Na trhu je celkovo síce siedma generácia radu 5, no kombi prichádza na trh len po piatykrát. Od začiatku predaja v roku 1991, bavorská automobilka predala viac ako milión kusov jednotlivých generácií tohto modelu. Drvivá väčšina predajov sa odohrala v Európe.
Piaty rad má pomerne ťažký život, pretože okrem manažérskych povinností musí často plniť aj rodinné úlohy. Je teda Touring tak isto dobrý ako sedan?
Len evolúcia
BMW v rámci dizajnu už dlhodobo neexperimentuje a len vylepšuje to, čo už existuje. Touring nie je výnimkou. Dizajnovo jasne vychádza zo sedanu, no zadok je iný. Ak sa však budete pozerať na predchádzajúcu generáciu auta, výrazné tvarové rozdiely nenájdete. Neskúsený človek bude mať problém tieto dve autá rozoznať.
V porovnaní s predchodcom je Touring dlhší o 36 mm, širší o 8 mm a vyšší o 10 mm. Rovnako tak je dlhší aj rázvor a to o 8 mm. Keďže ide o kombi, tak dôležitý je aj údaj o objeme batožinového priestoru. Do radu 5 Touring sa v štandardnej konfigurácii zmestí 570 litrov, čo je v porovnaní so sedanom viac o 40 litrov, oproti predchodcovi objem stúpol o 10 litrov.
Konkurencia od Mercedesu však ponúka viac. Trieda E kombi v základe do seba dokáže dostať 640 litrov. BMW však ponúka praktické otváranie piatych dverí. Buď je možné otvoriť celé dvere, alebo len okno.
Interiér je zhodný so sedanom. Vo vnútri sa nachádza najmä jemná koža a kvalitné vypracovanie. Sedadlá sú pohodlné a všetky vyskúšané kúsky mali „emkový“ volant, ktorý s príjemne hrubým vencom a jemnou kožou padá do rúk ako uliaty. Už si vlastne ani nepamätám, kedy som sedel v BMW s iným ako „emkovým“ volantom.
Poloautonómne riadenie
BMW radu 5 už dokáže takmer šoférovať za vás. Automobil sa dokáže udržiavať v jazdnom pruhu, pridávať alebo brzdiť úplne bez zásahu vodiča. Avšak vyžaduje, aby vodič držal volant aspoň jednou rukou.
V kolónach je dané riešenie takmer ideálne. Skutočne vodičovi odpadáva „špinavá“ robota s pomalým posúvaním. Systém dokáže automobil úplne zastaviť. Po zastavení sa však musí šofér opäť dotknúť plynu, aby sa päťka rozbehla.
Rovnako tak systém funguje aj na diaľnici. Dokonca automobil dokáže sám „vyberať“ zákruty. Pri rýchlostiach okolo 180 km/h je to dosť nepríjemné. Funguje to spoľahlivo. Mimochodom, jazdili sme po nemeckých diaľniciach, kde v mnohých úsekoch rýchlostné limity neplatia. Novinkou je aj poloautonómne predbiehanie. Ak automobil dobehne pred ním idúce auto, vodičovi stačí zapnúť smerovku a päťka sama zmení jazdný pruh.
Šesťvalce ostávajú neprekonané
Vyskúšať sme dostali možnosť modely 520d a 530d, teda vozidlá s naftovými motormi. Ten slabší dosahoval 190 koní, ktoré získaval zo štyroch valcov a objemu 2 litre. Výkonnejší model poháňal radový šesťvalec s objemom 3 litre a výkonom 265 koní.
Rozhodujúci je rozdiel v krútiacom momenty. Kým štvorvalec ponúka 400 Nm, šesťvalec až 620 Nm a rozdiel je cítiť. Oba motory sú vynikajúco odhlučnené a pri bežnej jazde ich nepočuť. V štandardných podmienkach bohato stačí aj štvorvalec.
Rozdiel nastáva pri potrebe výkonu na predbiehanie, alebo na rýchlu jazdu po diaľnici. V takom prípade sa štvorvalec spod kapoty ozve nie práve lahodným zvukom, no výrazný ťah pri mimomestských rýchlostiach nepríde.
Šesťvalec je na tom inak. Touringu dodáva nadpriemernú dynamiku, resp. dynamiku, akú si auto tejto kategórie zaslúži. Mimochodom spotrebu sme pri jazdách na podobných cestách mali v oboch prípadoch takmer identickú. Autá sme nešetrili a odber sa ustálil na hodnote 9 litrov nafty.
Stabilita aj s pohonom zadnej nápravy
Všetky testované autá v okolí Mníchova poháňali len zadnú nápravu. Napriek tomu je jazda s novým Touringom radu 5 mimoriadne pohodlná. V rámci jazdy rýchlymi zákrutami má však na vrch vozidlo vybavené štvorvalcovým motorom. Je ľahšie a teda náklony karosérie sú v zákrutách menšie.
Päťka so šesťvalcom má mierne väčšie náklony, no podvozok je nastavený doslova famózne. Rozdiel vo váhe je cítiť skutočne len v ostrých zákrutách. Veľmi dobrým jazdným vlastnostiam pomohla aj odtučňovacia kúra, vďaka ktorej nová generácia schudla približne 100 kg.
Podvozok je doplnený vzduchovými tlmičmi, ktoré neustále udržiavajú rovnakú výšku vozidla. Ani šesťvalcový motor nespôsoboval zadnej náprave problémy. V prípade, keď malo ísť na zadné kolesá príliš veľa krútiaceho momentu, kontrola trakcie ho spoľahlivo skrotila.
Konštruktéri sa snažili znížiť aerodynamický hluk v kabíne pri vyšších rýchlostiach. Nemáme pocit, že predošlá generácia trpela na zvýšenú hlučnosť, no aj pri rýchlosti 200 km/h sa posádka môže rozprávať tlmeným hlasom.
Záver
BMW radu 5 Touring je v súčasnosti jedno z najlepších kombi na trhu. V porovnaní so sedanom pridáva vyššie úžitkové schopnosti a praktickosť. O jazdné vlastnosti sa vôbec netreba báť. Cena naftového štvorvalca má základnú cenovku 51 650 eur, no šesťvalec je takmer o 10-tisíc drahší. Základný sedan 520d stojí 48 850 eur a verzia 530d 59 150 eur.