Jazdili sme s novou Fabiou. Takmer jej niet čo vyčítať

25.10.2014 16:00

Vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým, a jazdí minimálne tak dobre ako Polo. Nová Fabia to má jednoducho našliapnuté na veľký úspech. Prvé kilometre sme s ňou absolvovali v okolí Lisabonu. Teraz pôjde už len o cenu. Tú oznámi importér koncom budúceho mesiaca.

Nová Fabia má podstatne výraznejší dizajn....
Nová Fabia má podstatne výraznejší dizajn. Zakladá si na ostrých hranách. To platí aj o svetlách s dennými LED diódami. S xenónovými výbojkami ani full-LED reflektormi Škoda nepočíta. Polo ich má. Autor: Škoda-Auto

Na novú Fabiu si budú musieť zákazníci počkať ešte približne tri týždne. Do predaja sa totiž dostane koncom novembra. My sme však mali príležitosť posadiť sa za jej volant počas medzinárodnej prezentácie v Lisabone. Prvé dojmy sú viac ako pozitívne. Fabia síce musí opäť rešpektovať koncernovú hierarchiu, no rozhodne sa nedá povedať, že by na nej Volkswagen šetril. Dokonca sa v nej objavujú prvky, ktoré majú v rámci koncernu premiéru. A to nebýva zvykom.

Z množstva verzií, ktoré zastupovali rôzne motorizácie, sme si vybrali Fabiu 1,0 MPI so silnejšou modifikáciou litrového 3-valca s výkonom 55 kW a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jednoducho preto, že na našom trhu bude spolu so 4-valcom 1,2 TSI (66 kW) s najväčšou pravdepodobnosťou v centre záujmu. Na rozdiel od silnejšieho turba bude ale podstatne lacnejšia. A navyše, litrový trojvalec, nahrádzajúci pôvodný agregát 1,2 HTP, je pod kapotou Fabie úplnou novinkou.

Proporcie sa zmenili dosť výrazne. Fabia je o...
Proporcie sa zmenili dosť výrazne. Fabia je o 31 mm nižšia a 90 mm širšia. Dĺžka aj rázvor ostali prakticky na tej istej úrovni. Autor: Škoda-Auto

Viac hrán, farieb a emócií

Škoda sľubovala, že nová Fabia bude emocionálnejším autom než v minulosti. Aspoň z pohľadu dizajnu. Nasvedčovali tomu už prvé fotografie. A je tomu tak aj v realite. Pôsobí omnoho výraznejšie a modernejšie než jej predchodkyňa. Tá doplatila na skutočnosť, že bola dizajnovo zviazaná s avantgardným Roomsterom. Tentoraz mali ale dizajnéri oveľa voľnejšie ruky. Roomster sa totiž od Fabie v budúcnosti odpúta. V štylistickom centre Škody tak vznikali len dve karosárske varianty – hatchback a kombi. A to súčasne. Inšpiráciou vraj mala byť Fabia S2000.Aj preto je na prvý pohľad zrejmá zmena proporcií.

Vzadu nechýbajú trojuholníkové prelisy ani...
Vzadu nechýbajú trojuholníkové prelisy ani „céčková“ grafika svetiel. Autor: Škoda-Auto

Nová Fabia je o 90 mm širšia a o 31 mm nižšia. Na dĺžke stratila zanedbateľných osem milimetrov. Rázvor náprav sa, naopak, predĺžil o päť mm. Jej základom je modernizované Polo. Nejde teda o novú platformu MQB, no napriek tomu využíva viacero jej komponentov vrátane novej generácie motorov. Typickým prvkom dizajnu sú, okrem charakteristickej masky so zubom, ostré hrany, ktoré sa objavujú prakticky na všetkých plochách. Avízo „českého krištáľu“ nájdeme aj na dizajne reflektorov. V našej Fabii v najvyššej úrovni vybavenia Style mali efektné čierne pozadie. Xenóny ani LED diódy (okrem denných) tu ale nenájdete. Má ich iba Polo.

Rozmery, hmotnosti, objemy
Model Fabia III Fabia II Rozdiel
Pohotovostná hmotnosť od 980 kg od 1020 –40 kg
Dĺžka 3 992 mm 4 000 mm – 8 mm
Výška 1 467 mm 1 498 mm – 31 mm
Šírka 1 732 mm 1 642 mm + 90 mm
Rázvor náprav 2 470 mm 2 465 mm + 5 mm
Rozchod kolies (vpredu) 1 463 mm 1 433 mm + 30 mm
Rozchod kolies (vzadu) 1 457 mm 1 426 mm + 31 mm

Okrem proporcií je veľkou zmenou aj odlišné riešenie predných stĺpikov. Tie nadväzujú plynulo na strechu. Už teda nie je „odtrhnutá“ od zvyšku auta. Dvojfarebné lakovanie si ale Fabia predsa len zachová. Strecha s A-stĺpikmi môže byť totiž vyhotovená v odlišnej farbe ako pontón karosérie a zadné stĺpiky. Takéto riešenie je pomerne nezvyčajné, pretože väčšinou sa farebne líši len strecha. V našom prípade sme mali verziu so zeleným lakom Green race a bielu strechu. Na výber je ale bohatá škála vrátane veľmi výrazných kombinácií, napríklad striebornej a červenej. S farbou strechy môžu ladiť aj kolesá či spätné zrkadlá.

Aj nová Fabia si zachovala možnosť farebnej...
Aj nová Fabia si zachovala možnosť farebnej strechy. Tá je ale tentoraz lakovaná aj s prednými stĺpikmi. Autor: Škoda-Auto

Aj vzadu sa objavujú prvky nových škodoviek. Napríklad trojuholníkové prelisy na veku kufra a „céčková“ grafika zadných svetiel. Tie sú tentoraz zasadené v lesklom čiernom leme. Dizajnéri bojovali aj za niektoré detaily. Tak napríklad dva postranné prelisy na prednej kapote, ktoré sa smerom k reflektorom zakrivujú a postupne zanikajú, si vyžiadali špeciálnu technológiu lisovania, na ktorú nechcel koncern z dôvodu nákladov najprv pristúpiť. Podarilo sa. Tak ako celé auto. Fabia pôsobí neporovnateľne atraktívnejšie než v minulosti, i keď zlé jazyky môžu tvrdiť, že to vlastne vzhľadom na úroveň predošlej generácie nebol až taký problém. Čosi na tom je, ale jasný charakter novej Fabii uprieť nemožno.

Miesta ako predtým

Ani v interiéri nezostal kameň na kameni. Priestorové zázraky ale neočakávajte. Jednoducho, nebolo ich kde vykúzliť. Rázvor náprav ostal prakticky na pôvodnej úrovni, a tých 90 mm v šírke spotrebovala sčasti bezpečnosť. Takže v šírke interiéru pribudlo nakoniec len 21 milimetrov, a vzadu zanedbateľné dva. Priestorové pomery sú tak v podstate na úrovni predošlej generácie na, čom nemôže zmeniť nič ani fakt, že celková dĺžka interiéru je väčšia o osem milimetrov. To však nie je kritika. Fabia patrila z tohto pohľadu vždy k tým lepším, a tak to aj zostane. Komu je to málo, môže siahnuť po Rapide Spaceback s kráľovskými priestorovými pomermi na zadných sedadlách.

Interiér využíva výlučne tvrdé plasty. Snaží sa...
Interiér využíva výlučne tvrdé plasty. Snaží sa to ale utajiť štrukturovaným povrchom. Autor: Škoda-Auto

Vpredu je miesta dosť, len stredová konzola môže robiť problém kolenu vodiča s dlhšími nohami. Zaujímavé je, že spolujazdec tento problém nemá. Pochvalu si tiež zaslúžia predné sedadlá so slušne dimenzovanou dĺžkou sedákov a operadiel. Vzadu sú pomery stiesnenejšie a sedáky kratšie. Ploché boky karosérie síce vytvárajú potrebnú rezervu v šírke ramien, ale pre troch to stále nie je. Zásadný rozdiel si nevšimnete ani v priestore pre nohy. Rezerva je tak akurát. Nohy však ťažia z možnosti zasunutia chodidiel pod predné sedadlá, takže ani dlhšia trasa nebude s Fabiou utrpením.

Predné sedadlá sú uchytené nižšie, čo prispieva...
Predné sedadlá sú uchytené nižšie, čo prispieva k prirodzenejšiemu posedu a podstatne lepšej ergonómii. Ovládače sú rozmiestnené v schéme typickej pre koncern VW. Teda bez chýb. Autor: Škoda-Auto

Sympatické je, že napriek nižšie situovanej streche je vpredu aj vzadu veľkorysý priestor nad hlavou. Podarilo sa to docieliť znížením polohy sedadiel, najmä tých predných. Prospelo to tiež celkovej ergonómii. Za volantom s veľkým rozsahom nastavenia sa cítite prirodzenejšie než predtým. Radiaca páka má navyše vhodnejšiu polohu. Nie je už „utopená“ tak nízko, ale dokonalé to stále nie je. Mala by byť ešte o pár centimetrov viac vpredu. Dobrou stránkou ostáva slušný výhľad vrátane veľkých spätných zrkadiel. Niekde sa ale šetriť predsa len muselo. Cítiť to najmä na použití výlučne tvrdých plastov.

Tvrdé plasty ostali, dojem je ale lepší

To je asi najzásadnejší rozdiel v porovnaní s Polom. Dizajnéri však opäť odviedli slušnú prácu, takže Fabia vie svoj hendikep takmer dokonale utajiť. Štruktúra povrchu palubnej dosky je na nerozoznanie od mäkčených materiálov. Musíte sa jej dotknúť, aby ste uverili, že ide o nepoddajný povrch. Navyše plasty perfektne lícujú. Celkový dojem je teda nad očakávanie. Robustnosť stavby palubnej dosky navyše oživujú dekoračné obklady v jej strednej časti. Môžu byť čierne, ale aj strieborné. Atmosféru zušľachťuje klavírny lak či kovové prvky na niektorých ovládačoch, volante, alebo na kľučkách dverí. Navyše používa Fabia rovnaké čalúnenie ako väčšia a drahšia Octavia.

Priestorové pomery v interiéri sa príliš...
Priestorové pomery v interiéri sa príliš nezmenili. Cítiť to najmä vzadu, kde pribudli v šírke len dva milimetre. Autor: Škoda-Auto

Vyzerá to dobre, no aká bude realita základných verzií, zatiaľ nevedno. Testovacie Fabie boli totiž nabité príplatkami až po panoramatickú strechu. Každopádne si však budú rovné v rozmiestnení ovládacích prvkov, ktoré zodpovedá typickej schéme koncernu VW. Všetko je ľahko dostupné a prehľadné. Chyby sa tu hľadajú naozaj ťažko. Plný počet bodov si odnáša Fabia aj za prístrojový panel s veľkými stupnicami, prehľadným displejom či multifunkčný volant so spínačmi na ramenách. Poteší tiež klasická ručná brzda a široká lakťová opierka vodiča, ktorá nie je v tejto triede rozhodne pravidlom.

Navigácia len zo smartfónu

Navyše má Fabia v zálohe jedno veľké eso. Nový multimediálny systém s dotykovým monitorom je totiž vyzbrojený funkciami MirrorLink a SmartGate. Fabia je vlastne prvým koncernovým modelom s touto technológiou. Takže poráža renomovanejšie Polo aj Audi A1. Systém MirrorLink umožňuje zobrazovať obsah mobilného telefónu po pripojení cez USB port priamo na displeji. Vrátane rôznych aplikácií či navigácie Sygic. Už menej Škoda komunikuje skutočnosť, že vstavanú navigáciu Fabia nedostane. MirrorLink je teda vlastne nutnosťou – ďalší rozdiel proti Polu. To ale so sebou ale prináša aj nevýhody.

Nové multimediálne rozhranie používa funkciu...
Nové multimediálne rozhranie používa funkciu MirrorLink. Zobrazuje teda obsah smartfónu na displeji. Zároveň supluje funkciu navigácie, pretože vstavanú Fabia na rozdiel od Pola nedostane. Autor: Škoda-Auto

Navigácia v mobile nedokáže, na rozdiel od vstavanej, pracovať bez signálu GPS, napríklad v tuneli. A ako sa zdá, nie je ani taká rýchla. V Portugalsku reagovala pomaly, často až za kľúčovým navigačným uzlom, čo Škoda vysvetľovala nedostatočnou podporou v tejto krajine. U nás by to ale vraj problém byť nemal. Funkcia SmartGate zase umožňuje získavať prevádzkové informácie o vozidle prostredníctvom telefónu. Funguje teda v opačnom smere. Okrem údajov palubného počítača tu nájdete napríklad zobrazenie miery priečneho či pozdĺžneho zrýchlenia. Spolujazdec má tak o zábavu postarané.

Aj bez týchto funkcií však oceňujeme rýchlosť reakcií displeja a jeho rozlíšenie, ktoré sa ničím nelíši od drahších multimediálnych zariadení v novej Octavii či Golfe. Zaujímavé je, že Škoda zaradila MirrorLink a SmartGate na zoznam prvkov Simply Clever, teda tam, kam patrí povestná škrabka vo viečku nádrže, vyberateľný odpadkový kôš či obojstranná rohož v kufri. Fabia prináša celkom 17 takýchto riešení, a k tomu neporaziteľne veľký kufor s objemom 330 litrov. To ale musíme zabudnúť na geniálnu Hondu Jazz so sedadlami Magic Saets.

Kufor má síce objem 330 litrov, čo je v tejto...
Kufor má síce objem 330 litrov, čo je v tejto triede excelentný údaj, no zároveň mu chýba akákoľvek variabilita. Sklopiť sa dajú len asymetricky delené operadlá. Nepočítajte ani s dvojitou podlahou, ktorá by zahladila veľký schod v batožinovom priestore. Autor: Škoda-Auto

I tak klobúk dole, pretože vo Fabii nájdete dokonca aj zatracované rezervné koleso. Na druhej strane sa ale Škoda spolieha, že kvantitou prevalcuje jeden z veľkých nedostatkov Fabie – prakticky nulovú variabilitu. Nezmohla sa totiž na viac ako na delené zadné operadlá. Tie ostávajú navyše v šikmej polohe, pretože pevné sedadlá im neumožnia úplné sklopenie. A ešte máte v kufri schod ako hrom. Na vodorovnú podlahu rýchlo zabudnite. Dvojité dno či sklopné sedadlá budú len výsadou Fabie Combi.

Tri valce stačia, no nie na diaľnici

Fabia bude k dispozícii so štyrmi benzínovými a troma naftovými motormi s výkonom od 44 do 81 kW. Na rozdiel od Rapidu pochádzajú všetky z novej rodiny agregátov Euro 6, a sú sklopené a otočené naopak. Nevyhli sa teda ani štart-stop systému a rekuperácii brzdnej energie. Najväčšou neznámou ,a zároveň najväčšou otázkou, bol hneď od predstavenia nový atmosferický trojvalec 1,0 MPI. Práve ten sme si vyskúšali v silnejšej verzii s výkonom 55 kW. Hoci je dobre známy z malého Citigo, v prípade zástavby do väčšej a ťažšej Fabie vyvolával pochybnosti. Najmä ak má nižší krútiaci moment ako motor 1,2 THP, ktorý nahrádza – 95 namiesto 112 Nm.

Pod kapotou testovanej verzie pracoval silnejší...
Pod kapotou testovanej verzie pracoval silnejší z dvoch trojvalcov - 1,0 MPI s výkonom 55 kW. Je mimoriadne tichý a dobre vyvážený. Na diaľnici mu ale dochádza dych. V meste problém nemá. Preplňovaná verzia 1,0 TSI sa do Fabie zatiaľ nedostane. Opäť je vyhradená pre Polo. Autor: Škoda-Auto

Nakoniec to ale až taký prepadák nie je. Časť svojho hendikepu vyvažuje litrová Fabia o 65 kg nižšou pohotovostnou hmotnosťou, lepšou aerodynamikou a celkovo nižšími jazdnými odpormi. A Škoda použila pri tejto verzii ešte jeden trik. Znie to možno nelogicky, ale 5-stupňový manuál má kratšie prevody, než 5-stupňová prevodovka v základnej modifikácii s výkonom 44 kW. Všetko je teda nastavené na zahladenie nízkeho krútiaceho momentu a dosiahnutie čo najlepšej dynamiky. A naozaj to funguje. Fabia 1,2 MPI (55 kW) potrebuje k akcelerácii na 100 km/h o 1,8 sekundy menej, než pôvodná Fabia 1,2 HTP.

Nová Fabia má len 5-stupňové manuálne...
Nová Fabia má len 5-stupňové manuálne prevodovky. Jedinou výnimkou je silnejší variant 4-valca 1,2 TSI (81 kW). S automatom DSG máte ale stupňov až sedem. Autor: Škoda-Auto

Za volantom teda rozhodne nemáte pocit brzdy v premávke. Nový trojvalček začína so záťahom tak niekde okolo 2 500 otáčok za minútu, a s radosťou sa vytáča až do maxima 6 500 za minútu, kde ho skrotí obmedzovač. Ak mu dochádza dych, napríklad pri vyšších rýchlostiach, alebo tiahlych stúpaniach, stačí podradiť o jeden či dva stupne, a opäť sa snaží využiť zvyšky neveľkých rezerv. Sympatické je, že hoci je veľmi často odkázaný práve na spektrum vysokých otáčok, veď pri rýchlosti 90 km/h točí extrémnych 2 950 a pri diaľničnej stotridsiatke 4 250 otáčok, v kabíne vám to nevadí. Je skvelo odhlučnený aj vyvážený. A to nebýva pri trojvalcoch práve zvykom.

Chýba šiesty prevod

Vibrácie sa snažili v Škode odstrániť už pri ich zdroji. Všetky pohyblivé časti sú preto maximálne odľahčené. Namiesto vyvažovacieho hriadeľa používa tento motor zámerne nevyváženú remenicu a šesť protizávaží na kľukovom hriadeli. Výsledok je excelentný. Len ťažký zotrvačník, ktorý má za úlohu udržiavať hladký chod, spôsobuje pomalé padanie otáčok po stlačení spojky. Malého motora sa ale báť rozhodne netreba. Ak budete Fabiu využívať najmä v meste, niet dôvod ho odpísať. Na dlhé cesty s celou rodinou a nabaleným kufrom to ale nie je. Litrová Fabia by musela siahnuť na dno svojich schopností.

Trojvalček 1,0 MPI má normovanú spotrebu 4,8...
Trojvalček 1,0 MPI má normovanú spotrebu 4,8 litra benzínu na 100 km. My sme namerali 6,4 litra, no s Fabiou sme sa nemaznali. Autor: Škoda-Auto

A ako je to so spotrebou? Vysoké otáčky neveštia nič dobré. Na výrobcom udávaný priemer 4,8 litra preto radšej zabudnite. S Fabiou sme najazdili v Portugalsku približne 250 km, vrátane mestských komunikácii v Lisabone, diaľnic ale aj na vidieku. A nijak zvlášť sme sa s ňou veru nemaznali. Palubný počítač ukázal výsledný priemer 6,4 litra benzínu na 100 km. A to nie je zas až tak zlé. S ľahšou nohou na plyne sa určite dostanete pod hranicu šiestich litrov. I tak je škoda, že automobilka neinvestovala do 6-stupňového manuálu, ktorý by zredukoval otáčky najmä na diaľnici, kde je litrová Fabia najsmädnejšia. A keď sme už pri prevodovke, rýchlosti padajú s nemeckou precíznosťou.

Suverénna ako Polo

Najviac na nás ale zapôsobil podvozok. Hoci sa koncepčne nelíši od predchádzajúcej generácie, čo znamená predné vzpery McPherson a zadnú nápravu torznou priečkou, výsledný dojem je neporovnateľne lepší. V Škode si dali záležať. Širší rozchod kolies o približne 30 mm a ľahký motor vpredu sa podpísali na takmer neutrálnom správaní v zákrutách. Fabia jednoducho drží stopu ďaleko za limitom jej predchodkyne. K pocitu sebavedomia za volantom prispieva aj citlivo pracujúce ESP bez zbytočne ostrých zásahov. A rovnako excelentný je komfort.

Jazdné vlastnosti novej Fabie sú veľkým...
Jazdné vlastnosti novej Fabie sú veľkým prekvapením. V zákrutách sa správa dlho neutrálne. Prispeli k tomu aj ľahšie motory. Autor: Škoda-Auto

Zladenie tlmičov a pružín prináša posádke pohodlie takmer na úrovni vozidiel nižšej strednej triedy. Podpisuje sa pod to aj izolácia náprav, ktorá nedovolí preniknúť hluku do kabíny. A to sme jazdili aj po nekvalitných cestách a na 16-palcových diskoch obutých pneumatikami s relatívne nízkym profilom 215/45. Rovnako komfortné je riadenie s elektrickým posilňovačom. Síce nedisponuje extra spätnou väzbou, ale umožňuje veľmi ľahké ovládanie. Reakcie sú presné a pohotové, čo vyplýva aj z ostrého prevodu riadenia. Na vychýlenie kolies z krajných polôh stačí Fabii len 2,5 otáčok volantom!

Pružením a izoláciou náprav Fabia posádku...
Pružením a izoláciou náprav Fabia posádku doslova rozmaznáva. Komfort možno pokojne prirovnať aj k niektorým modelom nižšej strednej triedy. Autor: Škoda-Auto

Nová Fabia je teda v každom ohľade lepšia ako jej predchodkyňa. Mnohé však bude záležať od ceny. Tú sa dozvieme koncom novembra. Lacné auto ale rozhodne nečakajte. V porovnaní s Rapidom Spaceback je síce menšia, no zároveň prináša novú techniku vrátane úplne novej generácie motorov a viac bezpečnostných prvkov. V základe je šesť airbagov, multikolízna brzda a armáda trakčných systémov vrátane elektronickej uzávierky diferenciálu. Stredná úroveň Ambition prinesie aj núdzové brzdenie či obmedzovač rýchlosti a detekciu únavy vodiča. Vychádzať môžeme zatiaľ len z českých cien, kde sa rozdiel v porovnaní s Rapidom Spaceback scvrkol na 35 000 korún.

Technické údaje (benzínové motory)

Motor 1,0 MPI 1,0 MPI 1,2 TSI 1,2 TSI
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 4/16 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 999 999 1 197 1 197
Max. výkon (kW/ot.) 44/5 000 55/6 200 66/4 400 81/4 600
Max. krút. moment (Nm/ot.) 95/3 000 95/3 000 160/1 400 175/1 400
Prevodovka 5M 5M 5M 6M/7-GSG
Max. rýchlosť (km/h) 160 172 182 196/196
0 – 100 km/h (s) 15,7 14,7 10,9 9,4/9,4
Priemerná spotreba na 100 km (l) 4,7 4,8 4,7 4,8/4,7

Technické údaje (naftové motory)

Motor 1,4 TDI GreenLine 1,4 TDI 1,4 TDI
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 3/12
Zdvihový objem motora (ccm) 1 422 1 422 1 422
Max. výkon (kW/ot.) 55/- 66/3 000 77/3 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 210/- 230/1 750 250/1 750
Prevodovka 5M 5M/7-DSG 5M
Max. rýchlosť (km/h) 182/182 193
0 – 100 km/h (s) 11,1/11,1 10,1
Priemerná spotreba na 100 km (l) 3,1 3,4/3,6 3,5
Škoda Fabia -
		2015
Škoda Fabia -
		2015
+44Škoda Fabia -
		2015

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Škoda #Škoda Fabia #Škoda-Auto
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek