Test: Hyundai Ioniq Hybrid – jednooký medzi slepými

Automobilky sa už roky viac či menej úspešne snažia vynájsť budúcnosť. Hybridy alebo elektromobily chcú obiť srdcia ekologicky cítiacich vodičov. Hyundai pre istotu pripravil hneď tri verzie nového modelu Ioniq.

02.04.2017 07:00
debata (2)
Ioniq vyzerá ako bežné auto. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq Ioniq vyzerá ako bežné auto.

Je však kórejská automobilka práve tým výrobcom, ktorému sa podarilo objaviť budúcnosť a spoľahlivú náhradu za benzínové a naftové vozidlá? Nie, nie je. Ale urobila krok správnym smerom.

Model Ioniq je na trhu dostupný ako hybrid, elektromobil a čoskoro príde aj ako plug-in hybrid (nabíjanie bude možné aj z elektrickej siete). Aktuálne sme dostali možnosť otestovať „obyčajný“ hybrid. Benzínový spaľovací motor a elektromotor sa v tomto prípade dopĺňajú, prípadne zastupujú a vodič nemá dosah na úroveň nabitia batérie. Automobil sa o svoj akumulátor stará sám.

Jazda v hybride má svoje špecifiká.

Mimochodom názov je spojením alebo odkazom na anglické slová Ion (ión- druh častice) a unique (unikátny). Ioniq patrí k najlepším hybridom na trhu. Dôvodov sme našli niekoľko.

Žiadne UFO

Na trhu je niekoľko hybridných automobilov. Bohužiaľ, výrobcovia vo väčšine prípadov chceli hybridný pohon vyjadriť aj v dizajne a stvorili autá, ktoré sa na autá ani nepodobajú. Vodič a posádka sa však pri vystupovaní z Ioniqu hanbiť nemusia.

Áno, automobil má netradične riešenú zadnú časť. Oficiálne je síce označovaný ako hatchback, no postupne zvažujúci sa zadok pripomína skôr mix hatchbacku, liftbacku a kupé. Výsledkom je však veľmi nízky aerodynamický odpor vzduchu s koeficientom 0,24. Pre zlepšenie aerodynamiky sa dokonca v prednej maske pri vyšších rýchlostiach zatvárajú klapky.

Nezvyklý tvar môže za veľmi dobrú aerodynamiku. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq Nezvyklý tvar môže za veľmi dobrú aerodynamiku.

Dvojité postupne zvažujúce sa zadné okno je zodpovedné za elimináciu vzduchových turbulencií, ktoré vznikajú za obyčajným hatchbackom. Ak by zadná časť bola ukončená strmo, na zadnej hrane strechy by dochádzalo k odtŕhaniu vzduchových prúdnic a auto by za sebou vytváralo podtlak. Dizajnové riešenie Ioniqu vďaka lepšiemu obtekaniu vzduchu znižuje odpor. Na druhej strane treba priznať, že obmedzuje výhľad dozadu cez vnútorné spätné zrkadlo.

Z prednej časti automobil vyzerá viac menej normálne. Rovnako tak aj vo vnútri nemáte pocit, že riadite vesmírnu loď. Do vozidla sa zmestí päť osôb, všetky ovládače sú na miestach, na ktoré sme zvyknutí. Dostupný je aj dotykový displej informačno-zábavného systému.

Výhľad do zadu cez vnútorné spätné zrkadlo je zlý. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq Výhľad do zadu cez vnútorné spätné zrkadlo je zlý.

Batožinový priestor pojme 443 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 506 litrov. Na trhu sú však aj iné hybridy, ktoré vyzerajú ako bežné modely, pretože sú z bežných modelov odvodené. Spomeňte si napríklad na taký Ford Mondeo Hybrid. Konštruktéri však od začiatku vzniku Ioniqu počítali s potrebou inštalovania batérií, takže nemuseli byť dodatočne dodané do batožinového priestoru a neznížili tak jeho objem.

Do mesta áno, ale potom…

Pohon Ioniqu zabezpečuje 1,6 litrový benzínový motor s výkonom 100 koní pracujúci v Atkinsonovom cykle a 43 koňový elektromotor. Spoločný výkon predstavuje 141 koní a 265 Nm krútiaceho momentu. Výrobca našťastie neexperimentoval a zmenu prevodových stupňov zabezpečuje 6 stupňový dvojspojkový automat.

Elektromotor a spaľovací motor bývajú pod... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq Elektromotor a spaľovací motor bývajú pod jednou kapotou.

V meste sme so zimnými pneumatika pri teplotách okolo 20 stupňov dokázali bez obmedzovania jazdiť so spotrebou 4,5 l/100 km. Reálna je teda možno mestská spotreba aj na úrovni 4 litrov. A to je vynikajúci výsledok. Čím viac dopravných zápch bolo, tým išla spotreba nižšie. Pomalé tempo, alebo udržiavanie rýchlosti zvláda elektromotor. Benzínový motor len dobíja batériu alebo v prípade potreby dodáva ďalší výkon.

Mimo mesta sa výhody hybridného ústrojenstva strácajú. Elektromotor už na samostatnú jazdu nestačí a zastupuje funkciu turba, ktoré v sústave chýba. Jednoducho dodáva na kolesá potrebný krútiaci moment.

O toku energie informuje grafika na displeji. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq O toku energie informuje grafika na displeji.

Pri pokojnej jazde mimo mesta sme však aj napriek tomu dokázali jazdiť so spotrebou 4,8 l/100 km. Na diaľnica sa ober zdvihol na 6 l/100 km. A to sú už hodnoty, ktoré zvládne takmer každý naftový motor bez špeciálnych elektrických efektov.

Ioniq navyše nie príliš dobre hospodári s úrovňou nabitia batérie. Ukázalo sa to však až mimo mesta, kde nemohol neustále rekuperovať energiu z brzdenia. Ani raz sa nám nestalo, aby automobil umožnil nabiť batériu doplna. Alebo aspoň nad 2/3 jej kapacity.

Ioniq z používateľského hľadiska zle hospodáril... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq Ioniq z používateľského hľadiska zle hospodáril s nabitím batérie. Jednu tretinu kapacity vôbec nepoužíval.

Pre porovnanie hybridné Mondeo pracuje so širším spektrom nabíjania a vybíjania akumulátora. Nedostatok sa ukázal, keď sme potrebovali výkon najviac. V stúpaní na horský prechod Čertovica. Hybridný Hyundai je možné prepnúť do športového režimu, kedy sa zmení grafika prístrojového štítu, zlepší sa odozva na plynový pedál a automat začne radiť inak. V tomto režime je auto pripravené aj na ostrejšie rezanie zákrut. Ale iba do chvíle, kým vybijete batérie.

Presne to sa nám stalo v svižnom stúpaní z Horehronia do sedla Čertovice v nadmorskej výške približne 1 200 metrov. Keďže sme neustále od auta vyžadovali výkon, motor nemal kedy dobíjať batériu. Posledné kilometre pred vrcholom stúpania sa však batéria vybila. Automobil stratil krútiaci moment 170 Nm z elektromotora. Výpadok bol citeľný. Spaľovací motor sa však namiesto toho, aby všetkými silami roztáčal predné kolesá, začal zaoberať aj dobíjaním akumulátora.

Batérie neodoberajú priestor v interiéri. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq Batérie neodoberajú priestor v interiéri.

Pritom sme s autom nesmerovali na najvyšší kopec v Európe. V dlhých alpských stúpaniach s naloženým autom sa batérie môžu vybiť omnoho rýchlejšie a vodičovi zobrať z tváre úsmev na dlhšie časové a kilometrové obdobie. Situácia v našom prípade nemusela nastať, ak by riadiaca jednotka neudržiavala batérie neustále nabité na približne 50 percent. Opätovné dobíjanie v klesaní bolo rýchle, no napriek všemocnej snahe a rekuperácii brzdnej energie sme neprekročili úroveň nabitia na viac ako 2/3 kapacity batérií.

Záver

Hyundai Ioniq Hybrid stojí od 22 990 eur. Nová generácia modelu i30 od 12 990 eur. Na masový prienik hybridu na parkoviská to teda opäť nevyzerá. Napriek tomu však automobil má potenciál. Ak jazdíte často (alebo len) v meste, spotreba atakujúca 4 litre je veľmi potešujúca. Hyundai navyše dáva záruku na batérie 8 rokov alebo 200-tisíc kilometrov.

Cena hybridu je stále vyššia ako porovnateľných... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq Cena hybridu je stále vyššia ako porovnateľných áut len so spaľovacím motorom. Investícia sa na nižšej spotrebe vráti len veľmi pomaly.

Automobil navyše vyzerá ako auto. Susedom tak nemusíte vysvetľovať, že ste práve nevystúpili z futuristického vysávača. Ani na diaľnici a okresných cestách nie je spotreba vysoká. Patrí skôr k tým nižším. No pri podobnom komforte, výkone a spotrebe dokážu na diaľnici jazdiť aj omnoho lacnejšie autá.

Možno stačí už len málo, aby sa hybridy stali prirodzenou súčasťou bežného sídliskového parkoviska. Plug-in hybridná verzia Ioniqu, ktorú bude možné dobíjať aj z domácej elektrickej siete, má prísť počas tohto roka. Automobil bude mať silnejší elektromotor. Jeho cenu zatiaľ nepoznáme, no v súčasnosti je na plug-in hybridy možné získať štátnu dotáciu vo výške 3-tisíc eur. Predaj hybridov bez možnosti dobíjania z elektrickej siete, a teda aj testovaného Ioniqu, na Slovensku podporovaný nie je.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 470
Šírka (mm) 1 820
Výška (mm) 1 450
Rázvor (mm) 2 700
Svetlá výška (mm) 140
Objem batožinového priestoru (l) 443/1 506
Objem palivovej nádrže (l) 45
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 370 – 1 477
Celková hmotnosť (kg) 1 870
Rozmery pneumatík 225/45 R17

Technické údaje

Typ spaľovacieho motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 580
Počet valcov 4
Kompresný pomer 13:01
Max. výkon (kW/k pri ot./min) 77/105 pri 5 700
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 147 pri 4 000
Typ elektromotora synchrónny s premanentným magnetom
Max. výkon elektromotora (kW/k) 32/43
Max. krútiaci moment (Nm) 170
Max. výkon hybridného systému (kW/k) 104/141
Max. krútiaci moment hybridného systému (Nm) 265
Prevodovka 6-stupňová dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,9
Emisie CO2 (g/km) 92
Typ batérie Li-Ion polymérová
Kapacita batérie (kWh) 1,56
Počet miest na sedenie 5

Cena a záruka

Základná cena modelu 24 490 EUR
Cena testovaného vozidla 28 490 EUR
Záruka 5 rokov bez obmedzenia kilometrov
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
+21Hyundai Ioniq

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #hybrid #Hyundai Ioniq
Články podľa značiek