Test: Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Ambition

23.12.2008 10:28
Audi A3
Audi A3 Cabriolet pôsobí akoby sa bez strechy už narodilo. Autor:

Najmenší kabriolet z Ingolstadtu vyzerá viac ako dobre, má skvelé motory a ostáva verný klasickej plátenej streche. Ako si však jeho otvorená karoséria a podvozok naladený na rovný asfalt poradia s našimi rozbitými cestami? Vyskúšali sme to počas testu verzie poháňanej benzínovým motorom 1.8 TFSI.

Už na prvý pohľad je jasné, že Audi A3 Cabriolet bude voľbou predovšetkým nežnejšej polovičky ľudstva. Kompaktné tvary a krátka zadná časť vyvolávajú v „pravých“ mužoch určité obavy, no ženám imponujú. A3 je štýlové, jeho svetlomety vyzerajú moderne a vo výraznej farbe vyzerá ako dokonalý módny doplnok. Zabudnúť nesmieme ani na často podceňovaný faktor dennej použiteľnosti. BMW 1 Cabrio je príliš tvrdé, A5 Cabriolet bude v meste neobratný a skupinka lacnejších premotivovaných kabrioletov nižšej strednej triedy stále neposkytuje potrebný imidž.

Kabriolet A3 však nemusí plniť len úlohu spoločníka žien milujúcich botox a atmosféru solárií. Najmä v spojení s úžasným motorom 1.8 TFSI je totiž omnoho schopnejšie, než si väčšina chlapov myslí.

Exteriér

Otvorene, tento kabriolet vyzerá najlepšie bez strechy. Zadný krátky previs nad sebou nenesie obrovské plochy plechu ani mohutné veko batožinového priestoru, ktoré sa pri vysúvaní strechy tvári ako útočiace monštrum. Je to len súhra čistých funkčných tvarov, ktoré pôsobia, akoby sa Audi bez strechy už narodilo. Z veľkej časti za to môže práve plátená konštrukcia strechy, ktorá je ľahšia, jej mechanizmus nespotrebuje v batožinovom priestore litre zbytočného priestoru a za vaše hlavy sa dokáže zložiť za úžasných 9 sekúnd. Navyše pritom nemusíte zastavovať. Stačí spomaliť na 30 km/h.

Bez strechy to malému Audi sluší najviac.
Bez strechy to malému Audi sluší najviac. Autor: Václav Lipavský

S natiahnutou strechou stratí malé Audi niečo zo svojho kúzla, no stále to nie je žiadna tragédia. Celkové proporcie a vyváženosť karosérie ostanú zachované. Nemôžeme sa však zbaviť dojmu, že sa v tejto póze Audi necíti vo svojej koži.

Interiér

Audi robí výborné interiéry, čo je tvrdenie, ktoré vás pri pohľade na niektoré plasty v A3 Cabriolet trochu zarazí. Spracovanie je špičkové a všetky ovládače kladú ten správny odpor, len plochy čierneho tvrdého plastu tu majú väčšie zastúpenie, ako býva v autách z Ingolstadtu dobrým zvykom. Prístroje sú ukážkovo čitateľné a kožou obšitý volant padne dobre do rúk. Veľmi slušná je aj ponuka odkladacích priestorov. Nešťastné sa nám zdá len nové ovládanie nastavovania teploty klimatizácie, ktoré opustilo klasické otočné ovládače. Teplotu teraz nastavujete len zdanlivo otočným ovládačom, ktorý je však pevný a zmeny nastavenia realizujete jeho zatlačením doľava alebo doprava. Keď potrebujete teplotu zmeniť o niekoľko stupňov naraz, je to zdĺhavé.

Interiér je kvalitný, príkladná je aj jeho...
Interiér je kvalitný, príkladná je aj jeho ergonómia. Autor: Václav Lipavský

Sedadlá už na pohľad prezrádzajú odhodlanie robiť vám spoločnosť aj na dlhých cestách, pričom ich slušné bočné vedenie príde vhod aj pri kľučkovaní v hustej mestskej premávke. Čo je však príjemným prekvapením, je použiteľnosť dvoch zadných sedadiel. Vôbec nepôsobia núdzovým dojmom, naopak ich dlhé sedáky a vysoké operadlá s príjemným sklonom umožnia zadným pasažierom zaujať nečakane pohodlný posed. Problém tu nie je ani s miestom pre kolená. Zdá sa, že Audi vie, prečo na svoje modely montuje priestorovo nenáročné plátené strechy.

Podvozok a jazdné vlastnosti

Najmenší kabriolet od Audi je prekvapivo komfortný. Diery na ceste doslova ignoruje, pričom jeho podvozok ostáva aj na tých najhorších povrchoch tichý. Je to zmena, pretože pri Audi sme zvyknutí na nízkoprofilové pneumatiky, ktoré sa zo všetkých síl snažia priostriť reakcie riadenia a dodať autám so štyrmi kruhmi na maske viac istoty. Poddajnosť podvozkov tým však výrazne trpí a Audi je síce pevné, no poskakuje ako koza. Náš kabriolete bol obutý na pneumatikách 205/55 R16, čo spôsobilo už spomínaný veľmi príjemný nárast komfortu.

Veľmi dobre bolo naladené aj pruženie a tlmenie, takže na zlej ceste auto neodskakovalo a v zákrutách ostávali bočné náklony v norme. Vďaka dobre rozloženej hmotnosti sa kabriolet aj na hrane správa neutrálne, pričom sa jeho prejav nezmení ani po natiahnutí ľahkej strechy. Nezvyšuje totiž ťažisko tak, ako to predvádzajú ťažké kovové strechy. Priľnavosť náprav je dobrá a keď to niektorá z pneumatík vzdá, citlivé zásahy ESP ani nepostrehnete.

 
Ľahká strecha ani po natiahnutí výrazne...
  Ľahká strecha ani po natiahnutí výrazne nezvýši ťažisko auta. Autor: Václav Lipavský

Riadenie je ľahké a pre potreby kabrioletu dostatočne presné. Nie je tak unáhlené ako v BMW 1, no po chvíľke zvyku s ním dokážete triafať apexy v zákrutách s veľkou presnosťou. Spätná väzba otvoreného Audi nie je ukážková, ale cez volant vám aspoň v náznakoch  dáva vedieť, čo sa deje s prednými kolesami.

Na presnosť riadenia má veľký vplyv pevná karoséria. Aj najmenšie Audi použilo podľa vzoru väčších bratov v jej konštrukcii nemálo hliníku, základ je však stále oceľový. V porovnaní s trojdverovým A3 pribralo kabrio skoro 150 kg, cítite to však na jeho veľkej pevnosti. Pevný stĺpik riadenia vám ani na rozbitej ceste netrhá volant z ruky a ani pri stiahnutej streche nemáte pocit, že sa karoséria namáha.

Motor

Štvorvalec 1.8 TFSI patrí bez preháňania medzi najlepšie benzínové motory súčasnosti. Má všetky potrebné technológie na to, aby bol dostatočne efektívny a jeho hodnoty výkonu a maximálneho krútiaceho momentu dávajú dostatočné záruky potrebnej dynamiky. V praxi je zarážajúci najmä plochý priebeh krútiaceho momentu. Dostatok sily máte pod pravou nohou prakticky kedykoľvek, stačí len pridať a malé Audi vystrelí. Práve dostupnosť výkonu je jeho najsilnejšou zbraňou. Lineárnosť záťahu niekedy vyvoláva pocit menších výkonov, no práve absencia výbušného charakteru robí z priamovstrekového motora 1.8 TFSI ideálneho spoločníka na každý deň. Príjemná je aj jeho zvuková kulisa, skôr decentne utlmená ako športová.

Motor si zaslúži len chválu.
Motor si zaslúži len chválu. Autor: Václav Lipavský

Šesťstupňová manuálna prevodovka je presná, dobre odstupňovaná a prevodová páka má presne vymedzené dráhy. Čakali ste od Audi niečo iné?

V dobrom sa ukázala aj jeho spotreba. Pri používaní rozumu a dodržiavaní rýchlostných limitov dokážete dosiahnuť kombinovanú spotrebu udávanú výrobcom. Schopnosti motora vás však určite vtiahnú do deja častejšie, ako ste predpokladali. Ani vtedy však priemerná spotreba neprekročí  hranicu 9 l/100 km.

Audi A3 Cabriolet je dobre postavený malý kabriolet s premysleným vnútorným priestorom. Má dostatočný imidž a v spojení s motorom 1.8 TFSI aj dosť sily zodpovedajúcej jeho postaveniu. Za všetko sa však platí, takže sa pripravte takmer milión korún, ktorý vám po zaškrtaní bohatej príplatkovej výbavy v hrubom katalógu nakoniec ani nebude stačiť.

Základná cena modelu: Audi A3 Cabriolet Ambition 1.8 TFSI: 947 161 Sk

Sériové vybavenie verzie Ambition (vybrané prvky):
ABS, ASR, EDS, ESP, posilňovač riadenia, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, palubný počítač, imobilizér, elektrické ovládanie všetkých skiel a vonkajších spätných zrkadiel, dvojzónová klimatizácia s oddelenou reguláciou, vetrolam Windschott, predné hmlové svetlá.

Technické údaje
Motor: radový štvorvalcový turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor, vodou chladený, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1798 cm3, maximálny výkon 118 kW (160 k) pri 5000 – 6200 ot./min., maximálny krútiaci moment 250 Nm pri 1500 – 4200 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 7,3 l/100 km, emisie CO2 – 174 g/km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson, vzadu nezávislé štvorprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS s EBV, hydraulický brzdový asistent, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: trojdverový štvormiestny kabriolet s plátenou skladacou strechou, DxŠxV: 4238×1765×1424 mm, rázvor osí kolies 2578 mm, pohotovostná hmotnosť 1425 kg, objem batožinového priestoru 260 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,3 s
Maximálna rýchlosť: 217 km/h

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR