Test: Lexus NX 200t AWD F Sport- športový závan s novým turbom

, 06.06.2015 09:00
Lexus NX 200t AWD F Sport
Lexus svojim dizajnom budí veľmi dynamické nálady. Autor: ,

Vo svete s vysokým dopytom po crossoveroch, SUV a podobne zameraných vozidlách, prináša svoj kúsok aj luxusná divízia značky Toyota. Lexus NX za svojim označením ukrýva slovné spojenie „Nimble Crossover“, ktoré voľným prekladom znamená niečo ako svižný crossover. Výrobca svoju novinku predstavil na autosalóne v Pekingu počas minulého roka. Hlavnou konkurenciou pre tento typ je BMW X3, Audi Q5 alebo Volvo XC60.

Napriek vyššiemu podvozku má Lexus s týmto vozidlom ambície jednoznačne zaujať jeho športovým strihom. Aby sme tento zámer výrobcu ešte znásobili, pozreli sme sa na výbavu F Sport. Pod kapotou však neskončil hybridný pohon, ale nový preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom dva litre. A práve Lexus NX 200t F Sport vyvinul tím, ktorý vyladil superšport LFA a kupé RC F. Aký je teda tento „svižný crossover“?

Pozor, aby ste sa neporezali

Nový Lexus vyzerá vďaka ostrým líniám, ktoré sa tiahnu pozdĺž celej karosérie mimoriadne dynamicky a agresívne. Aj som sa ho bál dotknúť, aby som sa neporezal. Verím, že molekuly vzduchu sa tohto auta boja, najmä, keď je v pohybe. V prípade, že crossover parkuje, tak vyzerá, akoby išiel diaľničným tempom, jeho karoséria bola pripravená odvádzať čo najefektívnejšie vzduch, alebo akoby bol pripravený okamžite vyraziť plnou parou vpred.

Crossover dostal naozaj ostro rezané línie...
Crossover dostal naozaj ostro rezané línie vrátane svetiel na oboch svojich koncoch. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Celková dĺžka auta predstavuje 4630 mm. To znamená, že je o 2 mm dlhšie ako Volvo XC60 a o niekoľko mm kratšie ako nemecká konkurencia. S rázvorom 2660 mm sa však radí na posledné miesto. Za dynamický vzhľad vďačí NX aj výbave F Sport, ktorá priniesla odlišnú masku chladiča so špeciálnou mriežkou, predný spojler s aerodnymickými plochami a veľké otvory pre prívod chladiaceho vzduchu. Súčasťou balíka sú aj čierne kryty pätných zrkadiel. Daná výbava dokonca zmenila predný nájazdový uhol, ktorý je 16,8 stupňa (inak 28,7 stupňa).

NX vyzerá, že ide vysokou rýchlosťou aj keď...
NX vyzerá, že ide vysokou rýchlosťou aj keď stojí. Problém nerobí ani vyšší podvozok. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pochvalu si určite zaslúžia svetlomety na všetkých koncoch auta skonštruované na akékoľvek použitie. Denné LED svetlá majú skutočne zaujímavý tvar, ktorý na trhu v inom aute asi nenájdete.

Nad nimi nájdete hlavné svetlomety taktiež s LED technológiou. Dizajnéri neobišli ani tento kúsok a v noci dávajú vozidlu jemne strašidelný nádych. Vodiča však poteší, že svietia dobre. Do dizajnového rámca sa mimoriadne hodia zadné svetlá, ktoré majú okrem zaujímavej grafiky aj veľmi lákavý tvar s rôznymi výstupkami. Doslova lákajú na dotyk.

O dynamických parametroch každého upozorňuje dvojica koncoviek výfukov, ktoré zdobia zadnú časť. Na terénne vlastnosti upozorňujú plastové lemy na blatníkoch. Lexus NX teda zaujme na prvý pohľad. Očami môžete po ňom blúdiť skutočne dlho a sledovať jednotlivé jeho línie, ako za zakrádajú po celom tele.

F Sport je ľahko spoznateľný podľa mriežky...
F Sport je ľahko spoznateľný podľa mriežky chladiča, nižšieho nárazníka alebo špeciálnych kolies. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Vo vnútri vládne le(u)xus

Máte radi vôňu kože? Ja veľmi a najmä v novom aute. V NX som si prišiel na svoje. Opäť však karty miešala výbava F Sport. Jej súčasťou sú naozaj skvelé športové sedačky, ktoré telo vodiča a spolujazdca obopnú a držia aj pod tlakom odstredivých síl.

Cestujúci na zadných sedadlách nebudú o nič ukrátení. Dokonca si môžu nastavovať aj sklon operadiel. Miesta pred sebou budú mať dostatok. Možno by potešili väčšie zadné dvere, no dizajn nepustí.

Ďalším poznávacím znakom výbavy F Sport sú...
Ďalším poznávacím znakom výbavy F Sport sú tieto veľmi dobré športové sedačky a farebná kombinácia interiéru. Autor: Pravda, Martin Majerníček

F Sport však nie je len o tvare sedadiel. Jeho poznávacím znakom je aj ich podmanivá bordová farba, ktorá kombinuje a dopĺňa čierny interiér. Ako balzam na dušu pôsobí červené prešívanie. Prístrojová doska vznikla v tom istom poňatí. Dopĺňa ju však ešte karbónová dekorácia. A čo volant? Vynikajúci. Hrubý veniec skvelo padne do ruky. F Sport okrem toho do vnútra pridáva aj pedále z lešteného hliníka. Nepoteší však strieborný plast, ktorý je prekvapivo tvrdý a pôsobí lacno.

Informačno-zábavný systém ponúka navigáciu alebo hlasové ovládanie. Veľmi príjemným prekvapením bolo, že automobil na nás prehovoril po slovensky. F Sport na palubu navyše priniesol niekoľko zaujímavých pomôcok. Priamo v strede prístrojového panela môžete nájsť informáciu o plniacom tlaku turba s náležitou grafikou, alebo akcelerometer, ktorý taktiež graficky zaznamenáva a ukladá preťaženie, ktoré s Lexusom zažívate vo všetkých smeroch.

V rámci športového vyžitia vám Lexus NX v tejto...
V rámci športového vyžitia vám Lexus NX v tejto výbave ukáže plniaci tlak turba. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Rovnako tak sa môžete oboznámiť s preťažením,...
Rovnako tak sa môžete oboznámiť s preťažením, ktoré zažívate. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Veľmi príjemným prvkom výbavy bol adaptívny tempomat, ktorý pracuje až do zastavenia auta. Na diaľnici ide o veľmi vítanú vec.

Do prémiového segmentu rozhodne patrí elektrické ovládanie batožinového priestoru. Lexus však jeho rýchlosť veľmi neodhadol a kým sa vám kufor otvorí alebo zavrie, môžete si na mobile za ten čas vybaviť emaily. Počas zatvárania navyše auto nemôžete ani zamknúť a tak vám neostáva nič iné, ako čakať.

Interiér je poňatý v rovnakom dizajnovom štýle...
Interiér je poňatý v rovnakom dizajnovom štýle ako exteriér. Aj vo vnútri teda nájdete mnoho ostrých línií. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Keď sa už predsa len otvorí, tak v ňom v štandarde nájdete 500 litrov priestoru. Po sklopení zadných sedadiel sa objem zväčšuje na 1545 litrov. Za nevýhodu označujem zadné sedadlá, ktoré sa dajú sklopiť len v pomere 60:40. Navyše neobsahujú ani stredový tunel napríklad na lyže.

Praktickou nevýhodou sú zadné sedačky, ktoré je...
Praktickou nevýhodou sú zadné sedačky, ktoré je možné sklopiť len v pomere 60:40. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Turbo tlačí, prevodovka radí

Lexus po prvýkrát vo svojej histórii použil preplňovaný motor. Tým pádom, značná časť záujmu smeruje naňho. Štvorvalcový dvojliter sa chváli, že zvláda prepínať medzi Atkinsonovým a Ottovým cyklom spaľovania, čo mu pri pokojnej jazde má priniesť nižšiu spotrebu. Agregát navyše disponuje technológiou Twin-Scroll, priamym vstrekovaním a variabilným časovaním nasávacích ale aj výfukových ventilov.

Oficiálne čísla hovoria, že v útrobách len 160 kg vážiaceho motora drieme výkon 175 kW (238 koní) pri 4800– 5600 otáčkach a krútiaci moment 350 Nm pri 1650– 4000 otáčkach. Z 0 na 100 km/h to Lexusu trvá 7,1 sekundy a maximálne dosiahne 200 km/h. Papierová spotreba hovorí o 7,9 l/100 km.

Nový turbomotor dopraví crossover na 100 km/h...
Nový turbomotor dopraví crossover na 100 km/h za 7,1 sekundy. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Zo skúseností z reálneho používania musím uznať, že motor patrí k tým podarenejším. Vďaka svojim parametrom má veľmi dobrý ťah, ktorý navyše nie je sprevádzaný žiadnou turbou dierou. Pri pokojnej jazde ho doslova ani nepočuť. Po zošliapnutí plynového pedálu o sebe dá vedieť a do interiéru preniknú jeho lahodiace tóny.

Jeho problémom je však spotreba. Pri bežnom jazdení s občasným využívaním výkonového potenciálu motora si na 100 km vypýta približne 11 až 12 litrov v kombinovanej prevádzke. Mimo mesta pri extra úspornej jazde som pod 8,6 litra nedostal.

Súčasťou výbavy F Sport sú aj radiace krídelká...
Súčasťou výbavy F Sport sú aj radiace krídelká pod volantom. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Ovládačom si viete zvoliť jazdný režim. Sport+...
Ovládačom si viete zvoliť jazdný režim. Sport+ s adaptívnymi tlmičmi je však na palube až za príplatok. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Časť viny za tento výsledok pripisujem taktiež novej klasickej 6 stupňovej prevodovke, ktorá originálne pochádza z Toyoty Rav4. Lexus na nej vykonal niekoľko úprav. Ako keby výrobca zabudol, že ju dáva do auta s dynamickými ambíciami. Automat radí hladko, nečujne, takmer si to ani nevšimnete. Hneď ako však čo i len trochu stlačíte plyn, tak podraďuje, pritom to často vôbec nie je potrebné. Pri športovej jazde radí ako blázon. Aj napriek režimu Sport sa snaží držať viac menej nízke otáčky a tak radí. Stále.

Vodič uvidí jednomiestny údaj o spotrebe len...
Vodič uvidí jednomiestny údaj o spotrebe len pri šetrnej jazde mimo mesta. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Žiadne peklo pískajúcich pneumatík, radšej oáza pokoja

Podvozok pozostáva v prednej časti zo zavesenia typu McPherson, vzadu nájdeme dvojité lichobežníkové zavesenie. F Sport má navyše špeciálne tlmiče. Bohužiaľ, na palube sme nemali režim Sport +, s ktorým je spojené adaptívne odpruženie AVS. Výrobca ho ponúka za príplatok 1150 eur.

Podvozok zvláda nerovnosti veľmi dobre a do interiéru nepúšťa žiadne zvukové prejavy. Vodič si môže zvoliť jeden z troch jazdných režimov, ktoré však menia len odozvu na plyn, radenia prevodovky a tuhosť riadenia.

Vďaka pripojiteľnému pohonu zadnej nápravy...
Vďaka pripojiteľnému pohonu zadnej nápravy zvládne Lexus aj takého veci. Terén však jeho revírom nie je. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Napriek športovej výbave a dynamickému vzhľadu, spoza volantu Lexus nedával vodičovi ten pocit, že chce zvládať pekelné tempá v každej zákrute. Svižne a dynamicky to áno. Ale športovo nie. Karoséria sa v zákrutách nakláňa len minimálne. Napriek tomu je z jazdného prejavu auta cítiť niečo iné. Vo vnútri vládlo úžasné ticho. Ak pri vysokých rýchlostiach sa posádka môže rozprávať bez akéhokoľvek zvyšovania hlasu. Pochvalu si zaslúžia aj veľmi dobre dávkovateľné brzdy. Jazdné vlastnosti zvýrazňoval aj pripojiteľný pohon všetkých kolies, ktorý za normálnych podmienok posiela krútiaci moment dopredu. Pri strate priľnavosti však vie distribuovať aj 50 % na zadné kolesá.

Jeho domácim pôsobiskom nebude samozrejme ani...
Jeho domácim pôsobiskom nebude samozrejme ani okruh. Trochu zvláštne musím skonštatovať, že tento crossover patrí do mesta. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Záver

Cenníková cena nového Lexusu NX 200t je 51 tisíc eur. Vo výbave F Sport sa okrem už spomenutých športových doplnkov a vylepšení nachádzajú bezkľúčové odomykanie a štartovanie, adaptívny tempomat, audiosystém s 8 reproduktormi, 8 airbagov alebo 7 palcový displej informačno-zábavného systému. Navigácia je na palube za príplatok 1100 eur. Namiesto nej však môžete mať za 3300 eur navigáciu s online službami, ovládaním pomocou touchpadu, dvd prehrávač a audiosystém s 10 reproduktormi. Bezdrôtové nabíjanie mobilov je na palube prítomné za príplatok 250 eur. Aj keď Lexus NX vyzerá ako športové náčinie a dvojlitrový prepĺňaný motor sľubuje slušnú dynamiku, tak Lexus posádke prinesie skôr luxus ako športový jazdný zážitok. Áno, dá sa s ním jazdiť svižne, ale vodič aj auto budú spokojnejší pri pokojnejšej jazde, kedy na palube zavládne ticho (alebo sa k slovu dostane audiosystém).

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 630/1 845/1 645
Rázvor náprav (mm) 2 660
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1 580/1 580
Svetlá výška (mm) 175
Nájazdový uhol predný/zadný (°) 16,8/24
Objem kufra (l) 500 – 1 545
Objem nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) od 1 700

Technické údaje

Model Lexus NX 200t AWD F Sport
Motor 2,0 turbo
Valce/ventily 4/16 DOHC Turbo
Objem motora (ccm) 1 998
Max. výkon (kW/ot.) 175/4 800– 5600
Krút. moment (Nm/ot.) 350/1 650 – 4 000
Prevodovka 6A
Max. rýchlosť (km/h) 200
0 – 100 km/h (s) 7,1
Priemerná spotreba na 100 km (l) 7,9
Priemerná spotreba počas test (l) 11,7
Cena 51 000 €
Lexus NX 200t AWD F
		Sport
Lexus NX 200t F Sport sa
		hodí aj do
		mesta.
+23Lexus vytvoril
		zaujímavú grafiku
		svetiel.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Lexus #lexus NX
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek