Ford sa rozhodol, že športovo zameraných vodičov pritiahne do svojho košiara. A keďže takto orientovaných ľudí je veľa a majú rozdielne chute, pripravil im ponuku, z ktorej si môžu vyberať. Focus ST je dostupný ako hatchback alebo kombi. Rovnako tak môžete mať pod kapotou benzínový alebo naftový motor. Konkurencia Focusa je pomerne široká, pretože automobilky našťastie stále držia tieto vozidlá vo svojej ponuke. Ford sa musí vyrovnať s VW Golf GTi, Peugeotom 308 GT, Renaultom Mégane GT a čiastočne aj s Octaviou RS. Na test sme zobrali benzínovú verziu s výkonom 250 koní v prevedení hatchback.
Niektoré veci sú lepšie väčšie
Už na prvý pohľad je jasné, že tento Focus nebude obyčajný. Keby však nemal nálepky hlásiace sa k svojmu menu, až tak by do sveta svoje nadanie nekričal. Výrobca pre tento automobil pripravil minimálne 18 palcové pneumatiky, za ktorými sa ukazujú veľké brzdové strmene a kotúče.
Vzadu pozornosť púta dvojitá koncovka výfukov umiestnená v strede a tvarovaná v nezvyklom štýle. Okrem toho sa na zjave auta podieľajú aj špeciálne nárazníky, alebo čierna mriežka chladiča. Všadeprítomné je označenie ST. Automobil po facelifte dostal veľkú prednú masku, ktorá je charakteristická pre značku Ford. Vo vzhľade mu to určite pomohlo. Po novom je auto dynamickejšie a agresívnejšie.
Najviac o schopnostiach auta napovedajú kolesá, brzdy a výfuk. Ale dovolím si tvrdiť, že jazdí lepšie ako to navonok prezentuje. Ako je to však vo vnútri?
Sedačky vás držia, aby ste videli na tlak turba
Po nastúpení dovnútra nečakajte žiadny sparťanský interiér určený na okruhy. Napriek tomu práve z týchto miest Ford prevzal niekoľko detailov. Vynikajúce sú športové sedačky Recaro. Výrazné bočné vedenie skvelo kooperuje s podvozkovými schopnosťami Focusa a telo udrží na svojom mieste aj na kľukatých cestách. Problém je však v tom, že nie sú vhodné pre objemnejších ľudí. Ja, so svojimi 186 cm výšky a 86 kg hmotnosti som sa do nich zmestil absolútne presne. Počas testu som bol na vlastné oči svedkom, ako sa viac vážiaci ľudia jednoducho nevedeli usadiť medzi výrazné bočnice sedadiel.
Vo vnútri okrem toho nájdete ukazovať teploty oleja. Vynikajúca pomôcka pre všetkých, ktorý majú radi svoje auto a jeho motor. Kým v súčasnosti mnoho výrobcov odstraňuje aj kontrolku teploty chladiacej kvapaliny, Ford v tomto prípade poskytol aj dôležitejší údaj. Vodič má taktiež prehľad o tlaku oleja a turba. Všetky tieto tri informácie sídlia v strede prístrojovej dosky.
Športovo pôsobí aj hlavica radiacej páky s červenými dráhami radenia alebo prahová lišta, ktorá svieti a oznamuje, že práve nastupujete do Focusu ST.
Inak je to obyčajný Focus so všetkým čo k tomu patrí. Posádka by určite prijala viac miesta na zadných sedadlách. Do batožinového priestoru sa zmestí 363 litrov a po sklopení zadných sedadiel narastá tento objem na 1 148 litrov.
250 koní občas drží diétu
Jednou z najlepších vecí na tomto aute je motor. A pritom vôbec nevadí, že je preplňovaný s označením EcoBoost. Jeho predchodca bol známy tým, že benzín hltal v ohromných kvantách. V tomto prípade to tak nevyhnutne byť nemusí. Poďme ho však najprv naštartovať.
Po stlačení spojky a štartovacieho tlačidla sa preberie k životu dvojlitrový štvorvalec. Motor sám o sebe veľmi vznešený zvuk nedáva. Nemá ako. Na zvukový prejav tu máme techniku na výrobu umelého zvuku. Kým pre faceliftom rachot zabezpečovala kvapka v saní, po ňom to už nie je možné. Automobil pní normu Euro 6 namiesto Euro 5 a teda každý odpor v nasávaní alebo vo výfukovom potrubí je nežiadúci. Automobilka to musela vyriešiť umaelým zvukom. Škoda. No každopádne ide o jeden z tých lepších umelých napodobenín zvuku.
Nebudem tvrdiť, že toto je najlepší zvuk na svete, ani plakať nad tým, že je umelý. Každopádne, nie je lacný a mnohí, vrátane mňa, mu uveria. Po stlačení plynového pedálu sa ozve hlboký barytón vrývajúci sa pod kožu, ktorý ťahá kútiky úst vodiča smerom nahor. Zvonku auto, samozrejme, neznie tak dobre ako z vnútra.
Motor sám o sebe dosahuje 250 koní a 360 Nm krútiaceho momentu. So 6 stupňovou manuálnou prevodovkou na 100 km/h dorazí za 6,5 sekundy od štartu. Krútiaci moment je dostupný od 2000 otáčok a pod vodičovou pravou nohou ostáva až do 4500 otáčok. To spôsobuje, že auto je pripravené takmer vždy zrýchľovať. A nezáleží pritom či idete po diaľnici alebo po meste. Po stlačení plynu sa ozve mohutný zvuk, od chrbta príde ťah a pri preradení na pozdrav zapíska turbo.
Focus ST vás pritom vôbec nemusí finančne zruinovať. Bežná jazda po diaľnici si vypýta napríklad len 8,2 l/100 km. Pri pokojnej jazde mimo mesta môžete tento údaj mierne stlačiť aj pod hranicu 7 l/100 km. A to je pre motor s danými parametrami skutočne dobrý výsledok. Hneď ako však začnete využívať jeho potenciál, tak spotreba stúpa do výšin. Dosiahnuť odber 20 l/100 km nie je vôbec žiadnym problémom. Bežne však budú vodiči s týmto autom dosahovať priemerne údaje trochu nad 9 l/100 km a to sa nebudú musieť veľmi snažiť šetriť. A keď usúdime, že Focus s 1,5 litrovým Ecoboostom má spotrebu okolo 8 l/100 km, ST sa vôbec nemusí hanbiť.
Nosí so sebou vlastné koľajnice?
Ford Focus je známy svojimi podvozkovými schopnosťami, ktoré sú na veľmi vysokej úrovni. Rovnako je to aj v tomto prípade, kedy Ford vylepšil jazdné vlastnosti športovým podvozkom. Ak ste zvyknutý na rodinný sedan, kombi alebo SUV, tak v tomto prípade bude Focu ST považovať za príliš tvrdý. Ak však máte radšej tuhšie pruženie, tak bolesť chrbta z jazdy v ST nedostanete.
Je pravdou, že za bežných podmienok budete vedieť o každej nerovnosti, ktorá sa na ceste ukrýva. Automobil vám o nej ochotne povie. Nejde však o žiadne rany do chrbta. Tvrdosť je kultivovaná.
Tuhšie naladenie využijete v zákrutách. A budete ho chcieť využívať stále viac. Ford Focus ST môžete hodiť do zákruty v obdivuhodných rýchlostiach. On to zvládne. Trvalo mi desiatky zákrut, kým som svoje vnímanie reality posunul do oblastí, ktorá platí pre ST. Keď som si myslel, že som už na limite a zatočil som, auto zákrutu zvládlo, ako keby sme išli do obchodu po rožky. S každou ďalšou som hraničnú rýchlosť vo svojej mysli zvyšoval. Až som ten limit našiel.
Ak Focus ST dôjde na limit, do šoférovania vám začne rozprávať stabilizačný systém. V tomto prípade má dve úrovne nastavenia. Štandardné, športové a prípadne úplne vypnuté. Ale ani v bežnom nastavení sa zo stabilizácie nestáva ustráchaná opatrovateľka, ktorá zasahuje pri najmenšom náznaku nebezpečenstva. Kontrola trakcie dokonca bez problémov dovolí pretočiť odľahčené koleso v zákrute možno aj o celú otáčku. Rovnako je to aj na rovinke. Nie je žiadnym problémom donútiť Focus ST pretáčať predné kolesá na suchom asfalte dokonca aj na druhom prevodovom stupni.
Riadenie je ostré a presné. Iné byť ani nemôže. Polomer otáčania zlý. 12 metrov je proste veľa. Z obyčajného parkovania sa stáva alchýmia. Môžu za to masívne homokinetické kĺby, ktoré musia zvládať takú porciu sily od motora, že nemôžu byť majstrami v uhle natočenia kolies. Systém eTVC výrazne obmedzuje ťahanie volantu do jednej strany pri silnej akcelerácii. Týmto neduhom trpel predchodca aktuálneho ST. Môže za to najmä vysoký krútiaci moment, ktorý sa dostáva na jedno koleso a spôsobuje doslova natáčanie volantu do strany. V tomto prípade je daný jav výrazne eliminovaný, no volant je potrebné aj napriek tomu držať pevne oboma rukami. Systém eTVC však funguje aj pre zadné kolesá a pri rýchlom prejazde zákrut ich mierne pribrzďuje, aby auto čo najlepšie zatočilo. Tento prvok je dokonca aktívny aj pri úplnom vypnutí stabilizačného systému.
Prevodovka radí veľmi dobre. Bola špeciálne vyvinutá pre Focus ST. Skvelo sa hodí k zameraniu auta. Dáva Focusu špeciálne čaro. Spojka však športová nie je. No po prvom nasadnutí som sa bál, že bude rovnaká ako v bežnom Focuse. To znamená mäkká ako obláčik so záberom tak jemným, takmer nebadateľným. Nie. ST našťastie dostalo spojku, ktorá vie povedať, že už zaberá. Napriek tomu však nie je športová. Skôr jemne dynamická. Vodičova ľavá noha má aspoň menej práce.
Vo všeobecnosti platí, že podvozok auta musí byť rýchlejší ako samotný motor. Jedine tak môže byť auto bezpečné. Vo Focuse ST to platí definitívne. Rovnako tak aj v prípade bŕzd, ktorý sa zahryzávajú do kotúčov s veľkou chuťou. Zrýchlenie auta je vynikajúce, no spomaľovanie obdivuhodné. Pri plnom brzdení auto vyťahuje posádke oči z hlavy. Výdrž brzdového systému je taktiež veľmi dobrá. Brzdy za bežných podmienok vädnú len minimálne. Uvariť sa možno dajú len na okruhu, no to sme neskúšali.
Maximálna rýchlosť sa blíži k hranici 250 km/h. Keďže toto náčinie je možné bez problémov využiť aj na uzatvorenej trati, tak vysoká maximálna rýchlosť vôbec nie je na zahodenie. Problém je už však s odhlučnením. Auto nie je žiadnym diaľničným korábom, kde vládne pokoj, mier a pohoda. Pri dlhodobej jazde na diaľnici začne byť po chvíli otravný monotónny rachot od výfuku alebo aerodynamický hluk. Vtedy však stačí odbočiť z diaľnice a začať využívať auto naplno.
Záver
Ford Focus ST je ideálnym vozidlom, s ktorými budete s úsmevom na perách míňať jeden výjazd na diaľnicu za druhým. Popri tom si užijete šialené bočné preťaženie, výfukový koncert alebo prijemné zovretie sedačiek. Benzínový motor bohato stačí. Je rýchlejší ako naftová verzia a v bežnom používaním vám spotreba nezruinuje bankový účet.
Vo vyššej výbave ST X na palube nájdete celokožené sedadlá nastaviteľné v 6 smeroch, predné denné a zadné LED svetlá alebo bi-xenónové svetlomety.
Hatchback s benzínovým motorom vo vyššej výbave stojí o niečo menej ako 30 tisíc eur. Je to zhruba len o tisícku viac ako najväčší konkurent, Golf GTi. Ten je však o 20 koní slabší. V prípade Fordu si musíte priplatiť napríklad len za tempomat 320 eur alebo systém automatického núdzového brzdenia pri nízkych rýchlostiach 440 eur. Nemetalická biela farba, ktorú malo testované vozidlo je bez príplatku a v kombinácii s čiernymi doplnkami a červenými brzdami vyzerá naozaj veľmi dobre.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 362/1 823/1 471 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 648 |
Objem kufra (l) | 363 |
Objem kufra po sklopení sedadiel (l) | 1 148 |
Objem nádrže (l) | 62 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 461 |
Technické údaje
Model | Ford Focus ST 2,0 EcoBoost |
---|---|
Motor | 2,0 litrový benzínový preplňovaný štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 999 |
Max. výkon (kW/ot.) | 184/5 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 360/2 000– 4 500 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 248 |
0 – 100 km/h (s) | 6,5 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 7,2 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 9,1 |
Cena | 29 980 € |