Test: Alfa Romeo Brera 2,4 JTD Q-Tronic

06.02.2009 04:27
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera Autor:

Alfa Romeo Brera je na našom trhu od roku 2005. Podobne ako model 159, aj Brera nedávno prešla menším faceliftom. Týždeň strávený v spoločnosti tejto vynovenej talianskej krásky radíme medzi jeden z mnohých dôvodov, prečo máme radi svoju prácu.

Autá značky Alfa Romeo boli odjakživa známe svojimi skvelými jazdnými vlastnosťami a neobyčajne zmyselným dizajnom. Charakteristické sú tiež svojou obratnosťou a nízkou hmotnosťou. Keď však príde reč na trojičky 159/Brera/Spider, konštruktéri o ich hmotnosti radšej mlčia. Samozrejme, že im nechýba nič z charakteris­tických vlastností typickej Alfy, len sú trošku „pri sebe“. V priebehu minulého roka však trojičky prešli modernizáciou, v rámci ktorej zhodili priemerne 45 kg. Odľahčený sedan 159 sme si už vyskúšali s benzínovým šesťvalcom pod kapotou a teraz sa nám do rúk dostala modernizovaná Brera, ktorú poháňal vznetový päťvalec spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Dizajn diskov kolies pripomína klasické...
Dizajn diskov kolies pripomína klasické vypletané kolesá. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Osudová príťažlivosť

O dizajne tohto skvostného kupé je ťažké vyjadrovať sa logicky, nie to ešte podložiť svoje tvrdenia faktickými argumentmi. To auto je proste nádherné. K tomu niet čo dodať. A nemyslíme si to iba my v redakcii. Brera dostala za svoj dizajn vytvorený Giorgettom Giugiarom množstvom cien. Vyznamenania sú ale jedna vec a reakcie okolia druhá. Tie si totiž užijete ešte viac ako spomínané ocenenia. Kdekoľvek sme sa s Brerou objavili, ľudia z nej boli úplne „hotoví“.

Stredová konzola je natočená k vodičovi.
Stredová konzola je natočená k vodičovi. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Ešte krajší interiér

Okrem toho, že Brera v rámci faceliftu „schudla“, asi najviac zmien sa odohralo v interiéri. Nové sú napríklad sedadlá, ktoré majú výraznejšie bočné vedenie a teda spoľahlivo držia telo za každých okolností. Navyše ich zdobí kovová „plaketa“ s nápisom „Brera“. Nová je tiež grafika „budíkov“ na prístrojovej doske a stredová konzola dostala tmavší kovový dekor. Pocit z dokonalého dielenského spracovania a ušľachtilých materiálov je teda teraz ešte výraznejší. Jediné výhrady by sme mali k ovládaniu dvojzónovej klimatizácie. Obidve zóny sa totiž nedajú ovládať naraz. Okrem tohto detailu sme však na ovládacích prvkoch Brery nenašli nič, čo by sa nám nepáčilo, alebo dokonca prekážalo.

Zadné sedadlá sú skôr provizórne.
Zadné sedadlá sú skôr provizórne. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Horšie je to už s priestrannosťou interiéru. Pasažieri na predných sedadlách sa nemusia nijako obmedzovať a spokojne si môžu vychutnávať široký rozsah nastavenia sedadiel. Vzadu je však situácia úplne iná. Aj keď je Brera označovaná ako kupé s konfiguráciou interiéru 2+2, v skutočnosti by bolo výstižnejšie označenie 2+0 až 0,5. Núdzovo je totiž možné odviesť na zadnom sedadle osobu menšieho vzrastu, pokiaľ si spolujazdec posunie sedadlo maximálne dopredu. Za 180 cm vodiča sa zmestí akurát tak malé dieťa, to je však v rozpore s legislatívou. Skrátka, Boh zatiaľ nestvoril bytosť, ktorá by sa na zadných sedadlách Brery cítila pohodlne. Miesto na nohy tam nie je takmer žiadne a strecha sa prudko zvažuje, teda aj výška je nepostačujúca. Sedadlá sa však dajú sklopiť a z 300-litrového batožinového priestoru tak získate 610 litrov, čo sú na kupé vynikajúce hodnoty.

**

Tieto tvary musia v spätnom zrkadle vzbudzovať...
Tieto tvary musia v spätnom zrkadle vzbudzovať rešpekt. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

**

Jazdné vlastnosti

V tejto oblasti Alfa nezostáva svojej povesti nič dlžná. Na športovú jazdu je predsa len karoséria typu kupé najvhodnejšia a Brera nás v tomto názore len utvrdila. Veľký rozchod kolies, široké pneumatiky, malá výška karosérie a nízko položené ťažisko, to všetko má svoj podiel na tom, že Breru môžete poslať do zákruty v nezvyčajne vysokej rýchlosti a nevyvedie ju to z miery. Pokúšali sme ju na „okreskách“ plných zákrut, dokonca za hustého dažďa a na zimných pneumatikách, no Brera nezaváhala ani raz.

Riadenie je presné, rýchle a kladie ten správny odpor. Poloha za volantom je úplne ideálna a sedadlá majú výrazné bočné vedenie. Stredová konzola, na ktorej sa nachádza napríklad aj indikátor plniaceho tlaku turbodúchadla, je natočená k vodičovi. Detailistov potešia nápisy na všetkých „budíkoch“ v taliančine. Čo viac si môže športovo založený vodič priať?

Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

2,4 JTD Q-Tronic

Jedným veľkým problémom nami testovanej Brery bola kombinácia motora a prevodovky. Vznetový päťvalec je veľmi podarený agregát a jeho 400 Nm a 147 kW (200 k) poctivo koná svoju prácu. Čo je to však za čistokrvné talianske kupé, ktoré konzumuje neurodzené palivo? V našom prípade bol navyše turbodiesel spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Tá tak isto patrí medzi tie lepšie a radenie páčkami pod volantom má tiež svoje čaro. V tak rýchlom aute vám však príde radenie pomalé, pokiaľ pádlami neovládate dvojspojkovú prevodovku.

Do výrobcom udávanej spotreby nafty v mestskom cykle – 11,4 litra na 100 kilometrov sme sa nemali problém zmestiť. Darilo sa nám jazdiť za 10 až 10,5 litra na 100 km. Mimo mesto však spotreba takmer neklesala. Na okresných cestách sa pohybovala okolo 9 litrov na 100 km, no keď sme sa dostali na diaľnicu, spotreba sa opäť vyšplhala k desiatke.

Alfa Romeo Brera je neodolateľná z každého uhla...
Alfa Romeo Brera je neodolateľná z každého uhla pohľadu. Autor: Ondrej Rabatin, Autovia.sk

Resumé

Alfa Romeo je nepochybne výnimočné auto a to nie len pre svoj vzhľad. Dokáže totiž skĺbiť športové výkony s komfortom luxusných limuzín. Podľa toho, ktoré z týchto vlastností uprednostňujete, si vyberajte aj motor a prevodovku. V nami testovanej konfigurácii sme brali Breru skôr ako rýchle a pohodlné „GT-čko“. Drieme v nej však obrovský potenciál a vieme si predstaviť, že s benzínovým šesťvalcom a manuálnou prevodovkou by z nej bolo čistokrvné talianske športové kupé.

Základná cena modelu: Alfa Romeo Brera 2,4 JTD Q-Tronic: 37 600 €

Sériové vybavenie (vybrané prvky):
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné a okenné airbagy, kolenný airbag vodiča, protiblokovací systém ABS, stabilizačný systém ESP, protipreklzový systém ASR + Hill Holder, tempomat, predné hmlové svetlomety, hydraulický posilňovač riadenia, rádio s CD prehrávačom a ovládaním na volante, kožený volant, palubný počítač, automatická dvojzónová klimatizácia, 17-palcové disky z ľahkej zliatiny, elektricky ovládané spätné zrkadlá, zadný parkovací senzor, radenie pádlami pod volantom

Technické údaje
Motor: Radový päťvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod DOHC – 20 ventilov, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 2387 cm3, maximálny výkon 147 kW (200 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 7,8 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová automatická prevodovka, hydrodynamický menič krútiaceho momentu, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé štvorprvkové lichobežníkové zavesenie kolies, vzadu Multilink
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy (priemer predných kotúčov: 330 mm, zadných: 292 mm) s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
3-dverové kupé, DxŠxV 4410×1830×1341 mm, rázvor osí kolies 2528 mm, pohotovostná hmotnosť 1585 kg, objem batožinového priestoru 300/610 litrov

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 8,3 s
Maximálna rýchlosť: 225 km/h

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR