Test: Nissan X-Trail DIG-T 160 Tekna – viac crossover ako SUV

Tretia generácia Nissanu X-Trail už nie je odkázaná len na vznetový motor. V ponuke je už aj s benzínovým preplňovaným agregátom DIG-T, ktorý poznáme z iných modelov japonskej automobilky. Je však zážihový motor s objemom 1,6 litra vhodnou voľbou?

20.03.2016 07:00
debata (1)
Nissan X-Trail je k dispozícii už aj s... Foto: Pravda, Martin Majerníček
DSC 0015 Nissan X-Trail je k dispozícii už aj s preplňovaným 1,6 litrovým benzínovým motorom DIG-T.

Druhá generácia Nissanu X-Trail patrila medzi SUV, ktoré si väčšina zákazníkov vedela predstaviť ako spoľahlivého pomocníka v teréne. Po dizajnovej stránke nešlo o nič prevratné. Tretia generácia je presne opačná. Nový X-Trail si na ceste všimnete, či už idete za ním alebo oproti nemu. Lenže v teréne ho už pravdepodobne nestretnete…

Ponuka crossoverov Nissan upúta široké spektrum zákazníkov. Modely Juke a Qashqai sú čistokrvnými crossovermi, no u X-Trailu to už také jednoznačné nie je. S dĺžkou 4 640 mm, šírkou 1 830 mm a výškou 1 715 mm pôsobí mohutne, no vďaka modernému dizajnu aj elegantne. Vzhľadom na predchádzajúcu generáciu by sme sa mohli nazdávať, že ide o univerzálnejšie vozidlo ako len terénne pôsobiaci automobil do mesta.

Rozhodujúcim faktorom pri definovaní nového X-Trailu je motor a pohon náprav. Pri naftovej verzii je na výber pohon oboch náprav aj automatická prevodovka. Pri benzínovej verzii zákazník na výber nemá. Musí sa uspokojiť so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy.

Benzínová verzia Nissanu X-Trail je dostupná... Foto: Pravda, Martin Majerníček
DSC 0012 Benzínová verzia Nissanu X-Trail je dostupná len s pohonom prednej nápravy.

Je preto pochopiteľné, že tretia generácia Nissanu X-Trail s benzínovým motorom DIG-T si viac rozumie s mestskými komunikáciami. Pokiaľ ide o vzhľad, tak predné aj zadné svetlá sú pre nový X-Trail prínosom. Pôsobia dynamicky a autu dodávajú mestský charakter. V najvyššej výbave Tekna sú štandardom aj 19 palcové disky kolies z ľahkých zliatin.

Dostatok priestoru

Napriek strate terénneho puncu je X-Trail priestranné vozidlo, ktoré poskytuje dostatok priestoru. Vďaka rázvoru náprav s rozmerom 2 705 mm majú cestujúci vzadu veľa miesta. Ani cestujúci s výškou okolo dvoch metrov sa nebudú cítiť stiesnene. Ku komfortu vzadu prispievajú taktiež posuvné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadiel.

Kufor ponúka 550 litrov úložného priestoru. To je na vozidlo s vlastnosťami crossoveru veľmi pekné číslo. Pod dvojité dno sa navyše zmestí aj dojazdová rezerva. Usporiadanie kufra ponúka niekoľko možností vďaka dvom premiestniteľným policiam. Po sklopení zadných sedadiel vznikne priestor s objemom 1 980 litrov.

Batožinový priestor má objem 550 litrov. Vďaka... Foto: Pravda, Martin Majerníček
DSC 0027 Batožinový priestor má objem 550 litrov. Vďaka dvom premiestniteľným policiam sa dá usporiadať viacerými spôsobmi. Po sklopení zadných sedadiel vznikne 1 980 litrov úložného priestoru.

Ak má zákazník záujem, môže si dokúpiť tretí rad sedadiel. V prípade výbavy Tekna si za ne treba priplatiť 1 000 eur. Použiteľný batožinový priestor sa zmenší na 135 litrov. Nevýhodou elektricky ovládaných dvier batožinového priestoru je, že sa otvárajú a zatvárajú veľmi pomaly.

Pokiaľ ide o použitie materiálov v interiéri, Nissan nezaprie ázijské gény. Prístrojovej doske dominujú plasty. Elegantnejšími prvkami sú čierne lesklé plasty na stredovej konzole a kovové doplnky. Štandardom vo výbave Tekna sú sedadlá s koženým čalúnením. Tie majú výrazné bočné vedenie a v zákrutách poskytujú dostatočnú oporu. V najvyššej výbave Tekna je sedadlo vodiča a spolujazdca elektricky nastaviteľné.

Na motor si treba zvyknúť

Vozidlo s hmotnosťou takmer jeden a pol tony si vyžaduje výkonnú pohonnú jednotku. Naftová alternatíva s výkonom 96 kW (130 k) a krútiacim momentom 320 Nm toto kritérium spĺňa. Benzínový preplňovaný motor DIG-T má síce výkon 120 kW (163 k), no krútiaci moment má hodnotu len 240 Nm. Okrem toho maximum krútiaceho momentu je v prípade vznetového agregátu dostupné pri 1 750 ot./min, ale zážihový treba dostať do intervalu 2 000 – 4000 ot./ min. Oba motory majú síce zhodný objem 1,6 litra, no v parametroch sa výrazne líšia. Tento rozdiel je badateľný aj pri jazde.

Nissan X-Trail má 210 milimetrovú svetlú výšku,... Foto: Pravda, Martin Majerníček
DSC 0003 Nissan X-Trail má 210 milimetrovú svetlú výšku, no napriek tomu si viac rozumie s asfaltovými vozovkami.

Pri snahe o plynulé rozbiehanie treba nájsť kompromis. Keď chcete získať dynamiku, musíte motor dostať nad dvetisíc otáčok. Otáčky motora klesajú veľmi pomaly, a to sťažuje preraďovanie. Tento jav sa s vyššími prevodovými stupňami zhoršuje. Pri snahe o skoršie preradenie sa môže stať, že otáčky nedosiahnu požadovanú úroveň a s autom to mykne. Niekedy sme dokonca mali pocit, že nám motor zhasne. V nízkych otáčkach prechádza od motora do kabíny minimum hluku, no pri vyšších, ktoré sú často nevyhnuté, je už motor počuť zreteľne.

Benzínovému preplňovanému motoru DIG-T 160... Foto: Pravda, Martin Majerníček
DSC 0023 Benzínovému preplňovanému motoru DIG-T 160 chýba krútiaci moment. Jeho pozitívom je priaznivá spotreba.

Manuálnu šesťstupňovú prevodovku možno vnímať z dvoch stránok. Tou zápornou je jej potenciál pre dynamickú jazdu. Prevody sú pridlhé a pri podradení sa príliš prudkého zrýchlenia nedočkáte. Navyše riadiaca páka sa pri zmene prevodového stupňa prejavuje pomerne hlasným cvaknutím. Pozitívom dlhších prevodov je spotreba. Vzhľadom na parametre motora sa nám tabuľková hodnota kombinovanej spotreby zdala až príliš nízka. Napriek tomu sme sa od uvádzaných 6,2 l/100 km príliš nevzdiali, keďže sme jazdili za 7,5 l/100 km.

Presklená strecha s otvárateľnou prednou časťou... Foto: Pravda, Martin Majerníček
DSC 0055 Presklená strecha s otvárateľnou prednou časťou s tónovaným sklom s UV filtrom a s elektricky ovládanou clonou je vo výbave Tekna štandardom.

To je na zážihový motor slušná hodnota. Keďže má X-Trail 60 litrovú palivovú nádrž, na čerpaciu stanicu treba zavítať približne každých 800 kilometrov. Spotreba v meste a na diaľnici sa pohybovala okolo 9 l/100 km, čo takisto nie je na zahodenie. Pri jazde po okresných cestách sme sa dostali aj na hodnotu 5,9 litra benzínu na 100 kilometrov. Netreba však zabúdať, že ide len o pohon prednej nápravy.

V najvyššej výbave je takmer všetko

Výbava Tekna je pre zákazníka pohodlná voľba, lebo nemusí premýšľať nad kúpou rôznych paketov z ponuky príplatkovej výbavy. Z tej si možno vybrať už len spomínaný tretí rad sedadiel a farbu karosérie. Metalická farba je za príplatok 570 eur a biela Pearl (QAB) za 650 eur.

Z hľadiska bezpečnostných prvkov je výbava Tekna naozaj bohatá. Okrem základných systémov ABS a ESP, asistenta rozjazdu do kopca, systému regulácie naklonenia karosérie a aktívnej motorovej brzdy Xtronic sú súčasťou najvyššej výbavy aj automatické núdzové brzdenie, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu a sledovanie mŕtveho uhla. Parkovanie uľahčujú predné a zadné parkovacie senzory, parkovací asistent, monitorovanie pohybujúcich sa objektov za vozidlom a panoramatický kamerový parkovací systém (AVM). Systém navyše sleduje, či vodič nie je počas jazdy unavený a súčasťou bezpečnostného vybavenia je aj rozpoznávanie dopravných značiek.

Oproti nižším výbavám sú štandardom výbavy Tekna Bi-LED svetlomety s automatickým nastavovaním výšky, presklená strecha s otvárateľnou prednou časťou s tónovaným sklom s UV filtrom a s elektricky ovládanou clonou, inteligentný kľúč a start/stop tlačidlo, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru a integrovaný navigačný systém NissanConnect.

Interiér sa nesie v typickom ázijskom duchu -... Foto: Pravda, Martin Majerníček
DSC 0035 Interiér sa nesie v typickom ázijskom duchu - je skromný a dominujú mu plasty.

Bezpečnostné systémy fungujú spoľahlivo. Pri vybočení z jazdného pruhu systém vodiča upozorní vizuálne aj akusticky. Systém sledovania mŕtveho uhla v prípade rizika vydá taktiež obe výstražné znamenia. Parkovanie je s množstvom pomocníkov jednoduchšie a určite bezpečnejšie, no uvítali by sme väčšie rozlíšenie displeja informačno-zábavného systému. Päťpalcový TFT displej palubného počítača sa ovláda tlačidlami na volante. Nevýhodou je, že medzi nastaviteľnými jazykmi slovenčina chýba.

Záver

Nissan X-Trail s 1,6 litrovým motorom DIG-T je určite viac crossover ako SUV. Napriek svojím predchodcom už nepatrí medzi zástupcov terénnych vozidiel. Naftová verzia s pripojiteľnou zadnou nápravou by to možno ešte zvládla, ale benzínová s pohonom prednej nápravy nie. Napriek svetlej výške 210 mm je jazda po nerovnostiach náročná. Prispievajú k tomu aj devätnásťpalcové disky kolies, ktoré sa určite viac hodia na kvalitné asfaltové cesty.

Nissan X-Trail DIG-T 160 sa viac hodí do mesta... Foto: Pravda, Martin Majerníček
DSC 0002 Nissan X-Trail DIG-T 160 sa viac hodí do mesta ako do terénu. S nástrahami nespevených vozoviek si lepšie poradí naftová verzia s pripojiteľnou zadnou nápravou.

Absencia pripojiteľného pohonu zadnej nápravy vplýva aj na stabilitu auta. Keď vezmeme do úvahy jeho rozmery a hmotnosť, tak na mokrej alebo zasneženej vozovke netreba X-Trail preceniť. Preposilňované riadenie môže najmä v zákrutách vyvolávať pocity straty kontroly nad vozidlom. Napriek tomu, že motor má dostatočný výkon, krútiaci moment mu chýba. Dlhé prevody a pomaly klesajúce otáčky motora komplikujú radenie a umožňujú skôr úspornú ako dynamickú jazdu.

V súčasnosti sa dá Nissan X-Trail kúpiť za zvýhodnené ceny. Najlacnejšou konfiguráciou je práve benzínový motor DIG-T vo výbave Visia, ktorý stojí 19 700 eur. Nami testované auto bolo v najvyššej výbave Tekna, bez tretieho radu sedadiel a v olivovej metalickej farbe. Cena tejto konfigurácie je 29 770 eur. Nissan poskytuje na svoje modely záruku tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov. Za poplatok 925 eur sa dá záruka predĺžiť na päť rokov alebo stopäťdesiattisíc kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 640
Šírka (mm) 1 830
Výška (mm) 1 715
Rázvor (mm) 2 705
Svetlá výška (mm) 210
Objem batožinového priestoru (l) 550/1980
Objem palivovej nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 447
Max. užitočná hmotnosť (kg) 470
Rozmery pneumatík 225/15 R19

Technické údaje

Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 618
Počet valcov/ventilov 4/16
Kompresný pomer 10,5:1
Výkon (kW/k) 120/163
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 240 pri 2 000 – 4 000
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,7
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 7,9/5,3/6,2
Emisie CO2 (g/km) 145

Cena a záruka

Základná cena modelu 19 700 EUR
Cena testovaného vozidla 29 770 EUR
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Nissan X-Trail DIG-T Tekna
Nissan X-Trail DIG-T Tekna
+48Nissan X-Trail DIG-T Tekna

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Nissan #SUV #crossover #Nissan X-Trail
Články podľa značiek