Test: Citroën C-Elysée BlueHDi 100- lacný a úsporný

18.09.2016 07:00

Cena auta, rozmery a prevádzkové náklady sú častými rozhodujúcimi faktormi pre kúpu auta. Citroën C-Elysée ich spája do veľmi zaujímavej kombinácie. Kto by nechcel jazdiť so spotrebou pod 5 litrov za cenu pohybujúcou sa okolo 10-tisíc eur?

Citroën C-Elysée poznáme od roku 2012.
Citroën C-Elysée poznáme od roku 2012. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Samotná spotreba však závisí od zvoleného motora a testovaný automobil mal pod kapotou 1,6 litrový naftový štvorvalec s prívlastkom BlueHDI. Jeho cenovka začína na hranici 11 790 eur. Celkovo však predaje začínajú na sume 8 990 eur.

Citroën C-Elysée v Európe figuruje od roku 2012. Výrobca ho verejnosti predstavil v danom roku na autosalóne v Paríži. Ide však o dvojičku k Peugeotu 301. Jeho hlavným domovom sú trhy strednej a východnej Európy, kde zákazníkov láka svojou cenou a rozmermi. Automobil však výrobca taktiež predáva v Španielsku, Portugalsku, Grécku a od marca 2016 aj v Taliansku.

Sedanom na prvý pohľad. Nakladanie do...
Sedanom na prvý pohľad. Nakladanie do batožinového priestoru obmedzuje veľkosť piatych dverí. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Z karosárskeho pohľadu ide o sedan. Citroën nepripravil žiadnu ďalšiu verziu v podobe kombi verzie alebo hatchbacku. Keďže ide o dvojičku, tak podstatná časť vozidla je zhodná s Peugeotom 301. Vozidlo dosahuje dĺžku 4 427 mm, šírku 1 748 mm a výšku 1 466 mm. Rázvor kolies má hodnotu 2 652 mm.

Francúzsky elegán namiesto avantgardistu

V posledných rokoch sme si zvykli, že Citroën svojim modelom vštepuje avantgardný dizajn, ktorým výrazne zaujímajú okolie. C-Elysée je iný prípad. Automobil neobsahuje žiadne výstrelky, ktoré by pútali pohľady na uliciach alebo parkoviskách.

Ak by sme dizajn vozidla mali zhrnúť jedným slovom, tak je elegantný. Uhladené línie tiahnuce sa pozdĺž celého auta podporujú oblé hrany. V prednej časti hrajú hlavnú úlohu svetlomety a mriežka chladiča.

Svetlá sú dostupné len halogénové.
Svetlá sú dostupné len halogénové. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Bočná línia o aute nehovorí, že je to trhač zákrut. Skôr je z nej jasné, že ide o klasický sedan. Vzadu zase dominujú svetlá zasahujúce do bokov karosérie. V strede dverí batožinového priestoru tróni znak spolu s nápisom Citroën. Celkovo sú piate dvere dizajnovo čisté, pretože neobsahujú tlačidlo, ktorým by ich bolo možné z vonkajšej strany otvoriť.

Pohodlie s kompromismi

V interiéri po nasadnutí sú ako prvé otestované sedadlá. Pocit z nich je pre Citroën typický. Pohodlné mäkké sedenie má ambíciu pripomínať sedenie v obývačke. Pred vodičom sa nachádza volant s pomerne veľký priemerom. Pravdepodobne aj z toho dôvodu je zo spodnej strany skosený.

Interiér nie je len kráľovstvom sivých plastov.
Interiér nie je len kráľovstvom sivých plastov. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Priamo na volante sa nenachádzajú žiadne tlačidlá na ovládanie rádia alebo tempomatu. Tieto ovládače sú umiestnené za volantom na samostatných moduloch. Nastaviť volant je však možné len v oblasti sklonu. Pozdĺžne to nejde a teda ľudia s dlhšími nohami budú mať problém nájsť si za ním ideálnu pozíciu.

Časti interiéru dostali v najvyššej výbave Exclusive sivé lakovanie. Panel rádia má len obmedzenú grafiku. Pod ním sa navyše nachádza poriadna spleť tlačidiel, ktorá dnes už nie je príliš na palube automobilov vítaná. Ešte nižšie je digitálne ovládanie manuálnej klimatizácie. Úplne v spodnej časti je umiestnené elektrické ovládanie okien. Z toho dôvodu priamo na dverách nie sú žiadne ovládače.

Zadné hlavové opierky sú nepraktické. Nemožnosť...
Zadné hlavové opierky sú nepraktické. Nemožnosť nastaviť ich môže byť v prípade nárazu fatálna. Autor: Pravda, Martin Majerníček

V zadnej časti majú cestujúci dostatok miesta pred zadnými sedadlami. Problémom môžu byť samotné sedadlá, ktoré nemajú žiadne bočné vedenie. Ešte negatívnejšie hodnotíme chýbajúce nastavenie hlavových opierok. Miesta na hlavu je dosť, no pevne zabudované hlavové opierku sú pomerne nízko.

Do batožinového priestoru sa v bežnom stave zmestí 506 litrov. Napriek tomu, že ide o sedan, sklopenie zadných sedačiek na prevoz dlhších predmetov možné je. V tomto prípade priestor narastá na 640 litrov. Chýba však možnosť sklopenia len strednej časti alebo otvoru na lyže. V zime so štvorčlennou posádkou smerujúcou na svah to bude komplikované.

Do batožinového priestoru sa pokojne zbalí aj...
Do batožinového priestoru sa pokojne zbalí aj štvorčlenná rodina na dovolenku. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Kam sa hrabú hybridy?

Jednou z najlepších častí testovaného auta bol 1,6 litrový naftový štvorvalec spĺňajúci emisnú normu Euro 6. Agregát dosahuje výkon 100 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 245 Nm. Automobil s ním akceleruje na 100 km/h za 10,8 sekundy a maximálna rýchlosť sa nachádza na hodnote 180 km/h.

Nejde však o žiadne neobyčajné čísla. Dôvodom na radosť je spotreba tejto pohonnej jednotky. V meste si motor vypýta okolo 5 l/100 km. Naháňačka po diaľnici vysokými rýchlosťami z nádrže priemerne odčerpáva 5,5 litra. Mimo mesta nie je problém na palubnom počítači vidieť hodnoty na úrovni 4,1 l/100 km. Priemerne sa teda vodič môže pripraviť na 4,5 litrovú spotrebu. A ak sa bude snažiť a vždy jazdiť na spotrebu, tak to bude ešte menej.

Motor síce vydáva zvuky ako traktor, teší však...
Motor síce vydáva zvuky ako traktor, teší však veľmi dobrou spotrebou. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Navyše pohonná jednotka dáva autu celkom dobrú pružnosť. Ani predbiehanie nie je adrenalínovým zážitkom. Manuálna prevodovka s piatimi stupňami má pomerne dlhé prevody, čo vodiča nenúti neustále radiť.

Problémom je však hluk a vibrácie, ktorý motor vytvára. Miestami sme vibrácie cítili aj na volante. Celkovo nám prejav motora pripomínal staré dobré časy naftových motorov, kedy ich ešte nezväzovali emisné limity. Tento motor však spĺňa tie najprísnejšie aj vďaka filtru pevných častíc a dokonca vstrekovania močoviny do výfukového potrubia. Rachotiaci prejav preto pre nízku spotrebu vieme bez problémov ospravedlniť.

Dlhodobá spotreba na úrovni 4,9 l/100 km je...
Dlhodobá spotreba na úrovni 4,9 l/100 km je veľmi dobrý výsledok. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Jazda patrí k priemeru

Manuálna prevodovka s päticou stupňov radí spoľahlivo. Akurát radiace dráhy sú pomerne dlhé. Ak by boli ešte o čosi dlhšie, museli by sme si na preraďovanie brať dovolenku z práce. Faktom však ostáva, že jednotlivé stupne zapadajú poctivo.

Podvozok je v rámci francúzskej tradície nastavený komfortne. Automobil žehlí nerovnosti ako sa patrí. V meste je jazda príjemná. Vozidlo má celkom slušný polomer otáčania, takže ani parkovanie nie je strašiakom. V najvyššej výbave sú v štandarde zadné parkovacie senzory. Predné v ponuke nie sú.

Vo vyšších rýchlostiach najmä na diaľnici jazdu sprevádza hluk. Nejde len o akustické prejavy práce motora, ktoré sú prítomné vždy. Pri vyššom tempe sa do toho pridáva aj aerodynamický hluk. Pokoj do duše však dokáže vrátiť pohľad na priemernú spotrebu.

Škoda, že Citroën vybavil tento model vzadu len bubnovými brzdami. Áno, ide o brzdy, ktoré si vyžadujú menej servisnej pozornosti. No predsa len sme si už zvykli, že zadné kolesá majú kotúčové brzdy aj v slabších motorizáciách.

Záver

Citroën C-Elysée ponúka za málo peňazí pomerne veľa muziky. Samozrejme, kompromisom sa francúzsky výrobca s ohľadom na cenu nevyhol. Auto si však nachádza svojich záujemcov najmä medzi mladými rodinami a nenáročnými motoristami. V roku 2014 sa celkovo predalo 110-tisíc kusov.

Vzhľadom C-Elysée rozhodne nikoho neurazí.
Vzhľadom C-Elysée rozhodne nikoho neurazí. Autor: Pravda, Martin Majerníček

Základná verzia s benzínovým trojvalcom s výkonom 82 koní stojí od 8 990 eur. V tomto prípade je na palube stabilizačný systém ESP, protiblokovací systém bŕzd ABS, elektrické predné okná alebo airbagy vodiča, spolujazdca a bočné airbagy.

Najvyššia výbava obsahuje manuálnu klimatizáciu, zadné parkovacie senzory, elektricky ovládané aj zadné okná, 15 palcové zliatinové disky alebo vyhrievané predné sedadlá. S testovaným motorom stojí v danej výbave C-Elysée 12 590 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 427
Šírka (mm) 1 748
Výška (mm) 1 466
Rázvor (mm) 2 652
Objem batožinového priestoru 506/640 l
Objem palivovej nádrže 48 l
Pohotovostná hmotnosť 1 105 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 560 cm3
Výkon 73 kW (100 k ) pri 3 750 ot./min
Max. krútiaci moment 245 Nm pri 1 750 ot./min
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Pohon FWD
Max rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,8 s
Spotreba (kombi) 3,9 l/100 km
Spotreba (test) 4,5 l/100 km

Cena

Základná cena od 8 990 EUR
Cena testovaného modelu od 11 790 EUR
Citroën
		C-Elysée
Citroën
		C-Elysée
+27Citroën
		C-Elysée

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Citroen #BlueHDi #Citroen C-Elysee #Citroen C-Elysee 1.6 BlueHDI
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR