Test: Hyundai i20 Active- pre aktívnejších

Dopyt po drsne sa tváriacich autách je vysoký a výrobcovia ho chcú uspokojiť. Z obyčajných hatchbackov teda vznikajú crossovery. Ich hlavným cieľom je nabudiť dojem, že zvládnu aj život v teréne. Pár plastov navyše však zázraky nerobí.

21.08.2016 07:00
Hyundai i20 Active na prvý pohľad pôsobí, že je... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i20 Active Hyundai i20 Active na prvý pohľad pôsobí, že je vyzbrojený do divočiny.

Hyundai si však nechce nechať ujsť vlak. Ľudia jednoducho chcú autá, ktoré vyzerajú offroadovo. Nemusia byť veľké, ani vysoké a už vôbec nie je s terénnymi jazdnými vlastnosťami.

Tento druh automobilov má odzrkadliť aktívny životný štýl svojich majiteľov. Možno aj preto kórejská automobilka v názve vozidla siahla po prívlastku Active. Hyundai i20 Active debutoval v roku 2015.

Plastové doplnky budia dojem, že auto je... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i20 Active Plastové doplnky budia dojem, že auto je chránené pred drsnejším terénom.

Jeho základom je menší obyčajný hatchback segmentu B s označením i20. Až polovica dielov karosérie je v oboch autách rovnaká. Active aj „neactiv“ navyše zdieľajú rovnakú platformu. Aktuálne testované auto má však plastové doplnky nachádzajúce sa pozdĺž celého auta. Nájdete ich vpredu, zboku aj zo zadnej strany. A to je práve dôvod prečo je pre ľudí taký lákavý.

Klame telom

Kým vozidlá typu SUV majú vo väčšine prípadov výrazne vyššie podvozky, pohon všetkých kolies a občas aj pokročilejšie doplnky zo sveta off-roadov, tak crossovery nie. V drvivej väčšine prípadov je ich svetlá výška väčšia len o minimum v porovnaní so svojou predlohou. Hyundai i20 s prívlastkom Active je v porovnaní so štandardnou i20 od zeme ďalej o 20 mm a jeho svetlá výška tak dosahuje 160 mm.

Svetlá výška auta dosahuje 16 centimetrov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i20 Active Svetlá výška auta dosahuje 16 centimetrov.

Majiteľ si taktiež nemôže zvoliť pohon všetkých kolies a už vôbec nie ho uzamknúť tak, aby distribúcia výkonu prebiehala na obe nápravy neustále. Crossovery sú len imidž. A ten predáva viac ako schopnosť brodiť sa blatom.

Počas testu nám niekoľko ľudí testovaný Hyundai závidelo. Doslova o ňom hovorili ako o aute, ktoré by chceli. Keď to porovnáme s testom obyčajnej i20, ktorú máme v čerstvej pamäti, tak musíme uznať, že Active mal omnoho väčší úspech.

Dizajn i20 Active sa ľuďom páči. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i20 Active Dizajn i20 Active sa ľuďom páči.

Automobil pôsobí mohutnejšie a je vyšší. Okrem toho má na svojom tele niekoľko doplnkov. K plastovým krytom sa pridávajú okrúhle svetlá v zadnom nárazníku alebo kryt palivovej nádrže v inej farbe, akú má karoséria. Rozhodne zaujmú aj strieborné strešné lyžiny.

Kvalitný interiér bez extra miesta

Vo vnútri si posádka v porovnaní s bežnou i20 všimne najmä to, že má viac miesta nad hlavou. Palubná doska a volant sú takmer totožné. Verzia Active môže byť vo vnútri ladená v dvoch farebných kombináciách. Testovaná verzia bola osviežená o oranžové doplnky. Druhou možnosťou je tradične tmavý interiér.

Hyundai vypracoval interiér svojho crossovera... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i20 Active Hyundai vypracoval interiér svojho crossovera kvalitne.

Kontrastná farba v interiéri dokáže priestor oživiť. Inak to nie je ani v tomto prípade, kedy sme oranžovú farbu mohli nájsť na palubnej doske alebo na sedadlách. V porovnaní s úplne tmavým interiérom vo vnútri budí testované auto omnoho lepší dojem. Testovaný automobil bol dokonca vybavený hliníkovými pedálmi. Materiál síce ich funkčnosť nijak neovplyvňuje, no vo vozidlách tejto cenovej kategórie sa často neobjavujú.

Posádka má navyše vo vnútri pocit väčšieho priestoru. Ide však len o pocit. V žiadnom použiteľnom smere vo vnútri nie je viac miesta. Dokonca aj objem batožinového priestoru ostáva nezmenený na úrovni 326 litrov. Pochvalu si opäť zaslúžia sedadlá, ktoré sú dostatočne veľké a pohodlné. Naše telesné schránky v nich nemali problém sedieť aj niekoľko hodín.

Objem batožinového priestoru v porovnaní so... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i20 Active Objem batožinového priestoru v porovnaní so štandardnou i20 väčší nie je.

Najsilnejší trojvalec

Najsilnejším motorom, ktorý kórejská automobilka dáva pod kapotu nového crossovera je trojvalec. Konkrétne ide o agregát s objemom 1,0 litra naladený na 120 koní. Nie je to však žiadne prekvapenie. Podobné pohonné jednotky montujú do svojich vozidiel mnohé automobilky na celom svete.

Počas testu štandardnej i20 sme mali možnosť vyskúšať tento motor v slabšej výkonnostnej verzii (100 koní), ktorý bol spárovaný len s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou. Vyšší výkon už prechádza na predné kolesá cez manuál so 6 stupňami.

Benzínový trojvalec ponúka vodičovi 120 koní. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i20 Active Benzínový trojvalec ponúka vodičovi 120 koní.

Po naštartovaní sme mali pocit, že do interiéru preniká menej vibrácii. Akcelerácia z 0 na 100 km/h trvá v tomto prípade 10,4 sekundy. Štandardná i20 s menším výkonom pochádzajúcim z rovnakého motora zvládne túto disciplínu o 0,1 sekundy menej. Rovnako menšia predloha je o 5 km/h rýchlejšia, Active sa dokáže maximálne hnať rýchlosťou 183 km/h.

Podobné je to aj so spotrebou. Vozidlo počas testu priemerne odoberalo z nádrže 6,4 l/100 km. Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu na úrovni 5,1 litra. Motor je však príjemne živý. Krútiaci moment 172 Nm je dostupný už na úrovni 1 500 otáčok. Dynamika tohto auta je však podobná ako už spomínanej i20 so slabšou verziou daného motora. Spotreba je navyše vyššia. Majiteľ tak za drsnejší vzhľad bude okrem kúpy auta priplácať najmä na pumpách.

Sedadlá sú pohodlné a dobre sa v nich sedí aj... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Hyundai i20 Active Sedadlá sú pohodlné a dobre sa v nich sedí aj počas dlhších trás.

Do mesta alebo na výlet?

Aktívny život so sebou prináša aj život mimo mesta s plne naloženým autom, v ktorom sedí celá rodina s batožinou. Kým v meste je i20 Active s testovaným trojvalcom živá, pri väčšom obsadení sa motor citeľne viac trápi.

Na diaľnici je však najmä počuť aerodynamický hluk, ktorý pochádza z vyššej svetlej výšky. Určite však nejde o príliš vysokú dávku decibelov. O niečo vyššie ťažisko cítiť aj v zákrutách. Avšak vozidlo nie je určené na športové prejazdy zákrut. Úroveň náklonov je v norme. Taktiež poteší dobré filtrovanie bežných nerovností. Pre komfortnú jazdu je taktiež naladený posilňovač riadenia. Jeho účinok je silný a spätná väzba nízka. Automobil však zvýhodňuje počas manévrovania v úzkych parkovacích miestach.

Parkovaniu taktiež pomáhajú senzory spolu so zadnou kamerou. Jej displej je však neštandardne presunutý len do vnútorného spätného zrkadla. Zjaví sa len pri zaradení spiatočky.

Záver

Hyundai i20 Active má svoje miesto najmä v mladých rodinách, prípadne u ľudí s aktívnym životným štýlom, ktorí hľadajú možnosti ako sa odlíšiť. Oplastované časti karosérie s imitáciou ochranných plechov v nás vyvolávajú pocit, že auto v porovnaní s realitou zvládne omnoho ťažší terén.

Vzadu sa bez problémov odvezú dve dospelé osoby. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i20 Active Vzadu sa bez problémov odvezú dve dospelé osoby.

Kórejská automobilka štandardne vybavila svoje vozidlo bohatou výbavou. V najvyššej výbave Style má posádka dostupnú automatickú klimatizáciu, zadnú parkovaciu kameru, 17 palcové zliatinové kolesá alebo LED denné svietenie. Okrem parkovacích senzorov je na palube prítomný aj dažďový a svetelný senzor.

Problémom však je cena vozidla. Kým cena bežnej i20 začína na úrovni 9 640 eur, tak i20 s prívlastkom Active sa predáva od 11 590 eur. Verzia s 1,0 litrovým turbo benzínovým motorom s výkonom 120 koní v najvyššej výbave Style už stojí bez príplatkov 15 790 eur. A to je už trochu veľa za lepšie oblečenú i20.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 065
Šírka (mm) 1 760
Výška (mm) 1 529
Rázvor (mm) 2 570
Objem batožinového priestoru 326/1 017 l
Objem palivovej nádrže 50 l
Prevádzková hmotnosť 1 090 – 1 235 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový trojvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 998 cm3
Výkon 88 kW (120 k ) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Pohon FWD
Max rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,4 s
Spotreba (kombi) 5,1 l/100 km
Spotreba (test) 6,4 l/100 km

Cena

Základná modelu od 11 590 EUR
Cena testovanej verzie 15 790 EUR
Hyundai i20 Active
Hyundai i20 Active
+31Hyundai i20 Active

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #test #T-GDI #Hyundai i20 Active
Články podľa značiek