S príchodom novej generácie britská automobilka pracujúca pre nemecké BMW revidovala svoju ponuku jednotlivých modelov. Takto sa skončil život napríklad model Roadster. Avšak Clubman ostal.
Nie je to žiadna náhoda. Mini Roadster bol symbolom nepraktickosti vo svojej najčistejšej podobe. Clubman presným opakom, aspoň čo sa automobilky Mini týka. Model prežil generačný prechod a v roku 2015 na trh dorazil vo svojom druhom pokračovaní. Výrobca odstránil netradičné dvere a spôsob nastupovania do zadnej časti vozidla bežnými dverami. Vďaka tomu automobil pôsobí dospelejšie.
Mini Clubman má do showroomov automobilky prilákať najmä ľudí, ktorí majú záujem o praktickejšie auto, no štýl je pre nich taktiež dôležitý a chcú zaujať. Nie každému stačí nudné kombi s veľkým batožinovým priestorom.
Britská obluda
Už na prvý pohľad je Clubman poriadne veľké auto. Najmä ak k nemu pristupujete s mini očakávaniami. Na dĺžku auto meria viac ako 4 metre, konkrétne 4 253 mm. Ani šírkou 1 800 mm nepripomína maličké auto, ktoré je možné zaparkovať v úzkych mestských uličkách. Skutočne teda ide rozmerovo o kombi.
Ako to už u Mini býva zvykom, podstatný je dizajn. A na ten sa automobilka nevykašľala ani teraz. Len ťažko na trhu nájdete štýlovejšie kombi. Kým predná strana automobilu je zhodná s inými modelmi, tie pravé vzhľadové výstrelky sa dejú najmä vzadu.
Už ste niekedy pocítili potrebu mať vo svojom aute prístup do batožinového priestoru cez dvojkrídlové dvere? Asi nie, ibaže ste fanúšikom ľahkých úžitkových automobilov. Clubman presne takéto dvere má. A môžem zodpovedne prehlásiť, že nakladanie cestovnej tašky to batožinového priestoru nebolo nikdy štýlovejšie.
Dvere sú pomerne malé a otvárajú ich plynové vzpery ako bežné dvere batožinového priestoru. Výnimkou je smer otvárania. Kým v hatchbackoch a kombi autách vzpery tlačia dvere smerom nahor, v Clubmanovi do strán. Je skutočne nevyhnuté mať takéto dvere? Rozhodne nie. Ba priam ide o zbytočnosť. Ale sú úžasné.
Ďalšou štýlovou nepotrebnosťou, ktorá je skvelá, je červená dióda na anténe rádia. Tá pripomína svetlo na chvoste lietadla. Keď je auto zamknuté, tak bliká. Fanúšikov lietadiel teda Mini poteší aj takouto drobnosťou.
Okrem toho sa vzadu nachádzajú pomerne netradičné svetlá. Tie rozdeľujú ľudí na dva tábory. Tých, ktorým sa to páči a tých, ktorým nie. Vyzerajú ako škúliace oči, no pomerne vhodne dotvárajú kolorit auta.
Veľký predmet do Mini? Žiadny problém
Kombi autá dokážu odviezť väčšie predmety ako ich „nekombi“ kolegovia a inak to nie je ani v tomto prípade. Kým predná časť interiéru je úplne štandardná, vzadu je pomerne veľa miesta. Testovaný automobil bol navyše vybavený paketom John Cooper Works, ktorý zahŕňa napríklad špeciálne prahové lišty alebo znak na volante a ďalšie vzhľadové doplnky.
Základný objem batožinového priestoru je 360 litrov a po sklopení zadných sedadiel dosiahne 1 250 litrov. Je pravdou, že napríklad do Ford Focus kombi sa zmestí až 1 516 litrov, no na pomery Mini je to skutočne veľké číslo. V Mini teda napríklad bez problémov preveziete bicykel. Samozrejme, po odmontovaní predného kolesa.
Trpieť nebudú ani cestujúci na zadných sedadlách, ktorí pre svoje nohy získali pomerne dostatok miesta. Kvôli dvojkrídlovým dverám má vodič mierne obmedzený výhľad dozadu prostredníctvom vnútorného spätného zrkadla.
192 koní na všetky štyri
Ako to už u kombi býva, občas majú pohon všetkých kolies. A presne takto roztáča kolesá aj Clubman ale len v najvýkonnejšej naftovej a benzínovej verzii. Presnejšie ide o pripojiteľný pohon zadnej nápravy a teda za normálnych podmienok prechádza výkon štandardne na predné kolesá. Distribúcia výkonu z 2,0 litrového preplňovaného benzínového motora tak prechádza v prípade zhoršených podmienok na všetky štyri kolesá. Jazda s autom je vyváženejšia a v zákrutách, prípadne prudkých rozjazdoch aj bezpečnejšia.
Testovaný motor sme už mali možnosť vyskúšať v iných modeloch a sme zvyknutí, že má skvelý zvuk a pri zmene prevodov sa z výfukov ozýva koncert. Zvukový prejav motora ostal vynikajúci aj v tomto prípade, no zvuky z výfukov je počuť akosi menej. Možno to bude tým, že koncovky výfukového potrubia sú ďalej alebo tým, že Mini pristúpilo k miernejšiemu naladeniu.
Spotreba pohonnej jednotky v priemere dosahuje približne 8 l/100 km. Veľkú zásluhu na dobrom výsledku má 8 stupňová automatická prevodovka, ktorá radí skutočne príkladne.
Je to ešte motokára?
Mini si zakladalo na tom, že jazdné vlastnosti jeho modelov pripomínajú motokáru. Môže za to krátky rázvor náprav, ktorý teraz akosi chýba. Hodnota rázvoru dosahuje 2 670 mm a motokáru už nepripomína.
Clubman stratil časť hravosti, ktorou sa vyznačujú jeho menší súrodenci. Navyše s pohonom všetkých kolies je vyvážený a taký… dospelý. Riadenie je stále príkladne presné. Dlhší rázvor zase pridal autu stabilitu v priamom smere a vodič ho už nemusí neustále naháňať volantom v jazdnom pruhu.
Naladenie podvozka je tuhšie, ako v bežnom kombi, no od Mini nemožno očakávať, že bude mať mäkké pruženie. Najmä nie v najvýkonnejšej benzínovej verzii.
Záver
Chcete silou mocou zaujať a potrebujete praktickejšie auto? Clubman je pre vás ako stvorený. Nie je nevyhnuté, aby ste ho kupovali s takmer 200 koňovým naftovým motorom. Mini má v ponuke aj dvojlitrový naftový motor alebo trojvalce.
Dvojkrídlové dvere do batožinového priestoru nemá len tak hocijaké kombi. Na druhej strane Mini už dávno nie je mini a Clubman ani náhodou. Cena za Mini One Clubman štartuje už na 21 400 eurách. S najsilnejším benzínových agregátom a pohonom všetkých kolies v základe stúpa na 29 250 eur.
Pozor však na drahú príplatkovú výbavu, ktorej sa vyhne len málokto. Napríklad zadné parkovacie senzory stoja 397 eur a predné ďalších 815 eur. V porovnaní s prvou generáciou automobil dospel a je pripravený plniť aj rodinné úlohy.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 259 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 441 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem batožinového priestoru | 360/1 250 l |
Objem palivovej nádrže | 48 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 465 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 998 cm3 |
Výkon | 141 kW (192 k ) pri 5 000 – 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 280 Nm pri 1 250 – 4 600 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 228 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,1 s |
Spotreba (kombi) | 6,2 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,0 l/100 km |
Cena
Základná cena vozidla | 21 400 EUR |
Cena testovaného modelu | 29 250 EUR |