Test: Opel Mokka X 1,6 CDTI – nové meno a nové nápady

Málokedy sa stane, že v rámci faceliftu výrobca svojmu modelu zmení aj meno. Opel tak urobil a Mokke pridal do rodného listu písmeno X. Čo to však znamená? Zmenilo sa malé SUV k lepšiemu?

23.04.2017 07:00
debata
Opel Mokka sa už nevolá Mokka ale Mokka X. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Opel Mokka sa už nevolá Mokka ale Mokka X.

Mokka prišla na svet v roku 2012. Vozidlo predstavuje prvý a pomerne skorý pokus značky Opel o útok na segment malý SUV vozidiel, ktorý sa v posledných rokoch dynamicky rozvíja. Zabudnite však na Mokku. Teraz je na trhu Mokka X.

Opel sa rozhodol, že písmenom X bude označovať všetky svoje modely patriace do kategórie SUV alebo crossoverov. Už sa tak stalo v prípade Crosslandu X alebo Grandlandu X. Výrobca v tomto prípade jednoducho nechcel čakať na novú generáciu. Zmenu zabezpečil okamžite.

Mokka X stále pôsobí úzkym a vysokým dojmom. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Mokka X stále pôsobí úzkym a vysokým dojmom.

Automobil aj naďalej stojí na platforme GM Gamma II. Zmena majiteľa samotnej automobilky, ktorá sa ostala do rúk francúzskeho koncernu PSA, si zmenu platformy nevyžiadala. Veď v rámci faceliftového omladenia modelu by to ani nebolo možné.

Názov Mokka pochádza z kávových zŕn odrody Arabica, ktoré sú malé a okrúhle. A presne také vlastnosti na prvý pohľad môžu charakterizovať aj model Mokka X.

Svetelná novinka

V rámci faceliftu výrobca upravil najmä prednú časť. Okrem nového nárazníka si zákazníci všimnú najmä nové hlavné svetlomety, ktoré sú štíhlejšie. Za príplatok už nesvietia bi-xenónovými výbojkami, ale disponujú adaptívnou LED technológiou. Kto sa však teší, že Mokka dostala tak dobré matrixové svetlá, ako nová Astra, tak ostane sklamaný.

Po facelifte sú dostupné LED svetlá. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Po facelifte sú dostupné LED svetlá.

Kým Astra pri adaptívnom svietení diaľkovými svetlami využíva zapínanie jednotlivých segmentov tak, aby neoslňovala oproti a pred ňou idúce autá, Mokka svieti inak. Diaľkové svetlá pri „vyrezávaní“ svetelného kužeľa len zacláňajú jednotlivé segmenty.

Cesta pred autom je však rozhodne lepšie osvetlená ako v prípade starších bi-xenónových svetiel. LED svetlá sa dostali aj dozadu. Automobil však v porovnaní s predfaceliftovou verziou pôsobí elegantnejšie a uhladenejšie. Netreba však zabúdať na to, že ide o malé auto. A to sa prejavuje najmä v interiéri.

Nový je aj predný nárazník. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Nový je aj predný nárazník.

Výrazné zmeny

Opel výrazne prepracoval interiér Mokky, ktorý pôsobil zastaralo. Inšpiráciu našiel v novej Astre. Vďaka zmenám auto pôsobí hodnotnejšie. Na vrchu palubnej dosky svieti dotykový displej informačno-zábavného systému, ktorý je veľmi dobre čitateľný, no jeho reakcie by mohli byť aj rýchlejšie.

Pod ním sa nachádza segment na ovládanie klimatizácie a ventilácie. Ide pomerne o veľký počet tlačidiel, čo nehodnotíme pozitívne. Na prvý pohľad je ťažké sa v nich orientovať. Ani ich svetelná indikácia nepôsobí hodnotne. Kto sa však naučí, kde sa jednotlivé ovládače nachádzajú, s ich funkčnosťou nebude mať problémy.

Interiér pôsobí mladšie a hodnotnejšie ako... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Interiér pôsobí mladšie a hodnotnejšie ako doteraz.

Automobil disponuje systémom OnStar, ktorý funguje aj na Slovensku. Po jeho aktivácii je možné dovolať sa k operátorovi, ktorý sedí vo Veľkej Británii. Hovoriť však s vami bude po slovensky (ak máte tento jazyk nastavený v navigácii). Vďaka tomu je napríklad možné na diaľku nastaviť cieľ v navigácii.

Opel do Mokky X zabudoval aj možnosť pripojenia vozidla do internetu prostredníctvom LTE siete, čo následne vďaka wi-fi signálu na palube môže využívať posádka. Na Slovensku však táto služba ešte stále nie je dostupná.

Informačno-zábavný systém ponúka so systémom... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Informačno-zábavný systém ponúka so systémom OnStar možnosť aj spojenia s operátorom.

Čo sa týka miesta, tak Mokka X nie je žiadnym rekordérom. V zadnej časti sa pohodlne usadia najmä dve osoby. Dostupná nie je napríklad ani lakťová opierka. Oprieť si druhú ruku môže len vodič. Len ten má na sedadle opierku, ktorá je sklápateľná v štýle sedadiel v autobuse. Bohužiaľ, jej ergonomia nie je najlepšia. Najmä keď sme jazdili po kľukatých cestách a správne držali volant, opierka nám prekážala, tak sme ju museli vyklopiť.

Objem batožinového priestoru je pomerne malý. V štandardne sa do neho zmestí 356 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 305 litrov. Na zbalenie štyroch ľudí to vo väčšine prípadov stačí. Avšak netreba zabúdať na to, že ide o malé SUV a teda aj niektoré hatchbacky majú vo vnútri viac miesta.

Batožinový priestor extra veľa miesta neponúka. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Batožinový priestor extra veľa miesta neponúka.

Pohodlie bez dynamiky

Podvozok faceliftovanej Mokky X je nastavený komfortne. Výrobca nešiel do žiadnych experimentov. Hlavným cieľom podvozku je tlmiť nerovnosti na ceste. Bohužiaľ, odhlučnenie nie je najlepšie a preto posádka často počuje viac akoby chcela.

Riadenie je nekomunikatívne. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Riadenie je nekomunikatívne.

Na druhej strane, vďaka tomu vodič vie aspoň čiastočne zistiť, čo sa pod autom deje. Riadenie je totiž absolútne nekomunikatívne. V zákrutách sa auto nakláňa. Na nerovnom asfalte v zákrutách má zadná náprava tendenciu odskakovať. Jazda je však už pokojnejšia a stabilnejšia ako v prípade verzie pred faceliftom.

Mokka X vodiča doslova nabáda k pokojnej a pohodlnej jazde. Športové zvezenie v tomto prípade nehľadajte. K stabilite jazdy sa pridáva ja pohon všetkých kolies, ktorý Opel taktiež zmodernizoval.

Pohon prechádza na predné kolesá, no systém vie... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Mokka X Pohon prechádza na predné kolesá, no systém vie do akcie pripojiť aj zadnú nápravu.

S novou spojkou váži systém pripojiteľnej zadnej nápravy len 65 kilogramov. V štandardných podmienkach je poháňaná len predná náprava. Na zadnú nápravu môže ísť až 50 percent krútiaceho momentu. Auto nepretočí kolesá ani pri rozjazde na šmykľavom povrchu, kedy je zadná náprava pripojená preventívne už predtým ako sa pretočí jedno z predných kolies.

Veľmi dobrý motor

Pod kapotou testovaného modelu pracoval 1,6 litrový naftový motor CDTI s výkonom 136 koní a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Pohonná jednotka je veľmi dobre odhlučnená, takže posádka nemá pocit, že sedí v naftovom aute.

Naftový motor je úsporný s dostatočným výkonom. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Opel Mokka X Naftový motor je úsporný s dostatočným výkonom.

Spolu so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou automobil zrýchľuje na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximálne dosiahne rýchlosť 187 km/h. Hlavnou výhodou tohto motora je jeho spotreba. V meste sa Mokka X vďaka nemu pohybuje s odberom 6 litrov. Mimo zastaveného územia odber klesá pod 5 litrov. Kombinovaná spotreba sa tak v čase testu ustálila na 5,5 l/100 km. A to je veľmi dobrý výsledok.

Aj napriek tomu, že Mokka X je určená do mesta, naftový motor jej svedčí. V teréne má automobil obmedzené možnosti najmä kvôli nízkej svetlej výške. Testovaný model bol od zeme vzdialený len 143 mm, čo je mimo asfaltových ciest skutočne málo.

Záver

Mokka X ako malé mestské SUV rozhodne dospelo a získalo najnovšie technológie. Bez chýb to však úplne nie je. Kompaktné rozmery a úsporný naftový motor s dostatkom výkonu ju však predurčujú na obľúbenú voľbu istej skupiny vodičov.

Veľmi zaujímavá je aj cena malého SUV. Opel Mokku X predáva už od 14 390 eur. V tomto prípade je však pod kapotou len atmosférický benzínový motor s objemom 1,6 litra bez pohonu oboch náprav. Aj to však môže byť zaujímavá voľba, keďže tieto motory sú v súčasnosti na ústupe.

Testovaná verzia najsilnejšieho naftového agregátu v najvyššej výbave Innovation s pohonom 4×4 stojí 23 790 eur. V najvyššej výbave sa nachádzajú automatická dvojzónová klimatizácia, audiosystém IntelliLink, dažďový senzor, automatické prepínanie svetiel, automatické diaľkové svetlá, parkovací asistent (senzory vpredu a vzadu) a ďalšie. Adaptívne LED svetlá majú napríklad cenovku 1 200 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 278
Šírka (mm) 1 658
Výška (mm) 1 781
Rázvor (mm) 2 555
Objem batožinového priestoru (l) 356/1 305
Objem palivovej nádrže (l) 53
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 429

Technické údaje

Typ spaľovacieho motora radový vznetový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 1 598
Počet valcov 4
Max. výkon (kW/k pri ot./min) 100/136 pri 3 500 – 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 320 pri 2 000 až 2 250
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,5
Kombinovaná spotreba test (l/100 km) 5,5
Počet miest na sedenie 5

Cena

Základná cena modelu od 14 390 EUR
Cena testovaného modelu od 23 790 EUR
Opel Mokka X
Opel Mokka X
+19Opel Mokka X

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Opel #SUV #1.6 CDTi #Opel Mokka X #CDTI
Články podľa značiek