Druhá generácia Kugy konštrukčne vychádza z jednotky. Platformu C1, na ktorej auto stojí, používa aj Focus alebo C-Max. Svojim dizajnom masky chladiča sa však vozidlo nehlási k novému rodinnému výzoru. Zaujímavé je aj samotné označenie Kuga. V chorvátskom, srbskom alebo slovinskom jazyku znamená slovo kuga mor. Presný pomenovania slova je neznámy.
Žiadna veľká papuľa, len dve čiarky
Na prvý pohľad je jasné, že Kuga svojim výzorom nezapadá do unifikovaného dizajnu značky Ford, ktorý sa šíri svetovými automobilkami už ako spomenutý mor. V tomto prípade sa vám pri pohľade z prednej strany nestane, že ho nebudete na prvý pohľad vedieť identifikovať.
Na druhej strane, automobilka zvolila skutočne konzervatívny dizajn. Žiadne výstrelky ani experimenty nečakajte. Kuga patrí skôr do skupiny „neviditeľných“ áut, ktoré si na cestách jednoducho nevšímame.
Pekné doplnky však z neho robia zaujímavý dizajnový kúsok. Testovaná verzia mala výbavu Titanium Plus, čo v preklade znamená, že vyššiu Ford už neponúka. Automobil bol vybavený športovými nárazníkmi, dennými LED svetlami, zadnými svetlami s LED technológiou alebo bi-xenónovými svetlometmi. Okrem toho je na karosérii umiestnených niekoľko chrómových doplnkov. Najviac o schopnostiach auta napovedá dvojitá lesklá koncovka výfukov umiestnená po stranách karosérie. Celý kolorit auta dotvárali 19 palcové zliatinové disky.
Pri pohľade z diaľky, Kuga nevyzerá ani ako SUV. Skôr by som ju tipoval na MPV alebo prerastený hatchback. Výrobca sa príliš nesnaží tváriť, že toto auto zvládne niečo v teréne. Nie je dôvod. Všetci dobre vieme, že jeho najväčším nepriateľom sú vysoké obrubníky v meste, možno poľná cesta a raz do roka aj zasnežený kopec.
Taktiež nejde o žiadnu obludu, ktorú by ste nevedeli napratať do parkovacieho miesta. S dĺžkou 4 524 mm, šírkou 1 838 mm, výškou 1 703 mm a rázvorom 2 690 mm zapadá medzi konkurenciu.
Variabilita a vzdušnosť
Interiér Kugy prekvapuje pocitom priestoru, ktorý navodzuje a variabilitou, ktorá nie je pri SUV úplnou samozrejmosťou. Pred vodičom sa smerom k čelnému sklu rozprestiera pomerne veľký priestor. Posed je vyšší, z časti pripomína posedenie v čakárni u lekára.
Podobne ako v MPV je umiestnená aj páka automatickej prevodovky. Nie uložená na podlahe, ale vyššie. Palubná doska ponúka len priemer. Vypracovanie je dobré, no jej dizajn už nie. Hlavne okolo rádia je rozhodených príliš veľa maličkých tlačidiel, ktoré vyzerajú mimoriadne lacno. Na palube bol navyše malý informačný displej utopený v záplave plastov, ktoré ho opticky ešte zmenšovali.
Radiaca páka je uložená vyššie. Informácie o zaradenom prevodovom stupni nájdete len napísané vedľa jej dráhy, prípadne na malom displeji medzi otáčkomerom a tachometrom. Často sa mi však stalo, že namiesto D som zaradil S (športový režim). Odhalila to skutočne až vizuálna kontrola displeja.
Pochvalu si určite zaslúžia sedadlá, ktoré boli pohodlné a dalo sa v nich bez problémov cestovať aj niekoľko hodín. V prípade potreby dokázali podržať aj telo v zákrutách. Priestor pred zadnými sedadlami bol veľmi dobrý. Zadní cestujúci navyše majú možnosť nastavovať sklon svojich operadiel. Bohužiaľ, po ich sklopení nevznikne v interiéri rovná podlaha. Bežnom stave v kufri odveziete 456 litrov, po sklopení sedadiel až 1 653 litrov.
Veľmi vítaným prvkom bola aj panoramatická strecha, ktorá celý interiér krásne presvetľovala. Klasická clona mohla byť odsunutá aj počas leta, pretože tónovanie skla výrazne obmedzovalo slnečné lúče pri vstupe do interiéru. Pri elektrickom ovládaní clony sme našli zaujímavý ovládač, ktorého funkciu sme identifikovali až v noci. V Kuge si môžete zvoliť farbu osvetlenia interiéru, prípadne ho úplne vypnúť.
Najvyšší výkon, pohon všetkých kolies a dvojspojkový automat
Jednou z najlepších vecí na testovanej Kuge bol jej pohon. Z dvojlitrového naftového motora SUV získavalo 180 konských síl a 400 Nm krútiaceho momentu. Údaj o zrýchlení na 100 km/h nie je nijak oslnivý. 10 sekúnd je pre dnešné podmienky štandard. Z motora však cítiť pružnosť, ktorú v bežnej premávke využijete.
Oficiálne čísla o spotrebe hovoria, že Kuga v tejto konfigurácii bude z nádrže odoberať priemerne 5,4 l/100 km. Pravda je však taká, že v skutočnosti to bude 7,0 l/100 km.
Automatická prevodovka má 6 rýchlostných stupňov a dve spojky. Zmena prevodových stupňov smerom hore je skutočne vynikajúca a rýchla. Pre SUV doslova prekvapujúca. Problém nastáva s nečakaným prudkým podraďovaním, ktoré trvá o niečo dlhšie a často som mal pocit, že automat doslova hľadá, čo by zaradil. Okrem klasického režimu má k dispozícii aj športový režim, ktorý drží vyššie otáčky a teda neskôr zaraďuje vyššie rýchlostné stupne. Kto chce, môže radiť aj sekvenčne. Pre túto činnosť sú na radiacej páke vyčlenené dve tlačidlá.
Pohon všetkých kolies v bežných podmienkach ani nespozorujete. Ide o pripojiteľný pohon zadnej nápravy a teda počas štandardných podmienok sa k slovu dostávajú len predné kolesá. V prípade straty priľnavosti predku prechádza výkon dozadu. Vodič Kugy danú výbavu využije najmä v zime, keďže športová jazda s týmto autom nie je prvoradá.
SUV so srdcom hatchbacku
Kuga nie je rozknísané veľké auto pripravené zdolávať skaly. Po nasadnutí sa človek môže miestami skutočne cítiť ako v bežnom hatchbacku. Napomáha tomu aj rýchla a pružná odozva na stlačenie plynu spolu so svižnou zmenou prevodových stupňov.
Jediné čo napovedá, že nejde o menšie auto je vyšší posed. V Kuge sedíte naozaj vyššie ako v obyčajnom Focuse. Auto sa však pri prejazde zákrut nenakláňa a veľmi ochotne reaguje na zmenu smeru. Môže za to posilňovač riadenia s adaptívnym účinkom.
Automobil zvládne aj poľnú alebo lesnú cestu. Častejšie sa však určite stretáva s obrubníkmi v mestách. Svetlá výška 192,9 mm zaručuje, že v meste pri parkovaní neostane predný nárazník visieť na betónovom obrubníku alebo, že pri ceste na chatu vytŕčajúci menší kameň poškodí podvozok. Automobil dosahuje maximálny nájazdový uhol 27,7 stupňa a stúpavosť 33 stupňov. V meste a pri akomkoľvek manévrovaní vodič určite ocení dobrý polomer otáčania, ktorý dosahuje 11,1 metra.
Kugu treba občas nakopnúť
Ford ako jedna z prvých automobiliek prišla so systémom „nakopávania“ auta. Nie, nejde o štartovanie ani o pomstu za poruchu. Pohyb nohou smerom pod zadnú časť auta otvára batožinový priestor. Plné ruky tašiek teda nemusíte uvoľňovať, stačí vložiť nohu pod auto a kufor sa otvorí. Škoda, že elektronika otvárania je pomerne lenivá a tak na otvorenie si treba počkať. Mohlo by to prebehnúť rýchlejšie.
Okrem toho je na palube prítomný aj adaptívny tempomat, ktorého ovládanie pripomína vzdialenú sesternicu Rubikovej kocky. Za jazdy sa ho používať naučíte len veľmi ťažko. Ešte pred jazdou si treba pozrieť, ktoré tlačidlo na čo slúži. Až potom ho budete vedieť obsluhovať.
Dobrou správou je, že ak ho už uvediete do prevádzky, tak slúži dobre. Škoda, že občas zbytočne panikári a zbytočne brzdí. Okrem toho v spätných zrkadlách Kuga informuje o vozidle v mŕtvom uhle.
Záver
Kuga je jednoznačne auto pre rodiny s deťmi. Deti sa vzadu môžu vyblázniť, majú na to dostatok miesta a podnetov. V prednej časti sa dokážu pohodlne odviezť rodičia a do batožinového priestoru sa zmestí dostatok batožiny.
Osobne by som pod kapotu tohto vozidla nevolil žiadny iný motor, ako dvojlitrový naftový agregát v najsilnejšej verzii. Automatická prevodovka s dvojicou spojok je naozaj vítaným prvkom, no mierne zhoršuje dynamiku jazdy a čiastočne aj spotrebu. V porovnaní s automatom s hydrodynamickým meničom ide však o zanedbateľné čísla.
V plnej výbave Titanium Plus s najsilnejším naftovým motorom stojí Kuga 38 670 eur. Nie je to málo, no za túto cenu máte na palube dvojspojkový automat, bi-xenónové svetlomety, športové nárazníky a podobne. Testovaná verzia mala na palube navyše prítomnú panoramatickú strechu, za ktorú Ford požaduje 815 eur, zadný športový spojler za 315 eur alebo multifarebné LED osvetlenie interiéru za 125 eur. Adaptívny tempomat spolu so systémom sledovania mŕtveho uhla stoja po 895 eur. Sada bezkľúčového odomykania a štartovania stojí ďalších 795 eur. Väčšie 19 palcové kolesá Ford spoplatňuje sumou 730 eur.
V akčnej ponuke stojí aktuálne Kuga s 2,0 litrovým motorom TDCI s výkonom 150 koní a 6 stupňovou manuálnu prevodovkou od 27 580 eur.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 524/1 838/1 703 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 690 |
Svetlá výška (mm) | 192,9 |
Predný previs (mm) | 924 |
Zadný previs (mm) | 910 |
Objem kufra (l) | 456/1 653 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 716 |
Technické údaje
Model | Ford Kuga 2,0 TDCi Duratorq AWD PowerShift |
---|---|
Motor | 2,0 litrový naftový preplňovaný štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 132/3 750 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 400/2 000– 3 250 |
Prevodovka | 6A |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
0 – 100 km/h (s) | 10,0 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,4 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 7,0 |
Základná cena | 38 670 € |
Cena testovaného auta | 45 455 € |