Test: Volkswagen Passat CC 2.0 TDI

17.05.2009 16:56
Volkswagen Passat CC
Volkswagen Passat CC pôsobí mimoriadne elegantným dojmom. Autor:

Toto "Comfort Coupé" postavené na základe Passatu sme si už mali možnosť vyskúšať so základnou benzínovou motorizáciou pod kapotou. Tentokrát sme mali tú česť s najsilnejšou vznetovou motorizáciou v podobe dvojlitra s výkonom 125 kW a dvojspojkovou prevodovkou DSG.

Veľa ľudí si myslí, že Passat CC je nástupca Passatu. Aby sme to uviedli na pravú mieru, samozrejme, že to tak nie je. Passat naďalej figuruje v portfóliu modelov značky Volkswagen, no Passat s prívlastkom CC je iba akýmsi jeho doplnkom. Volkswagen Passat je totiž už po niekoľko svojich generácii jedno z najlepších áut vo svojej triede, no aj keď spĺňa všetky požiadavky na ideálne auto strednej triedy, robí tak pomerne nezaujato. Bez emócii. Volkswagen si tento „nedostatok“ jedného zo svojich kľúčových modelov, ktorým Passat nepochybne je, uvedomoval. Vedel, že existuje skupina zákazníkov, ktorí chcú auto strednej triedy, no pred jeho úžitkovými vlastnosťami uprednostňujú skôr dizajn, ktorí len tak nesplynie s davom a špičkové jazdné vlastnosti. A preto vznikol Passat CC.

Lúče 18-palcových diskov kolies pripomínajú...
Lúče 18-palcových diskov kolies pripomínajú lopatky turbíny. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Comfort Coupé

Ak by to niekomu ešte doteraz náhodou nebolo jasné, v prípade Passatu skratka „CC“ neznamená „Coupé Cabrio“, ale „Comfort Coupe“. Nízka silueta Passatu CC svojim profilom naozaj trochu pripomína kupé, ale v skutočnosti ide o pravý štvordverový sedan. Podobne ako väčšina dvojdverových kupé, aj Passat CC má bezrámové okná a to dokonca na všetkých štyroch dverách. Vyzerá to naozaj veľmi dobre, no pri vyšších rýchlostiach na diaľnici sú takéto okná trošku hlučnejšie.

Hliníkový dekor palubnej dosky sa k charakteru...
Hliníkový dekor palubnej dosky sa k charakteru auta naozaj hodí. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Prvotriedne materiály

Ešte stále platí, že interiéry modelov značky Audi patria medzi tie najkvalitnejšie. Audi je však súčasťou koncernu Volkswagen a upodozrievame vedenie, že spracovaním interiéru tohto Volkswagenu poverilo ľudí z Audi. Naozaj sme v interiéri Passatu CC nenašli jediný prvok, ktorý by nám nejako prekážal, alebo ktorý by na nás pôsobil nekvalitným dojmom.

Cestujúci na zadných sedadlách si užívajú...
Cestujúci na zadných sedadlách si užívajú značný komfort. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Štvormiestny interiér

Na rozdiel od bežného Passatu, v Passate CC sú iba štyri miesta na sedenie. Na tento fakt sa dá pozrieť aj ako na nedostatok, ale funkciu päťmiestneho rodinného auta s vysokou úžitkovou hodnotou zastáva predsa Passat. Ako to vyplýva z jeho označenia, Passat CC je komfortné „kupé“ a preto poskytuje maximálny komfort aj pasažierom na zadných sedadlách. Síce len dvom, ale o to pohodlnejšie sa vzadu cítia. Miesta na nohy je vďaka dlhému rázvoru až nazvyš, no kvôli prudko klesajúcej línii strechy sa môže stať, že osoby vyššie ako 185 cm sa budú hlavou dotýkať stropu.

Vznetový dvojliter s výkonom 125 kW a...
Vznetový dvojliter s výkonom 125 kW a vstrekovaním Common rail. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

2,0 TDI + DSG = ?

Výsledkom tejto rovnice je až prekvapivo dobrá kombinácia. Dvojlitrové TDI-čko už s novým vstrekovaním paliva typu Common rail má tradične dostatok síl v celom spektre otáčok, no práve vďaka inému typu vstrekovania paliva má aj o niečo kultivovanejší chod. V interiéri ho za normálnych okolností takmer nepočuť a vo vyšších otáčkach má na diesel prekvapivo pekný zvuk. Nepovedali by sme, že vrcholnou vznetovou motorizáciou takéhoto auta bude „len“ silnejší dvojliter s výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 350 Nm, no napriek pohotovostnej hmotnosti takmer 1500 kg robí tento motor z Passatu CC celkom svižné auto.

Prevodovka DSG odvádza kus dobrej práce, no...
Prevodovka DSG odvádza kus dobrej práce, no manuál je manuál. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Dvojspojková robotizovaná manuálna prevodovka DSG si s motorom veľmi dobre rozumie. Občas sa nám zdalo, že agregát vytáča viac ako by bolo treba a inokedy zas, že radí príliš skoro, ale väčšinu času pracovala úplne ideálne. Rýchlosť jej radenia nás stále udivuje. Jej úspornosť je pri tom podľa nás veľmi podobná tej, ktorú dosahuje rovnaký motor s manuálnou prevodovkou. Jednoznačne je to tá najlepšia automatická prevodovka na trhu. Vyplýva to však z jej konštrukcie, pretože táto prevodovka nemá hydrodynamický menič krútiaceho momentu, ako bežné automatické prevodovky, ale vo svojej podstate je to samočinná manuálna prevodovka s dvoma spojkami. Obidve spojky teda môžu mať zaradený istý rýchlostný stupeň a elektronika potom iba bleskovo prepína medzi spojkami. V zábere ja tak vždy tá, ktorá ma zaradený vhodnejší prevodový stupeň, no ak ho nemá ani jedna, vtedy si na preradenie predsa len trošku počkáte. Ak sme už povedali, nepochybne je to tá najlepšia „automatická“ prevodovka, no napriek tomu by sme si zvolili manuál.

Oproti bežnému Passatu pôsobí Passat CC o niečo...
Oproti bežnému Passatu pôsobí Passat CC o niečo mohutnejšie. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Jazda

Nedá nám nespomenúť adaptívne pruženie DCC. Motorizácie počnúc výkonom 125 kW ho majú v sériovej výbave a musíme povedať, že Volkswagenu sa naozaj podarilo. Má tri režimy: Comfort, Normal a Sport. Medzi prvým a posledným je citeľný rozdiel, prostredný je podľa nás zbytočný. Režim „Comfort“ je ideálny na ničím nerušené „plávanie“ krajinou pri dlhších cestách a tiež veľmi vhodný do mesta. Akonáhle však zvolíte režim „Sport“, auto citeľne pritvrdne a na kvalitnom povrchu si dokážete jazdu naozaj užiť. Passat CC možno vyzerá skôr ako elegantná limuzína, no jeho schopnosti na ceste sú veľmi prekvapivé. Vďaka nízkemu ťažisku, širokému rozchodu kolies, no v neposlednom rade aj vďaka 18-palcovým kolesám so širokými pneumatikami dokáže v zákrutách divy. Aj keď sme si mysleli, že sme to s nájazdovou rýchlosťou do zákruty trochu „prepískli“, auto sa tvárilo, že sa nič nedeje a dokonca aj bez kvílenia pneumatík vykrúžilo oblúk s nami požadovaným polomerom. Až v naozaj kritických situáciách sa dostaví mierna nedotáčavosť.

Takejto siluete vďačí Passat CC za označenie...
Takejto siluete vďačí Passat CC za označenie "Coupé" vo svojom názve. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Vynikajúca spotreba

Keď sme preberali Passat CC s plnou nádržou, palubný počítač nám ukázal dojazd až okolo neuveriteľných 1100 km. Najprv sme to považovali za veľmi optimistický údaj, no neskôr sa ukázalo, že je to realita. Výrobca udáva spotrebu paliva v mestskom cykle 7,8 litra nafty na 100 km. My sme jazdili za šesť litrov. Pri diaľničnej 130-tke sa spotreba pohybovala medzi 6 až 7 litrami na 100 km. Auto za to nepochybne vďačí aerodynamickej karosérii s relatívne malou čelnou plochou (vďaka malej výške), ale samozrejme aj úspornému motoru a prevodovke. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor pri zaradenom šiestom prevodovom stupni necelých 2500 ot./min. V mimomestskej premávke má podľa výrobcu spotrebovať 5,1 litra nafty na 100 km. Pokojnou jazdou po „okreskách“ rýchlosťou neprevyšujúcou 100 km/h a cez dediny sa však dá zajazdiť aj za 4,7 litra na 100 km.

Aj zozadu pôsobí Passat CC veľmi mohutne.
Aj zozadu pôsobí Passat CC veľmi mohutne. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Resumé

Passat CC je auto, ktoré nás veľmi milo prekvapilo. Len veľmi ťažko sa nám na ňom hľadajú chyby. Vyzerá skvelo a jazdí ešte lepšie. Vďaka adaptívnemu pruženiu DCC vie byť jazda komfortná, ale aj športová, ak je treba. Motor dodáva autu celkom slušnú dynamiku a jeho spotreba je pri takýchto výkonoch priam až zanedbateľná. Tí, ktorým sa nechce radiť, si dvojspojkovú prevodovku DSG nebudú vedieť vynachváliť. My by sme však volili manuál. A to, že jeho prvotriedne spracovaný interiér pojme iba štyroch ľudí? Ako sme uviedli vyššie, pre „bežné“ potreby je tu štandardný Passat. Pre ľudí, ktorí chcú nemeckú kvalitu, emócie a auto s charakterom, je tu Passat CC.

Základná cena modelu: Volkswagen Passat CC 2,0 TDI DSG: 35 260 €

Sériové vybavenie (vybrané prvky):
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné a hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS + EDS + ASR, stabilizačný systém ESP, elektronická parkovacia brzda, kontrola stavu pneumatík cez snímače ABS, tempomat, rádio s CD a mp3 prehrávačom, 8 reproduktormi a ovládaním na volante, kožený volant a radiaca páka, palubný počítač, 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, elektricky ovládané a vyhrievané  spätné zrkadlá, elektromechanický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, elektricky ovládané bezrámové okná, dažďový senzor, poloautomatická klimatizácia, osvetlenie okolia vozidla (comming and leaving home), adaptívne pruženie DCC

Technické údaje:
Radový štvorvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod DOHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1968 cm3, maximálny výkon 125 kW (170 k) pri 4200 ot/min, maximálny krútiaci moment 350 Nm od 1750 do 2500 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 6,1 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  dvojspojková robotizovaná prevodovka, pohon predných kolies

Podvozok: Vpredu: dvojité trojuholníkové ramená so samostatným otočným čapom, vzadu viacprvkové nezávislé zavesenie
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, elektronická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: 4– dverový sedan, DxŠxV 4799×1855×1417 mm, rázvor osí kolies 2711 mm, pohotovostná hmotnosť 1491 kg, objem batožinového priestoru 532 litrov

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 8,6 s
Maximálna rýchlosť: 224 km/h

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR