Klasická V90 prišla na svet v marci roku 2016 na autosalóne v Ženeve. V tom istom roku sme už mali možnosť spoznať aj verziu Cross Country. Volvo tvrdí, že ide o jedno z najodolnejších kombi na svete.
Prvé kríženie luxusného kombi s offroadovým svetom nastalo pred 20. rokmi v roku 1997. Bolo to práve Volvo, ktoré sa týmto spôsobom pokúsilo zaplátať dieru v ponuke v podobe chýbajúceho SUV. Vznikol tak model V70.
Práve V70 bola „trendsetterom“ vo svojej kategórii. Na základe jej úspechu totiž Audi prinieslo model A6 Allroad alebo Alfa Romeo 156 Crosswagon. Volvo síce následne v roku 2002 uviedlo SUV XC90, na terénne kombi ale nezabudlo. K názvu V70 však pridalo označenie XC.
V súčasnosti už kombi písmená XC nepoužíva. Patria totiž výhradne plnohodnotným SUV. Napriek tomu V90 dostala lepšiu terénnu výbavu ako kedykoľvek predtým. Za všetko hovorí údaj o svetlej výške vozidla, ktorý dosahuje 218 mm. V porovnaní s klasickou V90 je podvozok auta vzdialenejší od vozovky o 65 mm.
Ťažká úloha
Švédsku automobilku čakala ťažká úloha. Musela skĺbiť mimoriadne elegantné línie nového kombi s plastovými doplnkami a zvýšeným podvozkom. To všetko sa muselo udiať bez toho, aby vozidlo vyzeralo ako výsledok znásilnenia dvoch rozdielnych modelov do jedného.
Musíme uznať, že Švédi odviedli svoju prácu veľmi dobre. Výsledok hovorí za všetko. Kombi stratilo len minimálne zo svojej elegancie. Dokonca ani väčšia svetlá výška nie je do očí bijúca.
Jedine nápis „Cross Country“ na ochrannom plaste zadného nárazníka mohol byť menší. Rozmery vozidla s výnimkou celkovej výšky sa veľmi nezmenili. Automobil je aj naďalej dlhý takmer 5 metrov, pričom parkovanie v menších parkovacích boxoch môže byť problém.
Terénne zameranie do interiéru nepreniklo. Automobil ponúka aj naďalej vysokú dávku luxusu a pohodlia. Palubnú dosku a dvere pokrýva koža a drevo. Sedadlá sú potiahnuté kožou Nappa. V interiéri nájdete okrem toho aj masážne ventilované sedadlá, audiosystém Bowers&Wilkins, alebo veľký 9 palcový dotykový displej informačno-zábavného systému spolu s 12,3 palcovým digitálnym štítom.
Pohodlie si užijú aj cestujúci na zadných sedadlách, ktorí majú k dispozícii vyhrievanie sedadiel alebo displej na úpravu ventilácie a klimatizácie. Navyše batožinový priestor je skutočne veľký. V základnom režime sa do neho zmestí 560 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 526 litrov.
D5 s vylepšením od Polestar
Pod kapotou každej V90 pracujú len štvorvalce. Pritom nezáleží na tom, či ide o Cross Country alebo nie. Testovaný model s označením D5 poháňa najsilnejšia verzia naftového dvojlitrového agregátu s výkonom 235 koní a krútiacim momentom 480 Nm. O zmenu prevodov sa stará 8 stupňový automat.
Automobilka však ponúka za príplatok 1 200 eur možnosť úpravy výkonu od spoločnosti Polestar. Nejde o obyčajné zvyšovanie výkonu, ale skôr o úpravu krútiaceho momentu tak, aby pohonná jednotka posielala na kolesá plnú porciu Nm od čo najnižších otáčok.
Už v štandardnej verzii motor pracuje veľmi dobre. Je tichý s dostatočnou porciou výkonu. V tomto prípade je skutočne cítiť, že plný záber prichádza skôr. Spotreba sa pri tom dramaticky nezvýšila. Ani kvôli úprave výkonu, ani pre verziu Cross Country.
Podľa oficiálnych údajov, priemerne v kombinovanom režime z nádrže ubudne 5,3 litra nafty na 100 km. V realite je situácia menej optimistická. Kombinovaný odber z nádrže sa počas testu ustálil na hodnote 7,5 litra. Netreba však zabúdať na to, že po úprave pod kapotou pracovalo 240 koní.
Do blata aj na diaľnicu
Je skutočne len málo povrchov a ciest, kde by sa V90 Cross Country necítila dobre. Auto nie je vhodné len do ťažkého terénu. Na diaľnici alebo na dlhých cestách sa cíti ako doma. V interiér je skutočne ticho aj pri rýchlostiach prekračujúcich diaľničné rýchlosti. Posádka nemusí zvyšovať hlas. Mimoriadne dobré je odhlučnený najmä motor a podvozok.
Pri dlhých cestách vodičovi určite príde vhod poloautonómne riadenie, ktoré dokáže udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. O jeho funkčnosti sme mali možnosť sa presvedčiť už pri teste štandardnej V90, kedy si systém na diaľnici dokázal poradiť aj s mierne zasneženou vozovkou.
Mimo asfaltu pomáha offroadový jazdný režim, ktorý upravuje správanie prevodovky a motora. Automobil sa ale vďaka vzduchovému pruženiu nezvýši ako napríklad model XC90. V tomto prípade je vzduchové pruženie len vzadu, inak bolo vozidlo vybavené len adaptívnymi tlmičmi.
Mimo spevnených ciest je najväčšou prekážkou V90 jej dlhý rázvor, ktorý pri nerovnostiach ohrozuje podvozok. Na druhej strane prieraznosť Volva terénom je obdivuhodná. Máloktorý crossover alebo dokonca aj SUV zvládne jazdu v takých podmienkach ako V90 Cross Country. Nájazdové uhly predstavujú 18,9 stupňa vpredu a 20,7 stupňa vzadu.
Záver
Volvo V90 Cross Country nie je lacná záležitosť. Základná cena vozidla dosahuje sumu 53 100 eur. Vo verzii D5, teda s najsilnejším naftovým motorom, pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Inscription, jeho predajná hodnota stúpa o ďalšie tisícky eur. Výsledná cena testovaného auta spolu s úpravou výkonu od spoločnosti Polestar dosahuje 83 800 eur.
Švédi po vzore nemeckých automobiliek svojim zákazníkom ponúkajú pomerne drahú príplatkovú výbavu, ktorá výrazne zvyšuje konečnú cenu auta. Napríklad panoramatické strešné okno, head-up displej, kožou potiahnutá palubná doska a vrchné časti dverí spolu so zadnými slnečnými clonami stoja 3 950 eur. Za vzduchové pruženie vzadu spolu s aktívnymi tlmičmi si priplatíte ďalších 1 980 eur.
Napriek tomu V90 Cross Country veľmi dobre spája svet luxusu a terénnych jazdných vlastností. Švédskej automobilke sa podarilo nenásilne spojiť elegantné línie kombi a vyšší podvozok.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 939 |
Šírka (mm) | 1 879 |
Výška (mm) | 1 543 |
Rázvor (mm) | 2 941 |
Svetlá výška (mm) | 218 |
Objem batožinového priestoru | 560/ 1 526 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 920 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 969 cm3 |
Výkon | 173 kW (235 k ) pri 4 000 ot./min (240 k – Polestar) |
Max. krútiaci moment | 480 Nm pri 1 750 – 2 250 ot./min (500 Nm – Polestar) |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 240 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,5 s |
Spotreba (kombi) | 5,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,5 l/100 km |
Cena
Základná cena | 53 100 EUR |
Cena testovaného modelu | 83 800 EUR |