
Bavorská automobilka začala úspešnú kariéru trojky písať už v roku 1975. Aktuálne je na trhu 6. generácia, ktorá úraduje už od októbra roku 2011. V rýchlo sa meniacom automobilom svete to znamená, že smrť sa pre ňu blíži. Avšak kým si zubatá trojku nájde, výrobca do nej pre modelový rok 2016 stihol po prvýkrát v histórii vložiť trojvalcový motor. S presne ten sme na test nedostali, pretože automobilka pridala aj hybridný pohon. A ani ten sme na test nemali.
BMW radu 3 však počas svojho života získalo povesť malého sedanu alebo verzie kombi s dobrými jazdnými vlastnosťami. Rozmerovo sa, samozrejme, radí pod rad 5 alebo rad 7. Šiesta generácia na tom v porovnaní so svojimi predchodcami nie je inak.
Kombi s prísnym pohľadom
Tak ako iné modely bavorskej automobilky, tak aj trojka sa v priebehu rokov vyvíjala. Žiadne revolúcie vo vzhľade hľadať nemožno, pretože v Nemecku vylepšujú len to, čo podľa nich funguje. Trojka v posledných rokoch získala najmä dynamiku v prednej časti, konkrétne v oblasti masky. Kým vo väčšine prípadov sa kapota zvažuje smerom k svetlám alebo k mriežke chladiča rovnomerne, šiesta generácia je v tomto iná. Aristokratický rovný nos je preč a na jeho miesto nastupuje prikrčenie od kapoty smerom k maske a svetlám.

Angel eyes už dávno nie sú okrúhle a na spodnej strane majú rovnú líniu. Z bočnej strany výrobca nemohol vymyslieť žiadne prevratné novinky. Ide o kombi, ktorému k dynamike pomáha zvažujúca sa strecha spolu so zasahujúci zadnými svetlami do karosérie.
Vek auta je viditeľný najmä pri pohľade zo zadnej strany, kde práve svetlá prezrádzajú, že po dizajnovej stránke vozidlo vznikalo pred niekoľkými rokmi. Testovaná verzia bola navyše vybavená dizajnovým paketom Sport Line. Ide o niekoľko prvkov, ktoré zlepšujú vzhľad auta. Paket má však za úlohe len dizajnové úpravy a teda s jazdnými výkonmi samotnými nemá nič spoločné.

Dokonalosťou k nudnosti?
Po nasadnutí do vnútra vodiča a posádku čaká typické BMW. Kvalitné sedadlá s dobrým bočným vedením sekundujú prístrojovej doske orientovanej na vodiča. Ak BMW nemení zabehnutý vonkajší dizajn, tak vo vnútri to platí dvojnásobne. Ergonómia je na prvom mieste a v podstate v tejto oblasti trojke nemáme čo vytknúť. Jedine ak to, že naprieč celou ponukou vozidiel je interiér veľmi podobný a tu môže BMW naraziť na pocity fádnosti svojich zákazníkov.

Problém môže typicky nastať pred zadnými sedadlami, kde je len priemerná porcia miesta. Dvaja dlhí ľudia si za seba sadnú len s kompromismi. Môže za to pohon zadnej nápravy, ktorej sa BMW v tomto prípade našťastie nechce vzdať. Vedenie výkonu z prednej časti do zadnej je pomerne priestorovo náročné, čo sa prejavuje najmä v mieste pred zadnými sedadlami.
Označenie Touring však znamená, že vozidlo, ktoré ho nesie je kombi. A s kombi prichádza vyššia dávka praktickosti. V bežnej konfigurácii sa do vnútra zmestí 495 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1 500 litrov. Do týchto priestorov sa teda zbalí už aj rodina na dovolenku, alebo na výlet. Kombi navyše že po sklopení zadných sedadiel do seba pojme aj väčšie predmety.

Decentne a úsporne
Pod kapotou testovaného auta sa predstavil dvojlitrový naftový štvorvalec naladený na 150 konských síl. Ide o druhý najslabší naftový agregát v ponuke. Jeho hlavným cieľom teda nie je osloviť športovo zameraných zákazníkov a ani trhať časové a rýchlostné rekordy. Jeho hlavnou úlohou je šetriť naftu a prepravovať posádku s čo najmenšími nákladmi na palivo.

Maximálny krútiaci moment 320 Nm zabezpečuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy. Najvyššia rýchlosť má hodnotu 210 km/h. Podstatné však v tomto prípade je, že motor v interiéri takmer nepočuť. Priemerná spotreba podľa výrobcu by mala dosiahnuť 4,3 litra na 100 km. Ako dobre však vieme, tak realita býva často iná. Ale aj skutočný výsledok 5,5 l/100 km je naozaj veľmi dobrý. A to sme auto nešetrili. Mimo mesta nie je problém klesnúť pod hranicu piatich litrov a v meste odber prekračuje šesť litrov.
Spolupráca s 8 stupňovým automatom motoru svedčí, no manuálna prevodovka by mu pasovala tiež. Automat je štandardný a radí bezproblémovo a hladko.

Vyváženosť ako sa patrí
Pri jazde vodič určite ocení vyváženosť auta. Aj rad 3 vo verzii kombi má mimoriadne dobre rozloženú hmotnosť a vozidlo sa s radosťou vrhá do zákrut. Riadenie je presné a podvozok nastavený veľmi správne niekde na polceste medzi komfortom a športovým duchom.
Pri teste sme sa často zamýšľali nad tým, ako je možné, že obyčajné kombi radu 3 tak dobre jazdí. Automobil je aj napriek pohonu zadnej nápravy stabilný a jeho limity je v zákrutách potrebné hľadať. Podvozok je rozhodne rýchlejší ako motor a kto verí, že si s týmto autom schuti zadriftuje, mal by vedieť, že to nebude také ľahké. Motor je na také niečo príliš slabý a automat danému nápadu tiež nie je naklonený.
Navyše vôbec nie je dôvod báť sa pohonu zadnej nápravy. Práve vďaka nemu má automobil rozloženie hmotnosti blížiace sa ideálu. Kontrola trakcie so stabilizačným systém navyše dokáže skrotiť zadok aj počas sťažených podmienok a nešetrnom zaobchádzaní. Mnoho ľudí od tohto pohonu radšej dáva ruky preč, no nie je na to dôvod.
Záver
BMW teda ponúka „základné manažérske kombi“ už niekoľko rokov. Za ten čas pravdepodobne vychytalo skoro všetky jeho muchy. Pohľad do cenníka však hovorí, že výrobca si za to nechá zaplatiť. Testovaný automobil stál 49 900 eur. Pod kapotou bol druhý najslabší naftový motor a výbava nepatrila k tým najlepším.
Síce ide o prémiový automobil strednej triedy, pre bežnú slovenskú strednú triedu je jeho cena príliš vysoká. Pri prvkom kontakte s cenníkom sa však môže zdať, že to tak nie je. Základná cena modelu 318d Touring je 37 200 eur, čo nie je až také zlé.

Po napočítaní príplatkovej výbavy však cenovka stúpa závratne nahor. Kto si z chuti navyberá od motora až po detaily interiéru, bez problémov sa dostane do oblastí okolo 60-tisíc eur. A to je už príliš veľa. Najlacnejší model s benzínovým trojvalcom aktuálne stojí 32 800 eur.
Kto sa však rozhodne priplatiť si, dostane praktické BMW s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, kvalitným vypracovaním a v prípade testovanej verzie aj s úsporným motorom. Kto však túži po prémiovom kombi, tak práve rad 3 je jedným z najdostupnejších.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 633 |
Šírka (mm) | 1 811 |
Výška (mm) | 1 429 |
Rázvor (mm) | 2 810 |
Objem palivovej nádrže | 57 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 575 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 995 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 320 Nm pri 1 500 – 3 000 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | RWD |
Max rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (kombi) | 4,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,5 l/100 km |
Cena
Základná cena vozidla | 37 200 EUR |
Cena testovaného auta | 49 900 EUR |