Malá 208 je na trhu od roku 2012, kedy ju výrobca predstavil na autosalóne v Ženeve. Vozidlo sa od samého začiatku výroby produkuje v trnavskom závode PSA. Okrem toho však automobil schádza z výrobných liniek vo Francúzsku, Brazílii, Malajzii a Indonézii.
Na Slovensku však automatické prevodovky v malých autách ešte stále neočakávame. Vo všeobecnosti panuje názor, že automat patrí aspoň do segmentu C. A aj tam sa dostáva pomerne pomaly. Veď donedávna sa takáto prevodovka objavovala len v manažérskych sedanoch.
Peugeot to dobre vie a preto na našom trhu ponúkal 208 len s 5 a 6 stupňovými manuálmi alebo 5 stupňovou robotizovanou manuálnou prevodovkou. Tá sa síce tvári ako automat, no radí omnoho inak. Ba priam až horšie. Teraz však do hry vstupuje nový automat, ktorý môže pohľad na automatickú zmenu prevodov v tomto aute zmeniť.
Obozretnosť
Novej prevodovke v ponuke nehrá do karát minulosť, ktorú malé francúzske autá s automatickými prevodovkami zaznamenali. Predchodca 208, Peugeot 207, sa dnes na trhu s jazdenými autami sporadicky objavuje so 4 stupňovým automatom. Táto prevodovka však neradí vôbec dobre. Navyše jej pôsobenie zvyšuje spotrebu a dehonestuje výkon motora. Preto 207 s touto prevodovkou je raritou.
O niekoľko rokov však takáto situácia na trhu s jazdenkami v prípade 208 vôbec nemusí platiť. Peugeot priniesol 6 stupňový automat od japonského výrobcu Aisin AW. Bohužiaľ, spriahol ho len s najsilnejším benzínovým trojvalcom. Škoda, automatické radenie by si určite zaslúžil aj naftový štvorvalec BlueHDI.
V ponuke však ostáva ja robotizovaný manuál, ktorý má len 5 stupňov. Ten je možné objednať so slabšou, 82 koňovou verziou benzínového trojvalca. Inak je v ponuke najrozšírenejší manuál s 5 prevodovými stupňami. Najsilnejší naftový motor s výkonom 120 koní je možné spárovať so 6 stupňovým manuálom.
Oveľa, oveľa lepšie
Po nasadnutí do malého Peugeota akosi podvedome automaticky stláčam ľavou nohou spojku. Lenže tu ju nenachádzam. Zaujímavé. V tak malom aute je automat stále nečakaný aj pre samotné podvedomie. Páka automatickej prevodovky však pôsobí archaicky. Dnes už nie je v móde vidieť dráhy radenia, ani chrómové orámovanie prevodovky.
Rovnako priamo v paneli prevodovky nachádzam dve tlačidlá. Jedno s písmenom „S“ a druhé so snehovou vločkou. Je mi jasné, že nejde o tlačidlá na ovládanie mraziaceho boxu a superschopností, ale o športový režim prevodovky a režim radenia na snehu.
Po skúsenostiach s robotizovanými prevodovkami a starším 4 stupňovým automatom v 207 mám obavy. Všetky sa však strácajú už na prvých metroch. Radenie prevodovky je úplne hladné. Zmena medzi prvým a druhým prevodovým stupňom je pri bežnom stlačení plynu rýchla a takmer nebadaná.
Trojka a štvorka spolu s ostatnými prevodmi zapadajú rovnako hladko. Automat netrhá, motor nepodtáča ani nevytáča. Zdalo by sa, že na bežnú jazdu je viac ako vhodný. Čo sa však stane, ak stlačím plyn hlbšie? Za jazdy prevodovka nespanikári a neradí okamžite nižšie prevodové stupne. Do iste miery nechá vyniknúť 205 Nm krútiaceho momentu motora. To je veľmi dobrá vlastnosť, pretože vodičovi dáva možnosť lepšej práce s plynom a potencionálom motora. Ak je stlačenie akcelerátora výrazné, automat nemá problém podradiť aj o dva stupne.
V takom prípade sa spod kapoty ozve typický zvuk trojvalca a malá 208 začne naberať rýchlosť. Výkon 110 konských síl stačí na to, aby Peugeot opúšťal križovatky veľmi rýchlo. Dobre radiaci automat v meste navyše výrazne vodičovi uľahčuje život.
Čo na to spotreba?
Peugeot sa v oficiálnych materiáloch chváli, že automatická prevodovka dosahuje takmer rovnakú energetickú účinnosť ako manuál. Rozdiel v množstve vyprodukovaných emisií je len 1 g CO2 na kilometer. To znamená, že teoreticky by trojvalec s automatickou prevodovkou mal spotrebovávať len o niečo málo viac ako v konfigurácii s manuálom.
V meste sme v odbere prekračovali hodnotu 8 l/100 km. Na diaľnici sme boli o čosi úspornejší. Mimo mesta sa spotreba pohybovala okolo 5,5 litra a kombinovane sme sa zastavili na hranici 6,2 l/100 km. To znamená, že v porovnaní s manuálom je apetít motora s automatom vyšší o 0,4 l/100 km.
Záver
Benzínový trojvalcový motor od koncernu PSA s výkonom 110 koní sa do malého auta rozhodne hodí. Peugeot 208 je s automatom v porovnaní s manuálnou prevodovkou ťažší o 30 kilogramov. Napriek tomu však váži len 1 255 kíl. Auto je ľahké a cítiť to na riadení aj akcelerácii.
V meste je takto vybavený Peugeot živým autom, ktoré nebude zbytočne zavadzať v križovatkách a nebude mať problém akcelerovať. Zvoliť toto auto s automatickou prevodovkou rozhodne zmysel dáva. Najmä pre ľudí, ktorých radenie v meste otravuje.
Škoda však, že automat je dostupný len s najsilnejším benzínovým trojvalcom a len v najvyššej výbave Allure. Cena modelu, ktorý má automat tak štartuje na sume 17 240 eur, čo predstavuje pomerne vysokú hodnotu. Aktuálne však Peugeot ponúka zľavu vo výške 2 500 eur a teda cenovka je znížená na 14 990 eur.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 3 973/1 739/1 460 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 538 |
Predný previs (mm) | 783 |
Zadný previs (mm) | 652 |
Objem kufra (l) | 311/1 152 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 255 |
Technické údaje
Model | Peugeot 208 1.2 PureTech ETG5 STOP&START EAT6 |
---|---|
Motor | 1,2 litrový benzínový preplňovaný trojvalec |
Objem motora (ccm) | 1 199 |
Max. výkon (kW/ot.) | 81/5 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 205/1 500 |
Prevodovka | 6 stupňová automatická |
Max. rýchlosť (km/h) | 194 |
0 – 100 km/h (s) | 10,9 |
Priemerná spotreba na 100 km (l) | 4,5 |
Priemerná spotreba počas test (l) | 6,2 |
Cena typu | od 9 490 € |
Cena auta s testovaným motorom | od 14 990 € |