Test: Volvo XC60 2.4 D5 Summum

02.04.2009 13:41
Volvo XC60
Volvo XC60 Autor:

Nie je to iba nový modelový rad Volva a odpoveď na najnovšie aktivity zo Stuttgartu či Ingolstadtu. Menší brat XC-deväťdesiatky je tak trochu pohľadom do budúcnosti švédskeho výrobcu. Nielen oveľa modernejším štylistickým jazykom ale aj bezpečnosťou, ktorou sa snaží opäť získať viditeľný náskok. Luxusné švédske SUV sme si vyskúšali so silnejším naftovým 5-valcom 2.4 D5 v najvyššom stupni výbavy Summum.

Exteriér

V Goteborgu urobili veľký kus práce. XC 60 je stále jasným Volvom, no v oveľa menej konzervatívnom štýle. Ešte nikdy sme u Volva nevideli tak športovo modelovanú lichobežníkovú masku či tak dynamickú siluetu pontónu, ktorý sa dvíha až  k zadným svetlám. Severská chladnosť sa roztápa v mäkkých krivkách a jemných prelisoch. Elegancia a dynamika sa stretajú vo vzácnom súzvuku. Technologický imidž dotvárajú bi-xenónové reflektory, denné svetlá či zadné bumerangové svetlá na báze LED-dód.

Rozmermi patrí XC60 na vrchol triedy.
Rozmermi patrí XC60 na vrchol triedy. Autor: Volvo

Vo Volve nešetrili ani na rozmeroch. Celkovou dĺžkou 4628 mm a rázvorom 2774 mm jasne dominuje nad BMW X3 či Mercedesom GLK. Spolu s Audi Q5 patrí XC60 k velikánom triedy. Pocit mohutnosti dotvárajú aj sériové 17 a 18 palcové disky kolies.

Interiér

Široké dvere a vyššia poloha sedadiel uľahčujú prístup do interiéru. Vpredu máte dostatok miesta na nohy v šírke ramien i potrebnú rezervu nad hlavou. Vzadu je ale cítiť, že XC60 je predsa len situované pod XC90. Deti na dvoch integrovaných detských sedačkách tu budú mať iste raj, no dospelých prekvapí krátky sedák a nie veľmi štedrá rezerva na chodidlá. Zužujúca sa karoséria a stredový podlahový tunel zas uberá veľa z komfortu v prípade ak sedia vzadu tri osoby.

Interiéru dominuje...
Interiéru dominuje "plávajúca" stredová konzola. Autor: Volvo

Za volantom je to celkom iná káva. Volvo vás privíta asi najmenej otravnými bezpečnostnými pásmi aké existujú na tejto planéte a pohodlnými mäkúčko čalúnenými sedadlami. Daňou je ale veľmi slabá bočná opora, zvlášť ak sú sedadlá čalúnené síce jemnou a luxusnou, no trochu šmykľavou kožou. Rozsah nastavenia sedadla aj volantu je príkladný.

Z interiérú sála pocit luxusu.
Z interiérú sála pocit luxusu. Autor: Volvo

Dizajn dvojfarebnej palubnej dosky z kvalitných plastov sa vymanil z prílišnej strohosti modelov V70 a S80. Pôsobí oveľa uvoľnenejšie, pritom však stále s potrebnou dávkou prémiovej triedy. Prístrojový panel s chladným „kovovým“ dizajnom a dvojicou sústredných displejov v chronometrických analógových prístrojoch, či stredová plávajúca konzola však jasne deklaruje, že ste práve osedlali typické Volvo. To ale znamená aj ergonomické chybičky. Plávajúca konzola, pýcha švédskych dizajnérov „pláva“ totiž vzhľadom na kolmejšiu a vyššiu polohu sedadiel predsa len trochu nízko. Aspoňže ovládacie prvky audiosústavy a klimatizácie sú trochu väčšie. Tlačidlový rébus ktorý si na vás vo Volve pripravili, tak rozlúštite o čosi rýchlejšie.

Dobrým nápadom bolo aj premiestnenie displeja do zorného poľa vodiča z konzoly na vrchnú časť palubnej dosky. No len ťažko nájsť odpoveď na otázku, prečo vo Volve nevyužili priamo priestor pripravený pre displej navigačného systému. Ak ho totiž nemáte, „skvie“ sa na vrchnej časti stredovej konzoly lacná plastová schránka, navyše zvýraznená hliníkovým lemom. To asi preto, aby ste v aute v cene 50 000 eur nezabudli, že vám  tu predsa len niečo chýba. Práve tento detail kazí najviac skvelú prácu dizajnérov.

Vybavenie a variabilita

Najvyššia úroveň vybavenia Summum je pomerne štedrá. V sérii je dvojzónová klimatizácia, kožené čalúnenie, vyhrievané sedadlá, tempomat a samozrejme, šesť airbagov, stabilizačný systém DSTC, či bi–xenónové svetlá. Vzhľadom k cene však niet dôvodov na oslavy. Najmä ak je väčšina  nových bezpečnostných „vychytávok“ Volva, ako adaptívny tempomat ACC+ so systémom varovania pred kolíziu a aktívnym brzdením, systém BLIS eliminujúci mŕtvy uhol zrkadiel či Drive alert varujúci pred opustením jazdného pruhu za príplatok. Zvukom vás neohúri ani príplatkový audiosystém s Hign Performance.

S úžitkovými vlastnosťami budete ale spokojní. Batožinový priestor má pochopiteľne vysokú nakladaciu hranu, no oceníte takmer 500 litrov jeho objemu, výklopnú deliacu priečku či trojdielne zadné operadlo, po ktorého sklopení vzniká úplne vodorovná podlaha. Pod ňou je ešte niekoľko využiteľných litrov v kryte dojazdového klesa. Škoda len, že okno zadného veka nemá samostatné vyklápanie.

Motor a prevodovka

Z benzínom vám v tomto prípade nebude určite ľúto. Hoci objemom 2,4 litra už päťvalec Volva nestíha trojlitrovým konkurentom z Mníchova či Ingolstadtu, vo svojej výkonnejšej verzii 136 kW prepožičiava XC60 veľmi slušnú dynamiku. Ťaží najmä z krútiaceho momentu 400 Nm a veľmi hladkej charakteristiky. Pod zaťažením preniká jeho zvuk do kabíny možno viac ako by ste očakávali, no rozhodne mu to odpustíte. Typická pulzia päťvalca a jeho barytón je pre uši priam nakazlivá.

Váhať nad automatickou prevodovkou by bola veľká škoda. S jej šiestimi stupňami si motor skvelo rozumie, radenie je hladké a pohotové. Navyše to patrí k noblese tohto prémiového SUV. A spotreba? Ani v meste sa vám nemusí na palubnom počítači objaviť dvojciferné číslo. Pri rozumnom zaobchádzaní stačí XC60 čosi nad deväť litrov. Mimo mesta aj menej ako sedem.

Jazdné vlastnosti

Aj keď nik nepochybuje, že toto auto by vďaka pohonu oboch náprav, väčšej svetlej výške, hillholderu, asistenčnému systému kontroly klesania či kontroly proti prevráteniu zvládlo aj náročnejší terén, je prioritne stavané na asfalt. A ten sa mu naozaj páči. S prenosom výkonu na cestu cez AWD nemá XC60 najmenšie problémy. Prekvapuje minimálnymi náklonmi a stabilitou pri prudkých zmenách smeru jazdy aj bez príplatkového aktívneho podvozku.

Stabilita Volva je priam ukážková.
Stabilita Volva je priam ukážková. Autor: Volvo

Pruženie síce neoplýva bezbrehou plavnosťou, no vďaka výbornej filtrácii nerovností a odhlučneniu ponúka posádke komfort business class. Vodič navyše ocení presné riadenie a neúnavné brzdy. Vyšší posed zaručuje výborný výhľad. Len pri cúvaní obmedzujú zorné pole široké zadné stĺpiky. 

Výhody:

štýlový dizajn
bezpečnosť
úsporný a výkonný motor
komfort jazdy
jazdné vlastnosti
slušný kufor a variabilita

Nevýhody:
nové bezpečnostné prvky len za príplatok
krátke sedáky zadných sedadiel
slabé bočné vedenie predných sedadiel
plastová schránka v stredovej konzole vo verziách bez navigačného systému

Technické údaje:

Model: Volvo XC60 2,4 D5 AWD geartronic Summum
Počet valcov/ventilov: 5/20 DOHC
Objem motora (cm3): 2400
Výkon (kW/ot.): 136/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4628/1891/1713
Rázvor náprav (mm): 2774
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 495/70
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,9
Priemerná spotreba na 100 km/l: 8,5
Cena: 36 110 € (Summum 43 309 €)

Sériové vybavenie verzie Summum (vybrané prvky):

6× airbag, stabilizačný systém DSTC, RSC proti prevráteniu, kontrola zjazdu HDC, hillholder, diaľkové centrálne uzamykanie, aktívne bi-xenónové svetlá, denné svetlá, predné hmlové svetlá, ostrekovanie predných svetiel, dažďový a svetelný senzor, tempomat, posilňovač riadenia, duálna klimatizácia, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, predné vyhrievané sedadlá, kožené čalúnenie, zadný parkovací asistent, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, dvojzónová klimatizácia, elektrická parkovacia brzda, palubný počítač, 18-palcové disky.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
27. 11. 20171.174 €zlacnenie1.299 €
20. 11. 2017zlacnenie1.174 €zlacnenie1.302 €
13. 11. 2017zdraženie1.178 €zdraženie1.330 €
6. 11. 2017zdraženie1.172 €zdraženie1.327 €
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk