Opel Corsa je najpredávanejším modelom značky v Európe. Vlani sa ho na starom kontinente predalo 264 844 kusov, čo mu zabezpečilo piatu priečku v rebríčku najúspešnejších európskych modelov. Ide o pozoruhodný výsledok, keďže súčasná generácia je na trhu od roku 2006. Počas kariéry sa však dočkala niekoľkých vylepšení a aktuálne je v predaji jej modernizovaná verzia.
Na budúci rok mala uzrieť svetlo sveta nová generácia s označením Corsa F. Americký koncern General Motors však značku predal francúzskemu koncernu PSA a ten rozhodol, že z dôvodu redukcie nákladov musí nová generácia vzniknúť na francúzskej platforme. V praxi to znamená, že doterajší vývoj zastavili a celý proces začne odznova. Nový Opel Corsa sa teda dostane na trh až v roku 2020, pričom z technického hľadiska už pôjde o súrodenca Peugeotov a Citroënov.
Konzervatívny dizajn po facelifte
Pri pohľade na Corsu by jej málokto tipoval pokročilý vek. Vďaka faceliftu si udržuje svieže línie, ktoré doťahujú náskok konkurencie. Tá sa často uchyľuje k extravagantným dizajnovým prvkom. Opel Corsa je príkladom opačnej taktiky. Predstavuje konzervatívny štandard, ktorý niektorí zákazníci vyhľadávajú. Ako kompromis medzi odvážnym a nenápadným prístupom slúži príplatková farba laku karosérie Absolute Red. Vďaka nej pôsobí Corsa energickejšie.
Prednej časti dominujú svetlomety združujúce denné LED svetlá a stretávacie bi-xenóny. Pod nimi sa nachádzajú hmlovky, ktoré majú chrómovaný rám. Maska chladiča prezrádza jednoznačnú dizajnovú príslušnosť k značke Opel. Zozadu navodzuje Corsa dojem úzkeho auta. Prispieva k tomu aj tvar delených zadných svetiel.
Prehľadný interiér
Hneď po nasadnutí do auta si človek všimne, že palubná doska je usporiadaná prehľadne a logicky. V strede umiestnený dotykový displej informačno-zábavného systému IntelliLink obkolesujú analógové tlačidlá. Po stranách displeja sa nachádza ovládanie vyhrievania sedadiel a volantu, parkovacích senzorov a zamykania dverí. Ovládanie ventilácie sa nachádza pod displejom a je veľmi efektne osvetlené.
Tlačidlami na volante vodič ovláda hlasitosť audiosystému, tempomat a obmedzovač rýchlosti a možnosti telefonovania cez Bluetooth. Palubný počítač, ktorého monochromatický displej sa nachádza medzi ukazovateľmi rýchlosti a otáčok, sa ovláda ľavou páčkou pod volantom. Materiály zdobiace palubnú dosku sú síce z plastu, no vôbec nepôsobia lacno a autu dodávajú dostatočnú eleganciu.
Napriek príslušnosti k segmentu B sa posádka v Opeli Corsa necíti stiesnene. Na zadných sedadlách je dostatok priestoru na hlavu aj na kolená. Samozrejme, ak budú vzadu cestovať traja ľudia, komfort sa výrazne zníži. Batožinový priestor ponúka 285 litrov úložného priestoru. Za príplatok sa dá dokúpiť doska vytvárajúca dvojité dno. Po sklopení zadných sedadiel sa úložný priestor zväčší na 1 120 litrov.
Vyznávač plynulej jazdy
Opel ponúka v prípade modelu Corsa viacero motorov a prevodoviek. My sme testovali vozidlo poháňané atmosférickým 1,4-litrovým zážihovým agregátom spriahnutým so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Motor dosahuje maximálny výkon 66 kW (90 k) pri 6 000 otáčkach za minútu a max. krútiaci moment 130 Nm pri 4 000 ot./min. Z 0 na 100 km/h sa Corsa v tejto konfigurácii rozbehne za 13,9 sekundy. Výrobca udáva maximálnu rýchlosť 170 km/h.
Spolupráca motora a prevodovky funguje bezproblémovo, kým netreba prudko akcelerovať. Pri plynulom rozbiehaní a udržovaní konštantnej rýchlosti je všetko, ako má byť. Horšie je to pri prudkom zrýchlení alebo pri jazde do kopca. V prvom prípade prevodovka zbytočne dlho drží nižší prevodový stupeň. Motor teda pracuje pri vysokých otáčkach viac ako by musel. Pri jazde do kopca sa po podradení deje to isté.
Spomínané reakcie prevodovky zvyšujú hodnoty spotreby paliva. Počas jazdy po okresných cestách pri udržovaní konštantnej rýchlosti sa dá spotreba stlačiť na 5,5 litra na sto kilometrov. V meste treba počítať s odberom paliva na úrovni deviatich litrov. Na diaľnici pracuje motor pri 3 300 ot./min. a spotreba dosahuje 8,5 l/100 km. Počas testovania sme jazdili s priemernou spotrebou 7,4 l/100 km.
Opel Corsa sa nehodí na športovú jazdu, väčšmi mu vyhovuje pokojnejší štýl. Tomu zodpovedá aj naladenie podvozka. Ten bez problémov odfiltruje aj väčšie nerovnosti vozovky, a to aj so šestnásťpalcovými diskami kolies. V prípade pätnásťpalcových by mohlo byť pohodlie ešte väčšie. K pocitu komfortnej jazdy prispieva aj odhlučnenie. Motor výrazne počuť len pri vysokých otáčkach, do ktorých sa dostane pri podradení. Aerodynamický hluk preniká do kabíny iba počas jazdy po diaľnici.
Záver
Opel Corsa je na trhu už dlho, no napriek tomu dokáže osloviť zákazníkov obľubujúcich tradičné dizajnové prevedenie. Kombinácia atmosférického motora a klasickej automatickej prevodovky nie je ideálna. Absencia preplňovania sa prejavuje hlavne pri akcelerácii. Snaha o dynamickejšiu jazdu môže nepríjemne zvyšovať spotrebu paliva. Naopak ponuka príplatkovej výbavy je veľmi široká. Nechýbajú v nej bezpečnostné systémy ako sledovanie vybočenia z jazdného pruhu, predkolízne brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla, rozpoznávanie dopravných značiek alebo parkovací asistent.
Základná cena Opelu Corsa je 10 390 eur. V tomto prípade však ide o kombináciu 1,2-litrového motora s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Verzia so šesťstupňovým automatom je k dispozícii už vo výbave Enjoy za 13 090 eur. My sme testovali vozidlo v najvyššej výbave Cosmo, ktorá cenu zvýši na 15 690 eur. Aj najvyššiu výbavu možno vylepšiť príplatkovými prvkami. V súčasnosti poskytuje predajca zľavy v závislosti od stupňa výbavy. Na Opel Corsa vo výbave Cosmo sa vzťahuje zľava 2 000 eur. Výrobca poskytuje záruku na päť rokov alebo do prejdenia 150 tisíc kilometrov na motor, prevodovku a rozvodovku.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 021 |
Šírka (mm) | 1 775 |
Výška (mm) | 1 481 |
Rázvor (mm) | 2 510 |
Objem batožinového priestoru (l) | 285/1 120 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 088–1 120 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 605–1 705 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 398 |
Počet valcov | 4 |
Kompresný pomer | 10,5:1 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 66/90 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 130 pri 4 000 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,9 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 7,9/4,8/5,9 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 10 390 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 15 690 EUR |
Cena testovaného vozidla | 17 340 EUR |
Akciová cena | 15 340 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku |