Test: Renault Koleos 2,0 dCi Automat Dynamique Lux

20.10.2008 11:59
Renault Koleos
Na asfalte sa Koleos mení na komfortnú limuzínu. Autor:

Renault roky ignoroval kategóriu SUV. Renault Kangoo 4x4 ani Scénic RX4 nebolo totiž možné nikdy považovať za plnohodnotný model schopný zvládať ľahší terén so všetkým, čo k tomu patrí. Na tomto poli ho nedávno predbehli aj jeho domáci rivali. O to väčšie očakávania vzbudil príchod prvého SUV s kosoštvorcom na kapote.

Renault Koleos nie je nijakým bleskom z jasného neba či nerozvážnym experimentom Renaulta v novom segmente. V skutočnosti skrýva overenú technológiu z dielne sesterského Nissanu. A to je dobré. Veď Nissan patrí už roky k uznávaným expertom prašných ciest.

Exteriér

Na rozdiel od konkurenčného Peugeotu 4007 a Citroënu C-Crosser, ktoré vznikli len ako derivát Mitsubishi Outlander, je Koleos úplne autonómny model. Drsne naladený Nissan X-Trail sa totiž pod francúzskou taktovkou zmenil na nepoznanie. Koleos stojí dizajnom niekde na pomedzí SUV a módnych crossoverov. Bližšie má asi  k Fordu Kuga, ako napríklad Volkswagenu Tiguan.
 
Vypovedá to o ňom veľmi civilný vzhľad s mäkkými až premodelovanými líniami a na SUV netypickým sklonom zadných stĺpikov. Žeby to bol nejaký krásavec, ktorý padne Európanovi hneď do oka, povedať nemožno. Jeho estetika totiž skrýva ešte jedno veľké tajomstvo. Musí sa páčiť nielen v Európe, ale aj v ďalekej Ázii, kde má svojho kórejského bratranca s názvom Samsung QM5.
 
Tu mu nadiktovali aj veľmi nezvyklé proporcie.  Kým dĺžkou 4520 mm patrí k tým kratším, výškou 1095 atakuje väčšinu konkurencie, dokonca aj sesterský Nissan X-Trail. To platí aj o jeho veľkom rázvore 2690 mm.

Interiér

Z vnútra je Koleos oveľa bližšie európskym predstavám o kráse. Vládne tu mimoriadne vľúdna a útulná atmosféra, príbuzná novej Lagune. Palubná doska, vyrobená z mäkčených plastov sa doslova vlní pod čelným sklom. Aj prístrojový panel, či výduchy ventilácie majú typický rukopis šéfdizajnéra Patricka le Quémenta. Sedadlá s priemerným bočným vedením vás rozmaznávajú svojou mäkkosťou a volant nastaviteľný v dvoch osiach vám padne do ruky ako v bežnom „osobáku.“  Ergonómiou a pohodlím si to teda môže Koleos pokojne rozdať s akoukoľvek limuzínou.
 
Napokon avíz na „civilnú“ výrobu Renaultu je tu viac ako dosť. Od elektrickej parkovacej brzdy až po bezkľúčové uzamykanie a štartovanie. Že máte nadvládu nad SUV, je zrejmé len z vyššej a kolmejšej polohy sedenia, veľkých spätných zrkadiel, vynikajúceho výhľadu a samozrejme z nenápadných, no dôležitých ovládačov systému 4×4 v spodnej časti stredovej konzoly.
 
Na zadných sedadlách vás však prekvapí pomerne obmedzený priestor na kolená. Nič vážne, no pri rázvore na hranici 2,7 metra by ste očakávali predsa len viac. Kompenzuje to dostatočnou šírkou interiéru vo výške ramien, priestorovou rezervou nad hlavou, a najmä polohovateľnými  operadlami, ktoré sú skôr výnimkou ako pravidlom.

Vybavenie a variabilita

Vybavenie verzie Dynamique Luxe je vyslovene nadštandardné. Spomeňme aspoň dvojdielne výklopné panoramatické strešné okno, tempomat, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, parkovacie senzory či bezpečnostné prvky ako ESP, bi-xenónové reflektory a parkovacie senzory. Za navigačný systém alebo vyhrievané sedadlá si však priplatíte.

V batožinovom priestore síce nenájdete módny tretí rad sedadiel ani rekordné hodnoty objemu kufra (450 litrov), no zato si vás  Koleos získa množstvom praktických riešení. Nakladaciu hranu znižuje horizontálne delené dvojdielne veko, a najmä systém sklápania zadných sedadiel priamo z priestoru kufra. Zatiahnutím dvoch pák po stranách sa sklopia nielen delené operadlá, ale aj sedáky, čím sa vytvorí vodorovná úložná plocha. Pod dnom sa však našlo miesto už len pre dojazdovú rezervu. Interiér je tiež bohatý na rôzne odkladacie priestory od bežných schránok vo dverách a podlahe až po letecké stolíky pre zadných pasažierov.

Motor a prevodovka

Dvojlitrový diesel s výkonom 110 kW (150 k) je síce len základnou pohonnou jednotkou Koleosu, no vďaka pružnosti mu dáva primeranú dynamiku tak v mestskej premávke, ako aj na diaľnici.  Takže priplácať za silnejšiu verziu (127 kW/173 k) nemá príliš zmysel. Najmä ak si môžete v jej cene dopriať radšej luxus veľmi vydarenej 6-stupňovej automatickej prevodovky.  Tá vyslovene ladí s komfortnou povahou Koleosu a vďaka pohotovým reakciám nijako neznižuje pocit kontroly nad vozidlom. Pre auto určené aj do ľahkého terénu môže byť dokonca výhodou a ak máte námietky, môžete využiť režim sekvenčného radenia. Koleos nás v tejto konfigurácii milo prekvapil aj spotrebou. Tá nemusí presiahnuť hranicu 8,5 litra nafty na sto kilometrov. Motor je pritom excelentne odhlučnený.

Jazdné vlastnosti

Koleos je doslova požieračom nerovností. Mimoriadne komfortné odpruženie, akustická izolácia podvozku a vysoký účinok posilňovača riadenia utajujú, s čím všetkým sa musí vyrovnávať na nespevnených povrchoch. To vás zvádza na zlých cestách k rýchlejšej jazde. Ale pozor! Vyššie ťažisko má svoje limity. Pri prudšom brzdení v zákrute dokáže zadná časť poriadne „zaplávať“, a tak nie je stabilizačný systém vonkoncom na škodu. V teréne zvyšuje jeho šance systém All Mode 4×4 od Nissanu. Tomu sa dostalo mnoho ocenení, a tak aj v Koleose odvádza dobrú prácu.
 
Z troch režimov činnosti, voliteľných ovládačom na stredovej konzole, si zaslúži pozornosť najmä režim Lock, simulujúci uzávierku medzinápravového diferenciálu. Jeho výhody oceníte pri jazde na veľmi klzkých povrchoch. Za nadštandard v triede malých SUV možno považovať aj asistent prudkého klesania. Takže napriek civilnému vzhľadu patrí Koleos, čo sa týka vyspelosti off-roadových technológií k tým najlepším. Väčším limitom je preň skôr obutie s cestným dezénom a svetlá výška 188 mm, čo je nižší štandard v triede. Na asfalte sa Koleos mení na komfortnú limuzínu, ale opäť s pripomienkou väčších náklonov v zákrutách. Určite si s ním nemôžete dovoliť to, čo napríklad s konkurenčným Mitsubishi Outlander a jeho francúzskymi súrodencami. Oceniť však treba brzdy so vzorovo rýchlym nástupom.
 
Imidž tohto modelu v Európe možno mierne kazí súrodenectvo so Samsungom QM5 a aj to, že schádza výlučne z výrobných liniek v Kórei, no cena, ktorú Renault nasadil, je v porovnaní s konkurenciou naozaj presvedčivým argumentom.

Výhody:

akustický komfort
komfort pruženia
hospodárny motor
systém 4×4
variabilita kufra
vybavenie

Nevýhody:

menej miesta na zadných sedadlách
kontroverzný dizajn
náklony v zákrutách

Technické údaje:

Model: Renault Koleos 2,0dCi  Dynamique Lux
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC  
Objem motora (cm3): 1995 
Výkon (kW/ot.): 110/4000 
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/2000
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4520/1865/1710 
Rázvor náprav (mm): 2690  
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 450/65 
Maximálna rýchlosť (km/h): 182 
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,4 
Kombinovaná spotreba na 100 km (l): 7,3 
Cena: 876 899 Sk

Vybavenie Dynamique Lux (vybrané prvky):

ESP, 6× airbag, bezkľúčové uzamykanie a štartovanie inteligentnou kartou, bi-xenónové reflektory, dažďový a svetelný senzor, posilňovač riadenia, parkovacie senzory, elektrická parkovacia brzda, výšková a hĺbková regulácia volantu, palubný počítač, tempomat, dvojzónová klimatizácia, el. ovládanie okien a zrkadiel, elektrochrom. spätné zrkadlo, audio s CD a ovládaním na stĺpiku riadenia, panoramatická strecha, 17-palcové disky.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
4. 3. 2019zdraženie1.252 €zdraženie1.294 €
25. 2. 2019zdraženie1.251 €zdraženie1.292 €
18. 2. 2019zdraženie1.233 €zdraženie1.269 €
11. 2. 2019zlacnenie1.213 €zdraženie1.249 €
4. 2. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.237 €
28. 1. 2019zdraženie1.204 €zlacnenie1.236 €
14. 1. 2019zdraženie1.195 €zdraženie1.250 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk