
Automobilka skúša, čo zaberie. Dôkazom toho je zmena názvov. Typ Tucson sa po prvýkrát objavil v roku 2004, kedy začal robiť dvojičku Kii Sportage. Za názvom netreba hľadať žiadne tajné kódy. Ide o meno mesta v Arizone. Druhá generácia, ktorá však nastúpila zo striedačky v roku 2009 sa v Európe už volala ix35. V USA pokračoval aj naďalej názov Tucson.
Treťou generáciou sa Hyundai opäť vracia k menu Tucson aj u nás. Nech sa už dané kompaktné SUV volá akokoľvek, s pribúdajúcimi generáciami rastie a kvitne do krásy. Novinka vyzerá skutočne veľmi dobre. V redakčnom teste sme vyskúšali model s najslabším 1,7 litrovým naftovým motorom a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou vo výbave Style.
Vzhľad je dôležitý
Nemusíme si klamať, vzhľad auta je pri rozhodovaní o kúpe auta veľmi dôležitým. Mnoho ľudí na neho kladie rozhodujúci dôraz. Hyundai v tomto prípade boduje. Tucson zaujme robustným, dynamickým a zároveň vyváženým vzhľadom.

To je presne recept, ktorý bude na ľudí platiť. Za hlavné dizajnové prvky môžeme označiť veľkú mriežku chladiča v prednej časti spolu s elegantne napojenými predĺženými svetlometmi. Testované vozidlo malo na palube prítomné LED stretávacie svetlá so statickým prisvecovaním do zákrut.
Po bokoch môžeme badať línie tiahnuce sa pozdĺž celého auta. Dynamickým pocitom z auta napomáha aj smerom dozadu mierne stúpajúca línia okien. Vzadu kraľujú pomerne vysoko uložené veľké LED svetlá. Celkovo pôsobí exteriér auta mimoriadne kvalitným dojmom. Žeby išlo o jedno z najkrajších kompaktných SUV na trhu? To už necháme na uvážení každého.

Vo vnútri vládne robustnosť
Interiér automobilka poňala v klasickom štýle. A teda neriskovala žiadne výstrelky. Posádke SUV ponúkla robustné vnútro s kvalitným vypracovaním. Sedadlá sú príjemne veľké. Zmestí sa do nich aj väčšia postava. Bočné vedenie extra výrazné nie je, výrobca skôr stavil na pohodlie.
Pred vodičom sa rozprestiera tachometer a otáčkomer v klasickom tvare a rozpoložení. Medzi nimi je uložený pozdĺžny displej, ktorý informuje o dôležitých aspektoch vozidla. Žiadne špeciálne grafické a virtuálne efekty sa nekonajú.


Po pravej strane od volantu na vrchu palubnej dosky je umiestnený veľký displej navigácie. Škoda, že tá vydáva hlasové pokyny len po česky. Pod ňou je umiestnený panel klimatizácie. Čo sa týka ergonómie, alebo ovládateľnosti, tak počas doby používania sme nespozorovali naozaj nič, čo by nám prekážalo. Až na jednu vec.
SUV sa predsa len môže objaviť aj mimo spevneného terénu a teda hrozí vyššie opotrebovanie, resp. zašpinenie interiéru. Pravdepodobne takto rozmýšľala automobilka, keď na niektoré miesta, ako napríklad tlačidlá na volante alebo ovládanie okien, použila lacný plast. Po skúsenosti s i30 sme v podstate očakávali, že ovládanie všetkých okien bude konečne európske a teda, že dole aj hore pôjdu automaticky, bez nutnosti neustále držať ovládač. I30 to zvládala. Tucson nie. Opäť automaticky spolupracovalo len okno vodiča. Zvyšok bolo potrebné neustále držať.

Cestujúci vzadu netrpia nedostatkom v oblasti hlavy ani kolien. Nakladacia hrana batožinového priestoru je však pomerne vysoká. V štandardne do neho naložíte 513 litrov. Ak sklopíte sedadlá tak 1 503 litrov.


Úsporná alternatíva
Pod kapotou testovaného modelu bol 1,7 litrový naftový motor s výkonom 115 koní a krútiacim momentom 280 Nm. Ide o najslabší naftový motor v ponuke Tucsonu. Okrem neho Hyundai ponúka aj dvojliter naladený na 136 alebo 185 koní.
Aj vzhľadom k tomu, že testovaný Tucson posielal výkon len na predné kolesá, pohonná jednotka predstavuje naozaj ekonomickú alternatívu k ostatným agregátom. Treba však priznať, že sily na rozdávanie nemá.

Pohonná jednotka s vozidlom vážiacim 1 540 kg pohne z 0 na 100 km/h za 13,7 sekundy. Maximálka leží pri 176 km/h. Ťah pohonnej jednotky prichádza pekne od nízkych otáčok. Krútiaci moment je dostupný už od 1 250 do 2 750 otáčok. Smerom ku koncu otáčkového spektra zrýchľovanie ochabuje. Nie je to však nijak dramatický prepad. Ideálne otáčky pre pohonnú jednotku však ležia omnoho nižšie. V podstate od motora nie je možné očakávať nijak ohromné zrýchlenia. Široké spektrum krútiaceho momentu však sľubuje schopnosť akcelerovať vo väčšine jazdných situácií. Svojim zameraním je vhodný pre pokojných vodičov, ktorí sa neradi ponáhľajú, ale radšej šetria.

Výrobca tvrdí, že priemerne by si Tucson ma vypýtal len 4,6 litra nafty na 100 kilometra. V reálnej premávke sme dosiahli 6,0 l/100 km s tým, že v prípade snahy je priestor na zníženie spotreby približne ešte o 0,3 l/100 km. A to sú skutočne veľmi dobré hodnoty pre SUV. S motorom spolupracovala 6 stupňová manuálna prevodovka, ku ktorej nemáme žiadne výhrady. Rozloženie jednotlivých stupňov je použiteľné aj na diaľnici, kedy sa otáčkomer pohybuje okolo hranice 2 500 otáčok.
Nerovné cesty nie sú prekážkou
Napriek tomu, že testovaný Tucson nebol vybavený pohonom všetkých kolies, jeho využiteľnosť nie je obmedzená len na asfaltové cesty. Napriek dynamickému vzhľadu, výrobca nepoňal nastavenie podvozka v tom istom duchu.
Automobil je nastavený komfortne. Bez problémov zvláda aj väčšie nerovnosti bez toho, aby posádka trpela. V ľahšom teréne mu rozhodne pomôže svetlá výška 172 mm. A keď nie už v teréne, tak minimálne v obrubníkmi posiatych mestách. Komfortu jazdy prospievali aj 17 palcové disky, ktoré potrebovali pneumatiky s vyššou bočnicou.
Bohužiaľ, riadenie je nekomunikatívne a poriadne „preposilované“. Pocitu z jazdy to neprospieva. No pri parkovaní je možné otáčať kolesami tohto SUV s obdivuhodnou ľahkosťou. Parkovaniu pomôže aj pomerne kvalitná zadná kamera. Účinok posilňovača bolo možné meniť. K dispozícii boli režimy Comfort, Normal a Sport. Športové nastavenie zvýšilo odpor, ktorý volant pri otáčaní kládol. V podstate v tomto režime však bolo možné jazdiť stále a zo subjektívneho hľadiska bol takýto účinok posilňovača lepší.
Pri jazde motor takmer nepočuť. Najmä nie pri vyšších rýchlostiach. Škoda, že sa to nedá povedať o aerodynamickom hluku na diaľnici, ktorý pochádza zo samotného zjavu SUV. Pri prejazdoch nerovností do vnútra preniká aj hluk od kolies. Podvozok si teda svoju prácu plní veľmi dobre. Len odhlučnenie mohlo byť na vyššej úrovni.

Systém na stráženie jazdného pruhu funguje spoľahlivo. Problémom je však najmä jeho prevedenie, resp. upozornenie. Ak nechcete odpovedať na zvedavé otázky posádky, alebo nechcete, aby vás otravoval nepríjemný zvuk, tak ho používať nebudete. Systém nepracuje diskrétne. Na miesto vibrovania alebo natočenia volantu upozorňuje vodiča na neohlásené prekročenie čiary akusticky.
Svoje muchy má aj systém rozpoznávania značiek, ktorému napríklad nič nehovorí prejazd križovatky rušiaci obmedzenie rýchlosti. Občas jeho pozornosti ujde nejaká značka. No ako doplnok vodičovej pozornosti pracuje dobre.
Záver
Nový Tucson predstavuje viac ako solídne SUV. V testovanej konfigurácii navyše poteší ekonomickou prevádzkou. Ak nepotrebujete jazdiť do ťažšieho terénu a často sa nikam neponáhľate, najmenší naftový motor v ponuke je presne pre Vás.

Cena základného modelu dosahuje 18 990 eur. Vo výbave Style s príplatkovými LED svetlami a metalickým lakom dosahuje cena testovaného auta 26 090 eur. V danej výbave nájdete dažďový a svetelný senzor, kožený volant, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, navigačný systém, 6 reproduktorov alebo iné. Ak k tomu pripočítame 5 ročnú záruku, Tucson vytvorí veľmi zaujímavú alternatívu v preplnenom segmente kompaktných SUV.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 475/1 850/1 660 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Minimálna svetlá výška (mm) | 172 |
Objem kufra (l) | 513/1 503 |
Objem nádrže (l) | 62 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 540 |
Technické údaje
Model | Hyundai Tucson 1,7 CRDi Style |
---|---|
Motor | 1,7 litrový naftový štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 685 |
Max. výkon (kW/ot.) | 85/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 280/1 250–2 750 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 176 |
0 – 100 km/h (s) | 13,7 |
Priemerná spotreba na 100 km(l) | 4,6 |
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) | 6,0 |
Základná cena | 18 990 € |
Cena testovaného auta | 26 090 € |