Test: Citroën C3 1,6 BlueHDI – malý kaktus

Citroën presunul výrobu jedného zo svojich najpredávanejších modelov do Trnavy. C3 novej generácie má v segmente malých automobilov vysoké ambície. Vozidlo preberá dizajnové prvky z úspešného modelu C4 Cactus. Ide o jeho hlavnú výhodu. Zákazníkov má prilákať štýlom a dizajnom.

12.02.2017 07:00
debata (5)
Citroën C3 dostal už svoju tretiu generáciu. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C3 Citroën C3 dostal už svoju tretiu generáciu.

Prvý Citroën C3 prišiel na trh v roku 2002. Ja som bol na základnej škole a popri prvej generácii úspešnej Škody Fabia pôsobil ako dizajnový skvost. Roztomilé malé mestské autíčko výrazne kopírovalo poloblúk. Automobil sa vyrábal vo Francúzsku, Brazílii a Uruguaji a Citroën z neho pripravil aj verziu kabriolet.

Druhá generácia prišla v roku 2009 a vydržala v predaji až do minulého roka. Dizajnovo si veľa vzala z tej prvej, pretože vzhľadu taktiež dominoval poloblúk. Posledná tretia generácia bola predstavená v júni minulého roku a prináša úplne nový pohľad na malé mestské auto od francúzskeho výrobcu Citroën.

Dizajnová zmena v porovnaní s predchodcami je... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C3 Dizajnová zmena v porovnaní s predchodcami je jasná na prvý pohľad.

Ako kaktus

Citroën stavil na dizajn a pohodlie. Už na prvý pohľad je jasné, že automobil preberá prvky zo svojho súrodeneckého modelu C4 Cactus. Automobil môže byť vybavený prvkom Airbump, ktorý chráni dvere karosérie pred poškodením na parkoviskách.

V prednej časti je dominantné rozloženie svetiel typické pre značku Citroën. Denné LED svetlá sú umiestnené samostatne a vyššie ako hlavné svetlomety. Mriežka chladiča je malá a nedominuje výrazu prednej časti auta tak výrazne, ako sme na to zvyknutí pri iných vozidlách.

V závislosti od verzie môže byť C3 vybavená... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C3 V závislosti od verzie môže byť C3 vybavená systémom Airbump, ktorý ako prvý predstavil model C4 Cactus.

Výrobca dáva zákazníkom veľkú možnosť personalizácie auta. Dvojfarebné prevedenie exteriéru nie je výnimkou. Malé auto svojim zjavom pripomína crossover. Môže za to bohaté použitie plastu najmä na blatníkoch a podbehoch. Rovnako čiernu plastovú časť dostal aj zadný nárazník.

Štýlový interiér pre stredne vysokých pasažierov

Interiér vznikol v štýle retro. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Citroën C3 Interiér vznikol v štýle retro.

Rovnako ako exteriér, tak aj interiér auta pripomína Cactus. Dvojfarebné prevedenie pridáva pocit luxusu. V testovanej C3 kontrastovala čierna farba s hnedými doplnkami. Dvere sa napríklad zatvárajú pomocou koženej úchytky. Čierne plastové povrchy sú však z tvrdého plastu.

Pred vodičom sa rozprestiera prístrojový panel v retroštýle. Sedadlá sú typicky kráľovsky veľké. Problém však nastáva najmä s miestom pre hlavu na iných sedadlách ako vodičovom. Pasažieri s výškou väčšou ako 185 cm budú mať už na sedadle spolujazdca hlavu opretú o strop. Rovnako tak budú mať problém odviezť a na zadných sedadlách.

Posádka dvere zatvorí pomocou retro úchytky. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C3 Posádka dvere zatvorí pomocou retro úchytky.

Tu sa možno mnoho ľudí pozastaví, pretože C3 z vonku pôsobí robustným dojmom. Vďaka tomu nie je problém zabudnúť na fakt, že ide o malé mestské vozidlo, s ktorým súperí napríklad Nissan Micra. Do batožinového priestoru sa zmestí 300 litrov.

Ovládanie dôležitých prvkov komfortu jazdy však aj naďalej ostáva v réžii dotykového displeja, čo môže byť napríklad pri jazde po nekvalitnej vozovke nepríjemné. C3 síce obsahuje aj hlasové ovládanie, no stále je s ním možné komunikovať len v hlavných svetových jazykoch. Slovenčina ňou nie je.

Z vonku vyzerá C3 robustnejšie ako z vnútra. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C3 Z vonku vyzerá C3 robustnejšie ako z vnútra.

Úsporný naftový motor

Testovaný model poháňal naftový motor 1,6 BlueHDI s výkonom 75 koní a maximálnym krútiacim momentom 233 Nm. Napriek tomu, že väčšina ľudí si C3 kúpi pravdepodobne s benzínovou pohonnou jednotkou, naftový agregát stojí za zmienku. V meste je jeho hlavným problémom dlhé zohrievanie, ktoré na dnešné pomery trvá nezvyklo dlho.

Na city a priazeň ľudí útočí najmä spotrebou, ktorá je skutočne nízka. V meste si agregát z nádrže na 100 kilometroch berie priemerne 5 litrov a mimo mesta môže byť spotreba aj o liter nižšia. V kombinovanom režime nie je spotreba 4,5 l/100 km ničím neobvyklým. Motor na znižovanie emisií používa vstrekovanie močoviny. Palivová nádrž dosahuje 42 litrov a nádrž na AdBlue ďalších 17 litrov.

Naftový motor je úsporný. V meste ho však trápi... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C3 Naftový motor je úsporný. V meste ho však trápi dlhé zohrievanie.

Citroën C3 s daným motorom však na preteky určený rozhodne nie je. Naftový motor s týmto výkonom je naladený v slabšej verzii. Z 0 na 100 km/h s ním auto zrýchli za 15,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 171 km/h.

Kto chce motor naháňať, ten bude sklamaný. Vytáčať ho nad hranicu 3 000 otáčok nemá význam, pretože za touto hranicou jeho ťah výrazne slabne. Odhlučnený je pomerne dobre. Do interiéru prenikajú vibrácie a hluk len v prípade, že ešte nie je zahriaty. Následne sa nechcené prejavy zmiernia.

Batožinový priestor obsahuje 300 litrov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C3 Batožinový priestor obsahuje 300 litrov.

Prenos výkonu zabezpečuje 5 stupňová manuálna prevodovka, ktorá má dlhé radiace dráhy. Pri radení má človek pocit, že mieša večeru v hrnci a pri zmene prevodových stupňov rozmýšľa, že medzi jednotlivé prevody by sa zmestila ešte jedna prevodovka.

Pohodlie, ale…

Citroën tvrdí, že pre jeho autá je typický pohodlný podvozok a musíme uznať, že v tomto prípade sa od svojich zvykov nevzdialil. Podvozok je naladený komfortne a automobil spoľahlivo filtruje všetky nerovnosti.

Zadná náprava však pri prejazde väčších nerovností výrazne búcha. Pri prvom zvukovom prejave zadných kolies sme sa zľakli, že sme kolesami niečo zachytili. Tento jav bolo možné pozorovať napríklad pri rýchlejšom prejazde menšieho retardéra.

Automobil má síce tempomat, no na dlhodobú jazdu po diaľnici rozhodne nie je stavaný. Vo vyšších rýchlostiach je vozidlo nestabilné a vodič ho musí volantom často korigovať. Na druhej strane sa vozidlo najmä s naftovým motorom hodí najmä na prímestské dochádzanie a kratšie trasy mimo zastavaného územia.

Záver

Základná cena Citroënu C3 štartuje na sume 8 990 eur, čo rozhodne priláka veľké množstvo zákazníkov. V tomto prípade je však k dispozícii len benzínový trojvalec s výkonom 68 koní. Cenovka C3 s naftovým motorom štartuje na sume 11 490 eur.

Základná cena C3 dosahuje 8 990 eur. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën C3 Základná cena C3 dosahuje 8 990 eur.

Základná výbava Live obsahuje tempomat, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, systém upozornenia na nechcené prekročenie jazdného pruhu alebo upozornenie na možnú únavu vodiča.

Naopak v najvyššej výbave zákazníci nájdu dvojfarebný exteriér, systém airbump, kožený volant, dažďový a svetelný senzor, automatickú klimatizáciu alebo 7 palcový dotykový displej. V tomto prípade však cena naftového motora stúpa minimálne na 13 890 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 3 996
Šírka vrátne zrkadiel (mm) 1 749
Výška (mm) 1 474
Rázvor (mm) 2 540
Objem batožinového priestoru 300/ 922 l
Objem palivovej nádrže 42 l
Prevádzková hmotnosť 1 200 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 560 cm3
Výkon 55 kW (75 k ) pri 3 000 ot./min
Max. krútiaci moment 233 Nm pri 1 750 ot./min
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Pohon FWD
Max rýchlosť 171 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 15,3 s
Spotreba (kombi) 3,5 l/100 km
Spotreba (test) 4,5 l/100 km

Cena

Základná cena 8 990 EUR
Cena testovaného modelu 16 000 EUR
Citroën C3
Citroën C3
+25Citroën C3

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #test #BlueHDi #Citroen C3
Články podľa značiek