Po prvýkrát verejnosť spoznala vozidlo s označením Sport Activity Vehicle založené na rade 3 v roku 2003. V tom čase na cesty vyrazila prvá generácia. Samotná X3, ktorá vznikla na základe inšpirácie väčšej X5.
Od tých čias poznáme zatiaľ len dve generácie. To by sa však už na budúci rok malo zmeniť. Zatiaľ si však krátime čas na príchod tretieho pokračovania X3 testom generácie druhej, ktorá je medzi nami od roku 2010 a nesie generačné označenie F25.
Prvú generáciu, ktorú výrobca označuje ako E83, automobilka vyrábala v rakúskom Grazi, Egypte a Rusku. Aktuálne vyrábané druhé pokračovanie sa z Rakúska odsťahovalo do USA. Okrem toho schádza z výrobných liniek ešte v Indii, Rusku a Malajzii.
Vyššie je lepšie?
Vzhľadu BMW X3 dominuje najmä vyššia svetlá výška. Keďže automobil je založený na obyčajnom rade 3, rozmerovo je mu príbuzný. Na dizajne je však už vidieť, že automobil nepatrí k žiadnym novinkám. Je to tak napriek tomu, že výrobca sa snaží vzhľad auta osviežovať a udržiavať v kondícii. Vrásky jednoducho nezaprie.
Posledná obnova výzoru prišla v roku 2014 pre modelový rok 2015. Výrobca prepracoval hlavné svetlomety. Okrem toho, že sa dotkli s mriežkami chladiča, dostali zmenenú grafiku „angel eyes“. BMW najnovšie už neponúka kruhové anjelské oči, ale tie, ktoré sú na spodnej strane skosené. A presne také má aj obnovená X3. Okrem toho sa k slovu dostali LED diódy.
Spolu so svetlami výrobca prepracoval nárazníky, opticky zvýraznil ochranu podvozku v zadnej časti a vďaka dizajnovým zmenám sa automobil predĺžil o 10 mm. X3 však aj naďalej ostáva o tom, že je vyššia ako obyčajný sedan. A presne tým zaujíma pozornosť svojich potencionálnych majiteľov.
V interiéri natvrdo
BMW je nesporne prémiová automobilka. A do kategórie prémiových áut radíme aj X3. Mnoho ľudí teda očakáva na palube luxusné pohodlie. O to viac, ak hovoríme o SUV. Automobilka však poňala tento koncept auta vo všeobecnosti trochu inak.
Po nasadnutí sa vodič nezaborí do mäkkých sedačiek. Namiesto toho ho čakajú príjemne tuhé sedadlá, ktoré predpovedajú o čom X3 asi je. V hnedej koži navyše vyzerajú veľmi dobre. V rámci posledného faceliftu BMW nainštalovalo najnovšiu generáciu rozhrania iDrive a touchpad. Okrem toho došlo k prepracovaniu držiakov na nápoje. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že tento interiér je pre BMW typický.
Ergonómia je na vysokej úrovni a všetko je na svojom mieste. Akurát pokročilé nastavenia rôznych systémov sú komplikované. A ak by som nevidel, do ktorého modelu BMW nastupujem, tak spoza volantu by som to nespoznal. Cestujúci na predných sedadlách majú miesta dostatok. Vozidlá SUV navyše evokujú pocit, že pred zadnými sedadlami je nekonečno miesta.
Pravda je však taká, že v zadnej časti je miesta približne rovnako v sedane radu 3. Dvaja dospelí sa tam rozhodne pohodlne zmestia, no pre basketbalistov miesto nie je. Batožinový priestor taktiež neláme rekordy. Za normálnych okolností sa dozadu zmestí 550 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 600 litrov. Rovnaké množstvo nákladu odvezie ktorékoľvek kombi.
Pevnosť na kolesách
Zamysleli ste sa už prečo často za volantmi SUV vídate útle ženy? Aj my. Aby sme však tento mýtus overili, jednu sme posadili na miesto šoféra. Po niekoľkých kilometroch sme sa dozvedeli, že X3 sa šoféruje absolútne skvelo. Po hlbšej analýze sme odhalili aj dôvod. Môže za to najmä fakt, že človek sedí v BMW a sedí vyššie ako ostatní. Žena sa v tejto vysokej pevnosti proste cíti bezpečnejšie.
My muži, ktorí sa cítime bezpečne aj na bicykli sa na to pozeráme trochu inak. Celá rodina X od bavorskej značky je známa tým, že nejde o obyčajné rozkývané SUV. Jazda v nich nepripomína kolísanie sa na lodi počas búrky na mori. X3 nie je výnimkou.
Auto drží na ceste pevne a nezľakne sa ani zákrut. Napomáha tomu adaptívny podvozok, ktorého správanie je možné meniť. SUV od BMW sa veľmi chce tváriť, že zvládne to isté ako sedan, na základoch ktorého vzniklo. Ale nedokáže.
Musíme si uvedomiť, že X3 s testovaným motorom váži 1 905 kg, čo je v dnešných dobách skutočne veľa. Vôbec pri tom nejde o veľké auto. Vodič za volantom cíti, že podvozok bojuje s veľkým a vysoko položeným ťažiskom. Vo väčšine prípadov to zvláda, no výška auta predsa len so sebou prináša kompromisy.
Ach, ten motor
Pod kapotou testovanej X3 sa nachádzal naftový radový šesťvalec s objemom 3 litre, ktorý prinášal označenie 30d. To znamená, že nebol v najsilnejšej konfigurácii. Ak by bol, tak by išlo o 35d. Za tridsiatkou sa však ukrýva výkon 258 koní spolu s krútiacim momentom 560 Nm. Z 0 na 100 km/h X3 zrýchli za 5,9 sekundy a maximálne sa rozbehne na 232 km/h.
Na tak veľké vozidlo ide skutočne o veľmi dobré výsledky. Mnohé športové hatchbacky mu môžu závidieť. Pozrime sa napríklad na taký Ford Focus ST, ktorý to zvláda za 6,5 sekundy. K tomu si ešte musíme pripočítať, že toto auto váži takmer dve tony.
A pritom vôbec nie je nutné obávať sa spotreby. Možno by ste očakávali, že dvojtonové auto, ktoré šprintuje ako gepard bude z nádrže palivo odoberať závratnou rýchlosťou. Opak je však pravdou. Výrobca hovorí o kombinovanej spotrebe na úrovni 5,7 až 6,1 l/100 km. Realita je však o niečo vyššia, no ani 8 litrový odber nie je vôbec žiadnou katastrofou. Kto chce auto veľmi preháňať, dostane sa do oblasti spotreby 9,5 l/100 km. Stále však hovoríme o takmer dvojtonovom SUV.
Správanie tejto pohonnej jednotky je však vynikajúce. K dobrej spotrebe sa pridáva pružnosť, ktorú iné pohonné jednotky môžu len závidieť. Zvukovo sa, samozrejme, nevyrovná benzínovým šesť alebo osemvalcom, no jeho typický akustický prejav je veľmi príjemný. Ako prichádzajúca búrka v diaľke za kopcom, pred ktorou sa dvíha vietor v podobe zatláčania do sedačky.
Záver
Čo však majitelia týmto autom získajú? Prečo si nekúpiť rovno rad tri s rovnakým motorom? Tak ako vždy, aj teraz ide o pocit. O pocit, že vy sedíte vyššie ako ostatní. Mnohým nevadí, že majú vyššiu spotrebu a parkovanie v nákupných centrách pripomína lietanie s vrtuľníkom po obývačke.
BMW však k vyššej svetlej výške pridáva dobré jazdné vlastnosti. Ide o kompromis pre tých, ktorí jednoducho SUV chcú, no nechcú znižovať požiadavky v oblasti jazdných vlastností. Druhá generácia X3 je ešte aj dnes zaujímavým autom, ktoré sa aj napriek vráskam môže smelo postaviť proti svojim mladším protivníkom.
S dobrým motorom môže ísť navyše doslova auto so športovým nádychom. Cenovka tohto auta s testovaným šesťvalcom však začína na hodnote 52 750 eur. Napríklad vo výbave xLine stúpa na 56 400 eur. Určite sa oplatí priplatiť za adaptívne LED svetlá, za ktoré si BMW účtuje 2 821 eur. Adaptívny tempomat je súčasťou štandardnej výbavy, no ďalšie asistenčné systémy, ako napríklad možnosť udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, sú spoplatnené extra.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 657 |
Šírka (mm) | 1 881 |
Výška (mm) | 1 661 |
Rázvor (mm) | 2 810 |
Objem batožinového priestoru | 550/1 600 l |
Objem palivovej nádrže | 67 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 905 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový šesťvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 2 993 cm3 |
Výkon | 190 kW (258 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 560 Nm pri 1 500 – 3 000 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 232 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,9 s |
Spotreba (kombi) | 5,7 – 6,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 8 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena BMW X3 | 39 900 EUR |
Cena testovaného modelu | od 52 750 EUR |