Land Rover zaznamenal veľký úspech so svojim typom Range Rover Evoque. Nový dizajn sa verejnosti evidentne zapáčil, no automobil má jedno veľké ale. Je malý. Britský výrobca preto potreboval moderné SUV s väčším priestorom pre cestujúcich vzadu, v ktorom sa ľudia nebudú hanbiť jazdiť ani do divadla, no aj napriek tomu vozidlo zvládne aj určitú dávku terénu.
Pre naplnenie tohto cieľa však automobilka poslala do histórie svoj typ Freelander, ktorý bol na trhu od roku 1997 a počas svojej existencie sa dočkal dvoch generácií. Na jeho „hrobe“ vznikol práve Discovery Sport. Evoqom inšpirované SUV, ktoré je väčšie a praktickejšie. Dizajn majú veľmi podobný a dokonca zdieľajú aj 50 percent komponentov.
Objednávkové knihy Briti otvorili v septembri roku 2014 a prvé kusy k svojim majiteľom prišli začiatkom roka 2015. Avšak v tom čase ešte pohon zabezpečovali motory od značky Ford. Teraz však automobilka prichádza s vlastnými agregátmi z dielne koncernu Jaguar Land Rover.
Evoque vo väčšom
V súčasnom svete, keď väčšina ľudí hľadá vo veľkých SUV bezpečnosť a rešpekt, dizajn týchto vozidiel sa stáva tým najdôležitejším. Inak to nie je ani v tomto prípade. Range Rover Evoque odštartoval úspešné ťaženie, na ktoré výrobca chce nadviazať a dostať z neho maximum. V prednej časti auta zaujme najmä grafika denného LED svietenia. Nejde o jednoduchý pásik alebo štvorec. Na dobrodružného ducha automobilu navyše upozorňuje nápis tiahnuci sa pozdĺž prednej hrany kapoty, ktorý pripomína názov auta.
Z bočnej strany dodáva autu dynamiku C stĺpik, ktorý je naklonený smerom k prednej časti auta. V zadnej časti môžeme badať rovnakú grafiku zadných svetiel ako majú predné denné svetlomety. Kým z vonkajšej strany auto dostalo do vienka lákavé línie a tvary, vo vnútri boli dizajnéri o čosi konzervatívnejší. Kým exteriér pôsobí ako britský mešťan, vo vnútri vidieť dedičstvo z vidieka.
Land Rover sa netlačil do dotykového všetkého. Jeden displej stačí. Mnoho prvkom má aj naďalej hardvérové ovládače. Vyhrievanie sedadiel, ovládanie klimatizácie a ventilácie spolu s jazdnými režimami a štart stop systémom. To všetko vie vodič nastaviť stlačením bežného tlačidla a nemusí sa k tomu preklikávať cez ovládač alebo dotykovú obrazovku.
Informačno-zábavný systém má však pomerne pomalý softvér a automobilka už pripravila jeho náhradu, ktorá má tento problém vyriešiť. Kritiku si zaslúžia aj pomerne lacné plasty použité na niektorých miestach v interiéri. Na druhej strane aspoň veľa vydržia, no predsa len väčšina ľudí s týmto autom už po lese jazdiť asi nebude.
Pri prejazde nerovností sa navyše občas v aute vyskytol vrzgot. A to by sa rozhodne stávať nemalo. Chýbajúca lakťová opierka, ktorá je za príplatok, už bola len detailom. Na druhej strane však pochvalu si zaslúžia sedadlá, v ktorých sa sedí pohodlne aj pri dlhšom pobyte.
Na rozdiel od typu Evoque cestujúci zadných sedadlách už nie sú utláčanými ľuďmi a odvezú sa bez väčších problémov. Dostupná je aj verzia, kde sa do interiéru zmestia 7 ľudia. Posledné dve sedadlá však budú rozhodne len núdzovým riešením.
Vlastné dva litre
Na začiatku výroby automobilka montovala do testovaného modelu jeden naftový a jeden benzínový motor od značky Ford. Naftový mal objem 2,2 a benzínový 2,0 litra. Po novom už pohon zabezpečujú štvorvalcové motory s označením Ingenium, ktoré pochádzajú priamo z dielne koncernu Jaguar Land Rover. V ponuke je jeden benzínový a jeden naftový motor s objemom dva litre.
Testované auto bolo vybavené najslabšou verziu naftového agregátu s výkonom 150 koní a s krútiacim momentom 380 Nm. Výkon prechádza prostredníctvom 9 stupňovej automatickej prevodovky na obe nápravy.
Rovnaký motor poháňal aj nedávno testovaný Jaguar XF. Vtedy však agregát disponoval stádom až 180 koní. Pocitovom bol však v Discovery motor odhlučnený lepšie. Do prostredia interiéru prenikalo aj menej vibrácií.
Autu vážiacemu 1 732 kg však pohonná jednotka prepožičiava len priemernú dynamiku. Z 0 na 100 km/h to zvládne za 9 sekúnd. Väčšine vodičov však táto porcia sily bude určite stačiť. Škoda, že automatická prevodovka pri pridaní plynu často zbytočne podraďuje a nenechá krútiaci moment naftového motora vyniknúť v plnej svojej kráse. Inak sme k práci automatu výhrady nemali. Na diaľnici vďaka dlhému poslednému prevodu drží spotrebu na uzde.
Krútiaci moment však vodič určite využije v teréne, kde navyše môže voliť z niekoľkých jazdných režimov. Normovaná spotreba pohonnej jednotky hovorí o tom, že na 100 km vozidlo spotrebuje 5,3 litra nafty. Kombinovaná realita však bude v okolí 7,6 l/100 km. Nejde však o zlý výsledok ak uvážime rozmery auta, jeho hmotnosť a pohon všetkých kolies.
Tvrdosť
Podvozok Land Roveru Discovery Sport je naladený prekvapivo tvrdo. To len dokazuje snahu výrobcu nájsť kompromis medzi jazdnými vlastnosťami na asfalte a v teréne. Áno, vozidlo dokáže veľmi dobre prechádzať zákrutami, no posádka pocíti viac nerovností akoby mala.
Land Rovery nikdy primárne neboli o parkovaní v meste. Vždy si so sebou minimálne niesli terénne dedičstvo. Inak to nie je ani v tomto prípade. Automobil má k dispozícii niekoľko jazdných režimov, ktoré menia správanie motora a prevodovky pre jednotlivé podmienky.
S Discovery Sport sa navyše vodič nemusí báť ani trochu tvrdšieho terénu. Nájazdové uhly vozidla sú vpredu 25 a vzadu 21 stupňov. Prejazdový uhol dosahuje 31 stupňov. Vozidlo sa dokáže bez problémov brodiť vo vode vysokej 600 mm. Svetlá výška prednej nápravy má hodnotu 275 mm.
Záver
Podstatnou veličinou pri autách SUV je ich cena. Základná cena daného modelu s najslabším naftovým motorom je 35 678 eur. Briti sa však asi učili od Nemcov, pretože v základnej verzii nie je takmer nič. Vo výbave Pure má auto halogénové svetlá, manuálne nastavovanie sedadiel, inteligentný systém núdzového brzdenia a funkciu kontroly jazdných pruhov. Všetko ostatné je za príplatok.
Testované vozidlo malo príplatkovú výbavu v celkovej hodnote 9 248 eur. V tejto sume sa nachádza automatická prevodovka, tempomat, multifunkčný kožený volant, parkovacie senzory, dvojzónová klimatizácia, navigačný systém, xenónové svetlá s LED denným svietením, vyhrievané sedadlá spolu s volantom, 18 palcové zliatinové disky a audiosystém s 10 reproduktormi. Celková cena testovaného auta je teda 44 926 eur.
Discovery Sport teda určite zaujme najmä svojim dizajnom a použiteľnosťou v teréne. Automobil má niekoľko nedostatkov, no v záplave nemeckej konkurencie ide o vítanú zmenu. Kto si nepotrpí na vysoký výkon, daná verzia naftového motora je ideálna. Naftový motor môže mať ešte 180 koní. Kto chce tankovať benzín, nech siahne po 240 koňovom štvorvalci, ktorý však šetriť palivo vo veľkom nebude.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 599 |
Šírka (mm) | 2 069 |
Výška (mm) | 1 724 |
Rázvor (mm) | 2 741 |
Svetlá výška prednej nápravy | 275 mm |
Objem palivovej nádrže | 66 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 732 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 999 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 3 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 380 Nm pri 1 750 ot./min |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,0 s |
Spotreba (kombi) | 5,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,6 l/100 km |
Cena
Základná cena vozidla | 35 678 EUR |
Cena testovaného auta | 44 926 EUR |