Test: Ford Focus CC 2.0 16V Titanium X

Postaviť kabriolet s pevnou skladacou strechou dnes dokážu mnohí. Stačí mať dobrý hatchback, ktorý poslúži ako základ. Jednoduché? Ani nie. Nestratiť dynamické nadanie hatchbacku je totiž pre mnohé kupé-kabriolety stále nemožné.

02.06.2009 16:09
Ford Focus CC Foto:
Ford Focus CC
debata

Automobilka s modrým oválom patrí k výrobcom, ktorí pred každou nebezpečnou hrou dlho zvažujú svoje možnosti. Krok začať si s talentovanou konkurenciou aktuálnych kupé-kabrioletov a pustiť do sveta otvorený Focus je teda, zdá sa, dobre premysleným ťahom. Napriek tomu Ford nečaká, že CoupéCabriolet bude v predajných štatistikách lámať rekordy.

Kabriolet je najdlhšou karosárskou verziou... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Kabriolet je najdlhšou karosárskou verziou modelu Focus.

Dizajn od Pininfarinu

Urobiť z kompaktu kabriolet s pevnou skladacou strechou nie je pre dizajnérov jednoduché. Ford sa v tomto prípade elegantne zbavil zodpovednosti a nakreslením Focusu CC poveril talianske štúdio Pininfarina. Aj jeho návrhári sa však museli prispôsobiť určitým technickým obmedzeniam, takže tvar zadných partií do veľkej miery zodpovedá potrebe uskladniť mohutné dielce strechy. Konštruktéri sa (pravdepodobne po vášnivej debate s ekonomickým oddelením) rozhodli pre jej dvojdielnu konštrukciu. Tá znamená menej pohyblivých častí, lacnejšiu výrobu, menšiu citlivosť na poruchy, no aj väčšie rozmery obidvoch strešných panelov. Spolu s tým museli konštruktéri vytiahnuť rám čelného okna čo najďalej nad hlavy cestujúcich. Pri nastupovaní tak niekomu môže ostrá hrana rámu čelného okna vadiť, inak to však urobiť nešlo. Veľké strešné dielce potrebujú pri skladaní svoj priestor, preto musel zadný previs narásť. Focus CC je tak najdlhšou karosárskou verziou (o 41 mm dlhšou ako kombi). Napriek týmto obmedzeniam sa Pininfarinovi podarilo navrhnúť pomerne úhľadný celok s prijateľnými proporciami.

Dvojdielna strecha potrebuje za sedadlami veľa... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Dvojdielna strecha potrebuje za sedadlami veľa miesta.
Jej automatické zloženie trvá 23 sekúnd. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Jej automatické zloženie trvá 23 sekúnd.

Interiér

Za volantom sa budete cítiť ako v bežnom Focuse, kde vám okrem vysokého čelného okna a nenápadného tlačidla elektrického ovládania strechy na stredovej konzole nič nenaznačí, že by to malo byť inak.

Dobrú polohu za volantom si vo Focuse nájdete... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Dobrú polohu za volantom si vo Focuse nájdete rýchlo.

Focus CoupéCabriolet určite nie je plnohodnotným štvormiestnym autom, ako to Ford rád uvádza. Na to je miesto pred zadnými sedadlami príliš úzke a ich operadlá takmer kolmé. Problémom môže byť aj obmedzený priestor na hlavu zadných cestujúcich vyšších ako 180 cm. Ich využiteľnosť je však na kratších tratiach slušná.

Na kratšie vzdialenosti poslúžia zadné sedadlá... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Na kratšie vzdialenosti poslúžia zadné sedadlá dobre.

Batožinový priestor je pri vytiahnutej streche viac než dostatočný (534 l) a bez problémov dokáže dvojici pasažierov poslúžiť aj na dlhších letných dovolenkách. Použiteľný ostáva aj v opačnom prípade, nakladanie a vykladanie drobností však výrazne obmedzuje veľká zložená strecha a pod ňou zostávajúci malý nakladací otvor. Pred stiahnutím strechy (ktoré mimochodom trvá 23 sekúnd) musíte mať v batožinovom priestore natiahnutú horizontálnu ochrannú sieťku, ktorá vymedzuje priestor pre strešné panely a vašu batožinu.

Pod zloženou strechou ostáva 248 l priestoru. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Pod zloženou strechou ostáva 248 l priestoru.

Jazdné vlastnosti

Na diaľnici si z hľadiska jazdných vlastností absenciu strechy vôbec neuvedomíte. Budete sa cítiť ako v bežnom Focuse s dobre navrhnutým interiérom, šikovným koženým volantom a sympaticky krátkou radiacou pákou pekne po ruke. Nedôjde vám to dokonca ani v miernych tiahlych zákrutách. Reakcie na pomalé pokyny volantu totiž prenáša predná náprava veľmi plynulo, pričom tvrdšie pruženie dobre spolupracuje a kontroluje náklony nízkej karosérie.

Keď sa však cesta začne kľukatiť a objavia sa prvé výmole, uvedomíte si neoblomnosť fyzikálnych zákonov. Výstuhami spevnená karoséria dostáva od náprav príliš silné impulzy na to, aby ich prehliadla bez povšimnutia a v končekoch prstov pocítite jemné vibrácie sprevádzané prvými známkami pnutia. Nie, vŕzganie plastov to nie je, no napriek tomu cítite, ako vám stĺpik riadenia „ožíva“ pod dlaňami. Volant na každej diere zavibruje a spolu s mierne rozostreným obrazom vo vnútornom spätnom zrkadle pripomenie, že daňou za vietor vo vlasoch bude strata chirurgickej presnosti v serpentínach.

S natiahnutou strechou pôsobí karoséria pevnejšie. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC S natiahnutou strechou pôsobí karoséria pevnejšie.

Napriek všetkému ostáva Focus CC aj so stiahnutou strechou poslušným spoločníkom. Viac pevnostných výstuh a pomocných elektromotorov spôsobujú nenápadný posun ťažiska smerom vzad. Porovnávať preto jeho jazdné vlastnosti s klasickým Focusom zaváňa nepochopením základných princípov a mohlo by sa celkom dobre stať, že ostanete z ospanejšieho prejavu CoupéCabrioletu mierne sklamaný. Spomínaná obmedzená pevnosť karosérie znamená pomalšie reakcie na pokyny volantu, zložitý a objemný mechanizmus skladacej strechy menej miesta na zadných sedadlách a viac plechu za zadnými kolesami predsa len iný spôsob správania sa auta v prudkých zákrutách.

Jeho podvozok s výbornou zadnou nápravou Control Blade je v princípe konštruovaný na presné míňanie apexov. Slušne sa vyrovnáva s rozbitým povrchom a hoci nedokáže konkurovať neochvejnej stabilite základného hatchbacku, tlmiče si s novou situáciou dokážu poradiť. Dômyselná konštrukcia zavesenia spôsobuje, že sa do kabíny prenáša len málo vibrácií a celkový jazdný prejav je športovejší ako pri súčasnej francúzskej konkurencii. Nie je to však žiadny dravec a ako to už pri kompaktných kabrioletoch býva, funguje tým lepšie, čím pomalšie idete.

Control Blade sa stará o stabiltu aj na zlom... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Control Blade sa stará o stabiltu aj na zlom povrchu.

Posudzovať správanie sa tohto auta pri plnom nasadení na kľukatých cestách je trochu nemiestne. Kabriolet je predsa len primárne stavaný na uvoľnenú jazdu, ktorú Focus CC zvláda s nadhľadom. Navyše s testovaným dvojlitrom tvoria harmonickú dvojicu, ktorá dokáže šikovne slúžiť celý rok. Univerzálnosť a použiteľnosť auta zvyšuje aj slušná aerodynamika pri jazde so strechou v kufri. Do rýchlosti približne 100 km/h sa nemusíte obťažovať ani s vyberaním deflektora, ktorý bráni hromadnému ničeniu účesov. Pri vyšších rýchlostiach je už hluk vetra dosť otravný a vysunutie bočných okien pomôže len čiastočne. Keď strechu vytiahnete, všetko okolo stíchne, karoséria získa potrebnú pevnosť a diaľničné rýchlosti nebudú predstavovať žiadny problém.

Motor a prevodovka

Focus CC 2.0 16V sa vám za žiadnych okolností nebude zdať pomalý. Reakcie dvojlitra v spodnom spektre otáčok síce zaváňajú pokušením hneď nad ním „zlomiť palicu“, ako sa však ukáže neskôr, bola by to chyba. Motor má sily dostatok, len ho treba udržiavať pri živote v stredných a vyšších otáčkach.

Pri uvoľnenej jazde bude až nepatrične tichý a jeho prejav zamatovo jemný, keď však „pritlačíte na pílu“, pozvoľna prejde do režimu, v ktorom predvedie, že emisnými normami dusený dvojliter dokáže stále sprostredkovať slušnú zábavu za volantom. Agregát sa ochotne vytáča až k červenému poľu otáčkomera a svojou pružnosťou nahráva päťstupňovej prevodovke s pomerne krátkymi prevodmi. Je prekvapujúce, že dvojliter dostal dokonca ľahšie prevody ako základná benzínová jednašestka. Honba za výkonmi tak nie je nijak namáhavým procesom.

Motorovú kapotu môžete otvoriť iba kľúčom. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Motorovú kapotu môžete otvoriť iba kľúčom.

Pre zvýšenie účinnosti plnenia a oživenie prejavu v nízkych otáčkach má celohliníkový atmosférický dvojliter v sacom potrubí klapky zaisťujúce vírenie nasávaného vzduchu, tzv. swirl efekt. Technickou zaujímavosťou je aj použitie vyhrievaného termostatu, ktorý dokáže aktívne meniť teplotu agregátu v závislosti na prevádzkových režimoch, čo so sebou prináša aj menej produkovaných emisií. Šikovné a účinné.

Manuálna prevodovka testovaného auta fungovala výborne. Dráhy jej páky boli príjemne krátke, chod v kulise presný a synchronizačné krúžky zvládli aj rýchle radenie pri športovej jazde. Že to ešte ani dnes nie je samozrejmosťou, dokazuje stále dosť nových áut, ktoré „počítajú“ zuby prevodovky už pri náznaku športovejšej jazdy.

Prevodová páka je príjemne krátka. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus CC Prevodová páka je príjemne krátka.

Dvojlitrový Duratec má rád vysoké otáčok, v ktorých funguje excelentne. S tým žiaľ prichádza aj tienistá stránka v podobe vyššej spotreby. Udávaná kombinovaná spotreba 7,5 l/100 km vyzerá na papieri slušne, v skutočnej premávke s vyrovnaným podielom jazdy v meste aj mimo neho však radšej počítajte so spotrebou do 9 l/100 km. Súvisí to aj s hmotnosťou 1525 kg. Jej nárast o takmer 200 kg (v porovnaní s rovnako motorizovaným päťdverovým hatchbackom) sa najviac prejavuje v oblasti spotreby.

Focus CC vyzerá pevne, no ohromujúce výkony hatchbacku nečakajte. Napriek tomu je spomedzi aktuálnych kupé-kabrioletov Focus CC voľbou pre vodičov. Jeho jazdné vlastnosti a vyspelosť konštrukcie dokážu za volantom potešiť a hoci to znie ako klišé, za určitých okolností vás vtiahnu do deja. Jeho prirodzeným prostredím napriek tomu ostávajú mestské promenády. Jazdu so stiahnutou strechou zvláda bravúrne, pričom uvoľneným prejavom dokazuje, že svoju úlohu plní s nadhľadom. Keď však zaprší, stačí vytiahnuť strechu a ponáhľať sa domov. A možno sa pritom v zákrutách aj celkom slušne pobavíte.

Základná cena modelu Ford Focus CC 2.0 16V Titanium X: 31 440 eur (947 161 Sk)

Sériové vybavenie Titanium X (vybrané prvky):
ABS, EBD, EBA, ESP, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy predných sedadiel, palubný počítač, imobilizér, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, kožené čalúnenie sedadiel, autorádio SONY s CD prehrávačom, elektricky ovládané predné a zadné okná, predné svetlomety do hmly, tónované sklá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, 17-palcové zliatinové disky kolies, pneumatiky 205/50 R17.

Technické údaje:
radový štvorvalcový benzínový motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1999 cm3, maximálny výkon 107 kW (146 k) pri 6000 ot./min., maximálny krútiaci moment 185 Nm pri 4500 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 7,5 l/100 km
Prevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu nezávislé zavesenie Control Blade, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu aj vzadu kotúčové, vpredu chladené, vzadu plné, protiblokovací systém ABS s rozdeľovačom brzdnej sily, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: dvojdverový kupé-kabriolet, DxŠxV: 4509×1834×1456 mm, rázvor osí kolies 2640 mm, pohotovostná hmotnosť 1525 kg, objem batožinového priestoru 534/248 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,3 s
Maximálna rýchlosť: 208 km/h

debata chyba
Články podľa značiek