Automobil sa na trhu objavil v roku 2010. V tom čase ešte písmená DS označovali divíziu značky Citroën. Zmena na samostatnú značku v roku 2014. Vozidlá tejto novej značky sú iné. Chcú zaujať dizajnom a luxusom. DS4 však má čo ponúknuť aj v jazdnom prejave. Na test sme zobrali verziu s vydareným 1,6 litrovým preplňovaným benzínovým štvorvalcom, ktorý dodával 210 koní. Jeho využitie môžeme nájsť naprieč celým koncernom a k DS4 sa skutočne hodí.
Áno, DS4 by sme so značkou Citroën spájať už nemali. Ľudia ju však s ňou budú spájať. Dovolíme si tvrdiť, že to ešte chvíľu potrvá, kým sa v povedomí verejnosti zastabilizuje ako samostatná značka. Dôkazom je rozhovor malého chlapca so svojim otcom, ktorý sme si vypočuli na parkovisku. Často sa stáva, že malí chlapci hovoria značky áut, okolo ktorých idú. Ak nejakú nepoznajú, opýtajú sa svojej dospelej verzie. V tomto prípade musíme anonymného chlapca pochváliť. Išlo mu to celkom dobre, až do chvíle, kým došiel k DS4.
„Oci, čo je to za auto? Ja takú značku nepoznám,“ opýtalo sa dieťa. „To je Citroën, on už má takýto nový znak,“ odpovedal rodič. A nie je to jediný prípad, ktorý sme počas týždňového používania auta zaznamenali. Niekoľkokrát sme museli vysvetľovať, že DS je samostatná značka. A úplne oprávnene. Je úplne prirodzené, že zdieľa mnohé diely v rámci koncernu PSA. Výsledok je však úplne nový.
Hatchback so siluetou kupé
Zo subjektívneho hľadiska je dizajn DS4 veľmi vydarený. Síce ide o hatchback, no z bočnej strany silueta pripomína kupé. Dobrý vzhľad podporujú aj veľké 19 palcové disky, ktoré však so sebou prinášajú aj isté nevýhody.
V prednej časti je zaujímavá mriežka chladiča a hlavné svetlomety. Ich súčasťou sú LED smerovky a denné svietenie. Dizajnéri sa pohrali aj so zadnými svetlami, ktoré výrazne zasahujú do bokov auta a so svalnatými blatníkmi. Tie zdôrazňujú robustnosť a silu.
Asi najväčším dizajnovým dobrodružstvom sú zadné dvere. Kľučka je ukrytá pri C-stĺpiku. Elegantné riešenie, s ktorým prišla pred mnohými rokmi Alfa Romeo. Lenže v tomto prípade konštruktéri vytvorili akýsi ostrý roh dverí. Rozhodne to vyzerá zaujímavo, no treba na to pri manipulácii s dverami myslieť.
Check-in do luxusného francúzskeho hotela
DS nie je určená pre mladé rodiny, ktorých deti sú schopné zašpiniť a zničiť každú časť interiéru. Po tomto aute skôr siahnu jednotlivci ako po štýlovom vozidle. Alebo možno plní v rodinách úlohu druhého auta, ktoré nie je určené na prepravu celej rodiny.
Nastúpenie do testovaného auta znamená príchod do miesta plného hnedej kože a pohodlných sedadiel. Naozaj, koža je skoro všade. Na palubnej doske, volante, radiacej páke a samozrejme na sedadlách. Opäť raz zo subjektívneho hľadiska hodnotíme veľmi pozitívne hnedú farbu.
Na predných sedadlách je miesta dostatok. Okrem vyhrievania majú aj masážnu funkciu. V koncerne PSA to však nie je žiadnou novinkou. Vozidlá značiek Citroën a Peugeot svoju posádku masírujú pomerne bežne.
Veľmi kladne hodnotíme štartovacie tlačidlo umiestnené v strede medzi vodičom a spolujazdcom. Takto sa predsa štartujú niektoré, omnoho drahšie, športové autá. Najmä vzadu však praktickosť robila veľké ústupky štýlu.
Dvere, ktorými sa nastupuje na zadné sedadlá sú pomerne malé a sedadlá sú dosť za C – stĺpikom. Nastupovanie mohlo byť aj komfortnejšie. Čo je však horšie, zadné okná sa nedajú otvárať. Nijako. Ani ručne, ani elektricky, ani sa nedajú vyklopiť. Pravdepodobne je to daň za tvar skla a samotných dverí. V tom prípade DS mohol dozadu umiestniť aspoň výduchy klimatizácie. Nestalo sa tak. Na druhej strane, miesta je vzadu na proporcie auta a jeho zameranie dostatok.
Do batožinového priestoru sa zmestí 385 litrov batožiny. Po sklopení zadných sedadiel až 1 021 litrov.
Výkonu je dostatok
Testované auto bolo vybavené 1,6 litrovým motorom THP, ktorý spaľuje v štyroch valcoch benzín. Výsledkom jeho snaženia je 210 koní výkonu a 285 Nm krútiaceho momentu. Motoru nie je čo vytýkať. Je to vydarená pohonná jednotka. Do interiéru preniká celkom príjemný zvuk a navodzuje pocit dravosti.
Krútiaci moment je dostupný už od 1 750 otáčok a teda prítomná nie je ani dlhá odozva na reakciu turba. Pri jazde s týmto autom sme na 100 kilometroch dosiahli priemernú spotrebu 8,0 litra. Motor má však toľko sily a tak s radosťou ide za plynom, že zvýšiť spotrebu nie je problém.
Ešte pred pár rokmi by sme takto vybavené auto označili za hot hatch. Dnes už nie. Najsilnejšie verzie hatchbackov sú dnes výkonnostne úplne inde. Jazda s týmto motorom je však veľmi príjemná. Vodič má pod pravou nohou vždy dostatok výkonu.
Návykové radenie
Asi najlepšou vecou na tomto aute je 6 stupňový manuál. Zabudnite na gumené radenie, ktorým francúzske autá často trpia. Kulisa prevodovky je úžasná. Radenie presné. Radiace dráhy primerané a vodič cíti mechaniku. Prečo nemajú takúto prevodovku všetky autá koncernu?
Zmena prevodových stupňov bola návyková a radili by sme doteraz, keby nám auto nechali. Hlavica radiacej páky je kovová a to sa každému páčiť nemusí. V chladnej zime a horúcom lete treba spočiatku na manipuláciu s ňou používať rukavice.
Pozor na zuby
Značka DS naladila podvozok auta tvrdo. Veľmi tvrdo. Auto bolo navyše obuté do 19 palcových diskov, na ktorých boli pneumatiky s rozmermi 225/40. Úprimne sme sa o ne celý týždeň báli. Na rovnej ceste drží auto ako priklincované. Nenakláňa sa a reže jednu zákrutu za druhou. Problémy prichádzajú pri menej kvalitných cestách. Hrbole a diery, to sú veci, ktoré dokážu auto rozhodiť.
Podvozok je až nezmyslene tvrdý a nedokáže úplne presne kopírovať nerovnosti vozovky. Z toho dôvodu auto odskakuje. Prejazd spomaľovacích prahov v mestách navyše celkom slušne pocíti aj posádka.
Tento problém je určite možné čiastočne eliminovať menšími diskami. Určite by takto ustal prenos nerovností cesty do celého auta. Kto však rád jazdí ostrejšie, tuhosť podvozka ocení.
Záver
Cena typu DS4 začína na hodnote 17 990 eur. Testovaná verzia vo výbave SO CHIC má cenovku od 21 990 eur. V tejto výbave má posádka k dispozícii parkovacieho asistenta, 7 palcový displej, navigáciu, automatickú klimatizáciu alebo panoramatické čelné sklo.
Škoda, že za niektoré veci si treba priplatiť. Napríklad kožená palubná doska stojí 1 200 eur. Na druhej strane aktuálne DS ponúka zvýhodnené ceny balíkov výbavy, ktoré sú oproti štandardnému cenníku lacnejšie aj o viac ako 700 eur.
DS4 je štýlovým autom. Praktickosť v ňom príliš nehľadajte. Zamerajte sa skôr na luxus a športové zvezenie. A presne týmto smerom je zameraná celá značka. V porovnaní s inými výrobcami, ktorí sú zameraní na štýl ponúka DS stále výhodnejšiu cenu.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 284/1 810/1 535 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 612 |
Objem kufra (l) | 385/1 021 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 355 |
Technické údaje
Model | DS4 THP 210 SO CHIC |
---|---|
Motor | 1,6 litrový benzínový preplňovaný štvorvalec |
Objem motora (ccm) | 1 598 |
Max. výkon (kW/ot.) | 155/6 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 285/1 750 |
Prevodovka | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 |
0 – 100 km/h (s) | 7,8 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 5,9 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 8,0 |
Cena testovanej verzie | od 21 990 € |