Názov ASX má odkazovať na slovné spojenie „Active Sports Crossover“. Tento názov však Mitsubishi nepoužíva na celom svete. V Japonsku je auto známe pod označením RVR a v Severnej Amerike ako Outlander Sport.
A práve s Outlanderom má automobil mnoho spoločného. ASX so svojim väčším súrodencom zdieľa viac ako 50 percent všetkých dielov. Obe automobily stoja na rovnakej platforme, ktorú navyše využíva Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008.
Mitsubishi pripravilo prvý facelift automobilu už v roku 2012, teda dva roky po jeho uvedení na trh. V tom čase boli zmeny menej badateľné ako po aktuálnom omladení. Napriek dizajnovým zmenám však začína byť zjavné, že automobil už má svoj vek. ASX nemá hendikep v oblasti dizajnu. Strácať na konkurenciu začína v použitých technológiách. Jemné retro sa však môže páčiť ľuďom, ktorí sú odporcami moderných technológií a preplňovaných benzínových motorov.
Redakčnému testu sa podrobil model s 1,6 litrovým benzínovým motorom bez turba, ktorý dnes už patrí k raritám.
Ako Outlander
V rámci posledného faceliftu výrobca výrazne pozmenil prednú časť automobilu, pričom sa stratila klasická lichobežníková predná maska modelu ASX. Automobil sa z prednej strany viac podobá na model Outlander. Rozhodne pôsobí modernejšie. Výrobca použil viac chrómovaných povrchov v okolí svetiel.
Vďaka tomu na svoj vek ASX rozhodne nevyzerá. Jeho roky sú však badateľné najmä v oblastí zadných svetiel. Dnes sa už jednoducho také nenosia.
V interiéri je vek auta taktiež vidieť. Ovládače ventilácie a klimatizácie pripomínajú tie, ktoré Alfa Romeo používala začiatkom tohto storočia. Grafika dotykového displeja je v porovnaní s konkurenciou podpriemerná.
Ovládateľnosť systémov, priestor a pohodlie sú však na dobrej úrovni. Na zadných sedadlách si nájdu miesto aj vyšší ľudia. Z hľadiska praktickosti však môže byť problém neosvetlenia ovládačov na sťahovanie okien. Najmä vodič v noci svojou rukou pátra po niekoľkých tlačidlách vo dverách, kým nájde to správne.
Do batožinového priestoru sa zmestí 419 litrov a po sklopení zadných sedadiel 1 219 litrov. V batožinovom priestore vzniká po sklopení sedadiel rovná plocha, no pomerne vysoká nakladacia hrana.
Chýbajúca technika
Na palube sa síce nachádza systém bezkľúčového štartovania a odomykania, no niektoré významné prvky výbavy v ASX chýbajú. Vodič napríklad nemôže používať adaptívny tempomat, alebo automobil nedokáže monitorovať mŕtvy uhol za vozidlom a strážiť jazdu v pruhu.
Rovnako nie je dostupné elektrické otváranie batožinového priestoru alebo LED svetlá. Aj denné svietenie má ASX uložené pod hlavnými svetlometmi v hmlovkách. V súčasnosti ide o techniku, ktorú konkurenciu ponúka. V tejto oblasti ASX kvôli svojmu veku výrazne zaostáva.
Atmosféra ako sa patrí
Je otázne či v oblasti motorov ASX zaostáva, alebo nie. Ide o uhol pohľadu. Kým konkurencia ponúka najnovšie crossovery s benzínovými preplňovanými trojvalcami, Mitsubishi nie. V ponuke nie je ani jeden preplňovaný benzínový motor.
Štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje maximálny výkon 117 koní spolu s krútiacim momentom 154 Nm. Na chvíľu sme sa pri teste preniesli o niekoľko rokov späť, kedy boli takéto motory bežné. Jazda s touto pohonnou jednotkou neprináša luxus, ktorým je dostatočná porcia krútiaceho momentu pri bežných otáčkach. Ak chce vodič s týmto motorom predbiehať, musí podradiť a vyhnať ručičku otáčkomera do druhej polovice jej spektra.
Výsledný efekt však vôbec nie je zlý. Pri bežnej jazde dokáže byť motor úsporný. Mimo mesta sa spotreba blíži hranici piatich litrov. V kombinovanej prevádzke z nádrže benzín ubúda tempom 6,3 l/100 km. Pohonná jednotka je však pomerne jednoduchá a spoľahlivá. Majiteľom bude pravdepodobne slúžiť dlhé roky.
Problémom je fakt, že Mitsubishi tento motor páruje len s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou. Jazda po diaľnici sa tak stáva nepohodlnou. Motor pri diaľničnom tempe pracuje v otáčkach pri hranici 3 500. Do interiéru sa dostáva výrazný hluk a rastie aj spotreba. Na diaľnici treba počítať s odberom 8 litrov benzínu.
Do pohody
Jazda z ASX je veľmi podobná ako s najnovšími modelmi iných automobiliek. S pohonom len prednej nápravy je automobil odsúdený na pobyt na asfalte. Je otázne, kam všade by sa dostal s pohonom všetkých štyroch kolies. Pohon oboch náprav je dostupný s inými pohonnými jednotkami.
Odhlučnenie interiéru je len priemerné. Najmä na diaľnici sa k hluku z motora pridáva aj aerodynamický hluk. Parkovanie sťažujú chýbajúce parkovacie senzory vpredu. Kúpiť sa nedajú ani za príplatok.
V meste alebo na okresných cestách sa automobil správa suverénne. Za roky jeho existencie výrobca vychytal všetky muchy. Zadná náprava neodskakuje ani na nerovnej vozovke. Vodič nemusí riešiť žiadny športový ani ekologický režim. Vozidlo ide v takom režime, v akom šoféruje on.
Záver
Mitsubishi ASX je dnes stále žijúce takmer retro. Je to však automobil, ktorý má potenciál spoľahlivo slúžiť dlhé roky. Komu nechýbajú najmodernejšie systémy, toho pravdepodobne poteší aj benzínový motor bez turba.
Japonský výrobca chce zákazníkov zaujať najmä cenou. V základnej výbave je možné ASX s testovaným motorom získať už od 14 900 eur. Ceny konkurencie sú často vyššie a aj to s preplňovanými benzínovými trojvalcami.
Chýbajúce prvky komfortnej výbavy neznamenajú, že na palube chýba bezpečnostná výbava. ASX je vybavené 9 airbagmi, stabilizačným systémom, brzdovým asistentom alebo asistentom rozjazdu do kopca.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 355 |
Šírka (mm) | 1 545 |
Výška (mm) | 1 640 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Svetlá výška (mm) | 190 |
Objem palivovej nádrže | 63 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 335 – 1 360 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 590 cm3 |
Výkon | 86 kW (117 k ) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 154 Nm pri 4 000 ot./min |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 183 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,5 s |
Spotreba (kombi) | 5,7 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,3 l/100 km |
Cena
Základná cena | 14 990 |
Cena testovaného modelu | 20 050 EUR |