Napriek vyššiemu podvozku má Lexus s týmto vozidlom ambície jednoznačne zaujať jeho športovým strihom. Aby sme tento zámer výrobcu ešte znásobili, pozreli sme sa na výbavu F Sport. Pod kapotou však neskončil hybridný pohon, ale nový preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom dva litre. A práve Lexus NX 200t F Sport vyvinul tím, ktorý vyladil superšport LFA a kupé RC F. Aký je teda tento „svižný crossover“?
Pozor, aby ste sa neporezali
Nový Lexus vyzerá vďaka ostrým líniám, ktoré sa tiahnu pozdĺž celej karosérie mimoriadne dynamicky a agresívne. Aj som sa ho bál dotknúť, aby som sa neporezal. Verím, že molekuly vzduchu sa tohto auta boja, najmä, keď je v pohybe. V prípade, že crossover parkuje, tak vyzerá, akoby išiel diaľničným tempom, jeho karoséria bola pripravená odvádzať čo najefektívnejšie vzduch, alebo akoby bol pripravený okamžite vyraziť plnou parou vpred.
Celková dĺžka auta predstavuje 4630 mm. To znamená, že je o 2 mm dlhšie ako Volvo XC60 a o niekoľko mm kratšie ako nemecká konkurencia. S rázvorom 2660 mm sa však radí na posledné miesto. Za dynamický vzhľad vďačí NX aj výbave F Sport, ktorá priniesla odlišnú masku chladiča so špeciálnou mriežkou, predný spojler s aerodnymickými plochami a veľké otvory pre prívod chladiaceho vzduchu. Súčasťou balíka sú aj čierne kryty pätných zrkadiel. Daná výbava dokonca zmenila predný nájazdový uhol, ktorý je 16,8 stupňa (inak 28,7 stupňa).
Pochvalu si určite zaslúžia svetlomety na všetkých koncoch auta skonštruované na akékoľvek použitie. Denné LED svetlá majú skutočne zaujímavý tvar, ktorý na trhu v inom aute asi nenájdete.
Nad nimi nájdete hlavné svetlomety taktiež s LED technológiou. Dizajnéri neobišli ani tento kúsok a v noci dávajú vozidlu jemne strašidelný nádych. Vodiča však poteší, že svietia dobre. Do dizajnového rámca sa mimoriadne hodia zadné svetlá, ktoré majú okrem zaujímavej grafiky aj veľmi lákavý tvar s rôznymi výstupkami. Doslova lákajú na dotyk.
O dynamických parametroch každého upozorňuje dvojica koncoviek výfukov, ktoré zdobia zadnú časť. Na terénne vlastnosti upozorňujú plastové lemy na blatníkoch. Lexus NX teda zaujme na prvý pohľad. Očami môžete po ňom blúdiť skutočne dlho a sledovať jednotlivé jeho línie, ako za zakrádajú po celom tele.
Vo vnútri vládne le(u)xus
Máte radi vôňu kože? Ja veľmi a najmä v novom aute. V NX som si prišiel na svoje. Opäť však karty miešala výbava F Sport. Jej súčasťou sú naozaj skvelé športové sedačky, ktoré telo vodiča a spolujazdca obopnú a držia aj pod tlakom odstredivých síl.
Cestujúci na zadných sedadlách nebudú o nič ukrátení. Dokonca si môžu nastavovať aj sklon operadiel. Miesta pred sebou budú mať dostatok. Možno by potešili väčšie zadné dvere, no dizajn nepustí.
F Sport však nie je len o tvare sedadiel. Jeho poznávacím znakom je aj ich podmanivá bordová farba, ktorá kombinuje a dopĺňa čierny interiér. Ako balzam na dušu pôsobí červené prešívanie. Prístrojová doska vznikla v tom istom poňatí. Dopĺňa ju však ešte karbónová dekorácia. A čo volant? Vynikajúci. Hrubý veniec skvelo padne do ruky. F Sport okrem toho do vnútra pridáva aj pedále z lešteného hliníka. Nepoteší však strieborný plast, ktorý je prekvapivo tvrdý a pôsobí lacno.
Informačno-zábavný systém ponúka navigáciu alebo hlasové ovládanie. Veľmi príjemným prekvapením bolo, že automobil na nás prehovoril po slovensky. F Sport na palubu navyše priniesol niekoľko zaujímavých pomôcok. Priamo v strede prístrojového panela môžete nájsť informáciu o plniacom tlaku turba s náležitou grafikou, alebo akcelerometer, ktorý taktiež graficky zaznamenáva a ukladá preťaženie, ktoré s Lexusom zažívate vo všetkých smeroch.
Veľmi príjemným prvkom výbavy bol adaptívny tempomat, ktorý pracuje až do zastavenia auta. Na diaľnici ide o veľmi vítanú vec.
Do prémiového segmentu rozhodne patrí elektrické ovládanie batožinového priestoru. Lexus však jeho rýchlosť veľmi neodhadol a kým sa vám kufor otvorí alebo zavrie, môžete si na mobile za ten čas vybaviť emaily. Počas zatvárania navyše auto nemôžete ani zamknúť a tak vám neostáva nič iné, ako čakať.
Keď sa už predsa len otvorí, tak v ňom v štandarde nájdete 500 litrov priestoru. Po sklopení zadných sedadiel sa objem zväčšuje na 1545 litrov. Za nevýhodu označujem zadné sedadlá, ktoré sa dajú sklopiť len v pomere 60:40. Navyše neobsahujú ani stredový tunel napríklad na lyže.
Turbo tlačí, prevodovka radí
Lexus po prvýkrát vo svojej histórii použil preplňovaný motor. Tým pádom, značná časť záujmu smeruje naňho. Štvorvalcový dvojliter sa chváli, že zvláda prepínať medzi Atkinsonovým a Ottovým cyklom spaľovania, čo mu pri pokojnej jazde má priniesť nižšiu spotrebu. Agregát navyše disponuje technológiou Twin-Scroll, priamym vstrekovaním a variabilným časovaním nasávacích ale aj výfukových ventilov.
Oficiálne čísla hovoria, že v útrobách len 160 kg vážiaceho motora drieme výkon 175 kW (238 koní) pri 4800– 5600 otáčkach a krútiaci moment 350 Nm pri 1650– 4000 otáčkach. Z 0 na 100 km/h to Lexusu trvá 7,1 sekundy a maximálne dosiahne 200 km/h. Papierová spotreba hovorí o 7,9 l/100 km.
Zo skúseností z reálneho používania musím uznať, že motor patrí k tým podarenejším. Vďaka svojim parametrom má veľmi dobrý ťah, ktorý navyše nie je sprevádzaný žiadnou turbou dierou. Pri pokojnej jazde ho doslova ani nepočuť. Po zošliapnutí plynového pedálu o sebe dá vedieť a do interiéru preniknú jeho lahodiace tóny.
Jeho problémom je však spotreba. Pri bežnom jazdení s občasným využívaním výkonového potenciálu motora si na 100 km vypýta približne 11 až 12 litrov v kombinovanej prevádzke. Mimo mesta pri extra úspornej jazde som pod 8,6 litra nedostal.
Časť viny za tento výsledok pripisujem taktiež novej klasickej 6 stupňovej prevodovke, ktorá originálne pochádza z Toyoty Rav4. Lexus na nej vykonal niekoľko úprav. Ako keby výrobca zabudol, že ju dáva do auta s dynamickými ambíciami. Automat radí hladko, nečujne, takmer si to ani nevšimnete. Hneď ako však čo i len trochu stlačíte plyn, tak podraďuje, pritom to často vôbec nie je potrebné. Pri športovej jazde radí ako blázon. Aj napriek režimu Sport sa snaží držať viac menej nízke otáčky a tak radí. Stále.
Žiadne peklo pískajúcich pneumatík, radšej oáza pokoja
Podvozok pozostáva v prednej časti zo zavesenia typu McPherson, vzadu nájdeme dvojité lichobežníkové zavesenie. F Sport má navyše špeciálne tlmiče. Bohužiaľ, na palube sme nemali režim Sport +, s ktorým je spojené adaptívne odpruženie AVS. Výrobca ho ponúka za príplatok 1150 eur.
Podvozok zvláda nerovnosti veľmi dobre a do interiéru nepúšťa žiadne zvukové prejavy. Vodič si môže zvoliť jeden z troch jazdných režimov, ktoré však menia len odozvu na plyn, radenia prevodovky a tuhosť riadenia.
Napriek športovej výbave a dynamickému vzhľadu, spoza volantu Lexus nedával vodičovi ten pocit, že chce zvládať pekelné tempá v každej zákrute. Svižne a dynamicky to áno. Ale športovo nie. Karoséria sa v zákrutách nakláňa len minimálne. Napriek tomu je z jazdného prejavu auta cítiť niečo iné. Vo vnútri vládlo úžasné ticho. Ak pri vysokých rýchlostiach sa posádka môže rozprávať bez akéhokoľvek zvyšovania hlasu. Pochvalu si zaslúžia aj veľmi dobre dávkovateľné brzdy. Jazdné vlastnosti zvýrazňoval aj pripojiteľný pohon všetkých kolies, ktorý za normálnych podmienok posiela krútiaci moment dopredu. Pri strate priľnavosti však vie distribuovať aj 50 % na zadné kolesá.
Záver
Cenníková cena nového Lexusu NX 200t je 51 tisíc eur. Vo výbave F Sport sa okrem už spomenutých športových doplnkov a vylepšení nachádzajú bezkľúčové odomykanie a štartovanie, adaptívny tempomat, audiosystém s 8 reproduktormi, 8 airbagov alebo 7 palcový displej informačno-zábavného systému. Navigácia je na palube za príplatok 1100 eur. Namiesto nej však môžete mať za 3300 eur navigáciu s online službami, ovládaním pomocou touchpadu, dvd prehrávač a audiosystém s 10 reproduktormi. Bezdrôtové nabíjanie mobilov je na palube prítomné za príplatok 250 eur. Aj keď Lexus NX vyzerá ako športové náčinie a dvojlitrový prepĺňaný motor sľubuje slušnú dynamiku, tak Lexus posádke prinesie skôr luxus ako športový jazdný zážitok. Áno, dá sa s ním jazdiť svižne, ale vodič aj auto budú spokojnejší pri pokojnejšej jazde, kedy na palube zavládne ticho (alebo sa k slovu dostane audiosystém).
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 630/1 845/1 645 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 660 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 580/1 580 |
Svetlá výška (mm) | 175 |
Nájazdový uhol predný/zadný (°) | 16,8/24 |
Objem kufra (l) | 500 – 1 545 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 700 |
Technické údaje
Model | Lexus NX 200t AWD F Sport |
---|---|
Motor | 2,0 turbo |
Valce/ventily | 4/16 DOHC Turbo |
Objem motora (ccm) | 1 998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 175/4 800– 5600 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 350/1 650 – 4 000 |
Prevodovka | 6A |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
0 – 100 km/h (s) | 7,1 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 7,9 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 11,7 |
Cena | 51 000 € |