Test: Toyota Auris 1,2T- ukážkové benzínové turbo

Malé benzínové motory s preplňovaním majú nového kolegu. Toyota pod kapotu svojho typu Auris púšťa 1,2 litrový štvorvalec s turbom, ktorý má byť alternatívou k atmosférickej 1,6 litrovej pohonnej jednotke. A keďže má byť alternatívou, tak väčší agregát do dôchodku nateraz neodchádza, ale ostáva v ponuke. Toyota sa však rozhodla ísť cestou štvorvalcov a nesnažila sa pripraviť malý trojvalec. Našťastie.

29.11.2015 07:00
19
Toyota Auris má ostré línie všade. Nájdete ich... Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Toyota Auris má ostré línie všade. Nájdete ich vpredu aj vzadu.

V rámci uvedenia nového motora japonská automobilka pripravila celkový facelift druhej generácie Aurisu, ktorý je na trhu od roku 2012. Čo sa týka vzhľadu, zmeny sú skutočne len kozmetické a minimálne. Oveľa väčšia pozornosť sa sústreďuje na novú pohonnú jednotku a tak sme na test zobrali práve takto vybavené vozidlo. Poradilo sa Toyote vyhnúť problémom a neduhom, ktoré sprevádzajú malé preplňované motory?

Japonci prebrúsili hrany

Auris druhej generácie je auto, ktoré sa vás svojimi krivkami snaží porezať aj keď sa na neho len pozeráte. Kým prvá generácia bola zaoblená bacuľatá dáma, druhá generácia nabrala úplne iný smer, ktorý nezmenil ani facelift.

Pri pohľade na auto cítiť ázijský vplyv. Nemôžeme povedať, že by išlo o extra pekné, alebo škaredé auto. Veľmi vhodne by sme ho mohli prirovnať k VW Golf. Dizajnovo takmer neviditeľné auto, ktoré na parkovisku splynie s okolím.

Dizajnové zmeny faceliftu sú skutočne minimálne. Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Dizajnové zmeny faceliftu sú skutočne minimálne.

Automobilka prepracovala prednú masku, ktorej chrómové lemy sa tiahnu ponad hlavné svetlomety so zabudovaným denným svietením. Zmeny rovnako postihli aj zadné svetlá, nárazníky, disky a niekoľko línií auta. Žiadna revolúcia, skôr maličké omladenie.

Auris odoberá odtlačky prstov

Dizajnové zmeny v interiéri taktiež nenabrali obludné rozmery. Po prvom nasadnutí sme opäť nasali ázijskú atmosféru a rýchlo sme si zvykli. Po facelifte pribudlo niekoľko drobností ako napríklad nový čierny leský panel, vyhrievanie predných sedadiel sa ukrylo za malé dvierka pred radiacou pákou a koža sa dostala na spodnú časť prístrojovej dosky.

Interiér až na pár detailov pôsobí moderne a... Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Interiér až na pár detailov pôsobí moderne a harmonicky.

Za centrum interiéru môžeme považovať informačno-zábavný systém, ktorý je obklopený čiernym lesklým panelom. Celý tento segment je uložený nezvyklo kolmo. Nevadí to však ani čitateľnosti, ani ovládateľnosti.

Ovládanie jednotlivých funkcií prebieha prostredníctvom dotykov a teda väčšina tlačidiel išla do dôchodku. Škoda, že vďaka tomu Auris neúmyselne odoberá odtlačok prsta každého dotyku. Navyše ak chce vodič počas jazdy ovládať napríklad navigáciu, musí spustiť oči z cesty.

Čierny lesklý povrch je ako policajný... Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Čierny lesklý povrch je ako policajný vyšetrovateľ. Zbiera odtlačky prstov.

Sedadlá sú pohodlné a dostatočne veľké. Sú trochu nezvyklo mäkké a so slabým bočným vedením, no v pohodlnosti im to neuberá. Pred zadnými sedadlami je priemerná porcia miesta. Za seba sa zmestia aj dvaja 185 cm vysokí ľudia. Do batožinového priestoru sa zmestí 360 litrov. Po sklopení sedačiek sa do vnútra zmestí 1 200 litrov, no rovná plocha nevznikne.

Takto sa dovnútra zmestí 360 litrov. Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Takto sa dovnútra zmestí 360 litrov.
Po sklopení sedačiek síce rovná plocha... Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Po sklopení sedačiek síce rovná plocha nevzniká, no vzniká priestor pre 1 200 litrov batožiny.

Štyri valce a turbo si rozumejú

Toyota bola viac-menej nútená uviesť na trh nový benzínovým motor s preplňovaním kvôli emisným limitom a laboratórnym testom. Novinka pod kapotou Aurisa s výkonom 116 koní a krútiacim momentom 185 Nm je o 300 eur drahšia ako jej duchovná predchodkyňa, atmosférická 1,6 litrová pohonná jednotka s parametrami 132 koní a 170 Nm. Oplatí sa? Ich jazdné údaje sú veľmi podobné. Novinka to na stovku zvládne za 10,1 sekundy a 1 350 kg plechu a mäsa maximálne rozhýbe na 200 km/h.

To je on! Vydarený preplňovaný motor s objemom... Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris To je on! Vydarený preplňovaný motor s objemom 1,2 litra spaľujúci benzín.

Motor rozhodne prekvapil a ¬patrí k tým najlepším malým preplňovaným benzínovým motorom, ktoré dnešný automobilový svet ponúka. Podľa nás je veľmi vhodné, že výrobca sa vyvaroval použitiu len troch valcov. Vďaka štvorici valcov má pohonná jednotka oveľa lepší zvuk, kultivovanosť prejavu, odozvu na plynový pedál a spotrebu.

Auris s týmto motorom nie je žiadny trhač, no výrobca ho s týmto cieľom ani neponúka. Pohonná jednotka sa prebúdza k plnému životu okolo 1 500 otáčok. S primeraným zvukovým prejavom pokračuje ďalej. Koniec však prichádza nezvyklo skoro, už pri 5 500 otáčkach. To však nevadí, pretože vodič bude drvivú väčšinu času držať omnoho nižšie otáčky.

Podpisuje sa pod to aj 6 stupňová manuálna prevodovka s pekne dlhými prevodmi. Vďaka nej vám Auris ani na diaľnici nezožerie aj posledné ilúzie o downsizingu (znižovaní objemov motorov a pridávaní preplňovania). Pohonná jednotka na diaľnici točí približne 2 800 otáčok. Možno len jej radiace dráhy by mohli by kratšie.

Najväčším prekvapením testu je spotreba. Kým pri malých preplňovaných trojvalcoch sme zvyknutí na všetko, tento motor rozhodne prekvapil. Priemerná spotreba sa ustálila na hodnote 5,9 l/100 km. S autom sme na spotrebu nejazdili. Ide skoro o totožnú hodnotu, akú uvádza výrobca. V meste auto spotrebuje približne 7 litrov a na diaľnici okolo 6,5 litra. Mimo mesta s ľahkou nohou na plyne je možné atakovať hranicu 5,1 litra.

V porovnaní s benzínovým motorom bez turba je jazda v tomto prípade pohodlnejšia. Vodič nemusí tak často pracovať s radiacou pákou a motor vytáčať. Na druhej strane pohonná jednotka 1,6 Valvetronic je rokmi overená klasika, ktorú Toyota vylepšovala a ladila mnoho rokov.

Podvozok na dobré cesty

Podvozok Aurisu nám počas testu pripadal bez chuti. Auto nie je ani tvrdé, ani príliš mäkké. Schopnosť filtrovať nerovnosti je dobrá len na miernych nerovnostiach. Prejazd väčších dier sprevádza buchot, ktorý je znateľne počuť aj v interiéri. Navyše pri prejazde nerovností v zákrutách auto má jemnú tendenciu odskakovať. S Aurisom teda radšej len po dobrých cestách. V Tokiu asi nie sú pripravení aj na naše podmienky.

Škoda, že cestujúci na zadných sedadlách nemajú... Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Škoda, že cestujúci na zadných sedadlách nemajú možnosť užiť si účinok ventilácie a klimatizácie.

Celkové odhlučnenie je dobré. Motor takmer nepočuť, resp. počuť len to, čo je potrebné. Ani aerodynamický hluk nie je problémom. Už sme si zvykli, že vo väčšine prípadov týchto áut je riadenie absolútne nekomunikatívne. Na druhej strane účinok posilňovača riadenia je vhodný na parkovanie a manévrovanie.

Škoda, že LED svetlá ponúka Toyota len v najvyššej výbave. Halogénové svietenie je pomerne slabé. Pred niekoľkými rokmi, by sme na neho nepovedali nič, ale dnes už jednoducho nepatrí ani k priemeru.

Toyota ponúka LED svetlomety v najvyššej... Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Toyota ponúka LED svetlomety v najvyššej výbave. Inak ponúka halogény.

Počas jazdy nepoteší ani navigácia, pretože pravdepodobne vám na Slovensku predĺži cestu. V Bratislave nás nebola schopná doviesť na zadanú adresu. Po zlom ukončení navádzania musela nastúpiť navigácia v mobile.

Záver

Malý turbo motor dodáva jazde pohodlie. Vodič nemusí tak citlivo narábať s otáčkami, ako pri nepreplňovanom motore najmä pri potrebe plného výkonu. V tomto prípade sa pohonná jednotka odmení aj slušným prejavom a dobrou spotrebou. Toyota navyše v ponuke nechala aj nepreplňovaný agregát s podobným výkonom.

Toyota Auris je zdatným súperom pre tradičné... Foto: Martin Majerníček
Toyota Auris Toyota Auris je zdatným súperom pre tradičné európske hatchbacky.

Cena testovaného vozidla je 16 690 eur. Je vo výbave Active s príplatkovým paketom Trend+. Na palube teda nájdete navigáciu, svetelný a dažďový senzor, automatickú klimatizáciu, denné LED svietenie, 7 palcový displej, Bluetooth alebo 7 airbagov. Toyota ponúka Auris aj vo výbave kombi, ktorý nazýva Touring Sport. V tomto prípade si účtuje príplatok 1 000 eur.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 330/1 760/1 475
Rázvor náprav (mm) 2 600
Objem kufra (l) 360/1 999
Objem nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 350

Technické údaje

Model Toyota Auris 1,2T Active
Motor 1,2 litrový benzínový štvorvalec
Valce 4
Objem motora (ccm) 1 197
Max. výkon (kW/ot.) 85/5 200–5 600
Krút. moment (Nm/ot.) 185/1 500–4 000
Prevodovka 6M
Max. rýchlosť (km/h) 200
0 – 100 km/h (s) 10,1
Priemerná spotreba na 100 km(l) 5,7
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) 5,9
Základná cena 15 890 €
Cena testovaného vozidla 16 690 €
Toyota Auris
Toyota Auris
+36Toyota Auris

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
19 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Auris
Články podľa značiek