Test: Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI

Vyzerá drsne, nebojí sa poľných ciest a jeho poctivá mechanika zaručuje, že ani po rokoch nestratí nič zo svojej súčasnej príťažlivosti.

15.10.2009 14:14
Audi A4 allroad quattro Foto:
Audi A4 allroad quattro
debata

Keď Audi pred deviatimi rokmi vyrukovalo s oplastovaným Audi Allroad Quattro (technicky spriazneným s vtedajším A6 Avant), nikto netušil, ako naň trh zareaguje. Dnes vieme, že ľuďom sa myšlienka zvýšeného kombi s pohonom všetkých kolies zapáčila a ich peniaze nakoniec rozhodli, že projekt Allroad Quattro prežil. Napriek silnejúcemu vplyvu klasických SUV je tu totiž aj dnes skupinka zákazníkov, ktorým príde lepšia trakcia a stály pohon všetkých kolies z času na čas vhod, no nie sú kvôli tomu ochotní žiť celý rok po boku klasického SUV.

Sebavedomie mu rozhodne nechýba. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Sebavedomie mu rozhodne nechýba.

Úspech väčšieho poloterénneho kombi, ktoré sa dnes predáva už vo svojej druhej generácii (s druhou generáciou sa označenie zmenilo na A6 allroad quattro), pravdepodobne donútil Audi k úvahám nad jeho menším bratom. Ten by mohol základňu priaznivcov systému quattro ešte rozšíriť a pritiahnuť k značke mladšiu krv. Potrebný hardware mala automobilka dávno na sklade, takže zelená celému projektu vyzerala ako v celku logické rozhodnutie.

A4 allroad quattro bojuje aj drsnejším vzhľadom. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro A4 allroad quattro bojuje aj drsnejším vzhľadom.

Audi podrobilo klasickú verziu A4 Avant tvrdému výcviku v divočine, oblieklo ju do štýlového outdoorového oblečenia a vybavené nápisom allroad na zadku ho poslalo medzi hladných zákazníkov. Takto „zocelené“ Audi som mal k dispozícii na týždňový test.

Do prírody v štýlovom

Allroad je na život mimo asfalt pripravený slušne. Plastové lemy blatníkov, ochrana prahov aj spodkov nárazníkov vyzerajú dôveryhodne a verím, že v ľahkom teréne dokážu karosériu reálne ochrániť pred nepríjemnými škrabancami. Všetko je to samozrejme len plast, takže na divokom prekonávaní skutočných terénnych nástrah by si naleštené Audi nakoniec vylámalo zuby. Na to však určené nie je a väčšina exemplárov sa mimo pevný asfalt aj tak ani nedostane. Osobne mi k allroadu najviac pasuje predstava ako pózuje s lyžami na streche niekde vysoko v zasnežených Alpách. Keď tak nad tým premýšľam, v podstate by mu „sekol“ aj veľký nákladný príves alebo karavan.

Solídna konštrukcia

Audi bolo kedysi povestné svojimi veľkými motormi uloženými ďaleko pred prednými nápravami. Riešenie zabezpečujúce mimoriadnu pozdĺžnu stabilitu pri cestovaní na diaľnici však uberalo schopnostiam áut na náročnejších cestách plných zákrut.

Posledná generácia modelu A4 je však iná a aj laik musí postrehnúť, že jeho predný previs je výrazne kratší. Pravdou je, že konštruktérom sa podarilo výmenou umiestnenia spojky a diferenciálu v pohonnom reťazci posunúť prednú nápravu o neuveriteľných 154 mm vpred, čo pomohlo znížiť zaťaženie prednej nápravy a auto nie je v hraničných situáciách tak náchylné k nedotáčavosti.

Dlho očakávaný common-rail

Kolesá testovaného Audi roztáčal dlho očakávaný naftový agregát s priamym vstrekovaním common-rail. Systém, ktorý dnes používa takmer každý, koncern VW dlho ignoroval a prekvapujúco dlho držal pri živote úderné naftové motory so vstrekovaním PD (čerpadlo-dýza). Dnes je už jasné, že to bola slepá vývojová ulička, v ktorej utopil Volkswagen ťažké peniaze, našťastie z nej rýchlo vycúval a všetky koncernové značky prešli na obligátny common-rail. A čo to znamená pre testované Audi?

TDI, ktoré si zaslúži pochvalu nielen za spotrebu. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro TDI, ktoré si zaslúži pochvalu nielen za spotrebu.

Predovšetkým lepšiu kultúru chodu, menej hluku a širšie využiteľné pásmo otáčok. Doby, keď motory TDI ohurovali krátkym kopancom do chrbta pri prekročení hranice 2000 otáčok sú už našťastie minulosťou. Krátkodobé divadlo vystriedal neúnavný ťah odspodu a lineárny prísun sily až po obmedzovač. Možno to nie je tak efektné ako za starých čias, no v praxi je prejav nového agregátu omnoho priateľskejší.

Liatinový dvojliter využíva šestnásťventilovú techniku s dvojicou vačkových hriadeľov v hliníkovej hlave (tá už nepotrebuje zložitý mechanizmus prívodu nafty ku vstrekovačom a je nižšia), vzduchom chladené turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek statora (s pneumatickým ovládaním), vstrekovanie common-rail Bosch so vstrekovacím tlakom 2000 barov (používa nové vstrekovacie čerpadlo Bosch CP 4.1 s jediným piestom a teda aj podstatne nižšími trecími stratami voči výtlačnému výkonu) a piezoelektrické vstrekovače schopné pohotovejšej regulácie v prípade potreby regenerácie časticového filtra DPF. Práve neschopnosť jeho regenerácie pri motoroch TDI PD bola príčinou mnohých fatálnych porúch začínajúcich upchaným filtrom posielajúcim motor do núdzového režimu a končiacich smrteľným zakarbónovaním vstrekovacích dýz vo valcoch.

Okrem efektívnejšieho spaľovacieho procesu, kvalitnejšieho prehorenia jemnejšie rozprášenej zmesi a kompresného pomeru zníženého až z 18,5: 1 na 16,5:1 sa o lepšiu kultúru chodu starajú dva vyvažovacie hriadele.

Cestou aj ľahkým terénom

Najmenšie allroad quattro prináša novú dimenziu komfortu na rozbitých cestách. Kým cestné verzie bojujú (najmä v spojení so zníženým športovým podvozkom) s malým zdvihom pruženia, ktoré musí byť logicky pritvrdené, allroad sa na nerovnostiach len plaví, pričom jeho komfortne nastavené pruženie dáva tlmičom s veľkým zdvihom dostatok času na prácu. V praxi to znamená, že ani na veľmi rozbitej ceste auto neodskakuje a drží si potrebnú stabilitu. Práve jazda poľnou cestou je silnou stránkou tejto verzie.

Quattro si s klzkým povrchom vždy poradilo. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Quattro si s klzkým povrchom vždy poradilo.

Sériové pneumatiky s rozmermi 225/55 R17 majú relatívne vysoký profil aj na jazdu po nerovnom povrchu, takže okrem schopnosti slušne filtrovať menšie kamene, dokážu ich bočnice slušne odolávať prerazeniu o zliatinový disk. Testované auto však bolo obuté do príplatkových pneumatík Pirelli P Zero Rosso s rozmermi 245/45 ZR18, ktoré sú na kamene a iné ostré nástrahy terénu podstatne citlivejšie. O to lepšie sa však cítia na ceste.

Príplatkové pneumatiky sa najlepšie cítili na... Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Príplatkové pneumatiky sa najlepšie cítili na rovnom asfalte.

V horších podmienkach príde vhod aj legendárny pohon quattro s medzinápravovým diferenciálom Torsen, ktorý štandardne posiela 60 % krútiaceho momentu k zadným kolesám a zvyšok dopredu. Každopádne o distribúciu hnacej sily medzi jednotlivé nápravy sa stará quattro úplne automaticky, takže sa logikou jej prerozdeľovania nemusíte zaoberať. Vedzte len, že v nepriaznivých podmienkach dokáže predná náprava prenášať 65 % sily a zadná dokonca 85 %. Len pre úplnosť, počas testu som ani raz nezažil situáciu, pri ktorej by som mal pocit, že quattru dochádzajú sily a nemá na vzniknutú situáciu odpoveď.

Kvalitný interiér je pri Audi samozrejmosťou. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Kvalitný interiér je pri Audi samozrejmosťou.

Pre jazdu v teréne je allroad quattro vybavené stabilizačným systémom ESP s funkciou offroad detection. Riadiaca jednotka dokáže rozpoznať, že ste v teréne a upraví reakcie elektronických asistenčných systémov tak, aby vám jazdu po klzkom povrchu nekomplikovali, ale naopak uľahčili. Lacné a pritom skutočne účinné.

Miesto na kolená je vzadu na slušnej úrovni. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Miesto na kolená je vzadu na slušnej úrovni.

Na asfalte sa Audi bezstarostne opieralo do širokých príplatkových pneumatík, takže o priľnavosť núdzu naozaj nemalo. Na klzkejšom povrchu navyše predné kolesá dokážu viac zatočiť (ich vodiaca schopnosť nie je eliminovaná príliš veľkou hnacou silou, ktorú Torsen čiastočne posiela k zadným pneumatikám), takže auto zatočí aj na miestach, kde by verzia s predným náhonom pod plynom vyletela ako rozbehnuté kladivo. V tomto prípade by som sa skutočne prvýkrát nebál použiť často zneužívané tvrdenie „Náskok vďaka technike“.

Batožinový priestor má objem 480 l. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Batožinový priestor má objem 480 l.

Testované A4 allroad quattro pruží na klasických oceľových pružinách, čo mu dáva výhodu tichého prekonávania krátkych priečnych nerovností. Väčší model A6 allroad quattro na vzduchových vakoch vydáva pri každom prejazde väčšej nerovnosti nepríjemné rany dané princípom pruženia, takže kým dlhé nerovnosti zvláda ako na lietajúcom koberci, na krátkych nerovnostiach máte pocit, že autu odtrhnete nápravu. V A4 vám nič podobné nehrozí. K vašim ušiam sa dostanú len vzdialené tlmené údery kdesi od podbehov.

Na ceste plnej zákrut

Veľmi suverénne sa Audi chovalo aj na asfaltovej ceste. Vyššie ťažisko vyplývajúce z väčšej svetlej výšky síce posiela karosériu v zákrutách do mierneho náklonu, no auto sa napriek tomu správa veľmi stabilne a neutrálne (v A4 allroad quattro nie je, z dôvodu absencie adaptívnych tlmičov, súčasťou systému Audi drive select voľba režimov tlmenia). V nájazdoch do zákrut nereaguje tak ostro ako klasický Avant, ale ani náhla zmeny smeru nevyvedie jeho zadnú nápravu z rovnováhy.

Toto auto má trakcie na rozdávanie. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Toto auto má trakcie na rozdávanie.

Naftový dvojliter dokáže Audi s pohotovostnou hmotnosťou 1670 kg rozhýbať s nečakanou ľahkosťou a jeho rýchly nábeh krútiaceho momentu od spodných otáčok maskuje skutočnosť, že roztáča tri diferenciály a dlhý kardanový hriadeľ. Výborná je aj pružnosť rozbehnutého motora pri predbiehaní alebo v tiahlych diaľničných stúpaniach. Novému motoru naozaj ťažko čo vytknúť, je tichý, pružný a jeho výkonové krivky majú ukážkový priebeh.

Hliníkový podvozok môžete pri neopatrnosti v... Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Hliníkový podvozok môžete pri neopatrnosti v ťažkom teréne poškodiť.

Spokojný som bol aj s jeho spotrebou. Pod ťažobou väčšieho aerodynamického odporu, širokých pneumatík, hmotnosti auta a relatívne veľkých pasívnych odporov hnacieho mechanizmu logicky nemôže predvádzať spotrebu ako klasický A4 Avant s jednou poháňanou nápravou, no hodnota 7,5 l/100 km, ktorou som ukončil moje týždňové jazdenie na mňa urobila dobrý dojem. Svoj podiel na tom mala aj dobre odstupňovaná šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorej prevodové pomery zodpovedali určeniu auta do ľahšieho terénu aj na asfaltové cesty. Pri rozjazdoch v ľahšom teréne som sa však občas zamyslel nad životnosťou obloženia spojky. Predsa len ťažké auto a pohon quattro dávajú lamelám zabrať viac než dosť a keď si túto skutočnosť spojím s necitlivými rozjazdami niektorých šoférov, nezávidím ani dvojhmotovému zotrvačníku. Ostáva len dúfať, že Audi s tým počíta a spomínané komponenty jeho konštruktéri dostatočne nadimenzovali.

Prevodovej páke by pristali kratšie dráhy radenia. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Prevodovej páke by pristali kratšie dráhy radenia.

Audi urobilo modelom A4 allroad quattro ďalší premyslený krok. Jeho univerzálnosť, solídna konštrukcia a pokrokový motor majú obrovskú šancu dobyť pre Audi nové územia a posunúť jeho imidž opäť tým správnym smerom. S testovaným motorom vám jeho dynamika síce nevyrazí dych, ale stále ju môžete považovať za dostatočnú na „vyškolenie“ väčšiny rovnako veľkých áut. Spotrebu pritom bez veľkej námahy udržíte vo veľmi rozumných hraniciach.

Plastové doplnky plnia aj ochrannú funkciu. Foto: Václav Lipavský
Audi A4 allroad quattro Plastové doplnky plnia aj ochrannú funkciu.

Napriek spomínaným kvalitám ostáva najsilnejšou zbraňou testovaného auta jeho univerzálnosť, ktorá vám v určitých momentoch môže dokonca privodiť pocity nadradenosti. Za jeho volantom sa nemusíte báť rozbitej cesty, hlbšieho snehu ani rýchleho cestovania po diaľnici, pričom ani pri jazde v serpentínach nebudete mať pocit, že Audi muselo pri konštruovaní tohto auta robiť veľké kompromisy. A práve táto všestrannosť z neho robí naozaj dobrú voľbu.

Výhody Nevýhody
 spracovanie  výhľad vzad
 trakcia  ceny doplnkov
 spotreba  
Technické údaje
Model: A4 allroad quattro 2.0 TDI
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1968
Výkon (kW/ot.): 125/4200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1750 – 2500
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4721/1841/1495
Rázvor náprav (mm): 2805
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 480/64
Maximálna rýchlosť (km/h): 213
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,9
Priemerná spotreba (l/100 km): 6,4
Cena: 39 430
Sériové vybavenie allroad quattro (vybrané prvky):
ABS , EBV, EDS (elektronická uzávierka diferenciálu), ASR, ESP, elektromechanická parkovacia brzda, airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu aj vzadu, imobilizér, automatická klimatizácia, predné hmlové svetlomety, palubný počítač, strešný nosič, vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla.
Krútiaci moment motora 2.0 TDI má príkladne... Foto: Audi
Motor 2.0 TDI CR Krútiaci moment motora 2.0 TDI má príkladne plochú krivku.
debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek