Test: Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost- veľký s malým

10.07.2016 07:00

Časy, kedy sme pod kapotou rodinného kombi hľadali veľký naftový alebo benzínový motor s objemom 2 litre, sú dávno preč. V časoch downsizingu, a teda znižovania objemov a počtu valcov pri zachovaní výkonu použitím turba, stačí na pohon rodinného pracanta už aj benzínový trojvalec s objemom jedného litra. Aspoň takto vybavil Ford testovací Focus Kombi.

Veľké auto, veľký motor? To už dnes neplatí.
Veľké auto, veľký motor? To už dnes neplatí. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Ford Focus tretej generácie nie je žiadnou novinkou. Na trhu je už od roku 2010. Svoj príbeh začal písať s pomerne nevýraznou maskou, no v roku 2014 získal facelift, ktorý mu dal omnoho lepší výraz tváre.

Od tých čias má auto vpredu mriežku pripomínajúcu Aston Martin a daný dizajnový prvok sa valí naprieč celým spektrom modelov značky Ford. Zatiaľ mu odoláva napríklad Kuga. Rovnako tak žiadnou novinkou nie je ani litrový benzínový trojvalec EcoBoost. V ponuke s Focusom je od roku 2012.

Veľká mriežka po facelifte zmenila mnoho.
Veľká mriežka po facelifte zmenila mnoho. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pohonná jednotka od daného roku 2012 trikrát po sebe získala ocenenie „Motor roka“. A to sa naposledy podarilo… nikomu. Teda, od roku 1999, kedy sa ocenenia udeľujú ich trikrát po sebe nezískal žiadny motor. Ford mal teda dosť času vychytať všetky muchy vo svojom kľúčovom modeli s kľúčovým motorom.

Keď menej chce byť viac

Automobilky chtiac-nechtiac musia pristupovať k znižovaniu objemov svojich motorov, odoberaniu valcov a pridávaniu turbodúchadiel. Žijeme v dobe ekologickej a tak každé zníženie spotreby v oficiálnych číslach je pozitívom.

Ford z malého motora vydoloval v silnejšej verzii 125 konských síl spolu s krútiacim momentom 170 Nm, ktorý je dostupný už od 1 400 otáčok a trvá až do 4 500 otáčok. Oficiálne čísla hovoria o kombinovanej spotrebe 5,5 l/100 km so 6 stupňovým automatom, ktorý sme mali na palube aj my. Ak si vodič radí sám, normovaná kombinovaná spotreba klesá na 4,8 l/100 km. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 11,2 sekundy a maximálka leží v oblasti 193 km/h.

Motor je skutočne malý. Objem jeho troch valcov...
Motor je skutočne malý. Objem jeho troch valcov dosahuje 1 liter. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Po naštartovaní je EcoBoost príkladne tichý. Ľudia so slabším sluchom si jeho prácu budú musieť po prvýkrát overiť pohľadom na tachometer. Do interiéru neprenikajú takmer žiadne vibrácie, ktoré prácu trojvalcov sprevádzajú.

Jazda s pohonnou jednotkou je pomerne svižná aj v kombi nižšej strednej triedy. V meste auto nemá problém „upratať sa“ z križovatky alebo zrýchľovať. Ani jazda po diaľnici nie je odmenená nadmerným hlukom. EcoBoost však rovnako ako iné malé trojvalce je príliš závislý od obsadenia interiéru svojho auta a požadovaného tempa.

Pri jazde v obsadenejšom aute v kopcoch mala viac práce automatická prevodovka. Neustále radenie bolo samozrejmosťou. Snažiť sa pretekať so 6 stupňovým automatom a trojvalcom nemá význam. Výsledkom týchto snáh bol len neustály boj vysokých otáčok s prevodovkou a zvýšený odber benzínu z nádrže.

Spotreba trojvalca je zradná. Môže byť...
Spotreba trojvalca je zradná. Môže byť priaznivá, no keď to so stláčaním plynu preháňate... Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Výrobcom predpísanú spotrebu sme nedosiahli. Ani sme sa k nej nepriblížili. V meste si jazda so zapnutou klimatizáciou pýtala priemerne 8,2 l/100 km. V kombinovanom režime sa spotreba hýbala v oblasti 6,8 l/100 km a mimo mesta dokázala pri pokojnej jazde atakovať z hornej strany hranicu 5 litrov. Väčšinu času som však bol v aute sám a teda ak by sme klimatizáciu nahradili ďalšími troma osobami, boli by sme so spotrebou asi na tých istých číslach.

V záujme zníženia spotreby odporúčame nekupovať tento motor s automatickou prevodovkou. Ford pohonnú jednotku nepáruje s dvojspojkovým PowerShiftom ale s obyčajným automatom s hydrodynamickým meničom a pýta za neho 1 990 eur. Automat motor často zbytočne ženie do otáčok a vtedy rapídne stúpa spotreba. Voľba manuálneho výberu prevodových stupňov je pomerne obmedzená, pretože Ford ju ponúka len prostredníctvom tlačidiel na prevodovke. Aj po ich použití si po krátkej chvíli začne automat žiť opäť vlastným životom.

Navyše kto túži po dynamických jazdných zážitkoch so svojou rodinou na palube nech radšej siahne po silnejších a väčších motoroch, ktoré Ford do Focusa montuje. Najmenší EcoBoost postupne nahrádza atmosférickú jednašestku Duratec, ktorá tiež nebola určená na trhanie asfaltu.

Automat s týmto motorom nie je vydarená voľba.
Automat s týmto motorom nie je vydarená voľba. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

To dobré ostáva

Ford je vo všeobecnosti známy kvalitnými podvozkami. Kým niektoré kombi autá sú zamerané na pohodlie a cestou doslova plávajú, tak Ford nie. Napriek tomu, že pruženie je naladené príjemne tuho, jazda cez nerovností nie je problémom. Zavesenie spolu s tlmičmi a pružinami dokážu dobre odfiltrovať všetky jamy a hrbole bežných rozmerov. Konštruktéri zvolili veľmi dobrý kompromis. Hluku od kolies je v oblasti interiéru pomerne málo. Nezvyšuje ho ani nerovná cesta. Pocitovo viac decibelov vychádzalo od zadných kolies, no nejde o vec, ktorú by bežný človek pri kúpe auta vážne riešil.

Riadenie a podvozok sú na veľmi dobrej úrovni.
Riadenie a podvozok sú na veľmi dobrej úrovni. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Kombi je navyše o čosi lepšie vyvážené ako bežný hatchback. Predsa len nad zadnou nápravou má auto viac plechu a iného materiálu. Riadenie je pomerne presné, no príliš nekomunikuje. Keďže ide o kombi, tak ani nemusí. V zákrutách auto sedí veľmi dobre. Možno aj najlepšie ak hovoríme o kombi vozidlách nižšej strednej triedy pochádzajúcich od neprémiových výrobcov.

Overená klasika

Ford Focus sa časom stal elegantným kombi. Auto má všetko, čo správne kombi potrebuje mať. Dynamickú prednú časť, ktorej dominuje už spomenutá mriežka chladiča a svetlá. Po bokoch vlastnosti výzoru zhodnocuje stúpajúca línia okien a do boku zasahujúce zadné svetlá.

Asi najmenej na pohľad vábne je dané kombi zo zadnej strany. Aj toto auto zrádzajú zadné svetlá, ktoré prezrádzajú jeho vek. Avšak ide o kombi a teda do podstatné sa odohráva vo vnútri. Interiér Ford klasicky vypracoval pozorne a veľmi dobre. Zabudnite na vŕzganie alebo nepríjemné zvuky, ktoré by sa počas jazdy mohli objaviť. Dobrému vypracovaniu sekundujú aj kvalitné materiály.

V testovanom aute nebola prítomná navigácia a teda na vrchu palubnej dosky je 4,2 palcový farebný displej. Informačno-zábavný systém vozidla sa tak obmedzil na hudbu a Bluetooth spojenie s mobilným telefónom. Palubná doska navyše na dnešnú dobu obsahuje príliš veľa tlačidiel. Posádka má však dostatok miesta ako na predných, tak aj na zadných sedadlách. Treba mať na pamäti, že ide o auto nižšej strednej triedy a teda zázraky v oblasti miesta pre nohy zadných cestujúcich čakať nemožno. Dvaja dospelí muži si však za sebou bez problémov sadnú.

V tejto kategórii automobilov je dôležité, že po sklopení zadných sedačiek vzniká rovná podlaha. V nesklopenom stave sa dozadu zmestí 490 litrov nákladu. Po odstránení prekážky v podobe sedadiel vzniká objem 1 516 litrov.

Záver

Rodinné kombi už rozhodne nepotrebuje veľký motor. Treba však počítať s tým, že malé preplňované trojvalce sú v spotrebe náchylné na úroveň stláčania plynu viac ako väčšie motory. Malý motor teda stačí na priemerné výkony. To, že jeho krútiaci moment zvyšuje turbo nemá nič spoločné s možno očakávanými športovými chúťkami.

V súčasnosti Ford ponúka kombi za cenu hatchbacku.
V súčasnosti Ford ponúka kombi za cenu hatchbacku. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Spojenie tohto motora s automatom je vhodné len pre odporcov manuálneho radenie. Automatická prevodovka so 6 stupňami navyše zbytočne zvyšuje spotrebu a tak nejako zabíja základnú myšlienku malého benzínového trojvalca.

Ak sa vám páči „šmolková“ metalíza s názvom Iceberg, tak Ford ju aktuálne ponúka po zľave 250 eur za príplatok 395 eur. Focus Kombi inak nevyniká variabilnosťou interiéru, ako je to v prípade niektorých iných značiek. Ide o štandardné kombi, ktoré si zakladá na dobrom vzhľade a dobrých jazdných vlastnostiach.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 556
Šírka (mm) 1 823
Výška (mm) 1 505
Rázvor (mm) 2 648
Objem batožinového priestoru 490/1 516 l
Objem palivovej nádrže 55 l
Pohotovostná hmotnosť 1 490 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový trojvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 999 cm3
Výkon 92 kW (125 k ) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 170 Nm pri 1 400 – 4 500 ot./min
Prevodovka 6-stupňová automatická
Pohon FWD
Max rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,2 s
Spotreba (kombi) 5,5 l/100 km
Spotreba (test) 6,8 l/100 km

Cena

Základná cena testovaného auta 16 690 EUR
Konečná cena testovaného modelu 19 075 EUR
Ford
		Focus Kombi 1,0
		EcoBoost
Ford Focus
		Kombi 1,0
		EcoBoost
+18Ford Focus Kombi 1,0
		EcoBoost

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #trojvalec #kombi #Ford #EcoBoost #turbo #Ford Focus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek