
Škoda obnovila názov Superb na začiatku tohto tisícročia. Prvá generácia vozidla s týmto názvom prišla na trh v roku 2001. Automobil, ktorý mal len verziu sedan je ešte aj dnes vyhľadávaným artiklom na trhu s jazdenými autami. Vnútorným priestorom dokonca predbieha mnohé dnešné vozidlá svojej kategórie.
Druhá generácia v predajniach zaparkovala v roku 2008. Automobil prišiel s dizajnom, ktorý sa nepáčil každému. Nadávali mu do jazvečíkov, no zo subjektívneho hľadiska sa nám tento dizajn veľmi páčil. Posledná generácia na trh prišla v roku 2015. Škoda ju postavila na modulárnej platforme MQB a vozidlo má rozhodne čo ponúknuť.
Jazvečík je preč, prišli hrany
Nový Superb sa dizajnovo priklonil k rodine. Najväčšia Škoda je však na prvý pohľad rozoznateľná. Každý vie, že ide o vlakovú loď. V podstate ide o Superb, ktorý má najostrejšie línie v histórii. Kým prvá generácia bola úplne oblá, druhá mala kontroverzný dizajn, novinka ide za dynamickými líniami.

V prednej časti najviac zaujmú hlavné svetlá, ktorých lomené línie smerom k prednému nárazníku vyznievajú skutočne netradične. V nich je navyše priamo integrované aj LED denné svietenie. Dynamickému zjavu pomáhajú aj veľké blatníky vpredu alebo zvažujúca sa horná línia okien po bokoch smerom dozadu.
Zadnej časti dominujú ostré línie, ktoré môžeme badať na svetlách, ktoré prechádzajú do výrezu nad priestorom na značku. Najmä pri pohľade zozadu si môžeme uvedomiť, že nový Superb má vyváženejšie proporcie ako jeho predchodca.

Automobil je 1 477 mm vysoký, čo je v porovnaní s predchodcom menej o 34 mm. Jeho šírka sa zvýšila o 47 mm na 1 864 mm. Superb Combi už nepôsobí tak úzkym a dlhým dojmom. Okrem exteriéru sa to prejavilo aj vo vnútri alebo na jazdných vlastnostiach.
Centimetre a dáždniky
Spadnúť pri hodnotení interiéru Superbu do klišé nie je vôbec žiadny problém. Evidentne sa tomu nepodarilo vyhnúť ani nám. To miesto pred zadnými sedadlami je obdivuhodné. Za seba si bez problému sadnú dvaja dvojmetroví ľudia a ešte budú mať miesto nazvyš. Človek bežného vzrastu si môže nohy takmer aj vystrieť.

Centimetre navyše sa prejavili aj na šírke interiéru. Automobil už nepôsobí úzko ani zvnútra. Okrem toho v zadných dverách sú ukryté dva dáždniky. Vraj toľko nemá ani Bentley. Do batožinového priestoru sa zmestí 660 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 950 litrov. V aute môžete pokojne spať.
Vpredu je miesta priemerné množstvo. Skôr nás zaujal fakt, že predné sedadlá nemajú rovnaké bočné vedenie. Kým vodič ho má výrazné, spolujazdec nie. Prišli sme na to tak, že spolujazdec sa na zákrutách sťažoval, že sa musí držať.

Pri pohľade vpred však vidíme, že Superb musí byť poslušným koncernovým autom. Kým Passat má plne grafický digitálny prístrojový štít, Superb nie. Panel ovládania ventilácie a klimatizácie nepôsobí najmodernejšie. Testované vozidlo bolo v druhej najvyššej výbave Style. Plastová imitácia hliníkových obkladov taktiež nepridávala na dobrom dojme.

Úsporne cez obe nápravy
Nová generácia Superbu už nemôže mať pod kapotou benzínový šesťvalec. Nahradilo ho dvojlitrové TSI s výkonom 280 koní. „Raketa“ v štýle Superb teda viac menej ostala zachovaná. Avšak tieto motorizácie si kupujú buď fajnšmekri, alebo polícia, ktorá dodnes tieto autá využíva. Superbov sa omnoho viac predáva s naftovým motorom. Nová generácia môže mať pod kapotou 1,6 a 2,0 litrové TDI. Testovali sme verziu dvojlitra s najvyšším výkonom až 190 koní. Spolu s krútiacim momentom 400 Nm a 6 stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG šprintuje Superb na 100 km/h za 7,7 sekundy. Maximálka leží v oblasti 228 km/h.

Jazdu s týmto motorom môžeme len pochváliť. Motor sa aj napriek pripojiteľnému pohonu zadnej nápravy pohybuje na veľmi dobrých úrovniach spotreby. Kombinovane si pohonná jednotka z nádrže berie 6,8 l/100 km. Mimo mesta sa môžete pri šetrení dostať aj k méte 5,0 l/100 km. Ani skutočne rýchla jazda po diaľnici nevyčerpá nádrž extrémne rýchlo.
S dvojspojkovou prevodovkou sme problém nemali. Radí hladko a bezproblémovo. V „Eco“ režime dokáže aj plachtiť a teda vyradiť rýchlosť pri pustení plynového pedálu.

Tvrdo, mäkko, ako len chcete
Jazdné vlastnosti Superbu sú na úrovni auta tohto formátu. Čiže sú veľmi dobré. Vďaka svojej dĺžke 4 856 mm s ktorou súvisí aj rázvor 2 841 mm je automobil po vzore svojich predchodcov veľmi stabilný v priamom smere jazdy. To znamená, že Superb je krížnik diaľnic a ani vo vysokých rýchlostiach ho vodič nemusí korekciami na volante naháňať po jazdnom pruhu.
V zákrutách sa však veľká Škoda rozhodne nestratí. Pohon 4×4, resp. pripojiteľný pohon zadnej nápravy, robí jazdu vyváženou. Pri razantných prejazdoch zákrut sa auto správa neutrálne a pohon všetkých kolies potláča nedotáčavosť. Mať tento systém na palube je veľké plus. Po prekročení fyzikálnych zákonov sa Superb na mokrom asfalte mal dokonca tendenciu správať pretáčavo. Ale to len do chvíle, kým nezasiahol stabilizačný systém. Ale, keď sme ho vypli… Pri bežnej jazde bolo auto až prekvapivo stabilné.

Treba mať však na pamäti, že Superb nie je mestské auto s mušou váhou. Hmotnosť 1 635 kg však nie je žiadnou katastrofou. Bez pohonu všetkých kolies by síce vozidlo mohlo byť ľahšie, no systém rozhodne prispieva k bezpečnosti jazdy. Rozmýšľať o ňom by nemali len tí, čo jazdia v horách po snehu, ale aj tí, čo sa radi povozia ostrejšie.
Najväčšiu radosť sme však mali z adaptívneho podvozku, ktorý je vo výbave Style za príplatok 994 eur. Jeho účinok je citeľný a veľmi dobrý. V režime „Comfort“ a z auta stane, presne podľa piktogramu, obláčik. Nerovnosti absorbuje podvozok a posádka vie o nich minimálne. Na veľkých nerovnostiach auto zavlní bokmi. Tento režim sme mali vždy zapnutý v meste.

Režim „Normal“ spravil z auta stredne naladený Superb. Stále dobrá filtrácia nerovností, no už nie tak výrazná. „Sport“ však podvozok auta zostril. Tú nerovnosť, ktorú by sme v komforte ani nepostrehli sme v športovom režime mali naservírovanú priamo do interiéru. Auto navyše stratilo náklony v zákrutách a v spojení s agresívnou odozvou na plyn a zmenenú prácu automatu sa Superb bol ochotný vrhať do zákrut ešte rýchlejšie ako predtým.
Kritika v oblasti podvozku smeruje k jeho odhlučneniu. Na to, že ide o vlajkovú loď značky Škoda, mal byť hluk od kolies menší.
Z technologických prvkov oceňujeme asistenta jazdy v pruhoch. Aj keď ide o systém, ktorý mnoho vodičov vypne, na rovných úsekoch diaľnic sa občas hodí. A Škoda, resp. VW ho majú zvládnutý veľmi dobre. Žiadne trápne pípanie a ani vibrovanie. Superb sa krásne dokázal držať v strede jazdného pruhu.
Ak sa však z diaľnice vrátime do mesta, zistíme nemilý fakt. Automobil je poriadne dlhý. Napchať ho do malých priestorov môže byť problém. V dnešných časoch na pomoc prichádzajú senzory, kamery, 360 stupňové pohľady, prípadne poloautonómne parkovacie schopnosti.
Superb v základnej výbave má aj parkovacie senzory za príplatok. To by sme ešte vedeli pochopiť. Ale, že ani najvyššia výbava L&K nemá parkovaciu kameru v štandarde, tak to je prekvapenie. Za zadnú kameru sa pripláca 385 eur. Navyše 360 stupňový pohľad dostupný nie je vôbec.
Záver
Nový Superb má rozhodne čo ponúknuť. Zreje ako víno a po rokoch naberá na kvalite. Jazdné vlastnosti a technika sú na vysokej úrovni. Škoda, že výrobca robil mnohé kompromisy v oblasti výbavy.

Najlacnejší Superb môžete mať už za 21 590 eur, Combi verziu za 22 790 eur. Testovanú verziu s 2,0 litrovým TDI motorom, 6 stupňovým DSG automatom, pohonom 4×4 vo výbave Style nájdete v predajniach Škody za 38 090 eur. Za túto cenu dostanete to najlepšie, čo v súčasnosti Škoda môže ponúknuť. A ešte k tomu tradične extra dávku porcie priestoru pred zadnými sedadlami a dva dáždniky.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 856 |
Šírka (mm) | 1 864 |
Výška (mm) | 1 477 |
Rázvor (mm) | 2 841 |
Objem batožinového priestoru | 660/1 950 l |
Objem palivovej nádrže | 66 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 635 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový štvorvalec s turbodúchadlom |
Zdvihový objem motora | 1 968 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k ) pri 3 500 – 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 1 750 – 3 250 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 228 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,7 s |
Spotreba (kombi) | 5,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,8 l/100 km |
Emisie CO2 | 135 g/km |
Cena a záruka
Predajná cena modelu | 38 090 EUR |
Cena testovaného vozidla | 39 089 EUR |
Záruka | 4 roky/120 000 km |