Kým nový hatchback Mini tretej generácie prišiel na trh už v roku v roku 2014, ostatné modely museli čakať. Celé portfólio značky však nakoniec dostalo nový dizajnový jazyk a rozmerovo sa zväčšilo.
Countryman je trochu zvláštnym krokom výrobcu, ktorý chce vyťažiť všetky možnosti značky. Koncom minulého roka na autosalóne v Los Angeles bola predstavená ešte len druhá generácia tohto modelu. V podstate slovo mini už s malými rozmermi nemá nič spoločné. Ide o SUV, ktoré má ambície jazdiť aj mimo spevneného povrchu.
Názov Countryman je však zradný. Ako by sme ho preložili do slovenčiny? Mini Vidiečan? Alebo Mini Sedlák? Každopádne má odkazovať na vzťah auta k nespevneným cestám. Vo verzii SD sa s ním však nemusíte báť ani o rýchlosť na ceste.
Všetko je väčšie
Keď som po prvýkrát uvidel hatchback Mini tretej generácie pred 3 rokmi, mal som pocit, že ho napadli včely. Auto malo všetko väčšie ako predchádzajúca generácia. Každá krivka bola výraznejšia, svetlá väčšie, tvary barokovejšie. A teraz to vôbec nie je inak.
Automobil v štandarde na dĺžku narástol o 202 mm na 4 313 mm. Široký je 1 822 mm, vysoký 1 557 mm a rázvor dostal hodnotu 2 670 mm. Rovnako ako v prípade iných verzií, dizajn Countrymana je výraznejší.
Línie sa však medzigeneračne nezmenili. Automobil je navyše jasne rozpoznateľný. Každému je jasné, že ide o Countryman. Pri bočnom pohľade vytvára zaujímavý prvok znížená horná línia okna v oblasti batožinového priestoru.
Vo vnútri sa otvára pomerne veľký priestor interiéru. Rovnako je nečakane variabilný, pretože sú posuvné a polohovateľné aj zadné sedačky. Dizajn vnútra Countryman úplne prevzal od svojich súrodencov. Otáčkomer a tachometer sa presunuli pred vodiča. Rýchlosť sa už nezobrazuje v strede ako v minulosti, čo pripomínalo starú váhu v potravinách.
V strede sa nachádza displej a okolo neho namiesto tachometra sú svetelné efekty. V interiéri je možné meniť farbu osvetlenia. Vzadu je dostatok miesta, čo sa mení v prípade, ak je potrebné posunúť sedačku smerom dopredu. Pri posune strednej sedačky dopredu nastáva kolízia nôh cestujúceho so stredovým panelom.
Ani batožinový priestor nie je mini. Zmestí sa do neho 450 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel až 1 390 litrov. Nejde síce o žiadneho rekordéra, no aj napriek tomu ide o slušný výkon v podaní Mini.
Výrazne silnejší
Pod kapotou verzie SD pracuje dvojlitrový naftový motor s výkonom 190 konských síl a s krútiacim momentom 400 Nm. Medzigeneračne model výrazne posilnil, keďže v predošlej generácii model SD disponoval len 141 konskými silami a 305 Nm.
Naftový motor už v tomto prípade nie je spriahnutý s automatickou 6 stupňovou prevodovkou, ale s 8 stupňovým automatom. Na 100 km/h zrýchli na 7,7 sekundy a maximálne dosiahne 220 km/h.
Mini tvrdí, že kombinovaná spotreba s pohonom všetkých kolies je na úrovni 5,1 litra na 100 km, no vodič bude v realite musieť počítať minimálne s obligatórnymi 7,5 litrami. Aj tak je to dobrý výsledok. Countryman síce nie je stvorený pre okruh, no rýchla jazda mu rozhodne nerobí problém. SUV naplno zrýchľuje už od 1 750 otáčok a automat radí vynikajúco. Pohon všetkých kolies dodáva potrebnú trakciu. Zvukový prejav si v kabíne síce príjemný, no nie je autentický.
Stále je to Mini
Áno, podvozok auta je jasne identifikovateľný. Naladila ho značka Mini a on sa z vás pokúsi vytriasť dušu. Nie je to však tak zlé, ako v prípade iných modelov. Dlhší rázvor navyše spôsobuje lepšiu stabilitu auta vo vyšších rýchlostiach na kvalitnom povrchu. Vodič ho nemusí neustále naháňať volantom ako motokáru.
Tvrdšie naladenie podvozka v zákrutách na nekvalitnom asfalte kazí jazdné vlastnosti. Automobil je nepokojný. Problém je aj v tom, že ťažisko je vyššie. Navyše automobil váži viac ako 1,5 tony a je to na riadení cítiť. Na kvalitnom asfalte má trakcie na rozdávanie. Terénne vlastnosti tohto drobca končia na úrovni ľahkého terénu.
Mini aj v tomto prípade za príplatok vodičovi dá k dispozícii head-up displej. Teda jeho lacnú verziu formou plastového štítu, kde sa zobrazujú údaje na rozhraní kapoty a palubnej dosky. Tempomat funguje len do rýchlosti 140 km/h. Kto chce ísť rýchlejšie, musí držať plyn.
Záver
Countryman sa stáva čoraz viac rodinným autom a pomaly opúšťa tradíciu Mini v podobe jazdného zážitku ako v motokáre. Ak však niekto má rodinu a aj naďalej ho láka športová jazda, tak testované Mini je jednou z možností.
Doteraz ide asi o najpraktickejšie Mini na trhu, pričom ani cesta na chatu v lese nemusí byť neprekonateľná. Základná cena testovaného modelu dosiahla 35 600 eur. V základnej výbave sa nachádza automatická prevodovka alebo navigačný systém. Za head-up displej sa pripláca 611 eur. Keďže ide len o lacné riešenie, tak to určite nie sú dobre investované peniaze. Napríklad elektrické nastavovanie predných sedadiel s pamäťou pre vodiča stojí 1 222 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 299 |
Šírka (mm) | 1 822 |
Výška (mm) | 1 557 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem batožinového priestoru (l) | 450/1 390 |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 535 |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 995 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 140/190 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 8 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,7 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 5,1 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 35 600 EUR |
Cena testovaného auta | 51 071 EUR |