Test: Citroën DS3 Cabrio - auto pre radosť

Kým Citroëny DS4 a DS5 sa hrajú na viac, ako na čo naozaj majú, malá DS-trojka je celkom iný prípad. Prémiová filozofia línie DS tu funguje oveľa lepšie ako v prípade jeho väčších súrodencov.

12.07.2013 08:00
Citroën DS3 Cabrio Foto:
Profil karosérie malého kabrioletu sa v porovnaní s DS3 nemení. Sťahovateľná je len plátenná časť strechy a zadné okno.
debata (1)

Zachádza totiž ďalej ako len po efekt dizajnu. A DS3 Cabrio s fantastickým preplňovaným štvorvalcom 1.6 THP k tomu pridáva aj príchuť adrenalínu a slobody.

Citroën DS3 je síce odvodený z „civilnej“ Cé-trojky, ale pocit z tohto auta je absolútne odlišný. Formátom tesne pod štyri metre sú prakticky identické, emóciami však určite nie. Minimálne previsy, veľká predná maska, agresívny svetelný podpis denných LED diód, bočný profil s obrátenou žraločou plutvou, dvojitá koncovka výfuku a krásne 17-palcové disky dotvárajú športový charakter kompaktnej trojdverovej karosérie. Prémiového ducha cítiť aj z 3D grafiky zadných svetiel a množstva chrómu. Jednoducho, dizajnu je na takom malom formáte až-až. V porovnaní s klasickým DS3 si DS3 Cabrio zachovalo prakticky celý reliéf karosérie. Na ulici si možno ani hneď nevšimnete rozdiel. Nie je totiž plnohodnotným kabrioletom ako napríklad Mini Cabrio. Citroën si pomohol receptom, ktorý využil Fiat pri otvorenom modeli 500. Bočné strešné oblúky aj rámy dverí zostávajú na svojom mieste. Sťahuje sa len plátenná strecha. Úplný kabrioefekt teda v DS3 nedosiahnete.

Citroën DS3 Cabrio Foto: Citroën
Citroën DS3 Cabrio Citroën DS3 Cabrio

Vydarená strecha

Má to však aj svoje výhody. Poznáte iný kabriolet, ktorého manipulácia so strechou je povolená až do rýchlosti 120 km/h? Samotné sťahovanie prebieha pritom veľmi rýchlo. Proces ovládaný elektromotormi trvá len 16 sekúnd. A voliť môžete medzi dvoma polohami. Buď sa stiahne len strešné plátno, alebo sklopíte aj zadné okno. V tomto prípade putuje zhrnuté plátno asi do polovice výšky zadných stĺpikov. Daňou za vietor vo vlasoch je potom prakticky nulový výhľad cez vnútorné spätné zrkadlo.

Ďalšou výhodou je lepšie utesnenie a lepšia ochrana posádky pred turbulenciami. Vysunuté zadné okno, ale aj spustené plátno na „pol žrde“ pôsobia v oboch polohách ako účinný deflektor. Víreniu vzduchu zabraňuje aj predná výsuvná sieťka. Malý kabriolet tak zvláda bez väčších problémov jazdu vo vyšších rýchlostiach. Aj so zavretou strechou je DS3 Cabrio veľmi slušne izolované. Prepúšťa menej hluku, ako by ste očakávali a na minimum eliminuje prefukovanie sprevádzané nepríjemným pískaním vetra. Problémom je len predný sieťkový deflektor, spôsobujúci v nápore vetra pri otvorenej karosérii aerodynamický hluk. Bodkou na konštrukcii je relatívne veľké, sklenené a vyhrievané zadné okno. Vďaka tomu je DS3 Cabrio prakticky celoročným kabrioletom a pri výhľade vzad sa zaobíde bez zásadných kompromisov.

Citroën DS3 Cabrio Foto: Citroën
Citroën DS3 Cabrio Citroën DS3 Cabrio

Interiér bez ústupkov

Kabína je spracovaná v prémiovom duchu. Nájsť nekvalitný materiál je problém. Vo veľkom sa tu uplatnili karbónové imitácie, klavírny lak, koža, hliník a chróm. Povrchové plasty a čalúnenie sú bohato štruktúrované. Tak trochu retro pôsobí len panel audiosústavy, známy z koncernu PSA azda už viac ako desať rokov, či nejednotné podsvietenie a grafika displejov. Zato prístrojový panel pôsobí veľmi moderne. Pri štartovaní sa ručičky efektne prebehnú celou stupnicou. Škoda len príliš hustého ciachovania rýchlomeru, ktoré robí odčítanie menej prehľadným.

Miesta je vpredu tak akurát. Športovo orientovanému autu však útulný kokpit svedčí. Stredová konzola je riešená tak, aby príliš nezavadzala kolenu vodiča. Spolujazdec zas ťaží z predsunutej schránky v spodnej časti palubovky, čo mu ponúka dosť priestoru na kolená. Vzadu sú pomery stiesnenejšie, ale rozhodne nie dramatické. V podstate rovnaké ako v klasickom DS3, čo je vlasten zázrak Len vyššie uložené sedadlá uberajú z miesta nad hlavou. Ak máte nad 180 cm, budete sa takmer dotýkať plátna. Na malý kabriolet s formátom pod štyri metre je však výsledok vcelku veľmi dobrý. Opäť sa o to postarala kompaktná plátenná strecha, ktorá nepotrebuje extra miesto na zloženie ani na mechanizmus. Aj preto je zadná lavica rovnako široká ako v bežnom DS3, čo je veľká výhoda. Prístup k nim uľahčuje mechanická pamäť predných sedadiel.

Citroën DS3 Cabrio Foto: Citroën
Citroën DS3 Cabrio Citroën DS3 Cabrio

Za volantom sa s DS-trojkou rýchlo skamarátite. V sérii má totiž výškovú reguláciu sedadla vodiča aj dvojosové nastavenie volantu. Skosený veniec však mohol byť o kúsok hrubší. Inak má veľmi dobré držanie aj tvar. Sedadlá sa tvária až prekvapujúco športovo, ale rýchlo zistíte, že ich bočnice sú dosť mäkké, takže extra oporu v zákrutách nečakajte. To isté platí pre mäkší a užší sedák. Iste by mu pomohla výsuvná stehenná opierka, ale držme sa pri zemi. Toto nie je skutočný hot-hatch. Zmieriť sa tiež musíte s klasickou chorobou trojdverákov – ďaleko uchyteným bezpečnostným pá­som.

S kufrom je to horšie. Na jednej strane oceňujeme, že vďaka sofistikovanej streche z neho ubudlo len 55 litrov, takže má celkových 245, čo nie je na minikabriolet zlý výsledok. A že ponúka dokonca možnosť zväčšenia pomocou sklopných operadiel, ale prístup doň je katastrofou. Veko kufra sa zdvíha na dvoch pantografoch a skrýva naozaj miniatúrny vstupný otvor. Kufor či väčšiu tašku tam teda ľahšie naložíte z interiéru ako zvonka, ak vôbec. A vyberanie rezervného kolesa si radšej ani nechcime predstaviť, i keď je fajn, že je v sériovej výbave. To sa totiž dnes, zvlášť pri kabrioletoch, nenosí. Aj v interiéri nájdete pár odkladacích miest. Obzvlášť chválime hlbokú schránku pred spolujazdcom.

Citroën DS3 Cabrio Foto: Citroën
Citroën DS3 Cabrio Citroën DS3 Cabrio

Vybavením ide DS3 Cabrio mierne nad štandard C3. V sérii má napríklad tempomat či manuálnu klimatizáciu. Úroveň Sport pridáva automatickú klimatizáciu, športové sedadlá, cúvacie senzory, hliníkové pedále, karbónový obklad palubnej dosky, čiernu radiacu páku, ale najmä výkonnú audiosústavu HiFi s centrálnym stredovým reproduktorom, ktorú v aute pre radosť veľmi oceníte. Len za 200 eur si môžete dopriať balík Pack Select Comfort s dažďovým a svetelným senzorom, elektrochromatickým zrkadlom či lakťovou opierkou. To už mohol Citroën rovno pribaliť do výbavy. Prémiové auto by si však nepochybne zaslúžilo xenónové svetlá, ale tie chýbajú aj v cenníku príplatkov.

Silný aj úsporný

Užívať si radosť z jazdy v tomto imidžovom mestskom „vozidielku“ sa dá nepochybne aj s trojvalcovým motorom 1.2 VTi či 4-valcom 1.4 VTi, lenže ak raz ochutnáte 156 turbokoní z preplňovanej jednašestky 1.6 THP (115 kW), nič iné chcieť nebudete. Výkon tomuto autu jednoducho náramne svedčí. Šprint na stovku trvá len 7,3 sekundy a pritom sa nedeje nič extra adrenalínové. Agregát vyvinutý v spolupráci s BMW má totiž nádherný kontinuálny záťah od 2000 až do 6500 otáčok za minútu, keď pracuje priam s lineárnosťou elektromotora. Pritom je nesmierne kultivovaný a posádku častuje krásnou, nie však hlučnou zvukovou kulisou. Pri podraďovaní vie dokonca poslať od výfukov jemné echo, takže vás priam provokuje stláčať plynový pedál.

Za dynamiku sa zväčša platí, ale DS3 nie je v tomto smere dobrým príkladom. Vďaka 6-stupňovému, prekvapujúco presnému, i keď predsa len trochu „gumenému“ manuálu, ktorý točí pri stovke len 2000 otáčok, vie byť dokonca relatívne úsporný. Dlhodobý priemer sa ustálil na hodnote 7,7 litra benzínu na 100 km. Ani úseky, na ktorých sme si nerobili ťažkú hlavu z ekológie, neskončili nad desiatimi. V meste sa dá jazdiť v pohode za osem. Ukázalo sa, že spotreba tohto turbomotora nie je taká citlivá na jazdný štýl ako v prípade menších, vyslovene downsizingových agregátov. Takže asi aj pri turbe platí, že „objem ničím nenahradíš“.

Komfortný športovec

Za volantom DS3 Cabrio rýchlo zistíte, že to nie je „hračka“ typu Fiatu 500 ani kostitras v štýle nekompromisne tvrdého Mini. Toto auto sa napriek kompaktným rozmerom správa takmer dospelo. Výkon vie vďaka elektronickému „samosvoru“ preniesť na cestu bez preklzov, nestrháva volant a v zákrutách poslúcha lepšie, akoby ste čakali. Podiel na tom majú krátke previsy prinášajúce takmer motokárový efekt aj obutie na 17-palcových diskoch. Len na hrboľatej trati má zadok tendenciu mierne znervóznieť, čo je dané jednoduchšou zadnou nápravou a tiež krútením mäkšej karosérie bez priečnych strešných nosníkov. DS3 Cabrio ich jednoducho nevie celkom utajiť.

Riadenie je presné aj dostatočne komunikatívne, len by to chcelo priamejší prevod. Tri otáčky volantu pôsobia v dnešných časoch naozaj dosť archaicky a na technickej trati či pri parkovaní vás nútia pracovať viac, ako autu so športovým naturelom prináleží. Veľkým plusom je komfort. Ak čakáte nekompromisnú tvrdosť a hluk od kolies, veľmi sa mýlite. Podvozok je síce tuhší, ale veľmi dobre naladený. Žiadne extra údery od náprav sa nekonajú. Stará sa o to aj výborná zvuková izolácia, podstatne lepšia ako pri Citroëne C3, čo je pri kabriolete zvlášť dôležité. Pod podlahou kufra napríklad nájdete takmer päť centimetrov hrubú izolačnú penu. Z tohto vrtkého auta teda nevystúpite unavený ani „ohučaný“. Citroënu sa podarilo nájsť skvelý kompromis medzi pohodlím a dynamikou.

Citroën DS3 Cabrio Foto: Citroën
Citroën DS3 Cabrio Citroën DS3 Cabrio

Citroën DS3 Cabrio nie je práve lacné auto. Je drahšie ako Citroën C3 a samozrejme drahšie ako klasické DS3. Cena našej verzie 1.6 THP Sport sa začína na 22 090 eurách. S príplatkami, ktoré nie sú extra drahé, to môže byť ešte o tisícku viac. Toto však nie je auto z rozumu. Za tieto peniaze môžete mať prakticky akýkoľvek slušne vybavený model nižšej strednej triedy, Octaviu, Focus či Golf nevynímajúc. Lenže za emócie a výkon sa dnes jednoducho platí. Tak berte, alebo nechajte tak. Sympatické je, že DS3 Cabrio vás aspoň nenúti robiť veľké kompromisy v komforte a bezpečnosti.

Výhody Nevýhody
ochrana pred turbulenciami cena
dizajn prístup do kufra
spotreba krútenie karosérie
Technické údaje
Model: DS3 Cabrio
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 115/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/4000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3948/1715/1452
Rázvor náprav (mm): 2458
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 245/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 214
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 7,3
Komb. spotreba (l/100 km): 5,9
Cena: 22 090 €
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky):
6× airbag, ESP, el. ovládaná strecha, denné LED-svetlá, predné hmlové svetlá, zadné LED svetlá, dvojosová regulácia volantu, výškovo nastaviteľné predné športové sedadlá, stredná lakťová opierka, kožený športový volant, zadný parkovací asistent, hliníkové dekorácie a pedále, karbónové obklady, automatická klimatizácia, tempomat, palubný počítač, el. ovládané predné okná, audio HiFi + USB, Bluetooth, dvojitá chrómová koncovka výfuku, zadný spojler, 17-palcové disky kolies, dojazdová rezerva.
Citroën DS3 Cabrio
Citroën DS3 Cabrio
+5Citroën DS3 Cabrio
1 debata chyba
Články podľa značiek