Test: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC – po ďalšej plastike

Mitsubishi ASX je stálicou automobilového trhu. Japonská automobilka ho predáva od roku 2010 a evidentne sa s tým nechystá skoncovať. Aktuálne pripravila ďalší facelift, ktorý sa výrazne dotkol charakteristickej prednej masky auta. Teraz sa ASX viac podobá na Outlander.

19.03.2017 07:00
debata
Mitsubishi ASX je na trhu od roku 2010. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX je na trhu od roku 2010.

Názov ASX má odkazovať na slovné spojenie „Active Sports Crossover“. Tento názov však Mitsubishi nepoužíva na celom svete. V Japonsku je auto známe pod označením RVR a v Severnej Amerike ako Outlander Sport.

A práve s Outlanderom má automobil mnoho spoločného. ASX so svojim väčším súrodencom zdieľa viac ako 50 percent všetkých dielov. Obe automobily stoja na rovnakej platforme, ktorú navyše využíva Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008.

Pozrite si krátke video.

Mitsubishi pripravilo prvý facelift automobilu už v roku 2012, teda dva roky po jeho uvedení na trh. V tom čase boli zmeny menej badateľné ako po aktuálnom omladení. Napriek dizajnovým zmenám však začína byť zjavné, že automobil už má svoj vek. ASX nemá hendikep v oblasti dizajnu. Strácať na konkurenciu začína v použitých technológiách. Jemné retro sa však môže páčiť ľuďom, ktorí sú odporcami moderných technológií a preplňovaných benzínových motorov.

Redakčnému testu sa podrobil model s 1,6 litrovým benzínovým motorom bez turba, ktorý dnes už patrí k raritám.

Ako Outlander

V rámci posledného faceliftu výrobca výrazne pozmenil prednú časť automobilu, pričom sa stratila klasická lichobežníková predná maska modelu ASX. Automobil sa z prednej strany viac podobá na model Outlander. Rozhodne pôsobí modernejšie. Výrobca použil viac chrómovaných povrchov v okolí svetiel.

Veľkosťou pripomína ASX prerastený hatchback.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi ASX Veľkosťou pripomína ASX prerastený hatchback. Plastové lemy blatníkov a mierne vyššia svetlá výška naznačujú jeho príslušnosť k rodu crossoverov.

Vďaka tomu na svoj vek ASX rozhodne nevyzerá. Jeho roky sú však badateľné najmä v oblastí zadných svetiel. Dnes sa už jednoducho také nenosia.

V interiéri je vek auta taktiež vidieť. Ovládače ventilácie a klimatizácie pripomínajú tie, ktoré Alfa Romeo používala začiatkom tohto storočia. Grafika dotykového displeja je v porovnaní s konkurenciou podpriemerná.

Interiér je spracovaný kvalitne, no vidieť na... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi ASX Interiér je spracovaný kvalitne, no vidieť na ňom, že nevznikol podľa najnovšej módy.

Ovládateľnosť systémov, priestor a pohodlie sú však na dobrej úrovni. Na zadných sedadlách si nájdu miesto aj vyšší ľudia. Z hľadiska praktickosti však môže byť problém neosvetlenia ovládačov na sťahovanie okien. Najmä vodič v noci svojou rukou pátra po niekoľkých tlačidlách vo dverách, kým nájde to správne.

Do batožinového priestoru sa zmestí 419 litrov a po sklopení zadných sedadiel 1 219 litrov. V batožinovom priestore vzniká po sklopení sedadiel rovná plocha, no pomerne vysoká nakladacia hrana.

Grafika displeja je podpriemerná. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi ASX Grafika displeja je podpriemerná.

Chýbajúca technika

Na palube sa síce nachádza systém bezkľúčového štartovania a odomykania, no niektoré významné prvky výbavy v ASX chýbajú. Vodič napríklad nemôže používať adaptívny tempomat, alebo automobil nedokáže monitorovať mŕtvy uhol za vozidlom a strážiť jazdu v pruhu.

Konkurencia napríklad ponúka LED denné aj... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi ASX Konkurencia napríklad ponúka LED denné aj hlavné svetlá. ASX ich nemá.

Rovnako nie je dostupné elektrické otváranie batožinového priestoru alebo LED svetlá. Aj denné svietenie má ASX uložené pod hlavnými svetlometmi v hmlovkách. V súčasnosti ide o techniku, ktorú konkurenciu ponúka. V tejto oblasti ASX kvôli svojmu veku výrazne zaostáva.

Atmosféra ako sa patrí

Je otázne či v oblasti motorov ASX zaostáva, alebo nie. Ide o uhol pohľadu. Kým konkurencia ponúka najnovšie crossovery s benzínovými preplňovanými trojvalcami, Mitsubishi nie. V ponuke nie je ani jeden preplňovaný benzínový motor.

Jednoduchý benzínový motor vie potešiť dobrou... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi ASX Jednoduchý benzínový motor vie potešiť dobrou spotrebou a odvďačí sa dlhou životnosťou.

Štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje maximálny výkon 117 koní spolu s krútiacim momentom 154 Nm. Na chvíľu sme sa pri teste preniesli o niekoľko rokov späť, kedy boli takéto motory bežné. Jazda s touto pohonnou jednotkou neprináša luxus, ktorým je dostatočná porcia krútiaceho momentu pri bežných otáčkach. Ak chce vodič s týmto motorom predbiehať, musí podradiť a vyhnať ručičku otáčkomera do druhej polovice jej spektra.

Výsledný efekt však vôbec nie je zlý. Pri bežnej jazde dokáže byť motor úsporný. Mimo mesta sa spotreba blíži hranici piatich litrov. V kombinovanej prevádzke z nádrže benzín ubúda tempom 6,3 l/100 km. Pohonná jednotka je však pomerne jednoduchá a spoľahlivá. Majiteľom bude pravdepodobne slúžiť dlhé roky.

Ukazovateľ otáčkomera sa pri dynamickej jazde... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Mitsubishi ASX Ukazovateľ otáčkomera sa pri dynamickej jazde často dostáva k červeným číslam.

Problémom je fakt, že Mitsubishi tento motor páruje len s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou. Jazda po diaľnici sa tak stáva nepohodlnou. Motor pri diaľničnom tempe pracuje v otáčkach pri hranici 3 500. Do interiéru sa dostáva výrazný hluk a rastie aj spotreba. Na diaľnici treba počítať s odberom 8 litrov benzínu.

Do pohody

Jazda z ASX je veľmi podobná ako s najnovšími modelmi iných automobiliek. S pohonom len prednej nápravy je automobil odsúdený na pobyt na asfalte. Je otázne, kam všade by sa dostal s pohonom všetkých štyroch kolies. Pohon oboch náprav je dostupný s inými pohonnými jednotkami.

Odhlučnenie interiéru je len priemerné. Najmä na diaľnici sa k hluku z motora pridáva aj aerodynamický hluk. Parkovanie sťažujú chýbajúce parkovacie senzory vpredu. Kúpiť sa nedajú ani za príplatok.

V meste alebo na okresných cestách sa automobil správa suverénne. Za roky jeho existencie výrobca vychytal všetky muchy. Zadná náprava neodskakuje ani na nerovnej vozovke. Vodič nemusí riešiť žiadny športový ani ekologický režim. Vozidlo ide v takom režime, v akom šoféruje on.

Záver

Mitsubishi ASX je dnes stále žijúce takmer retro. Je to však automobil, ktorý má potenciál spoľahlivo slúžiť dlhé roky. Komu nechýbajú najmodernejšie systémy, toho pravdepodobne poteší aj benzínový motor bez turba.

Zadné svetlá prezrádzajú, že auto je na trhu už... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi ASX Zadné svetlá prezrádzajú, že auto je na trhu už 8. rok.

Japonský výrobca chce zákazníkov zaujať najmä cenou. V základnej výbave je možné ASX s testovaným motorom získať už od 14 900 eur. Ceny konkurencie sú často vyššie a aj to s preplňovanými benzínovými trojvalcami.

Chýbajúce prvky komfortnej výbavy neznamenajú, že na palube chýba bezpečnostná výbava. ASX je vybavené 9 airbagmi, stabilizačným systémom, brzdovým asistentom alebo asistentom rozjazdu do kopca.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 355
Šírka (mm) 1 545
Výška (mm) 1 640
Rázvor (mm) 2 670
Svetlá výška (mm) 190
Objem palivovej nádrže 63 l
Prevádzková hmotnosť 1 335 – 1 360 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový štvorvalec
Zdvihový objem motora 1 590 cm3
Výkon 86 kW (117 k ) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 154 Nm pri 4 000 ot./min
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Pohon FWD
Max rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,5 s
Spotreba (kombi) 5,7 l/100 km
Spotreba (test) 6,3 l/100 km

Cena

Základná cena 14 990
Cena testovaného modelu 20 050 EUR
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
+19Mitsubishi ASX

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Mitsubishi ASX #MIVEC
Články podľa značiek