
Hyundai si však nechce nechať ujsť vlak. Ľudia jednoducho chcú autá, ktoré vyzerajú offroadovo. Nemusia byť veľké, ani vysoké a už vôbec nie je s terénnymi jazdnými vlastnosťami.
Tento druh automobilov má odzrkadliť aktívny životný štýl svojich majiteľov. Možno aj preto kórejská automobilka v názve vozidla siahla po prívlastku Active. Hyundai i20 Active debutoval v roku 2015.

Jeho základom je menší obyčajný hatchback segmentu B s označením i20. Až polovica dielov karosérie je v oboch autách rovnaká. Active aj „neactiv“ navyše zdieľajú rovnakú platformu. Aktuálne testované auto má však plastové doplnky nachádzajúce sa pozdĺž celého auta. Nájdete ich vpredu, zboku aj zo zadnej strany. A to je práve dôvod prečo je pre ľudí taký lákavý.
Klame telom
Kým vozidlá typu SUV majú vo väčšine prípadov výrazne vyššie podvozky, pohon všetkých kolies a občas aj pokročilejšie doplnky zo sveta off-roadov, tak crossovery nie. V drvivej väčšine prípadov je ich svetlá výška väčšia len o minimum v porovnaní so svojou predlohou. Hyundai i20 s prívlastkom Active je v porovnaní so štandardnou i20 od zeme ďalej o 20 mm a jeho svetlá výška tak dosahuje 160 mm.

Majiteľ si taktiež nemôže zvoliť pohon všetkých kolies a už vôbec nie ho uzamknúť tak, aby distribúcia výkonu prebiehala na obe nápravy neustále. Crossovery sú len imidž. A ten predáva viac ako schopnosť brodiť sa blatom.
Počas testu nám niekoľko ľudí testovaný Hyundai závidelo. Doslova o ňom hovorili ako o aute, ktoré by chceli. Keď to porovnáme s testom obyčajnej i20, ktorú máme v čerstvej pamäti, tak musíme uznať, že Active mal omnoho väčší úspech.

Automobil pôsobí mohutnejšie a je vyšší. Okrem toho má na svojom tele niekoľko doplnkov. K plastovým krytom sa pridávajú okrúhle svetlá v zadnom nárazníku alebo kryt palivovej nádrže v inej farbe, akú má karoséria. Rozhodne zaujmú aj strieborné strešné lyžiny.
Kvalitný interiér bez extra miesta
Vo vnútri si posádka v porovnaní s bežnou i20 všimne najmä to, že má viac miesta nad hlavou. Palubná doska a volant sú takmer totožné. Verzia Active môže byť vo vnútri ladená v dvoch farebných kombináciách. Testovaná verzia bola osviežená o oranžové doplnky. Druhou možnosťou je tradične tmavý interiér.

Kontrastná farba v interiéri dokáže priestor oživiť. Inak to nie je ani v tomto prípade, kedy sme oranžovú farbu mohli nájsť na palubnej doske alebo na sedadlách. V porovnaní s úplne tmavým interiérom vo vnútri budí testované auto omnoho lepší dojem. Testovaný automobil bol dokonca vybavený hliníkovými pedálmi. Materiál síce ich funkčnosť nijak neovplyvňuje, no vo vozidlách tejto cenovej kategórie sa často neobjavujú.
Posádka má navyše vo vnútri pocit väčšieho priestoru. Ide však len o pocit. V žiadnom použiteľnom smere vo vnútri nie je viac miesta. Dokonca aj objem batožinového priestoru ostáva nezmenený na úrovni 326 litrov. Pochvalu si opäť zaslúžia sedadlá, ktoré sú dostatočne veľké a pohodlné. Naše telesné schránky v nich nemali problém sedieť aj niekoľko hodín.

Najsilnejší trojvalec
Najsilnejším motorom, ktorý kórejská automobilka dáva pod kapotu nového crossovera je trojvalec. Konkrétne ide o agregát s objemom 1,0 litra naladený na 120 koní. Nie je to však žiadne prekvapenie. Podobné pohonné jednotky montujú do svojich vozidiel mnohé automobilky na celom svete.
Počas testu štandardnej i20 sme mali možnosť vyskúšať tento motor v slabšej výkonnostnej verzii (100 koní), ktorý bol spárovaný len s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou. Vyšší výkon už prechádza na predné kolesá cez manuál so 6 stupňami.

Po naštartovaní sme mali pocit, že do interiéru preniká menej vibrácii. Akcelerácia z 0 na 100 km/h trvá v tomto prípade 10,4 sekundy. Štandardná i20 s menším výkonom pochádzajúcim z rovnakého motora zvládne túto disciplínu o 0,1 sekundy menej. Rovnako menšia predloha je o 5 km/h rýchlejšia, Active sa dokáže maximálne hnať rýchlosťou 183 km/h.
Podobné je to aj so spotrebou. Vozidlo počas testu priemerne odoberalo z nádrže 6,4 l/100 km. Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu na úrovni 5,1 litra. Motor je však príjemne živý. Krútiaci moment 172 Nm je dostupný už na úrovni 1 500 otáčok. Dynamika tohto auta je však podobná ako už spomínanej i20 so slabšou verziou daného motora. Spotreba je navyše vyššia. Majiteľ tak za drsnejší vzhľad bude okrem kúpy auta priplácať najmä na pumpách.

Do mesta alebo na výlet?
Aktívny život so sebou prináša aj život mimo mesta s plne naloženým autom, v ktorom sedí celá rodina s batožinou. Kým v meste je i20 Active s testovaným trojvalcom živá, pri väčšom obsadení sa motor citeľne viac trápi.
Na diaľnici je však najmä počuť aerodynamický hluk, ktorý pochádza z vyššej svetlej výšky. Určite však nejde o príliš vysokú dávku decibelov. O niečo vyššie ťažisko cítiť aj v zákrutách. Avšak vozidlo nie je určené na športové prejazdy zákrut. Úroveň náklonov je v norme. Taktiež poteší dobré filtrovanie bežných nerovností. Pre komfortnú jazdu je taktiež naladený posilňovač riadenia. Jeho účinok je silný a spätná väzba nízka. Automobil však zvýhodňuje počas manévrovania v úzkych parkovacích miestach.
Parkovaniu taktiež pomáhajú senzory spolu so zadnou kamerou. Jej displej je však neštandardne presunutý len do vnútorného spätného zrkadla. Zjaví sa len pri zaradení spiatočky.
Záver
Hyundai i20 Active má svoje miesto najmä v mladých rodinách, prípadne u ľudí s aktívnym životným štýlom, ktorí hľadajú možnosti ako sa odlíšiť. Oplastované časti karosérie s imitáciou ochranných plechov v nás vyvolávajú pocit, že auto v porovnaní s realitou zvládne omnoho ťažší terén.

Kórejská automobilka štandardne vybavila svoje vozidlo bohatou výbavou. V najvyššej výbave Style má posádka dostupnú automatickú klimatizáciu, zadnú parkovaciu kameru, 17 palcové zliatinové kolesá alebo LED denné svietenie. Okrem parkovacích senzorov je na palube prítomný aj dažďový a svetelný senzor.
Problémom však je cena vozidla. Kým cena bežnej i20 začína na úrovni 9 640 eur, tak i20 s prívlastkom Active sa predáva od 11 590 eur. Verzia s 1,0 litrovým turbo benzínovým motorom s výkonom 120 koní v najvyššej výbave Style už stojí bez príplatkov 15 790 eur. A to je už trochu veľa za lepšie oblečenú i20.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 065 |
Šírka (mm) | 1 760 |
Výška (mm) | 1 529 |
Rázvor (mm) | 2 570 |
Objem batožinového priestoru | 326/1 017 l |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 090 – 1 235 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový trojvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 998 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k ) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 183 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (kombi) | 5,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,4 l/100 km |
Cena
Základná modelu | od 11 590 EUR |
Cena testovanej verzie | 15 790 EUR |