. Logan, hoci jeho zavesenie je v podstate identické s predošlou generáciou, s nimi však veľké problémy nemá. Vyššia svetlá výška, mäkšie odpruženie a vyšší profil pneumatík obutých na 15-palcových diskoch dokážu odfiltrovať podstatne viac rázov než neporovnateľne drahšie moderné autá. Dokonca aj zvuková izolácia podvozku je na úrovni.

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Daňou sú, samozrejme, väčšie náklony v zákrutách a s tým súvisiaca priemerná stabilita pri prudších manévroch. Logan je tiež citlivý na bočný vietor. V zálohe má však ESP, takže nečakaných reakcií sa báť nemusíte. Istotu za volantom znižuje preto riadenie, ktorému síce nechýba presnosť, ale ponúka len veľmi biednu spätnú väzbu. Navyše potrebuje na vychýlenie kolies z krajných polôh viac než „staromódne“ tri otáčky volantu, takže sa sním narobíte a navyše „vypadávate“ zo sedadiel. Celkový komfort jazdy trpí aj aerodynamickým hlukom, spôsobeným nielen tvarom karosérie či spätných zrkadiel, ale aj šetrením na tesneniach dverí. Už pri rýchlosti 120 km/h je v Logane dosť výrazný hluk na to, aby vám otrávil dlhú cestu. Logan je auto o kompromisoch. Dacii sa však podarilo namiešať výrazne lepší mix medzi nutným šetrením a vytvorením pocitu z normálneho auta ako pri prvej generácii. Nedostatky Loganu sa dajú akceptovať, pretože ich ospravedlňuje cena. Tá je za to, čo vám ponúka, naozaj bezkonkurenčná.

Výhody Nevýhody
miesto v kabíne aerodynamický hluk
veľký kufor plasty v interiéri
cena riadenie
Technické údaje
Model: Logan 0.9 TCe Arctica
Objem motora (cm3): 898
Výkon (kW/ot.): 66/5250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 135/2500
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4347/1733/1517
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 510/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,1
Komb. spotreba (l/100 km): 5,0
Cena: 8790 €
Sériové vybavenie Arctica (vybrané prvky):
4× airbag, stabilizačný systém ESC, predné hmlové svetlá, výšková regulácia volantu a sedadla vodiča, diaľkové centrálne uzamykanie, manuálna klimatizácia, palubný počítač, elektrické ovládanie okien, el. ovládanie vyhrievaných spätných zrkadiel, delené zadné operadlá, 15-palcové oceľové disky.
23 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek