Prvá generácia Volva XC90 bola predstavená už v roku 2002 na autosalóne v Detroite. Na trhu vydržala dlhých 12 rokov! V súvislosti s dnešnými životnými cyklami jednotlivých automobilov ide o úctyhodný výsledok. S ukončením výroby vo švédskych továrňach jej život neskončil, ale pokračoval v Číne s označením XC Classic. Dlhý život prvej generácie svedčí o jej obľúbenosti. V roku 2005 bola XC90 najpredávanejším Volvom na svete. Za jeden rok si ju kúpilo 85 994 ľudí. V januári 2015 však začala výroba druhej generácie typu XC90. Volvo trafilo do čierneho vynikajúcim dizajnom, ktorý vytvoril Thomas Ingenlath. Vnútro navrhol Robin Page. Ich práca zaujala celý svet.
Thorove kladivo ignoruje agresivitu
Dnes sa automobilky predbiehajú v tom, kto ponúkne agresívnejší a dynamickejší dizajn. Volvo na to išlo inak. Auto pôsobí až sterilne čisto. Švédsky chlad sa preniesol aj do kriviek automobilu. S chladom však našťastie neprišla odmeranosť.

Z prednej časti autu dominuje veľká mriežka chladiča s tradičným logom. Svetlomety sú pomerne úzke, akoby predelené na dve časti. Daný predel vytvára denné LED svietenie, ktoré vzniklo v tvare kladiva boha Thora, ktorý šéfuje hromom a bleskom. Paralela nie je náhodná. V hlavných svetlometoch sa môžu ukrývať adaptívne LED svetlá.
Z bočnej strany je ľahko rozpoznateľné, že ide o poriadny kus auta. Zadné boky auta kopírujú svetlá. Sú podobne vysoké ako v prvej generácii. Na celom aute nenájdete žiadne dynamické a agresívne prvky.

Auto však na seba púta pozornosť a ľudí zaujíma. Počas týždňa používania sa na parkoviskách pri nás zastavovali cudzí ľudia, aby sa do auta mohli aspoň pozrieť. Okrem dizajnu je veľkou výhodou novej XC90 fakt, že jej nie sú plné ulice.
Volvo rozmaznáva
Interiér by sa v extrémnej skratke dal opísať ako miesto, kde je koža, drevo, hliník a reproduktory. Všetky tieto prvky vytárajú mimoriadne luxusný dojem. Navyše presne takou kožou, ktorá sa nachádza na sedadlách alebo palubnej doske, je potiahnutý aj prístupový kľúč od auta. Po otvorení dverí vás privíta vôňa ako v luxusnom obchode s koženými výrobkami. Nasadnutie znamená uloženie tela do kožených sedačiek s možnosťou ventilácie, na boku ktorých sú švédske vlajočky.

Volvo sa snažilo zachovať dizajnovú čistotu aj vo vnútri. Pred vodičom je preto prítomných len minimum ovládačov. Všetko podstatné je možné ovládať prostredníctvom veľkej dotykovej obrazovky, ktorá je uložená na výšku. Riešenie vzdialene pripomína elektromobil Tesla Model S.
Vodič okrem toho pred sebou nemá klasické ukazovatele rýchlosti a otáčok, ale 12,3 palcový digitálny štít. Vďaka tomu môže mať mapové podklady navigácie priamo pred očami. Dané riešenie však dnes už v aute tejto kategórie nie je žiadnym prekvapením, pretože podobný štít používa už napríklad aj VW Passat. Okrem toho má vodič možnosť mať pred očami aj informácie z plnohodnotného head-up displeja.

Cestujúci na zadných sedadlách majú pred sebou dostatok miesta. Sedadlá sú navyše čiastočne polohovateľné. Volvo XC90 môžete mať aj v 7 miestnej verzii. Preto sú zadné sedadlá sklápateľné, aby sa dozadu mohli dostať ďalší dvaja cestujúci. V testovanom aute sa navyše nachádzal audiosystém Bowers & Wilkins, ktorý vo vnútri poskrýval 19 reproduktorov!
Ak v treťom rade nie sú ďalšie dve sedadlá, rozprestiera sa za cestujúcimi veľký priestor. V 5 miestnej verzii do auta naložíte 692 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1 868 litrov. Na dlhých cestách a v aute môžete pokojne aj vyspať. Ak je auto vybavené vzduchovým podvozkom, tak si nakladanie vecí do batožinového priestoru môžete uľahčiť znížením celej zadnej časti auta.

D5 nie je päťvalec
Ekologický trend spôsobuje, že automobilky neustále znižujú objemy svojich motorov. Bohužiaľ, tento jav neobišiel ani XC90. Severská automobilka je známa svojim svojimi päťvalcovými motormi. Druhá generácia daného SUV je vybavená už len štvorvalcami. A práve to považujeme v konkurenčnom boji za najväčšiu slabinu Volva.

Testovaný automobil bol vybavený 2,0 litrový naftovým štvorvalcom s výkonom 225 koní a krútiacim momentom 470 Nm. Výkon bol prenášaný na všetky štyri kolesá prostredníctvom 8 stupňovej automatickej prevodovky Geartronic. Automobil v tejto konfigurácii jazdí najviac 220 km/h a na 100 km/h sa dostane za 7,8 sekundy.
Motor je veľmi dobre odhlučnený a do vnútra ho takmer nepočuť. Ak sa s ním chcete porozprávať, musíte ho vyhnať do vyšších otáčok. S pohotovostnou hmotnosťou auta 1 965 kg sa snaží vyrovnať veľmi dobre.

Aj v tomto prípade je vidieť, že Volvo poňalo svoje SUV inak ako konkurencia. Možno aj preto putovali pod kapotu len štvorvalce. V porovnaní napríklad s X5 nie je Volvo zamerané tak dynamicky. Badať to na nastavení podvozka ale aj motora.
Pohonná jednotka s autom nemá problém pohnúť. Spolupráca s 8 stupňovým automatom je veľmi dobrá a vodič o ňom takmer ani nevie. Priemerná spotreba auta sa pohybuje okolo 8 litrov. V meste môžete atakovať hranicu 10 l/100 km, mimo mesta sa dostanete do oblasti 7 litrov. Daný výsledok je na tak ťažké a veľké auto s pohonom všetkých kolies veľmi dobrý. Spotrebu pomáha znižovať aj jazdný režim „ECO“, ktorý vozidlo o niečo zníži a automatická prevodovka začne okrem iného využívať aj tzv. plachtenie.

XC90 má v ponuke aj slabšiu verziu tohto štvorvalca s označením D4. D5 autu prepožičiava slušné dynamické parametre. Napriek tomu je škoda, že sa pod kapotu nedostal aj päťvalec.
Terén, zákruty alebo diaľnica. Nič nie je problém.
Jazdné vlastnosti by sme zhodnotili ako komfortné. V kontraste s nemeckými konkurentmi XC90 sa nechce za každú cenu tváriť športovo. Navyše vďaka vzduchovému podvozku je použiteľná aj v teréne. Avšak kvôli obutým 21 palcovým pneumatikám sme sa neodvážili ísť ďalej ako na mokrú lúku.
Pri jazde si uvedomíte, že Volvo má skutočne veľké rozmery. Menšie SUV pri ňom vyzerajú ako malé hatchbacky. Kto chce jazdiť ostro, vie si pomôcť režimom „Dynamic“. Vtedy sa podvozok auta spevní, zostrí sa reakcia na plyn a prevodovka radí nižšie prevodové stupne.

Nevýhodou je, že po vypnutí motora si XC90 zvolený jazdný režim nepamätá. Vzduchový podvozok umožňuje dokonca zdvihnutie celého auta. Volvo sa postaví na špičky po zvolení off-roadového režimu. V tomto prípade však treba počítať s tým, že používať ho je možné len do rýchlosti 40 km/h a miera tlmenia nerovností je kvôli zdvihnutému podvozku značne obmedzená.
Inak je jazda s XC90 skôr o pohodlí. Vo vnútri vládne aj pri vyšších rýchlostiach ticho. Motor a aerodynamický hluk sú aj napriek rozmerom auta minimálne. Najviac zvukov prichádza od kolies. Posádka môže pokračovať v pokojnom rozhovore aj po výjazde na diaľnicu. Auto je tak dobre odhlučnené, že vodič v ňom stráca pojem o rýchlosti a často ide rýchlejšie, ako si myslí.

Problém môže nastať pri parkovaní v meste, pretože XC90 je veľká. Automobil má na dĺžku 4 950 mm. Široký je 2 140 mm. Napasovať ho na bežné parkovacie miesto v nákupnom centre dá zabrať. Volvo sa to však snaží uľahčiť armádou senzorov a kamier. Vozidlo sa dokonca dokáže aj samo zaparkovať alebo vyparkovať.
Štúdium nikdy nie je na škodu
Volvo XC90 je plné obrazoviek, ovládačov a novej techniky. Inžinieri odmietli ovládanie informačno-zábavného systému auta prostredníctvom ovládača. Namiesto toho zvolili dotykovú obrazovku.

Dovolíme si tvrdiť, že toto auto si nebudú vo veľkom kupovať mladí ľudia, ktorí sú s operačnými systémami svojich mobilných telefónov naplno uzrozumení. Nám trvalo 5 minút, kým sme zistili, ako v prvej zápche vypnúť štart – stop systém.
Ovládanie dotykovej obrazovky skutočne pripomína operačný systém v mobile. Bohužiaľ, usporiadanie jednotlivých položiek nie je práve intuitívne. Na druhej strane posádka má možnosť sťahovať si do auta vlastné aplikácie. Veríme, keďže ide o prvý typ s týmto systémom, že Volvo ho časom ešte prepracuje.

K novým technológiám sa radia aj adaptívne LED svetlomety. Vodič má počas jazdy v noci pre očami neustálu hru svetla. LED svetlá sú schopné samostatne zapnúť diaľkové svietenie a „vyrezávať“ autá idúce oproti alebo pred autom. Vodič vidí oveľa viac osvetlenej plochy ako pri bežných diaľkových svetlách. Navyše sa vôbec nemusí starať o ich zapínanie.
Bezpečnosť je absolútna
Volvo má bezpečnosť na prvom mieste. Preto niet divu, že automobil získal v nárazových testoch EuroNCAP plný počet 5 hviezdičiek. Volvo však nechráni len posádku vo vnútri ale aj chodcov, cyklistov a iné vozidlá
Na tento účel slúži systém City Safety, ktorého úlohou je zastaviť vozidlo v prípade hroziacej zrážky. Nedalo nám inak, ako to vyskúšať a vystaviť svoje životy do rúk techniky. Pokúsili sme sa navzájom zraziť. A skutočne, XC90 to odmietla a automaticky zastavila.
Ak si vodič nezapne bezpečnostný pás, auto napríklad odmietne deaktivovať ručnú brzdu. Na palube je skutočne veľké množstvo bezpečnostných prvkov. Na palube je napríklad WHIPS (Whiplash Protection Seating System) – systém ochrany proti hyperflexii krčnej chrbtice na všetkých sedadlách, SIPS (Side Impact Protection System) – systém ochrany pred bočným nárazom alebo systém udržiavania vozidla v jazdných pruhoch.
Záver
Volvo XC90 je luxusný koráb, ktorý nechce byť športovcom. Posádku chce namiesto toho radšej zaujať luxusom a dizajnom. SUV je okrem iného aj predobrazom nových automobilov severskej značky. Myslíme si, že to vykročenie viac ako správnym smerom.

Základná cena, ktorú Švédi stanovili na svoje SUV je rovných 50-tisíc eur. Za túto cenu dostanete taktiež 2 litrový naftový motor s označením D4 a výkonom 190 koní, pohon prednej nápravy, automat a základnú výbavu Kinetic. V nej sa nachádza 9 palcový centrálny displej, tempomat, dažďový senzor, bezkľúčové štartovanie, audiosystém s 10 reproduktormi a iné. Základná cena testovanej verzie D5 v najvyššej výbave je 64 800 eur. V cene sú kožené elektricky ovládané sedadlá, volič jazdných režimov, LED svetlomety alebo 20 palcové disky. V rámci príplatkovej výbavy boli v testovanom vozidle prítomné aktívne tlmiče a vzduchové pruženie za 2 580 eur, 21 palcové disky za 1 590 eur, drevený obklad za 270 eur a iné. Doplatok za 7 miestnu verziu je 1 500 eur.

Volvo urobilo s novou XC90 veľký krok vpred. Nad konkurenciou zo subjektívneho hľadiska víťazí v oblasti luxusu alebo dizajnu. Napriek tomu ho čaká v nemeckej konkurencii ťažký život. Rozhodne však má na to, aby zopakovalo úspech prvej generácie severského SUV.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 950 |
Šírka (mm) | 2 140 |
Výška (mm) | 1 776 |
Rázvor (mm) | 2 974 |
Svetlá výška (mm) | 238 |
Objem batožinového priestoru | 692/1 868 l |
Objem palivovej nádrže | 71 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 965 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový štvorvalec, 2× turbodúchadlo |
Zdvihový objem motora | 1 969 cm3 |
Kompresný pomer | 16:1 |
Výkon | 165 kW (225 k ) pri 4 250 ot./min |
Max. krútiaci moment | 470 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,8 s |
Spotreba (kombi) | 5,8 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,3 l/100 km |
Emisie CO2 | 152 g/km |
Cena a záruka
Predajná cena modelu | 64 800 EUR |
Cena testovaného vozidla | 83 990 EUR |
Záruka | 24 mesiacov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov |