Je však kórejská automobilka práve tým výrobcom, ktorému sa podarilo objaviť budúcnosť a spoľahlivú náhradu za benzínové a naftové vozidlá? Nie, nie je. Ale urobila krok správnym smerom.
Model Ioniq je na trhu dostupný ako hybrid, elektromobil a čoskoro príde aj ako plug-in hybrid (nabíjanie bude možné aj z elektrickej siete). Aktuálne sme dostali možnosť otestovať „obyčajný“ hybrid. Benzínový spaľovací motor a elektromotor sa v tomto prípade dopĺňajú, prípadne zastupujú a vodič nemá dosah na úroveň nabitia batérie. Automobil sa o svoj akumulátor stará sám.
Mimochodom názov je spojením alebo odkazom na anglické slová Ion (ión- druh častice) a unique (unikátny). Ioniq patrí k najlepším hybridom na trhu. Dôvodov sme našli niekoľko.
Žiadne UFO
Na trhu je niekoľko hybridných automobilov. Bohužiaľ, výrobcovia vo väčšine prípadov chceli hybridný pohon vyjadriť aj v dizajne a stvorili autá, ktoré sa na autá ani nepodobajú. Vodič a posádka sa však pri vystupovaní z Ioniqu hanbiť nemusia.
Áno, automobil má netradične riešenú zadnú časť. Oficiálne je síce označovaný ako hatchback, no postupne zvažujúci sa zadok pripomína skôr mix hatchbacku, liftbacku a kupé. Výsledkom je však veľmi nízky aerodynamický odpor vzduchu s koeficientom 0,24. Pre zlepšenie aerodynamiky sa dokonca v prednej maske pri vyšších rýchlostiach zatvárajú klapky.
Dvojité postupne zvažujúce sa zadné okno je zodpovedné za elimináciu vzduchových turbulencií, ktoré vznikajú za obyčajným hatchbackom. Ak by zadná časť bola ukončená strmo, na zadnej hrane strechy by dochádzalo k odtŕhaniu vzduchových prúdnic a auto by za sebou vytváralo podtlak. Dizajnové riešenie Ioniqu vďaka lepšiemu obtekaniu vzduchu znižuje odpor. Na druhej strane treba priznať, že obmedzuje výhľad dozadu cez vnútorné spätné zrkadlo.
Z prednej časti automobil vyzerá viac menej normálne. Rovnako tak aj vo vnútri nemáte pocit, že riadite vesmírnu loď. Do vozidla sa zmestí päť osôb, všetky ovládače sú na miestach, na ktoré sme zvyknutí. Dostupný je aj dotykový displej informačno-zábavného systému.
Batožinový priestor pojme 443 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 506 litrov. Na trhu sú však aj iné hybridy, ktoré vyzerajú ako bežné modely, pretože sú z bežných modelov odvodené. Spomeňte si napríklad na taký Ford Mondeo Hybrid. Konštruktéri však od začiatku vzniku Ioniqu počítali s potrebou inštalovania batérií, takže nemuseli byť dodatočne dodané do batožinového priestoru a neznížili tak jeho objem.
Do mesta áno, ale potom…
Pohon Ioniqu zabezpečuje 1,6 litrový benzínový motor s výkonom 100 koní pracujúci v Atkinsonovom cykle a 43 koňový elektromotor. Spoločný výkon predstavuje 141 koní a 265 Nm krútiaceho momentu. Výrobca našťastie neexperimentoval a zmenu prevodových stupňov zabezpečuje 6 stupňový dvojspojkový automat.
V meste sme so zimnými pneumatika pri teplotách okolo 20 stupňov dokázali bez obmedzovania jazdiť so spotrebou 4,5 l/100 km. Reálna je teda možno mestská spotreba aj na úrovni 4 litrov. A to je vynikajúci výsledok. Čím viac dopravných zápch bolo, tým išla spotreba nižšie. Pomalé tempo, alebo udržiavanie rýchlosti zvláda elektromotor. Benzínový motor len dobíja batériu alebo v prípade potreby dodáva ďalší výkon.
Mimo mesta sa výhody hybridného ústrojenstva strácajú. Elektromotor už na samostatnú jazdu nestačí a zastupuje funkciu turba, ktoré v sústave chýba. Jednoducho dodáva na kolesá potrebný krútiaci moment.
Pri pokojnej jazde mimo mesta sme však aj napriek tomu dokázali jazdiť so spotrebou 4,8 l/100 km. Na diaľnica sa ober zdvihol na 6 l/100 km. A to sú už hodnoty, ktoré zvládne takmer každý naftový motor bez špeciálnych elektrických efektov.
Ioniq navyše nie príliš dobre hospodári s úrovňou nabitia batérie. Ukázalo sa to však až mimo mesta, kde nemohol neustále rekuperovať energiu z brzdenia. Ani raz sa nám nestalo, aby automobil umožnil nabiť batériu doplna. Alebo aspoň nad 2/3 jej kapacity.
Pre porovnanie hybridné Mondeo pracuje so širším spektrom nabíjania a vybíjania akumulátora. Nedostatok sa ukázal, keď sme potrebovali výkon najviac. V stúpaní na horský prechod Čertovica. Hybridný Hyundai je možné prepnúť do športového režimu, kedy sa zmení grafika prístrojového štítu, zlepší sa odozva na plynový pedál a automat začne radiť inak. V tomto režime je auto pripravené aj na ostrejšie rezanie zákrut. Ale iba do chvíle, kým vybijete batérie.
Presne to sa nám stalo v svižnom stúpaní z Horehronia do sedla Čertovice v nadmorskej výške približne 1 200 metrov. Keďže sme neustále od auta vyžadovali výkon, motor nemal kedy dobíjať batériu. Posledné kilometre pred vrcholom stúpania sa však batéria vybila. Automobil stratil krútiaci moment 170 Nm z elektromotora. Výpadok bol citeľný. Spaľovací motor sa však namiesto toho, aby všetkými silami roztáčal predné kolesá, začal zaoberať aj dobíjaním akumulátora.
Pritom sme s autom nesmerovali na najvyšší kopec v Európe. V dlhých alpských stúpaniach s naloženým autom sa batérie môžu vybiť omnoho rýchlejšie a vodičovi zobrať z tváre úsmev na dlhšie časové a kilometrové obdobie. Situácia v našom prípade nemusela nastať, ak by riadiaca jednotka neudržiavala batérie neustále nabité na približne 50 percent. Opätovné dobíjanie v klesaní bolo rýchle, no napriek všemocnej snahe a rekuperácii brzdnej energie sme neprekročili úroveň nabitia na viac ako 2/3 kapacity batérií.
Záver
Hyundai Ioniq Hybrid stojí od 22 990 eur. Nová generácia modelu i30 od 12 990 eur. Na masový prienik hybridu na parkoviská to teda opäť nevyzerá. Napriek tomu však automobil má potenciál. Ak jazdíte často (alebo len) v meste, spotreba atakujúca 4 litre je veľmi potešujúca. Hyundai navyše dáva záruku na batérie 8 rokov alebo 200-tisíc kilometrov.
Automobil navyše vyzerá ako auto. Susedom tak nemusíte vysvetľovať, že ste práve nevystúpili z futuristického vysávača. Ani na diaľnici a okresných cestách nie je spotreba vysoká. Patrí skôr k tým nižším. No pri podobnom komforte, výkone a spotrebe dokážu na diaľnici jazdiť aj omnoho lacnejšie autá.
Možno stačí už len málo, aby sa hybridy stali prirodzenou súčasťou bežného sídliskového parkoviska. Plug-in hybridná verzia Ioniqu, ktorú bude možné dobíjať aj z domácej elektrickej siete, má prísť počas tohto roka. Automobil bude mať silnejší elektromotor. Jeho cenu zatiaľ nepoznáme, no v súčasnosti je na plug-in hybridy možné získať štátnu dotáciu vo výške 3-tisíc eur. Predaj hybridov bez možnosti dobíjania z elektrickej siete, a teda aj testovaného Ioniqu, na Slovensku podporovaný nie je.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 470 |
Šírka (mm) | 1 820 |
Výška (mm) | 1 450 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Objem batožinového priestoru (l) | 443/1 506 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 370 – 1 477 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 870 |
Rozmery pneumatík | 225/45 R17 |
Technické údaje
Typ spaľovacieho motora | radový zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 580 |
Počet valcov | 4 |
Kompresný pomer | 13:01 |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 77/105 pri 5 700 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 147 pri 4 000 |
Typ elektromotora | synchrónny s premanentným magnetom |
Max. výkon elektromotora (kW/k) | 32/43 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 170 |
Max. výkon hybridného systému (kW/k) | 104/141 |
Max. krútiaci moment hybridného systému (Nm) | 265 |
Prevodovka | 6-stupňová dvojspojková |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 3,9 |
Emisie CO2 (g/km) | 92 |
Typ batérie | Li-Ion polymérová |
Kapacita batérie (kWh) | 1,56 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 24 490 EUR |
Cena testovaného vozidla | 28 490 EUR |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia kilometrov |