Rad 2 je dnes v ponuke bavorskej automobilky plný kontrastov. Pod doplnkovým označením Active Tourer alebo Gran Tourer nájdeme rodinné MPV s pohonom prednej nápravy, ktoré pre automobilku nie sú vôbec typické. Na druhej strane v rade 2 je taktiež dostupné malé kupé a kabriolet. Oba so štandardným uložením motora vpredu a pohonom zadnej nápravy.
Kupé verzia nesie interné označenie F22 a na trhu sa po prvýkrát v danej generácii objavila v roku 2013. Predtým sme boli zvyknutí na to, že najmenšie kupé patrilo do radu 1. BMW si však povedalo, že je čas na zmenu. V minulom roku však automobil dostal verziu 230i, ktoré je niekde na polceste medzi štandardným modelom a športovou verziou s označením M.
Kupé…
Len máloktorý tvar automobilu je elegantnejší ako kupé. Prípadne, existuje vôbec nejaký? Moderné SUV pri štíhlom kupé vyzerajú ako hulváti z lesa. Najmä veľké vozidlá so skosenou zadnou časťou do kupé podoby vzbudzujú na cestách rešpekt a obdiv. Ako je to však v prípade mini verzie? BMW 230i Coupé na dĺžku meria len 4 432 mm, čím sa radí ku krátkym vydaniam áut. Aj na parkovisku pôsobí subtílnejšie, no o to odhodlanejšie. Pri pohľade zo zadnej alebo prednej strany je ťažko rozpoznateľné, či ide o rad 3 alebo 2.
Pri pohľade z bočnej strany je to však jasné. Ladné tvary postupujú od kapoty až po zvažujúcu sa strechu smerom k veku batožinového priestoru. Vďaka výraznej oranžovej farbe bolo malé kupé navyše ťažko prehliadnuteľné.
Všetko má však aj svoje ale a kupé karoséria nie je výnimkou. Nevyhlo sa jej ani BMW v malom vydaní. Do vnútra sa zmestia len 4 ľudia a tí dvaja na zadných sedadlách si vytrpia svoje. Automobil je najmä pre dve osoby.
Vodič zapadne na svoje miesto ako kľúčik do zámky. Športové sedadlo ho obklopí a pohltí. Možností nastavení je mnoho. Treba sa s nimi pohrať a nájsť si ideálne miesto za športovým volantom. Celá prístrojová doska je orientovaná na vodiča.
Na vrchole palubnej dosky svieti displej informačno-zábavného systému iDrive. V interiéri nechýba nič, čo by vo väčších BMW štandardne bývalo. Posádka však cíti, že sa nachádza v malom aute. Niežeby bolo na predných sedadlách málo miesta, no napríklad malé čelné sklo dáva jasne najavo, kde sedíte.
Batožinový priestor je na druhej pomerne veľký. Zmestí sa do neho 390 litrov, čo pre dvojčlennú posádku väčšinou bohato stačí. Problémom môže byť menší prístup do batožinového priestoru, no kto chce prevážať veľké predmety určite na túto činnosť nezvolí tento model.
Nový v ponuke
Od minulého roku je v ponuke 2,0 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 252 koní. Do príchodu nového motora tvoril vrchol ponuky model 228i s výkonom 245 koní. V oboch prípadoch pohonné jednotky produkujú 350 Nm krútiaceho momentu.
Malé BMW so silnejším a modernejším agregátom šprintuje na 100 km/h za 5,8 sekundy a maximálne sa pohybuje rýchlosťou 250 km/h. Štandardne je automobil vybavený 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, no v tomto prípade bola na palube športová verzia 8 stupňového automatu Steptronic.
Už len dané parametre napovedajú, že jazda s týmto autom nebude žiadna nuda. Ak k tomu pripočítame pohon zadnej nápravy spolu s vpredu uloženým motorom, z čoho navyše pramení aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti, nemôžu byť o zábavnej jazde s týmto autom žiadne pochybnosti.
Prejav motora je vynikajúci. Výkon prichádza postupne a vädnúť začína až za hranicou 5 500 otáčok. Bohužiaľ, vodič nemá pred očami teplotu chladiacej kvality nieto ešte teplotu oleja. Takže na vytáčanie studeného motora treba dávať o to väčší pozor.
Zvukový prejav je veľmi dobrý. Ekologický režim jazdy je v aute asi len do počtu, alebo na núdzový dojazd na čerpaciu stanicu. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu na úrovni 5,9 l/100 km. V realite je očakávateľná kombinovaná spotreba 8 litrov. Pri pokojnej jazde mimo mesta však môže padnúť aj mierne pod úroveň šiestich litrov.
Základný benzínový model 218i obsahuje len trojvalec.
Podvozkové majstrovstvá sveta
BMW dlhodobo patrí k automobilkám, ktoré si potrpia na kvalitný podvozok. Ak si myslíte, že malé športové kupé bude mať snahy o rozdrvenie chrbtice vodiča a posádky na prach pri každej nerovnosti, tak sa bude mýliť.
Auto je doslova komfortné. Odhlučnenie podvozku je veľmi dobré a tak ani jazda po nekvalitnej vozovke nie je nepríjemná. Za pohodlie na palube však môže aj adaptívny športový podvozok, ktorý po aktivovaní športového režimu stuhne.
Vysoký výkon a pohon zadnej nápravy dávajú možnosť driftovania aj na miestach, kde by to neskúsení vodič možno nechcel. V takom prípade prichádza na pomoc kontrola trakcie, ktorá v okamihu odoberie z kolies výkon a katastrofa sa nekoná.
Kto však vie, ako krotiť vysoký počet koní, môže využiť športový režim, prípadne režim Sport+, kde je deaktivovaná kontrola trakcie a v akcii ostáva časť stabilizačného systému. Deaktivovať je však možné aj stabilizačný systém. V takom prípade sa môže začať zábava pri ktorej sa dymí z pneumatík a na bočných oknách umiera jarný hmyz.
Automatická prevodovka začne v športovom režime radiť agresívne a motor drží vo vysokých otáčkach. Pri preradení doslova trhne celým autom. V takom prípade však treba počítať s dvojcifernou spotrebou paliva. Pri jazde, ktorá nelikviduje pneumatiky v oblakoch dymu je však automobil v zákrutách stabilný. Problém prichádza akurát na diaľnici, kde vďaka krátkemu rázvoru je auto pomerne nestabilné. Vodič musí až príliš často pristupovať ku korekciám prostredníctvom volantu.
Záver
Trojdverové kupé si nebude kupovať niekto, kto potrebuje priestor pre rodinu, úsporné auto alebo praktické vozidlo. Ide o autá, ktoré sa zväčša kupujú ako druhé alebo tretie do rodiny a zaobstarajú si ich často ľudia, ktorí majú radi šoférovanie.
Z toho dôvodu je malému BMW ťažké niečo vyčítať. Jednu vec by sme však predsa len našli. Cena testovaného auta sa vyšplhala na 53 950 eur. Na palube navyše nebola celá výbava, ktorá je dostupná. To znamená, že cena môže byť pokojne aj vyššia.
Testovanému modelu chýbal napríklad head-up displej alebo ventilácia sedačiek. Rovnako na palube bol len systém na výstrahu pred opustením jazdného pruhu a teda BMW sa v pruhu nevedelo udržať samo. Nešlo ani o vrcholovú verziu M240i. Práve cenovka robí z tohto skvelého malého kupé nedostupné auto, ktoré si kúpi len zopár ľudí.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 432 |
Šírka (mm) | 1 774 |
Výška (mm) | 1 418 |
Rázvor (mm) | 2 690 |
Objem batožinového priestoru (l) | 390 |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 425 |
Technické údaje
Typ spaľovacieho motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 998 |
Počet valcov | 4 |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 185/252 pri 5 200 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 350 pri 1450 až 4 800 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | zadná |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,8 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 5,9 |
Počet miest na sedenie | 4 |
Cena
Základná cena modelu | 28 300 EUR |
Cena testovaného vozidla | 53 950 EUR |