Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium Plus- 180 koní a nerodinná tvár

, 13.09.2015 07:00

Ford v roku 2007 zareagoval na celosvetový dopyt po autách kategórie SUV a prispel do nej vlastným dielom. V súčasnosti v predajniach býva druhá generácia SUV, ktorá do nich dorazila v roku 2012. Na test sme zobrali Kugu s najsilnejšou verziou dvojlitrového naftového motora s výkonom 180 koní a prevodovkou PowerShift.

Predmetom testu je druhá generácia Fordu Kuga,...
Predmetom testu je druhá generácia Fordu Kuga, ktorá je na trhu od roku 2012. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Druhá generácia Kugy konštrukčne vychádza z jednotky. Platformu C1, na ktorej auto stojí, používa aj Focus alebo C-Max. Svojim dizajnom masky chladiča sa však vozidlo nehlási k novému rodinnému výzoru. Zaujímavé je aj samotné označenie Kuga. V chorvátskom, srbskom alebo slovinskom jazyku znamená slovo kuga mor. Presný pomenovania slova je neznámy.

Žiadna veľká papuľa, len dve čiarky

Na prvý pohľad je jasné, že Kuga svojim výzorom nezapadá do unifikovaného dizajnu značky Ford, ktorý sa šíri svetovými automobilkami už ako spomenutý mor. V tomto prípade sa vám pri pohľade z prednej strany nestane, že ho nebudete na prvý pohľad vedieť identifikovať.

Žiadna žraločia papuľa ani maska ala Aston...
Žiadna žraločia papuľa ani maska ala Aston Martin. Kuga nevyzerá ako Mondeo, Focus alebo Fiesta. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Na druhej strane, automobilka zvolila skutočne konzervatívny dizajn. Žiadne výstrelky ani experimenty nečakajte. Kuga patrí skôr do skupiny „neviditeľných“ áut, ktoré si na cestách jednoducho nevšímame.

Pekné doplnky však z neho robia zaujímavý dizajnový kúsok. Testovaná verzia mala výbavu Titanium Plus, čo v preklade znamená, že vyššiu Ford už neponúka. Automobil bol vybavený športovými nárazníkmi, dennými LED svetlami, zadnými svetlami s LED technológiou alebo bi-xenónovými svetlometmi. Okrem toho je na karosérii umiestnených niekoľko chrómových doplnkov. Najviac o schopnostiach auta napovedá dvojitá lesklá koncovka výfukov umiestnená po stranách karosérie. Celý kolorit auta dotvárali 19 palcové zliatinové disky.

Dve koncovky výfuku dávajú Kuge správny...
Dve koncovky výfuku dávajú Kuge správny šmrnc. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pri pohľade z diaľky, Kuga nevyzerá ani ako SUV. Skôr by som ju tipoval na MPV alebo prerastený hatchback. Výrobca sa príliš nesnaží tváriť, že toto auto zvládne niečo v teréne. Nie je dôvod. Všetci dobre vieme, že jeho najväčším nepriateľom sú vysoké obrubníky v meste, možno poľná cesta a raz do roka aj zasnežený kopec.

Taktiež nejde o žiadnu obludu, ktorú by ste nevedeli napratať do parkovacieho miesta. S dĺžkou 4 524 mm, šírkou 1 838 mm, výškou 1 703 mm a rázvorom 2 690 mm zapadá medzi konkurenciu.

19 palcové disky disky dávajú aut lepší vzhľad,...
19 palcové disky disky dávajú aut lepší vzhľad, no jazda s nimi nie je nadmieru tvrdá. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Variabilita a vzdušnosť

Interiér Kugy prekvapuje pocitom priestoru, ktorý navodzuje a variabilitou, ktorá nie je pri SUV úplnou samozrejmosťou. Pred vodičom sa smerom k čelnému sklu rozprestiera pomerne veľký priestor. Posed je vyšší, z časti pripomína posedenie v čakárni u lekára.

Interiér dáva pocit priestoru a vzdušnosti....
Interiér dáva pocit priestoru a vzdušnosti. Určite sa pod to výraznou mierou podpísalo panoramatické strešné okno. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Podobne ako v MPV je umiestnená aj páka automatickej prevodovky. Nie uložená na podlahe, ale vyššie. Palubná doska ponúka len priemer. Vypracovanie je dobré, no jej dizajn už nie. Hlavne okolo rádia je rozhodených príliš veľa maličkých tlačidiel, ktoré vyzerajú mimoriadne lacno. Na palube bol navyše malý informačný displej utopený v záplave plastov, ktoré ho opticky ešte zmenšovali.

Radiaca páka je uložená vyššie. Informácie o zaradenom prevodovom stupni nájdete len napísané vedľa jej dráhy, prípadne na malom displeji medzi otáčkomerom a tachometrom. Často sa mi však stalo, že namiesto D som zaradil S (športový režim). Odhalila to skutočne až vizuálna kontrola displeja.

Táto partia interiéru je skutočne zlá. Tlačidlá...
Táto partia interiéru je skutočne zlá. Tlačidlá sú neprehľadné a vyzerajú lacno. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pochvalu si určite zaslúžia sedadlá, ktoré boli pohodlné a dalo sa v nich bez problémov cestovať aj niekoľko hodín. V prípade potreby dokázali podržať aj telo v zákrutách. Priestor pred zadnými sedadlami bol veľmi dobrý. Zadní cestujúci navyše majú možnosť nastavovať sklon svojich operadiel. Bohužiaľ, po ich sklopení nevznikne v interiéri rovná podlaha. Bežnom stave v kufri odveziete 456 litrov, po sklopení sedadiel až 1 653 litrov.

Veľmi vítaným prvkom bola aj panoramatická strecha, ktorá celý interiér krásne presvetľovala. Klasická clona mohla byť odsunutá aj počas leta, pretože tónovanie skla výrazne obmedzovalo slnečné lúče pri vstupe do interiéru. Pri elektrickom ovládaní clony sme našli zaujímavý ovládač, ktorého funkciu sme identifikovali až v noci. V Kuge si môžete zvoliť farbu osvetlenia interiéru, prípadne ho úplne vypnúť.

Malý displej dnes ničím neoslní.
Malý displej dnes ničím neoslní. Autor: Pravda, Martin Majerníček
Nastavovanie sklonu operadiel zadných sedadiel...
Nastavovanie sklonu operadiel zadných sedadiel je veľmi praktická vec najmä pre cestujúcich vzadu. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Najvyšší výkon, pohon všetkých kolies a dvojspojkový automat

Jednou z najlepších vecí na testovanej Kuge bol jej pohon. Z dvojlitrového naftového motora SUV získavalo 180 konských síl a 400 Nm krútiaceho momentu. Údaj o zrýchlení na 100 km/h nie je nijak oslnivý. 10 sekúnd je pre dnešné podmienky štandard. Z motora však cítiť pružnosť, ktorú v bežnej premávke využijete.

Oficiálne čísla o spotrebe hovoria, že Kuga v tejto konfigurácii bude z nádrže odoberať priemerne 5,4 l/100 km. Pravda je však taká, že v skutočnosti to bude 7,0 l/100 km.

Kto chce radiť sekvenčne, musí používať tieto...
Kto chce radiť sekvenčne, musí používať tieto tlačidlá. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Automatická prevodovka má 6 rýchlostných stupňov a dve spojky. Zmena prevodových stupňov smerom hore je skutočne vynikajúca a rýchla. Pre SUV doslova prekvapujúca. Problém nastáva s nečakaným prudkým podraďovaním, ktoré trvá o niečo dlhšie a často som mal pocit, že automat doslova hľadá, čo by zaradil. Okrem klasického režimu má k dispozícii aj športový režim, ktorý drží vyššie otáčky a teda neskôr zaraďuje vyššie rýchlostné stupne. Kto chce, môže radiť aj sekvenčne. Pre túto činnosť sú na radiacej páke vyčlenené dve tlačidlá.

180 koňové stádo je pre Kugu veľmi vhodný počet...
180 koňové stádo je pre Kugu veľmi vhodný počet koní. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Pohon všetkých kolies v bežných podmienkach ani nespozorujete. Ide o pripojiteľný pohon zadnej nápravy a teda počas štandardných podmienok sa k slovu dostávajú len predné kolesá. V prípade straty priľnavosti predku prechádza výkon dozadu. Vodič Kugy danú výbavu využije najmä v zime, keďže športová jazda s týmto autom nie je prvoradá.

SUV so srdcom hatchbacku

Kuga nie je rozknísané veľké auto pripravené zdolávať skaly. Po nasadnutí sa človek môže miestami skutočne cítiť ako v bežnom hatchbacku. Napomáha tomu aj rýchla a pružná odozva na stlačenie plynu spolu so svižnou zmenou prevodových stupňov.

Riadenie je príjemne strmé, variabilný účinok...
Riadenie je príjemne strmé, variabilný účinok posilňovača pracuje skvelo pri vyšších rýchlostiach a aj pri parkovaní. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Jediné čo napovedá, že nejde o menšie auto je vyšší posed. V Kuge sedíte naozaj vyššie ako v obyčajnom Focuse. Auto sa však pri prejazde zákrut nenakláňa a veľmi ochotne reaguje na zmenu smeru. Môže za to posilňovač riadenia s adaptívnym účinkom.

Automobil zvládne aj poľnú alebo lesnú cestu. Častejšie sa však určite stretáva s obrubníkmi v mestách. Svetlá výška 192,9 mm zaručuje, že v meste pri parkovaní neostane predný nárazník visieť na betónovom obrubníku alebo, že pri ceste na chatu vytŕčajúci menší kameň poškodí podvozok. Automobil dosahuje maximálny nájazdový uhol 27,7 stupňa a stúpavosť 33 stupňov. V meste a pri akomkoľvek manévrovaní vodič určite ocení dobrý polomer otáčania, ktorý dosahuje 11,1 metra.

Kuga nemá takmer nič zo sveta terénnych áut. Na...
Kuga nemá takmer nič zo sveta terénnych áut. Na palube nenájdete žiadnu uzávierku diferenciálu ani stály pohon všetkých kolies. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Kugu treba občas nakopnúť

Ford ako jedna z prvých automobiliek prišla so systémom „nakopávania“ auta. Nie, nejde o štartovanie ani o pomstu za poruchu. Pohyb nohou smerom pod zadnú časť auta otvára batožinový priestor. Plné ruky tašiek teda nemusíte uvoľňovať, stačí vložiť nohu pod auto a kufor sa otvorí. Škoda, že elektronika otvárania je pomerne lenivá a tak na otvorenie si treba počkať. Mohlo by to prebehnúť rýchlejšie.

Okrem toho je na palube prítomný aj adaptívny tempomat, ktorého ovládanie pripomína vzdialenú sesternicu Rubikovej kocky. Za jazdy sa ho používať naučíte len veľmi ťažko. Ešte pred jazdou si treba pozrieť, ktoré tlačidlo na čo slúži. Až potom ho budete vedieť obsluhovať.

Dobrou správou je, že ak ho už uvediete do prevádzky, tak slúži dobre. Škoda, že občas zbytočne panikári a zbytočne brzdí. Okrem toho v spätných zrkadlách Kuga informuje o vozidle v mŕtvom uhle.

Záver

Kuga je jednoznačne auto pre rodiny s deťmi. Deti sa vzadu môžu vyblázniť, majú na to dostatok miesta a podnetov. V prednej časti sa dokážu pohodlne odviezť rodičia a do batožinového priestoru sa zmestí dostatok batožiny.

Osobne by som pod kapotu tohto vozidla nevolil žiadny iný motor, ako dvojlitrový naftový agregát v najsilnejšej verzii. Automatická prevodovka s dvojicou spojok je naozaj vítaným prvkom, no mierne zhoršuje dynamiku jazdy a čiastočne aj spotrebu. V porovnaní s automatom s hydrodynamickým meničom ide však o zanedbateľné čís­la.

Bi-xenónové svetlá majú aj denné svietenie s...
Bi-xenónové svetlá majú aj denné svietenie s funkciou LED a svietia aj do zákrut. Autor: Pravda, Martin Majerníček

V plnej výbave Titanium Plus s najsilnejším naftovým motorom stojí Kuga 38 670 eur. Nie je to málo, no za túto cenu máte na palube dvojspojkový automat, bi-xenónové svetlomety, športové nárazníky a podobne. Testovaná verzia mala na palube navyše prítomnú panoramatickú strechu, za ktorú Ford požaduje 815 eur, zadný športový spojler za 315 eur alebo multifarebné LED osvetlenie interiéru za 125 eur. Adaptívny tempomat spolu so systémom sledovania mŕtveho uhla stoja po 895 eur. Sada bezkľúčového odomykania a štartovania stojí ďalších 795 eur. Väčšie 19 palcové kolesá Ford spoplatňuje sumou 730 eur.

V akčnej ponuke stojí aktuálne Kuga s 2,0 litrovým motorom TDCI s výkonom 150 koní a 6 stupňovou manuálnu prevodovkou od 27 580 eur.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 524/1 838/1 703
Rázvor náprav (mm) 2 690
Svetlá výška (mm) 192,9
Predný previs (mm) 924
Zadný previs (mm) 910
Objem kufra (l) 456/1 653
Objem nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 716

Technické údaje

Model Ford Kuga 2,0 TDCi Duratorq AWD PowerShift
Motor 2,0 litrový naftový preplňovaný štvorvalec
Valce 4
Objem motora (ccm) 1 997
Max. výkon (kW/ot.) 132/3 750
Krút. moment (Nm/ot.) 400/2 000– 3 250
Prevodovka 6A
Max. rýchlosť (km/h) 200
0 – 100 km/h (s) 10,0
Priemerná spotreba na 100 km (l) 5,4
Priemerná spotreba počas test (l) 7,0
Základná cena 38 670 €
Cena testovaného auta 45 455 €
Ford Kuga 2,0 TDCi
		Duratorq Titanium
		Plus
Ford Kuga 2,0 TDCi
		Duratorq Titanium
		Plus
+37Ford Kuga 2,0 TDCi
		Duratorq Titanium
		Plus

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Ford #Ford Kuga
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
11. 9. 2017zdraženie1.119 €zdraženie1.310 €
4. 9. 2017zdraženie1.088 €zdraženie1.285 €
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk