Začiatky bývajú ťažké. Novodobý Rapid by o tom vedel rozprávať. V začiatkoch výroby automobil bojoval s tvrdým podvozkom a až príliš lacnými plastmi. V Mlade Boleslavi museli zvoliť iný prístup. Rapid je však po štyroch rokoch od uvedenia na trh omnoho lepším autom, aj keď niektoré neduhy mu ostávajú.
Označenie Rapid Škoda po prvýkrát použila v roku 1935 a neskôr aj v roku 1984. V roku 2012 nastal čas pre jeho opätovné nasadenie do predajní. Nový automobil prišiel vo verzii liftback čo znamená, že kufor sa mu otvára spolu so zadným sklom rovnako ako v Octavii.
Veľkosťou automobil zapadol medzi menšiu Fabiu a väčšiu Octaviu. V septembri 2013 na trh dorazila verzia Spaceback, ktorá označuje hatchback. Bohužiaľ, automobilka presedlala, rovnako ako iní výrobcovia, na unifikovaný dizajn. Rapid a Octavia sa na seba mimoriadne podobajú.
Výbava do lesa sa páči
Dokonca ešte aj dnes nám počas testu Rapidu ľudia chválili peknú Octaviu. Spaceback vo výbave ScoutLine na seba prevzal zaujímavú dvojfarebnú kombináciu. Na karosérii dominovala svetlozelená farba, ktorú výrobca označuje ako pistáciovú.
Strecha a zadná časť sa zaodeli do čiernej farby, ktorá s tou dominantou vynikajúco kontrastovala. Strecha však nemá čierny lak. Na miesto neho má panoramatické strešné okno, ktoré budí dojem, že strecha je tiež čierna.
ScoutLine autu pridal plastové terénne svaly, ktoré sa ľuďom páčia. Plastové lemy, alebo plastový zadný difúzor nenechajú chladnými nejedného estéta. Faktom však ostáva, že Rapid týmito doplnkami nezískal ani miligram schopností v teréne navyše.
Viditeľne lepší interiér
Vnútro Rapidu už dávno nie je kráľovstvom sivých plastov, o ktoré si človek môže poškriabať ruky. Po otvorení dvier testovaného Rapidu nás privítalo solídne pracovisko vodiča a miesto pre ostatných cestujúcich.
Interiér sa skladá z niekoľkých druhov plastov, z ktorých je väčšina príjemná na dotyk. Volant bol dokonca potiahnutý kožou. V strede palubnej dosky sa nachádza veľký displej informačno-zábavného systému a nechýba ani menší displej na ovládanie klimatizácie alebo ovládanie rádia spolu s palubným počítačom priamo na volante.
V zadnej časti sa nachádza dostatok miesta ako pre deti, tak aj pre dospelých členov posádky. Cestujúci na zadných sedadlách si navyše v testovanom aute mohli užívať panoramatickú strechu, ktorú bolo možné zatiahnuť dvojdielnou manuálnou clonou.
Do batožinového priestoru sa zmestí 415 litrov a po sklopení zadných sedačiek až 1 380 litrov. Škoda, že o rovnej ploche po sklopení druhého radu sedadiel sa nedá hovoriť. Nakladanie dlhších predmetov bude navyše komplikovať schod, ktorý sedadlá vytvoria.
Vďaka za štyri valce
Rapid po novom môže poháňať aj 1,2 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 81 kW. V predošlých rokoch daný motor pôsobil pod kapotou daného modelu tiež, no produkoval maximálne 77 kW. Krútiaci moment pohonnej jednotky sa však nezmenil. Maximálne aj naďalej dosahuje 175 Nm, no je dostupný už od 1 400 otáčok. Pred modernizáciou ležal o 150 otáčok vyššie.
Slabšia verzia s výkonom 66 kW je dostupná len s 5 stupňovou prevodovkou alebo 7 stupňovým automatom. Testovaná silenejšia pohonná jednotka má k dispozícii 6 manuálnych prevodov. Výkon, samozrejme, prechádza na predné kolesá.
V minulosti bol motor 1,2 TSI kritizovaný za mnohé svoje problémy. Ale aj on už medzičasom vyrástol z detských chorôb. Jeho najväčšou výhodou je fakt, že má štyri valce. Mnohí výrobcovia totiž v pohonných jednotkách s týmto objemom siahajú po troch valcoch. V prípade Škody, resp. koncernu VW, to neplatí. Našťastie.
Prejav agregátu na voľnobehu je kultivovaný. Do interiéru neprenikajú takmer žiadne vibrácie. Zvukový prejav je v poriadku aj vo vyšších otáčkach. Do interiéru preniká len priemerné množstvo zvukových decibelov vychádzajúcich od pohybujúcich sa valcov.
Stádo 110 koní veľmi dobre cvála najmä v meste, kde je Rapid agilným autom. Už menej veselé je to v stúpaniach za mestom s obsadeným interiérom. Krútiaci moment dosahuje predsa len 175 Nm a je to cítiť. Avšak pohonná jednotka aj napriek tomu vo väčšine bežných prípadov akcelerovať dokáže, akurát pocit agility je menší.
V oficiálnych dokumentoch sa píše, že na 100 kilometrov Škoda Rapid s testovaným motorom spotrebuje 4,9 litra. Nám sa darilo jazdiť s priemernou spotrebou 6 l/100 km. Je však nutné dodať, že celý týždeň sa klimatizácia nezastavila a auto strávilo niekoľko stoviek kilometrov na diaľniciach.
Do mesta aj mimo neho
Jazdný prejav testovaného auta sa najlepšie hodí do mesta. Nič na tom nemení výbava ScoutLine. Avšak vozidlo sa určite nestratí ani na cestách mimo zastavaného územia, alebo na už spomínanej diaľnici. Rozhodne nejde o vyslovene mestské auto.
Pomerne ľahký motor v prednej časti auta odsúva hranicu nedotáčavosti o niekoľko km/h vyššie. Za volantom je cítiť, že Rapid je pomerne ľahké auto. Váži len 1 170 kg. Riadenie veľa informácií o tom, čo sa deje pod prednými kolesami vodičovi nedáva.
Radenie je presné. No radiace dráhy 6 stupňovej manuálnej prevodovky mohli byť určite kratšie. Navyše pri radení sme mali „plastový pocit“ zo samotnej kulisy prevodovky. Radiaca skriňa vo vozidle, ktorého cena atakuje 15-tisíc eur by mala pôsobiť hodnotnejšie.
Faktom však ostáva, že šesť prevodových stupňov je dobre rozložených. Budúci majiteľ sa nemusí báť krátkych prevodov a toho, že najvyšší stupeň mu na diaľnici neušetrí ani deci benzínu. Šiesty prevodový stupeň sa k slovu dostáva najmä pri rýchlostiach mimo mesta.
Záver
Škoda Rapid ScoutLine útočí najmä na vizuálne záľuby svojich budúcich majiteľov. Auto navyše vodičovi dáva pocit použiteľnosti aj mimo asfaltu. Avšak netreba sa nechať zmiasť. Rapid vyzerá inak, no na jazdu lesom rozhodne nie je stavaný.
Rapid Spaceback ScoutLine je dodávaný v dvoch verziách výbavy: Ambition a Style. Nižšia z nich dostala cenovku 14 840 eur a vyššia stojí 16 340 eur. Vyššia výbava Style však obsahuje xenónové svetlomety, panoramatickú strechu, audiosystém so šiestimi reproduktormi alebo kožou potiahnutý volant.
Automobil je vďaka svojmu tvaru praktický a do vnútra bez problémov vložíte aj bicykel s odmontovaným predným kolesom. Navyše testovaný motor je z benzínovej ponuky asi najlepšou voľbou pre dané auto. Rokmi dozrel a výrobca ho vylepšil. Rapid s ním získava pravdepodobne najlepší pomer medzi výkonom a spotrebou benzínu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 304 |
Šírka (mm) | 1 706 |
Výška (mm) | 1 459 |
Rázvor (mm) | 2 602 |
Objem batožinového priestoru | 415/1 380 l |
Objem palivovej nádrže | 55 l |
Hmotnosť | 1 170 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 197 cm3 |
Výkon | 81 kW (110 k ) pri 4 600 – 5 600 ot./min |
Max. krútiaci moment | 175 Nm pri 1 400 – 4 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 198 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,7 s |
Spotreba (kombi) | 4,9 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,0 l/100 km |
Cena
Základná modelu Rapid Spaceback | od 12 450 EUR |
Cena testovaného auta | 16 340 EUR |