Príbeh dokonalej zmesi britskej konzervatívnej elegancie, rozprávkového luxusu a terénnych schopností na úrovni drsných off-roadov pokračuje. My sme si tento „rolls do blata“ vyskúšali so slabším dieselovým motorom 3.0 TDV6 a v strednej úrovni vybavenia Vogue.
Stačí pár kilometrov a všetko je jasné. Range Rover zostáva referenčným modelom luxusných terénnych áut. BMW X5 či Mercedes triedy GL stoja v triednej hierarchii tak o dva stupne nižšie, Audi Q7 je len predĺženým Touaregom a Porsche Cayenne zas jeho premotorizovanou verziou pre tých, ktorí sa hanbia za logo VW. A Cadillac Escalade? Ten nech ďalej vozí kovbojov či raperov z Bronxu, no nie anglickú kráľovnú. Range Rover je skrátka iná liga. Najbližšie má k nemu asi Jeep Grand Cherokee, aspoň čo sa týka komfortu, ale povedzme si pravdu. S ktorým z nich by ste chceli vyraziť na poľovačku a večer zaparkovať pred Royal Albert Hall?
Aj preto Briti pri vývoji dizajnu neexperimentovali. Ak sa vám Range Rover nikdy nepáčil, nebude sa vám páčiť ani teraz. Ak ste ho milovali, niet dôvodu, prečo by to tak nemalo zostať. Má tradičné tvary s mohutným pontónom a „plávajúcou“ strechou, ktorá akoby sa vznášala nad kabínou lemovanou pásmi okien. Ani rozmery nepodstúpili radikálne zmeny. Do dĺžky a na rázvore pribudli len tri decentné centimetre, aby zostal formát stále pod piatimi metrami. Naopak, strecha mierne klesla.
Dizajnová evolúcia mu však priniesla úhľadnosť a možno zopár ozdôb, na ktoré bol Range Rover doteraz skúpy. Ešte nikdy sa totiž Land Rover nezameral na aerodynamiku tak ako v tomto prípade. Na jej oltár padli dokonca aj tradičné prieduchy predných blatníkov. Ostalo z nich len torzo v podobe troch ozdobných horizontálnych prelisov na dverách v kontrastnom vyhotovení.
Stále má schopnosť brodiť sa v 90-centimetrovej vodnej priekope a nájazdovými uhlami súťažiť s vojenskými špeciálmi. Len monumentálne 21-palcové príplatkové disky zameňte potom radšej za devätnástky.
Šaty z hliníka
Svoje najväčšie tajomstvo skrýva pod nalešteným lakom. Karoséria je po prvýkrát vyrobená z ľahkého hliníka. Možno budete protestovať, že takáto konštrukcia je pre terénne auto príliš krehká a drahá na servis, ale spomeňte si na Defender. Ten je z hliníka už od roku 1948 a zatiaľ sa nikto nesťažoval. Podstatné je, že na váhe ubudlo neuveriteľných 420 kg! (v porovnaní s pôvodnou verziou TDV8). Plne naložený Range Rover je tak stále ľahší ako jeho prázdny predchodca. A to je výhoda nielen na asfalte.
Jeho mohutnosť si uvedomíte až pri nastupovaní. Úhľadné línie v kombinácii s obrovskými kolesami totiž z diaľky maskujú skutočnú veľkosť. Po otvorení dverí doň musíte doslova vstúpiť. Preto je dobré, že robustné dvere kryjú aj prahy, čím sa vyvarujete zašpineniu oblečenia. Zvlášť pri vystupovaní. Ak sa vám nechce namáhať, môžete spustiť karosériu do najnižšej polohy, prípadne investovať do výsuvných stúpačiek. Kým prístup dopredu je bezproblémový, dozadu sa nastupuje ťažšie. Môže za to úzky vstupný otvor spodnej časti dverí, ustupujúci obrovským oblúkom blatníkov.
Za volantom však rýchlo zabudnete na virtuálne starosti. Vládne tu omamná vôňa kože a dreva a samozrejme obrovský priestor. Veď na dĺžke interiéru pribudlo až 12 centimetrov. Vysoký posed a výhľad na mohutnú prednú kapotu posilňuje vaše sebavedomie a pocit neohrozenej nadvlády nad situáciou. Kožené, vyhrievané, ventilované, masážne a elektricky nastaviteľné sedadlá vás rozmaznávajú v štýle first class Airbusu A 380. Každé z nich má navyše sklopné lakťové opierky, ak by vám náhodou nestačila tá tvorená širokým stredovým boxom. Sú síce úzke a pri zapínaní pásu zavadzajú (ak sú sklopené), ale zbytočné určite nie sú. Vďaka výškovej regulácii umožňujú totiž pohodlné opretie lakťa s dosahom ruky na volant. Je to o to dôležitejšie, že v Range Roveri si už ruku neopriete o radiacu páku.
Podobný komfort si užijú aj zadní pasažieri. Aj tí majú vyhrievané sedadlá a elektricky nastaviteľný sklon operadiel. Za príplatok dokonca masážne. K úplnej dokonalosti im chýba azda len pár milimetrov na dĺžke sedákov. Niet pochýb, že sa sem zmestí aj piaty pasažier, ale lepším nápadom je asi vysunúť na jeho miesto širokú lakťovú opierku.
Menej tlačidiel, viac komfortu
Čo je však podstatné, Range Rover radikálne „prekopal“ ergonómiu ovládacích prvkov. Zabudnite na demonštráciu luxusu cez záplavu tlačidiel na stredovej konzole. Ich počet je zredukovaný na polovicu. O inteligentný poriadok sa postaralo nové dotykové rozhranie pre nastavenie funkcie vozidla, navigácie, klimatizácie, komunikácie, audia či slúžiace ako infocentrum off-roadových parametrov a kamier. Ovládanie je pritom veľmi jednoduché a intuitívne, pretože po bokoch obrazovky sú senzorické tlačidlá pre vstup do jednotlivých vetiev menu. Senzoricky ovládate napríklad aj vnútorné osvetlenie kabíny. Stačí sa dotknúť ktoréhokoľvek svetla. Systém Dual View navyše umožňuje odlišné zobrazenia displeja. Jedno pre vodiča a druhé pre spolujazdca. Spolujazdec tak môže sledovať s bezdrôtovými slúchadlami film počas jazdy bez toho, aby dej odpútaval pozornosť vodiča. Jednoducho ho nevidí. Chválime tiež prepracovaný multifunkčný volant. Nielen pre jeho aristokraticky tenký veniec, ale aj pre nové kruhové ovládače tempomatu a konečne normálne ovládanie klaksónu. V kritických situáciách tak už nemusíte hľadať lišty po jeho stranách.
S decentnou atmosférou však príliš neladí prístrojový panel, ktorý je podobne ako v Jaguari XJ založený výlučne na virtuálnom zobrazení. Všetko, čo vidíte, je projekcia vrátane analógových prístrojov. To by samozrejme až tak neprekážalo, nebyť lacnej grafiky. Obežné ručičky pôsobia ako z dvadsať rokov starej počítačovej hry. Je tiež škoda, že tento systém neponúka na výber viaceré konfigurácie usporiadania prístrojov, prípadne výber z viacerých farieb. Zato pri zbytočnom ambientnom osvetlení interiéru máte na výber až z deviatich. Tiež zaskočí, že v menu palubného počítača môžete listovať len jedným smerom.
Výsuvný kruhový ovládač prevodovky nie je tiež výhrou. Áno, ide o efektné riešenie, známe zo sesterských Jaguarov, Land Roveru Discovery či RR Evoque, ale k dokonalosti mu chýba správna poloha. Ak to už nie je klasická radiaca páka, tak potom má byť viac po ruke. Aby ste mohli počas jazdy voliť športový režim, prípadne neutrál. Ovládanie nového systému Terrain response, pneumatického podvozku, redukčnej prevodovky a elektrickej brzdy sa po viacerých zmenách v minulosti udomácnilo na stredovom tuneli v jasnej a prehľadnej forme.
Kufor s ľahším prístupom
Na vybavení Land Rover naozaj nešetril. V sérii verzie Vogue, ktorá je zlatou strednou cestou, je dosť prvkov jasne demonštrujúcich urodzený pôvod Range Roveru. Nájdete tu kožené čalúnenie, vyhrievané a ventilované elektrické sedadlá, zadné vyhrievané a nastaviteľné sedadlá. TV-tuner, či dokonca elektrické privieranie dverí a ovládanie zadného veka. Na druhej strane prekvapí, že priplácať treba za niektoré bezpečnostné prvky. Adaptívny tempomat, monitorovanie slepého uhla či samočinné prepínanie diaľkového režimu svetiel by malo byť v aute s cenou vysoko nad 100-tisíc eur úplnou samozrejmosťou. Ešte viac zarazí, že Range Rover vôbec neponúka systém upozornenia na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu. Doplniť môžete 4-zónovú klimatizáciu, nezávislé kúrenie, aktívny parkovací asistent, masážne sedadlá, ale aj úžasnú panoramatickú strechu či hi-endové audio Meridian s výkonom 1700 W.
Batožinový priestor má slušných 550 litrov a dokonalé čalúnenie, aby nebolo pochýb, že aj kufor je v tomto prípade súčasťou interiéru. Nie, nejde o rekordnú hodnotu, ale ospravedlnením je plnohodnotné rezervné koleso pod jeho dnom. Asi tušíte, že nejde o žiadnu „maličkosť“. Prístup uľahčuje elektrické ovládanie horizontálne deleného zadného veka. Najprv vyklopíte hornú časť a potom stlačením druhého tlačidla spodnú. Zatvorenie oboch častí sa však odohrá synchronizovane. Aby ste si kufor nezašpinili, máte k dispozícii praktickú plastovú vaničku.
Dokonca aj zadné operadlá sedadiel sa sklápajú elektricky, a to priamo z kufra. Potom sa zväčší užitočný objem na 2030 litrov s takmer vodorovnou podlahou. Ani v interiéri sa nezabudlo na odkladacie priestory. Sú však, ako sa patrí, decentne zakryté. Pred spolujazdcom sú hneď dve schránky, ako inak, otvárané elektrickým spínačom. Ďalšie nájdete vo výklopných kapsách dverí či na stredovej konzole pod dreveným obkladom.
Šesťvalec mu stačí
Riadiť tento kolos je naozaj zážitkom. Aj základný 6-valcový diesel 3.0 TDV6 (190 kW) dáva Range Roveru veľmi slušnú dynamiku. Tie štyri metráky ušetrenej hmotnosti jednoducho cítiť. Veď na stovku zrýchľuje tesne pod osem sekúnd, čo je porovnateľné so staršou 8-valcovou verziou! Zrýchlenie prebieha vďaka 8-stupňovej zamatovo radiacej prevodovke s neuveriteľnou ľahkosťou a bez pocitu, že sa motor namáha. O svojom nasadení dáva vedieť len pri vyšších otáčkach, keď do interiéru preniká príjemne tlmeným barytóno. Ťah nestráca ani pri vyšších rýchlostiach. Jednoducho, zásoba 600 Nm krútiaceho momentu udeľuje Range Roveru s relatívne malou pohotovostnou hmotnosťou 2160 kg schopnosť akcelerovať prakticky v každej situácii. A pritom je neskutočne úsporný.
Nebojíme sa povedať, že úspornejší ako súčasný Freelander. Prevodovka totiž drží otáčky stále na uzde. Často motor nepotrebuje viac ako 1500 za minútu. Z palubného počítača sme odčítali v meste údaj 8,6 litra nafty na sto kilometrov a po približne 800 kilometroch jazdy vrátane diaľnic a okresiek sa priemer plne obsadeného vozidla ustálil na 8,3 litra. Ak nezavádza palubný počítač, 85-litrová nádrž vám umožňuje obchádzať čerpacie stanice tisíc kilometrov. Nad jeho výberom by sme vôbec neváhali a ušetrené peniaze za 8-valec investovali radšej do výbavy.
Ticho, ticho, ticho…
Ovládanie Range Roveru nevyžaduje viac sily, ako bežné malé SUV. Riadenie je veľmi presné a komfortné. Ticho, pohodlie a vysoký posed však často skresľujú pocit rýchlosti smerom nadol. Treba si na to dávať pozor, pretože pri brzdení a v zákrutách nedokáže Range Rover celkom utajiť svoju hmotnosť a vyššie uložené ťažisko. Škoda, že aktívne stabilizátory zamedzujúce náklonom sú vyhradené len pre silnejší dieselový 8-valec. No aj tak je tento monument prekvapivo obratný a sebavedomý.
Range Rover tiež šokuje filtračnými schopnosťami svojho pneumatického podvozku. Dokonca aj na príplatkových 21-palcových diskoch sa akoby vznášal nad výtlkmi slovenských ciest. Hluk pneumatík či vetra sú preň neznámymi pojmami.
Nielen asfalt je však jeho domovom. Ak máte to srdce a nebojíte sa o lak či hliníkové disky, odbočte pokojne do najbližšieho svahu. Nový Range Rover je vyzbrojený do terénu tak ako nikdy predtým, už len z dôvodu nižšej hmotnosti. Stačí zaradiť redukčnú prevodovku, zvoliť jeden z módov systému Terrain Response (ľad, piesok, blato, kamene…) a pneumatický podvozok zdvihnúť do najvyššej polohy 295 mm. Za takýchto okolností sa luxusný Range Rover mení na predátora ochotného zdolať všetko, na čo si trúfne ktorýkoľvek off-road s rámovým podvozkom, vrátane brodov hlbokých 90 centimetrov. Ak ste v teréne laik, môžete nechať všetko na elektroniku. Nový režim Auto systému Terrain Response rozoznáva totiž charakter terénu a tomu prispôsobuje nastavenie vozidla od riadiacej mapy motora a prevodovky cez činnosť uzávierok diferenciálov až po úroveň asistencie trakčných systémov. Zorientovať sa v ťažkých podmienkach pomáha systém Surround Camera, pozostávajúci z piatich kamier zobrazujúcich tesné okolie vozidla, ktorý je vo Vogue sériovo.
Samozrejme, za luxus sa platí. Verzia 3,0 TDV6 Vogue štartuje na 102 745 eurách a s príplatkami sa môže pokojne vyšplhať na 120-tisíc. Na túto úroveň sa však dostanete aj s poriadne „nadupanými“ limuzínami Mercedesu triedy S či BMW radu 7. Range Rover vám pritom ponúka rovnakú prestíž a komfort a k tomu viac priestoru a pocit, že sa naň môžete spoľahnúť v akomkoľvek počasí a teréne.
Pohľadom Václava Lipavského
Tomáš Andrejčák sa Range Roveru povenoval dosť podrobne, nakoľko som však auto vyskúšal aj ja, nedá mi na záver nepridať pár svojich postrehov. Aj keď je celý z hliníka, stále má pohotovostnú hmotnosť 2160 kg (aj keď o celých 200 kg menej ako verzia TDV8). A to za volantom jednoducho cítiť. Aj keď sa ovláda neuveriteľne jednoducho, v končekoch prstov a pod zadkom cítite, koľko energie ho každá zmena smeru stojí. Aj s najslabším naftovým motorom je však jeho dynamika príjemná a vôbec nemáte pocit, že je lenivý. Jasné, vo vyšších rýchlostiach si rýchlo siahne na dno, no robí to s nadhľadom a nepôsobí pritom zadýchane.
Páči sa mi jeho osemstupňová automatická prevodovka. Pri defenzívnej jazde radí na vyšší stupeň už niekde pri 1800 otáčkach a na najvyšší prevodový stupeň (VIII.) sa dostane približne pri tempe 90 km/h (po zaradení otáčky spadnú na 1200). Manuálne ju k zaradeniu osmičky donútite dokonca už pri rýchlosti 75 km/h (1050 ot./min.). Stačí však jemne pridať plyn a automat okamžite o dva stupne podradí. Na diaľnici (130 km/h) motor točí len 1900 otáčok (VIII.), ak však dáte plný plyn, prevodovka podradí na päťku a otáčky vyženie na hranicu 3600.
Ak pri akcelerácii z miesta zarazíte plynový pedál do podlahy, automat vyženie otáčky na 1800, potom pustí motor do záberu, uzamkne menič a na vyšší stupeň preradí až niekde pri 4000–4200 ot./min. (aj v športovom režime). Príjemné je, že po prepnutí do manuálneho režimu vám do toho automat príliš nekecá a ani pri razantnom pridaní plynu nepodraďuje. K podradeniu ho donútite až kick-downom (zatlačenie pedálu až za tlakový bod pri podlahe).
Ani pri novom modeli sa však automobilka nevyvarovala celoživotnej náplne prevodovky (olej Shell ATF L12108). Land Rover opäť tvrdí, že v prevodovke nič meniť nemusíte. V motore je olej viskozitnej triedy 5W-30 a celkovo ho tam cirkuluje 6 litrov (v motore TDV8 je 9,4 l).
Range Rover je plný elektroniky, ktorá žerie neuveriteľné množstvo energie. Nie je preto prekvapením, že ak dlhšie stojíte na parkovisku a máte aktivovanú všetku elektroniku, môže sa po čase na displeji objaviť nápis „Low Battery – Please Start Engine“. V takom prípade musíte naštartovať a na nabitie akumulátorov na pôvodnú kapacitu jazdiť minimálne 30 min. (v mrazoch sa Range Rover dokonca dožaduje hodinového jazdenia). Práve elektronika by mu nakoniec mohla zlomiť väz. Už predchodca (o tom pred ním ani nehovoriac) bol známy svojimi vrtochmi s palubnou elektronikou. Snáď na tom v Anglicku popracovali a s novým luxusom na palube neprídu aj nové starosti. Zaujímavé bude tiež sledovať, ako si motor TDV6 poradí s mestskou prevádzkou. Väčšina týchto áut jazdí paradoxne po meste, kde sa ich časticový filter zapĺňa každú chvíľu. Samotná automobilka udáva, že časticový filter sa v tomto aute regeneruje každých 300 až 900 km, pričom pri tempe 50 km/h môže tento proces trvať pokojne aj 20 minút.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
výbava | adaptívny tempomat za príplatok |
prestíž | nemá asistent jazdy v pruhu |
komfort | grafika prístrojového panelu |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Range Rover 3.0 TDV6 Vogue |
Objem motora (cm3): | 2993 |
Výkon (kW/ot.): | 190/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 600/2000 |
Prevodovka: | 8-automat |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4999/2073/1835 |
Rázvor náprav (mm): | 2922 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 550–2030/85 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 209 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 7,9 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 7,5 |
Cena: | 102 745 € |
Sériové vybavenie Voque (vybrané prvky): | |
8× airbag, ESP, 4×4, Terrain Response, brzdenie v kolónach, redukčná prevodovka, pneumatické pruženie, regulácia svetlej výšky, 8-stupňová automatická prevodovka, stop-štart systém, vyhrievané čelné okno, elektrochromatické spätné zrkadlá, bi-xenónové predné svetlá, denné LED svetlá, zadné LED svetlá, kontrola tlaku v pneumatikách, kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné predné vyhrievané a ventilované sedadlá, zadné vyhrievané sedadlá s reguláciou sklonu operadla, tempomat, privieranie dverí, elektrické ovládanie zadného dvojdielneho veka, el. sklápanie zadných operadiel z kufra, kamerový systém Surround, TV tuner, audio 400 W, 20-palcové disky. |