Test: Mazda CX-7 2,3 DISI Turbo

10.07.2008 07:53
Mazda CX-7
Mazda CX-7 Autor:

Dá sa v segmente SUV vôbec ešte niečo vymyslieť? Verte, že áno! Mazda postavila do boja s japonskou klasikou poriadnu šelmu. Jej CX-7 totiž zďaleka nie je obyčajné SUV. Je to predovšetkým športové auto s brutálnym výkonom. Čo na tom, že ponúka aj výhody "štvorkoliek" a veľkých kombi.

Exteriér

Vidno to už na prvý pohľad. Vysoko situovaný podvozok a 18-palcové disky síce hovoria o odolnosti CX-7 v ľahšom teréne, no nízka silueta kabíny s extrémne skloneným čelným sklom je jasným avízom športového kombi. Dynamicky orientovanej klientele sa nová Mazda prihovára aj šelmovitou prednou maskou, efektne zvlneným profilom okien a obrovskými oblúkmi blatníkov takmer v štýle kupé RX-8. Nechýbajú neprehliadnuteľné pochrómované koncovky výfukov a zadné svetlá  akoby vymenené v dielni vášnivých tunerov. Aj preto pre ňu len ťažko nájdete priamych konkurentov. Povahou by jej bola  bližšia skôr Alfa 156 Crosswagon ako napríklad Honda CR-V či Mitsubishi Outlander. To aj z dôvodu rozmerov. Verili by ste, že dĺžkou 4 675 mm je o šesť centimetrov kratšia ako nová  Mazda 6?

Interiér

Interiér ponúka veľmi štedrý priestor. Platí to aj o ponuke na zadných sedadlách. Nad hlavou síce nemáte toľko miesta ako v klasickom SUV, no stále je to nad bežným štandardom. Polohou za volantom však ničím nepripomína svojich terénnych spolupútnikov. Posed je veľmi blízky športovým modelom s prirodzenou polohou trojramenného volantu a šarmantne krátkou radiacou pákou s presným radením.

Ani vysoký stredový tunel a široká konzola palubnej dosky  sa v tejto triede len tak ľahko nevidia, rovnako ako efektný  prístrojový panel s hliníkovými tubusmi a agresívnym červeným podsvietením. No sú tu aj chybičky krásy. Anatómia sedadiel mohla predsa len viac rešpektovať športové gény CX-7 a volant ponúknuť aj hĺbkové nastavovanie.

Výbava a variabilita

Spracovaním atakuje CX-7 prémiové modely. Kvalita materiálov je príkladná. Výbavou zas dáva jasne najavo svoju severoamerickú orientáciu. Už druhý stupeň Revolution obsahuje sériovo napríklad kožené čalúnenie a elektricky nastaviteľné predné sedadlá! Samozrejmosťou je tempomat a elektronická  klimatizácia. Čuduj sa svete, len jednozónová!
 
S variabilitou najmodernejších SUV však nepočítajte. Tu CX-7 konkuruje skôr tradičným kombi. Posuvné zadné sedadlá či delené zadné veko tu nenájdete. Náplasťou na skromný „kufor“ s objemom 455 litrov  je aspoň možnosť vytvoriť po sklopení zadných sedadiel takmer vodorovnú ložnú plochu.

Motor a prevodovka

To, čo skrýva Mazda CX-7 pod kapotou, je jej najväčšou prednosťou, ale aj najväčším handicapom. Nadupané štvorvalcové turbo s objemom 2,3 litra (191 kW) z Mazdy 3 MPS a Mazdy 6 MPS je totiž jedinou pohonnou jednotkou, ktorá je k dispozícii. Načo je Európanovi výkon 260 koní v službách SUV, ťažko povedať, no ak nemyslíte na traumu spôsobenú častými zastávkami na čerpacích staniciach, dopraje vám vskutku adrenalínové zážitky. Motor ťahá ako o život už od nízkych otáčok a v tých vysokých exceluje nielen mohutným výkonom, ale aj nákazlivou zvukovou kulisou.  Predbiehanie v stúpaní je preň hračkou.

Na stovku katapultuje tohto kríženca kupé a SUV za osem sekúnd. To aj vďaka 6-stupňovej prevodovke. Má to však chybičku krásy. Ani s ňou nedokážete totiž podliezť priemernú spotrebu pod desať litrov. Ak nechcete za volantom trpieť, rátajte radšej s priemerom okolo dvanástich až trinástich litrov na sto kilometrov. Bože, aká škoda, že tu nie je miesto pre výkonný a úsporný diesel.

Jazdné vlastnosti

Na asfalte sa cíti CX-7 ako ryba vo vode. Mohutný výkon dokáže preniesť na vozovku  vďaka permanentnému pohonu oboch náprav bez najmenšieho zaváhania. Viacprvková zadná náprava aj napriek vyššie uloženému ťažisku  dáva dostatok suverenity. Do zákrut sa vrhá doslova s radosťou. Ľahký motor sa totiž  postaral o odolnosť proti nedotáčavým tendenciám a krátky zadný previs zas minimalizuje chuť zadnej časti opustiť stopu. Riadenie je citeľne priamejšie ako v bežných SUV a aj brzdy pracujú s neutíchajúcou vytrvalosťou. Zvyknúť si musíte len na tvrdú spojku, čo je však vzhľadom na výkon motora celkom pochopiteľné. Lepšie jazdiace SUV asi nenájdete.

Pritom nemučí posádku prehnane tvrdým odpružením. Práve naopak, vinuté pružiny a veľké kolesá dokážu absorbovať nerovnosti v štýle limuzín. No a bonusom je samozrejme  schopnosť zvládať aj ľahší terén. Síce nie v štýle terénnych áut, tomu nezodpovedá ani svetlou výškou, ani jednoduchšou konštrukciou systému 4×4, no šotolina, sneh či mokrá vozovka nie sú pre CX-7, ktoré dokáže k zadným kolesám odviesť  až 50 percent krútiaceho momentu, väčšou prekážkou.

Výhody
dizajn
športová dynamika
ergonómia
bohaté vybavenie
-azdné vlastnosti
presné radenie

Nevýhody
len jeden motor
vysoká spotreba
chýba hĺbková regulácia volantu
slabé bočné vedenie sedadiel
menší batožinový priestor

Vybavenie Revolution High
ESP, 6× airbag, kožené čalúnenie, elektricky ovládané predné sedadlá, komplet elektrický balík na okná a zrkadlá + el. strešné okno, tempomat, palubný počítač, výšková regulácia volantu, automat. klimatizácia, audio s CD…

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR