Kuga je na trhu už od roku 2008. V roku 2012 však prvú generáciu vystriedala druhá. Tá je na trhu dodnes a nedávno získala facelift. Práve dané SUV bolo už takmer posledným modelom v ponuke automobilky, ktoré nemalo charakteristickú mriežku chladiča ako napríklad Mondeo, Focus alebo Fiesta.
Pre chlapov
A charakteristický znak ostáva zamlčaný aj naďalej. Dizajnéri si vo Forde pravdepodobne povedali, že nie všetky modely musia z prednej časti vyzerať takmer totožne. Pri tvorbe obnoveného vzhľadu sa automobilka inšpirovala väčším modelom Edge. Kuga teda má novú mriežku chladiča, no vyzerá inak. Ide o šesťuholník s dvoma lamelami.
Najmä vďaka tomu má Kuga drsnejší vzhľad. Vyzerá viac ako SUV pre chlapov, ktorí sa neboja terénu a blata. Zdanie však klame, pretože hlavným priestorom pre model ostáva, samozrejme, asfalt.
Pri pohľade z bočnej strany vidíme minimálne zmeny. Vzadu však nachádzame zmenenú grafiku svetiel a tá je podľa nás krokom späť. Celkovo nám však chýba v dizajne niečo, čím by sme si novú Kugu zapamätali. Nejaký charakteristický znak, ktorý nie je prítomný.
Rozhovor po česky
Okrem exteriérového dizajnu Kuga získala aj prepracovanú prístrojovú dosku. Klimatizácia a ventilácia sa veľmi správne aj naďalej ovláda normálnymi tlačidlami a vodič po nich nemusí pátrať v informačno-zábavnom systéme. Zmenilo sa ovládanie rádia. Maličké tlačidlá v záplave čierneho lesklého plastu sú preč a nastúpilo dizajnovo moderné riešenie.
Dizajn volantu sa zosúladil s rodinným klanom. Na pomerne vysoký počet tlačidiel si však treba zvyknúť. Sedadlá sú dostatočne veľké a pohodlné aj pre dlhšiu jazdu. Navyše bočné vedenie podrží telá v zákrutách aj pri ostrejšom prejazde zákrut.
Samotným centrom interiéru je nový dotykový displej s treťou generáciou systému Sync. Ford už na prvý pohľad zmenil grafiku informačno-zábavného systému. Nový 8 palcový dotykový displej je navyše lepšie čitateľný na priamom slnku a samotný systém reaguje lepšie. Novinka je taktiež kompatibilná so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto.
Hlasové ovládanie v prípade automobilov značky Ford funguje veľmi dobre. Avšak s Kugou sa doteraz dalo rozprávať len po anglicky. Po novom vám už porozumie aj keď na ňu prehovoríte po česky. Môžete si vyhľadať nové ciele v navigovaní, alebo zmeniť teplotu ventilácie, prípadne preladiť rádio. Po slovensky sa však SUV značky Ford zatiaľ nenaučilo.
Najslabší zo silných
Ford pod kapotu Kugy po novom inštaluje aj benzínový preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra, ktorého výkon obmedzil na 120 koní. Z daného parametru je jasné, že ide o základný model. Pri tomto údaji sme však zdvihli obočie, pretože Ford má predsa aj trojvalcový litrový Ecoboost, ktorý dokáže naladiť na 125 koní.
Doteraz bola Kuga párovaná s 1,5 litrovým motorom Ecoboost len s výkonom 150 koní, prípadne pre výkonuchtivých zákazníkov má automobilka pripravenú verziu s výkonom 182 koní. Avšak všetky tri výkonnostné verzie majú zhodný krútiaci moment 240 Nm. Litrový trojvalec má krútiaci moment len maximálne 200 Nm.
Záhadu sme teda rozlúskli a pochopili, že Kuga potrebuje krútiaci moment. Lenže s najslabším prevedením 1,5 litrového motora dosahuje zrýchlenie na 100 km/h len za 12,5 sekundy. Maximálka má hodnotu 180 km/h.
Ide teda o pohonnú jednotku pre nenáročných používateľov, ktorí z Kugy nechcú mať trhača asfaltu. Túto pohonnú jednotku s daným výkonom navyše nie je možné spárovať ani s pohonom všetkých kolies.
Po naštartovaní sa motor prejavuje ako jeho kolegovia veľmi kultivovaným prejavom. Zvukovo o sebe dáva vedieť iba v prípade, že sa dostáva do vyšších otáčok. Jazda s ním však núti držať otáčky nižšie. Kto motor vytočí a očakáva výraznejší ťah alebo vrchol výkonu, tak bude sklamaný. Ručička otáčkometra pomerne flegmaticky sleduje svoju dráhu k červeným číslam.
Pri tlačení na plynový pedál navyše stúpa aj spotreba. Výrobca by chcel, aby Kuga jazdila so spotrebou 6,3 l/100 km. Reálna premávka si však z nádrže v kombinovanej prevádzke vypýta minimálne 7,6 l/100 km. V meste sme dosahovali spotrebu prekračujúcu hranicu 9 litrov. Jazdili sme však v počasí, ktorého teplota nestúpala nad bod mrazu. Bez ohľadu na to, že bolo chladno, spotreba mala byť nižšia. Najmä ak hovoríme o najmenej výkonnej verzii motora. Slabý motor má s autom plné ruky práce. Kuga dosahuje pohotovostnú hmotnosť 1 579 kg.
Najslabší benzínový motor môže posielať výkon len na predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. To Kugu s daným motorom predurčuje na použitie najmä na asfalte. Jedinou jej výhodou na nespevnených cestách je svetlá výška 197,2 mm.
Podvozok má vozidlo nastavený komfortne, čo znamená, že filtrovanie nerovností je na dobrej úrovni. Na nastavení podvozku sa nič nezmenilo. Ani náklony v zákrutách nie sú výrazné, no s najslabšou motorizáciu bude svižná jazda serpentínami skôr sporadická.
Záver
Slovenský importér má na internetovej stránke v ponuke ešte aj nefaceliftovanú verziu. Jej cena začína na sume 19 990 eur. Novinka je o čosi drahšia. Základná cena je stanovená na 20 480 eur. V základnej výbave Trend výrobca ponúka klimatizáciu, tempomat, bezkľúčové štartovanie alebo Bluetooth.
Testovaný automobil má výbavu Business, pričom jeho základná cena je po odpočítaní 2 500 eurového uvádzacieho bonusu 22 890 eur. V tomto stupni vybavenia sa nachádza navigácia, denné LED svetlá, systém Sync 3 alebo dvojzónová klimatizácia.
Najslabší motor v ponuke je skutočne len vstupnou bránou do sveta Kugy. Určite hospodárnejší bude nový 1,5 litrový naftový motor s rovnakým výkonom 120 konských síl. Ten však vo výbave Business stojí 24 690 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 531 |
Šírka vrátne zrkadiel (mm) | 2 086 |
Výška (mm) | 1 703 |
Rázvor (mm) | 2 690 |
Svetlá výška (mm) | 197,2 |
Objem batožinového priestoru | 456/ 1 653 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 579 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 499 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k ) pri 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 240 Nm pri 1 600 – 3 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,5 s |
Spotreba (kombi) | 6,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,6 l/100 km |
Cena
Základná cena | 20 480 EUR |
Cena testovaného modelu | od 22 890 EUR |