Test: Ford Focus ST kombi vs. Peugeot 308 GT SW- naftový chuligán a umelec

, 30.08.2015 07:00

Na trhu je niekoľko naftových verzií ostrých kombíkov, ktoré mieria na športovo zameraných, no praktických vodičov. Tieto vozidlá získavajú fanúšikov svojim športovým výzorom, praktickosťou a výkonnými naftovými motormi. Pravými športovými vozidlami však nie sú.

Focus stavia na športový dizajn, 308 na...
Focus stavia na športový dizajn, 308 na eleganciu. Výkon majú takmer zhodný. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Naftový Ford Focus ST a taktiež naftu spaľujúci Peugeot 308 GT sú svojimi priamymi konkurentmi. Zameraním rovnaké autá sú úplne odlišné. Kým Focus stavia na drsný výzor a športový životný štýl, francúzska konkurencia útočí dizajnom a priestorom.

Svaly alebo krása?

Naftový Ford Focus ST sme už opísali v predchádzajúcom teste. Jeho kombi verzia spôsobila, že automobil je o 201 mm dlhší a poskytuje o 127 litrov väčší batožinový priestor. Aj napriek tomu, že ide o naftovú verziu, dizajn auta dáva jasne najavo svoju výnimočnosť.

Kým Focus sa tvári, že sa vracia z okruhu,...
Kým Focus sa tvári, že sa vracia z okruhu, Peugeot bol so svojou 308 v módnom butiku. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Spoza kolies aj naďalej svietia veľké brzdové strmene, vpredu sa nachádza veľká čierna mriežka chladiča a v zadnej časti pozornosť púta centrálna reálna koncovka výfuku.

Naproti tomu Peugeot poňal 308 SW GT v inom duchu. Čisté línie, francúzska avantgarda. Auto nepôsobí, že sa nevie dočkať, kedy vytrhne kúsok asfaltu z cesty a vypáli smerom vpred. Tvári sa pokojne a luxusne.

O jeho zameraní hovoria len nápisy GT a 18 palcové disky, ktorých dizajn sa nemusí páčiť každému. V zadnej časti sa nachádzajú dve chrómové koncovky výfukov. Teda nie. Výfuk končí obyčajným do dolnej strany zahnutým potrubím. Tieto chrómové doplnky sú len nefunkčné napodobeniny na efekt.

Kombi verzie sú praktické, lebo ponúkajú veľa...
Kombi verzie sú praktické, lebo ponúkajú veľa miesta. Naftové motory sú považované za úsporné. Ide teda o úsporné a praktické autá, ktoré chcú byť športové. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Dĺžka oboch vozidiel je takmer zhodná. Kým Ford meria 4563 mm, Peugeot 4585 mm. 308 je aj o niečo širšia (1863 vs. 1858 mm). Focus je však vyšší. Meria 1486 mm a 308 len 1447 mm. V oblasti rázvoru veľkosť rozmerov jednoznačne vyplýva na stranu Peugeot, ktorý dosahuje 2730 mm. Focus ST kombi má na svojom konte 2648 mm.

Interiér rozdiely znásobuje

Pri pohľade a nastúpení do interiérov jednotlivých automobilov je jasné, že rozdiely medzi nimi sú výraznejšie. Focus vo vnútri víta športovými sedadlami Recaro, ktoré majú výrazné bočné vedenie. Informácie o tlaku turba, oleja alebo teploty oleja naznačujú, že Ford to so športovým DNA myslí vážne. Prístrojová doska inak pripomína obyčajný Focus.

Štandardná palubná doska Focusa obohatená o...
Štandardná palubná doska Focusa obohatená o niekoľko informácií ako napríklad tlak turba. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Palubná doska Peugeotu má jasné prvka...
Palubná doska Peugeotu má jasné prvka avantgardy. Malý volant, otáčkomer pohybujúci sa naopak. Autor: Pravda, Martin Majerníček

S miestom je na tom lepšie Peugeot. Vo Forde najmä na zadných sedadlách je problém s miestom pre nohy cestujúcich. Rovnako lepšie je na tom francúzske auto v objeme batožinového priestoru. 660 litrov je rozhodne viac ako 490.

Peugeot naozaj stavil na dizajn plný čistých línií a vzdušnosti. Akoby miestami na chvíľu zabúdal, že ide o verziu GT. Po nasadnutí posádku nevítajú žiadne extra športové sedačky. Ide o príjemné kožené sedenie, ktoré má naozaj podpriemerné bočné vedenie. Vodič sa v zákrutách musí držať volantu. Ten je mimochodom jeden z najmenších na trhu. Nový majiteľ si bude musieť na neho chvíľu zvykať. Naozaj je maličký a ja osobne som sa prvé kilometre cítil za ním neisto.

Peugeot ponúka pohodlné sedačky potiahnuté...
Peugeot ponúka pohodlné sedačky potiahnuté Altancarou s červeným prešívaním. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Ford zákazníkov usádza do športových sedačiek...
Ford zákazníkov usádza do športových sedačiek Recaro s výrazným bočným vedením. Objemnejší ľudia sa neposadia. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Auto totiž navodzuje celkom slušný pocit priestoru. Môže za to napríklad aj veľká panoramatická strecha. Nad malým volantom je umiestnený tachometer a otáčkomer. Otáčkomer sa však nepohybuje zľava doprava ale presne naopak. Prečo? Nevieme.

Ovládanie klimatizácie, navigácie a podobných nastavení sa presunulo na štandardný koncernový PSA dotykový displej. Na nerovnej vozovke je nastavovanie jednotlivých funkcií dosť náročné. Cestujúci na zadných sedadlách majú viac priestoru na nohy a do batožinového priestoru sa zmestí viac batožiny. GT a ST sú teda po dizajnovej stránke úplne odlišné. Ako jazdia?

186 cm vysoký človek má vzadu v Peugeote toľko...
186 cm vysoký človek má vzadu v Peugeote toľko miesta, keď pred ním sedí spolujazdec rovnakého vzrastu. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Pre Ford vyznievajú tie isté podmienky horšie.
Pre Ford vyznievajú tie isté podmienky horšie. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Spomienky na okruh alebo svižnejšia jazda?

Tak, ako autá vyzerajú, presne tak aj jazdia. Oba typy odoberajú takmer zhodný výkon z 2 litrových naftových motorov. K nim sa však dostaneme neskôr. Prvým a radikálne odlišným prvkom vozidiel je prevodovka. Kým Focus ST má 6 stupňový manuál, tak 308 GT zvolila 6 stupňový automat.

Červené podsvietenie a možnosť radenia pod...
Červené podsvietenie a možnosť radenia pod volantom. To znie dobre. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Z Focusu je od prvých metrov cítiť, že je to náčinie pre pravú rýchlu jazdu. Tuhé riadenie, príjemne radiaca prevodovka. Brzdy sú ostré a spomaľujú veľmi dobre. Podvozkovo je automobil zvládnutý na veľmi vysokej úrovni. V porovnaní s hatchbackom však cítiť dlhší rázvor kolies, čo sa prejavuje miernym nepokojom zadku pri rýchlom prejazde nerovných zákrut.

ESP nastaviteľné v dvoch režimoch je navyše možné absolútne deaktivovať a teda prispôsobenie potrebám jazdy je na mieste. Športový pocit z jazdy umocňuje aj doslovné obklopenie interiérom. Nevýhodou je však obludný polomer otáčania. S volantom nedokážete od krajnej ku krajnej polohe urobiť ani dve plné otáčky. Parkovanie a manévrovanie sú ťažké.

Vo Focuse dostáva vodič informácie, ktoré bežný...
Vo Focuse dostáva vodič informácie, ktoré bežný človek v premávke nevyužije. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Naproti tomu Peugeot je úplne iný. Síce má len o 5 koní menej, prevodovka pár koní uštve úplne zbytočne. Ide o obyčajný automat, ktorý radí možno o ¬niečo rýchlejšie ako bežne, no aj tak to pre športový dojem nestačí.

Podvozkovo na tom Peugeot nie je zle. No rozhodne je naladený mäkšie ako v prípade Focusu ST. Nešportovo sú skôr naladené ostatné časti auta. Brzdy sú rozhodne menej agresívne. Ba čo viac, pri prudkom znižovaní rýchlosti sa rozblikajú výstražné svetlá príliš skoro. Môže sa tak stať, že pri rýchlej jazde po kľukatej ceste pôjde 308 GT s rozblikanými výstražnými svetlami. Prevodovka radí príliš pomaly a nepomôžu jej ani krídelká pod volantom. Príliš nepomáha ani tlačidlo Sport, ktoré prinúti prevodovku držať nižšie prevodové stupne, rozsvieti tachometer a otáčkomer na červeno a pridá zvukové efekt, ku ktorým sa dostaneme neskôr.

Skutočne malý volant by mohli závidieť aj...
Skutočne malý volant by mohli závidieť aj niektoré "supercars". Autor: Pravda, Martin Majerníček

Hlavnou a veľkou devízou tohto auta je však jeho možnosť manévrovať a v porovnaní s Focusom aj civilizovanosť. Ak som si mal vybrať, s ktorým autom pôjdem do mesta, kde budem musieť parkovať v úzkych priestoroch, rozhodne som zvolil Peugeot. Na jazdu mimo mesta bol však zase pripravený Focus ST.

Motor a zvuk sú niekedy odlišné veci

Ford Focus ST má vo svojej naftovej verzii pod kapotou 2,0 litrové TDCI s výkonom 185 koní a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Peugeot 308 GT je na tom veľmi podobne. Pohon zabezpečuje 2,0 litrové BlueHDI s výkonom 180 koní a krútiacim momentom 400 Nm.

185 koní odd Fordu
185 koní odd Fordu Autor: Pravda, Martin Majerníček
180 koní od Peugeotu
180 koní od Peugeotu Autor: Pravda, Martin Majerníček

Rozhodne lepší pocit výkonu ide z Focusa. Aj keď, kto už vyskúša benzínovú verziu, tak naftové ST mu príde len ako slabý odvar. Faktom ostáva, že motor najlepšie ťahá do tých 3500 otáčok. Potom začína výrazne vädnú a slabnúť. Spotreba je pomerne štandardná na naftové motory. Pohybuje sa rozpätí od 6 do 7 l/100 km. Pri rýchlej jazde môže prekročiť aj 7 litrov.

Prácu tohto agregátu nesprevádza žiadny mohutný zvukový prejav. Ide skôr o tradičný zvuk naftového motora, ktorý mierne upravuje umelý zvuk. Ford však aj v tomto prípade zvuk nastavil do uveriteľnej roviny.

To sa však už nedá povedať o Peugeote. V bežnej prevádzke je zvuk normálne, naftový. Po stlačení tlačidla Sport sa začnú diať veci. Z reproduktorov začne prúdiť absolútne neprirodzený rev motora. Aj nezainteresovaným pasažierom musí byť jasné, že tento zvuk nemá nič spoločné s autom. Doslova na mňa pôsobil ako z počítačovej hry.

V prípade BlueHDI od Peugeotu nie je až tak výrazné vädnutie výkonu na konci otáčkového spektra. Automobil je v šprinte na 100 km/h papierovo až o 0,8 sekundy pomalší ako Ford. Môže za to najmä automatická prevodovka. Francúzsky motor je však o niečo menej smädný. Spotreba sa pohybovala okolo 6 l/100 km. Možno to bolo spôsobené aj tým, že 308 vodiča nenúti tak výrazne šliapať na plyn.

Záver

Focus ST kombi s naftovým motorom je zameraný viac pre športových nadšencov, ktorí majú menší cit pre praktickosť a v prípade Peugeotu 308 SW GT je to presne naopak. V oboch prípadoch však musia byť nadšencami naftových motorov, pretože v samej podstate ide o naftové kombíky. Kombi Focus ST s týmto motorom začína v cenníku na hodnote 27 690 eur. Testovaná verzia bola navyše vybavená parkovacím asistentom, kamerou, špeciálnymi diskami, bezkľúčovým odomykaním alebo bezpečnostnými prvkami. Medzi nimi nechýbal strážca mŕtveho uhla, systém Cross Traffic Alert, ktorý upozorňuje na prechádzajúce vozidlá pri výjazde z parkoviska alebo systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Na palube bol aj navigačný systém, ktorý je len súčasťou príplatkovej výbavy.

Aktuálna cena Peugeotu 308 GT SW je 28 240 eur. V tomto prípade sú na palube prítomné špeciálne disky, navigácia, bezkľúčové odomykanie, Altancara alebo masážna funkcia bedrovej opierky. Peugeot navyše dokázal sám zaparkovať.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Model Ford Focus ST kombi Peugeot 308 SW GT
Dĺžka (mm) 4 563 4 585
Šírka (mm) 1 858 1 863
Výška (mm) 1 486 1 457
Rázvor náprav (mm) 2 648 2 730
Objem kufra (l) 490 660
Objem kufra po sklopení sedadiel (l) 1 516 1 660

Technické údaje

Model Ford Focus ST kombi 2,0 TDCI Peugeot 308 SW GT 2,0 BlueHDI
Valce/ventily 4/16 4/16
Objem motora (ccm) 1 997 1 997
Max. výkon (kW/ot.) 136/3 500 133/3 750
Krút. moment (Nm/ot.) 400/2 000– 2 750 400/2 000
Prevodovka 6M 6A
Max. rýchlosť (km/h) 217 218
0 – 100 km/h (s) 8,3 9,5
Priemerná spotreba na 100 km (l) 4,2 4,1
Priemerná spotreba počas test (l) 6,5 6,1
Cena od 27 690 € od 28 240 €
Ford
		Focus ST
		kombi
Ford Focus
		ST
		kombi
+80Ford Focus ST
		kombi

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Ford #Peugeot #Peugeot 308 GT SW #Ford Focus ST
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek