Test: Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 MIVEC Intense

18.12.2008 15:12
Mitsubishi Lancer Sportback
Verzia Intense ponúka nefalšované športové doplnky. Autor:

Zabudnite na nekonečne nudný sedan a kombi ôsmej generácie. Nový Lancer okorenili v Mitsubishi konečne tým najvzácnejším korením. Dnes už totiž nemusíte byť majiteľom najvýkonnejšej verzie EVO, aby ste vedeli, že sedíte v legende, ktorá ovládala kolotoč WRC. Aj s benzínovou jednaosmičkou má nový Lancer dostatok paralel so svojou športovou históriou. A nielen to.

Po prvý raz prichádza Mitsubishi Lancer na scénu v päťdverovom vyhotovení. Práve Lancer s označením Sportback sme si vyskúšali vo verzii 1,8 MIVEC Intense.

Exteriér

Lancer Sportback však nie je obyčajným hatchbackom. Nestáva sa totiž často, aby prerástol svojho trojpriestorového súrodenca. V prípade Sportbacku je to však tak. Na dĺžku má o zopár milimetrov viac. Priliehavejší by bol preň preto prívlastok liftback. Nech je to už akokoľvek, výsledok sa určite vydaril. Lancer Sportback pôsobí rovnako prirodzene a energicky ako verzia Sportsedan.
 
Namosúrenú prednú časť dopĺňa splývajúci zadný profil kabíny končiaci v efektných, široko situovaných zadných svetlách. To však zďaleka nie je všetko. Verzia Intense ponúka čosi, čo býva bežne len za príplatok. Nefalšované športové doplnky ako nebezpečne veľká predná maska obohnaná chrómom, bohato tvarované podbehy, 18-palcové disky kolies či priam gigantické zadné krídlo, nie sú výplodom tunerov, ale sériovým balíkom, ktoré robia z Lanceru azda najšportovejší sériový model v nižšej strednej triede.

Interiér

Lancer je o pol triedy väčší ako jeho predchodca. Do dĺžky pribudlo desať a do šírky takmer sedem centimetrov. Hanbiť sa teda nemusí ani za to, čo ponúka pasažierom na zadných sedadlách. A na tých predných by ste nedali ruku do ohňa za to, či je Lancer konkurent Jetty alebo skôr Passata. Bohužiaľ, je veľa iných aspektov, ktoré vás rýchlo zorientujú. Ergonómia a kvalita čalúnenia športovo tvarovaných sedadiel sú síce na slušnej úrovni, no o použitých tvrdých plastoch a fádnom dizajne palubnej dosky to rozhodne neplatí.
 
V porovnaní s ôsmou generáciu vidno posun, no na nový Golf či Peugeot 308 Lancer jednoducho stále nestačí. Situáciu zlepšujú hliníkové dekorácie a športovo „strihnutý“ prístrojový panel s dvojicou hliníkových tubusov či kožený volant. Nie veľmi praktickým ovládaním palubného počítača naľavo od prístrojového panelu prezrádza Lancer svoj japonský pôvod. Nenadchnú vás ani malé ovládače audiosústavy, retro-ovládače klimatizácie a na dnešné pomery malý a úzky centrálny displej.

Vybavenie a variabilita

V ponuke výbavy je Mitsubishi štedré. Hoci si môžete vybrať len jeden zo štyroch pevne určených paketov, v prípade tretieho najvyššieho stupňa Intense sa naozaj niet na čo sťažovať. Nielen vzhľadom na bezpečnosť reprezentovanú 7 airbagmi vrátane kolenného či stabilizačného systému  M-AST, ale aj komfortných doplnkov. Nechýba tu automatická klimatizácia, multifunkčný volant, tempomat, cúvacie či dažďové senzory, no a vstavaná audiosústava Rockford Fosgate s deviatimi reproduktormi je kapitola sama osebe. O to viac prekvapuje nepochopiteľná absencia dvojosového nastavovania volantu alebo osvetlenia schránky pred spolujazdcom.
 
Vďaka veľkému výklopnému veku je Lancer Sportback oveľa praktickejší ako Sportsedan. No rekordy  určite neláme. Prvý dojem z malého kufra síce zlepšuje dvojitá podlaha kufra, no na 330 litroch úžitkového objemu to veľa nezmení. Ani s odkladacími priestormi v interiéri to teda nie je žiadna sláva. Pochvalu si však zaslúži jednoduchý systém samočinného sklápania zadných sedadiel priamo z priestoru kufra.

Motor a prevodovka

Stopäť kilowattov z objemu 1,8 litra je skvelý výsledok a ukazuje na športový charakter Lanceru. V prípade Sportbacku je to pritom to najslabšie, čo si môžete dopriať. Typický 16-ventil s variabilným časovaním sa necháva rád vytáčať do maxima a posádku neobťažuje zbytočne veľkým hlukom. Od 4000 otáčok za minútu chytá doslova druhý dych, takže ak máte chuť, nič nebráni popustiť uzdu vašim jazdeckým ambíciám.
 
Pomáha mu aj 5-stupňová prevodovka s krátkymi a presnými dráhami radenia. So zázračne nízkou spotrebou však určite nerátajte. V meste sa môže na palubnom počítači pokojne ukázať priemer nad 11 litrov benzínu. Ani s ľahšou nohou na plyne sa nedostanete na výrobcom udávaný priemer 7,9 litra paliva. Škoda, že aspoň na diaľnici nie je k dispozícii šiesty prevodový stupeň. Ten by si s vyšším apetítom Lanceru určite poradil.

Jazdné vlastnosti

Kým súčasný trend diktuje šetriť na konštrukcii podvozku, Lancer prichádza so sebavedomým, plne nezávislým zavesením všetkých kolies, podobne ako jeho najsilnejší rivali – Ford Focus či VW Golf. Výsledok však nie je až taký presvedčivý. Lancer je náchylný k nedotáčavosti a pri prudkom ubratí plynu v zákrute zas cítiť neistotu zadnej časti.
 
Kým inde by ste to tolerovali bez výhrad, pri aute stavajúcom na športovej tradícii to je dobrý, no nie ohurujúci výsledok. Najmä, ak mu vo verzii Intense pomáhajú 18-palcové disky a športové odpruženie. To sa samozrejme podpisuje na mierne nižšom komforte jazdy, takže aj tu Lancer vychádza len ako štandard triedy. Zato brzdy  a riadenie vám ponúknu pohotové reakcie a dobrú spätnú väzbu.

Výhody:

atraktívny športový dizajn
bohaté vybavenie
výkonný motor
bezpečnostné vybavenie
priestranný interiér

Nevýhody:

chýba hĺbková regulácia volantu
menší kufor
vyššia spotreba
lacné plasty

Technické údaje:

Model: Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 MIEV Intense
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1798
Výkon (kW/ot.): 105/6000 
Krútiaci moment (Nm/ot.): 178/4250   
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4585/1760/1515 
Rázvor náprav (mm): 2635 
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 330/59 
Maximálna rýchlosť (km/h): 196   
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,4   
Kombinovaná spotreba na 100 km (l): 7,9
Cena: 714 900 Sk

Vybavenie Intense (vybrané prvky):

7× airbag, stabilizačný systémM-ASTC, predné hmlové svetlá, svetelný senzor, dažďový senzor, parkovací asistent, diaľkové centrálne uzamykanie, výšková regulácia sedadla vodiča, výšková regulácia volantu, el. ovládané okná a zrkadlá, klimatizácia, tempomat, multifunkčný volant, palubný počítač, audio Rockfort Fosgate + 9 reproduktorov, 18-palcové disky, športová predná maska, zadný spojler.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR