Citroën C4 Picasso je v aktuálnej podobe na trhu od roku 2013. Ide o pomerne avantgardný kúsok, ktorého dizajn je skutočne aj bez úprav minimálne netradičný. Vozidlo patrí do kategórie MPV a teda jeho vzhľad nie je tým hlavným, čím chce upútať. Napriek tomu sa mu to darí. Hlavnou devízou auta je jeho praktickosť. V rámci faceliftu získalo auto približne deväť vylepšení.
„Urobili sme mnoho prieskumov a zistili sme, že ľudia v autách trávia omnoho viac času ako v minulosti. Požadujú väčší komfort. Naším cieľom v Citroëne je, aby sa zákazníci v našich autách cítili ako doma na sedačke. Ďalším dôležitým faktorom je konektivita v aute a jednoduchosť ovládania,“ povedala v rozhovore pre Pravdu šéfka Citroënu Linda Jackson. Nemôžeme inak, v tomto prípade s ňou musíme len súhlasiť.
Čo je nové v dizajne?
C4 Picasso získala prepracovanú prednú časť auta. Charakteristický dizajn však ostáva zachovaný. To znamená, že LED svetlá sú stále netradične samostatne umiestnené nad hlavnými svetlometmi. Denné svietenie je navyše spojené s dvojlamelovou mriežkou chladiča plynulo prechádzajúcou cez znak automobilky.
V rámci faceliftu však výrobca mierne pozmenil tvar hlavných svetiel a okolo smeroviek pribudli chrómované časti. Zadná časť, ktorá odvahou za prednou mierne zaostáva, sa zmien nedočkala vôbec. Do ponuky pribudli aj nové zliatinové disky a nové farby exteriéru.
Na karosérii je ale ešte jedna zmena. Citroën zmenil aj veko palivovej nádrže. Kým pred faceliftom bola okrúhla, teraz má kosodĺžnikový tvar. Nad dôvodom tejto zmeny môžeme len špekulovať, pretože k hrdlu palivovej nádrže nepribudlo hrdlo pre AdBlue, ktoré ostalo v batožinovom priestore.
Čo je nové vo vnútri?
Tie najpodstatnejšie zmeny sa udiali práve v interiéri. Jeho netradičné rozvrhnutie trvá. Les displejov však dostal intuitívnejšie ovládanie. Na výber už nie sú tri možnosti zobrazovania na hlavnom displeji na vrchu prístrojovej dosky, ale len jeden.
Avšak nato, aby vodič mal na väčšom displeji zobrazenú navigáciu ju už nemusí mať zapnutú aj na menšom displeji pod ním. Praktická drobnosť výrazne uľahčuje jazdu neznámymi oblasťami, pretože spodný menší displej je jediným vstupom pre napríklad ovládanie ventilácie a klimatizácie.
Citroën navyše umožnil posádke pripojiť svoj mobilný telefón do systému auta formou Apple CarPlay alebo Android Auto. Na palube po novom funguje aj hlasové ovládanie. Systém však má svoje muchy a rozhodne nejde o najlepšie hlasové ovládanie na trhu. Okrem toho interiér môže byť ladený aj v novej modrej farbe. Platí to však len pre textilne čalúnenie. Najvyššia výbava s polokoženými sedačkami túto možnosť neponúka.
Pohodlie posádky ostáva zachované. Auto ponúka namiesto sedadiel kreslá. Posádka na predných sedadlách si užije masážnu funkciu a spolujazdec si dokonca môže vyložiť nohy. Sedadlá v druhom rade je možné rôzne polohovať.
C4 Picasso vo vnútri ponúka veľkú dávku priestoru do všetkých smerov. Batožinový priestor sa po novom môže otvárať aj zamávaním nohou pod zadným nárazníkom. Objem 537 a 1 709 litrov každá rodina pri dlhších výletoch určite využije.
Čo je nové pod kapotou?
Nič. Citroën nepridal žiadne nové motory ani nevylepšil tie už existujúce. Ak uvažujete o kúpe tohto auta, odporúčame 1,6 litrový naftový motor BlueHDI, ktorý patrí k tým najlepším na trhu. Pohonná jednotka sa vyznačuje kultúrou chodu, nízkou spotrebou a slušným výkonom. Krútiaci moment 300 Nm spolu s výkonom 120 konských síl a šesťstupňovou automatickou prevodovkou s netradičným radením pod volantom pre rodinné zvezenie určite postačia. Priemerná spotreba sa počas testu opätovne ustálila na hodnote 5,5 litra, pričom diaľničné tempo z nádrže odoberalo približne 6 litrov nafty.
Automobil svojim zjavom a prejavom vodiča nenabáda na rýchlu jazdu. Práve naopak. Prispôsobuje sa tomu aj motor a prevodovka. Zrýchlenie na 100 km/h za 11,3 sekundy nie je ničím výnimočné, no v tomto prípade je dôležitejšia pružnosť motora, ktorú naftový agregát má.
Jazdí inak?
Nie. Automobil stojí na platforme EMP2, ktorú v rámci koncernu používajú modely, medzi ktorými nechýba ani nový Peugeot 3008. Francúzi Picassu vštepili dobré manévrovacie schopnosti, ktoré ocení nejeden vodič na parkovisku.
Na ceste sa však riadenie správa ako v počítačovej hre. Volant s vodičom nekomunikuje vôbec, čo len prispieva k nechuti jazdiť dynamicky. Vodič má pred sebou nezvyklo veľa miesta, pretože čelné sklo začína na konci hlbokej palubnej dosky. Vďaka tomu je výhľad z vozidla lepší ako sme zvyknutí.
Automobil sa dobre cíti pri ustálených rýchlostiach na diaľnici alebo mimo mesta. Picasso je však pohodlné tak, ako si to šéfka automobilky predstavuje. Kolesá so 16 palcovými diskami sú však pre toto vozidlo tak akurát. Väčšie kolesá znižujú komfort.
Záver
Citroën teda nepriniesol žiadny výrazný facelift, skôr C4 Picasso mierne upravil. Je otázne, či automobilka potrebovala vymýšľať v rámci tejto generácie novinky, alebo nie. Citroën v roku 2014 celosvetovo predal 124 100 kusov tohto vozidla.
Z hľadiska praktickosti, pohodlia a priestrannosti ide o jednu z najlepších volieb v danej triede. Kto však rád šoféruje a nebráni sa ani rýchlejšiemu zvezeniu, tomu sa C4 Picasso nebude páčiť.
Cenovka faceliftovaného C4 Picasso začína na sume 18 990 eur. Je teda o tisícku drahšie ako koncom roka 2015, kedy sme ho po prvýkrát testovali. V porovnaní s nemeckými konkurentmi je na tom stále lepšie. Na druhej strane sa však zdá, že aj napriek svojej praktickosti a veľkému vnútornému priestoru bude mať problém presadiť proti stále silnejúcej ponuke SUV.
Rozmery, Objemy, hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 428/1 826/1 625 |
---|---|
Rázvor náprav (mm) | 2 785 |
Objem kufra (l) | 537/1 709 |
Objem nádrže (l) | 57 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 480 |
Technické údaje
Model | Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 |
---|---|
Motor | 1,6 litrový naftový štvorvalec |
Valce | 4 |
Objem motora (ccm) | 1 560 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/3 500 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 300/1 750 |
Prevodovka | 6A |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 |
0 – 100 km/h (s) | 11,3 |
Priemerná spotreba na 100 km(l) | 3,9 |
Priemerná spotreba počas testu (l/100km) | 5,5 |
Základná cena | 18 990 € |
Cena testovaného modelu | od 21 540 € |