Model Elantra od kórejského výrobcu Hyundai sa v minulosti volal napríklad Lantra alebo sa na Slovensku niektoré generácie vôbec nepredávali. Aktuálne je na trhu šiesta generácia, ktorá dorazila na trh v roku 2016.
Výrobca model produkuje v továrňach v Južnej Kórei, USA, Číne, Indii alebo v Rusku. Koncepčne však ide o sedan a to je jeho najväčší nedostatok v rámci konkurenčného boja na starom kontinente. Európania sú jednoducho praktickí a chcú najmä hatchacky a kombi.
Nenápadný dizajn
Napriek tomu, že Hyundai vštepil svojej najnovšej Elantre dizajn v štýle fluid sculpture, ide o pomerne nenápadný model. Na parkovisku alebo v premávke sa s úplnou ľahkosťou stratí medzi ostatnými vozidlami a prakticky ničím na seba nepúta pozornosť alebo nevytŕča z radu.
Automobil má dynamické a agresívne línie. Pri pohľade z bočnej strany by sa mohlo zdať, že ide o liftback, prípadne kupé. Nie je to však pravdou. Do hlavných svetlometov výrobca integroval denné LED svetlá. Dominantou tej časti je veľká mriežka chladiča. V zadnej časti auta dominujú svetlá, ktoré výrazne zasahujú do bokov karosérie.
V interiéri sa nachádzajú kvalitné materiály a spracovanie, na ktoré sme v prípade značky Hyundai čím ďalej tým viac zvyknutí. Výnimkou je však dotykový displej a jeho okolie. Zdá sa, že automobilka tieto partie vybrala z úplne iného auta, prípadne z úplne iného storočia. Okolo displeja sú použité len sivé a tvrdé plasty. Samotná obrazovka má len obmedzenú funkčnosť a grafiku. Napríklad navigáciu vám nezobrazí ani za príplatok.
Najväčší problém na zadných sedadlách budú mať vysokí cestujúci, ktorým bude nepríjemnosti spôsobovať zvažujúca sa strecha. Keďže ide o sedan, tak prístup do batožinového priestoru je obmedzený. Do zadnej časti však je možné naložiť batožinu s objemom 458 litrov. Zadné sedadlá sa síce dajú sklopiť, no smerom dopredu vzniká len malý priestor. Navyše sedadlá sa sklápajú v pomere 2/3. Kto chce prenášať napríklad lyže, bude musieť sklopiť jedno sedadlo. V strede otvor na lyže nie je.
Úsporný motor s dobrou prevodovkou
Na Slovensku sa Elantra predáva len s benzínovým 1,6 litrovým atmosférickým motorom a 1,6 litrovým naftovým štvorvalcom. Agregát spaľujúci naftu môže byť okrem 6 stupňovej manuálnej prevodovky spriahnutý aj so 7 stupňovým automatom s dvomi spojkami.
Testovaný model poháňal práve naftový motor s výkonom 136 koní a krútiacim momentom 300 Nm. Výkon na predné kolesá prenášal dvojspojkový automat. Pre dané vozidlo išlo o veľmi vhodnú kombináciu. Motor je tichý, do priestoru pre cestujúcich sa výraznejším naftovým zvukom ozve jedine v prípade razantnejšie stlačenia plynového pedálu.
Zrýchlenie na 100 km/h za 11 sekúnd a maximálna rýchlosť 200 km/h sú síce iba priemernými hodnotami, no pohonná jednotka poskytuj dostatok pružnosti najmä pri predbiehaní. Jej výhodou je aj nízka spotreba. Podľa oficiálnych údajov by z nádrže malo palivo v kombinovanom režime ubúdať rýchlosťou 4,1 l/100 km. V realite však treba počítať s tým, že auto spotrebuje 5,5 litra nafty. V meste odber nafty stúpne ešte o jeden liter.
Veľkú pochvalu si zaslúži dvojspojkový automat. Prevodovka radí rýchlostne stupne smerom nahor rýchlo a plynulo. Pri prudkom stlačení plynového pedálu chvíľu hľadá správnu rýchlosť a po jej zaradení autom doslova trhne. Pri bežnom stlačení akcelerátora však automat nepanikári a nepodraďuje, podrží zaradený prevodový stupeň a nechá vyniknúť krútiaci moment motora.
Na cesty na vidiek aj do mesta
Hyudai Elantra nie je diaľničným dostavníkom. Najlepšie sa cíti na cestách mimo miest a obcí. Na diaľnici pomáha šetriť palivo pomerne dlhý posledný stupeň prevodovky, no motor nevznikol pre dlhodobú jazdu vysokými rýchlosťami.
Vodič má k dispozícii jazdné režimy. V režime „eco“ automat radí vysoké prevodové stupne a snaží sa šetriť palivo. V štandardnom režime je účinok posilňovača riadenia príliš silný. Tento nedostatok pomáha vyriešiť režim „sport“, ktorý vodič využije najmä na kľukatých cestách mimo zastavaného územia.
Výrobca však podvozok veľmi dobre odhlučnil. Do interiéru nepreniká žiadny nadmerný hluk ani pri jazde po nekvalitnej ceste.
Záver
Hyundai Elantra je v Európe predurčený na ťažký konkurenčný boj. Keďže ide o sedan s nepraktickým prístupom do batožinového priestoru, napríklad taký Hyundai i30 si získa srdcia prakticky zmýšľajúcich zákazníkov omnoho ľahšie.
Základná cena automobilu je stanovená na 14 490 eur. V tomto prípade je však dostupný 1,6 litrový benzínový motor. Nový model i30 má však základnú cenu s 1,4 litrovým benzínovým motorom stanovenú na 12 990 eur.
Testovaný model Elantry bol v najvyššej výbave Premium, ktorej základná cena dosahuje 20 490 eur. Táto výbava obsahuje elektrické ovládanie všetkých okien, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, bluetooth, tempomat, dažďový a svetelný senzor spolu so zadnou parkovacou kamerou.
Za príplatok je možné získať kožené čalúnenie, systém monitorujúci mŕtvy uhol, automat, metalízu alebo predné xenónové svetlomety. Napriek bohatej výbave však Elantra asi aj naďalej ostane len akýmsi doplnkom v ponuke hatchbackov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 570 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 450 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Objem batožinového priestoru | 458 l |
Objem palivovej nádrže | 50 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 420 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 582 cm3 |
Výkon | 100 kW (136 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 300 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11 s |
Spotreba (kombi) | 4,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,5 l/100 km |
Cena
Základná cena | 14 490 EUR |
Cena testovaného modelu | 25 730 EUR |