Test: Peugeot 301 1,6 VTi EAT6 – lacný luxus

Nie je to tak dávno, kedy automatická prevodovka bola symbolom luxusu. Dotyková obrazovka a vyhrievané sedačky tiež. Toto všetko dnes viete nájsť v lacnom sedane z Francúzska. Oplatí sa priplácať?

23.07.2017 07:00
debata (2)
Súčasťou Peugeotu 301 sú elegantné línie. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Súčasťou Peugeotu 301 sú elegantné línie.

Lacné auto vzbudzuje vo všeobecnosti dojem vozidla, ktoré je „oholené“ na absolútny základ. V minulosti sa napríklad takto predávala Škoda Fabia s označením Junior, ktorej hlavou úlohou bolo zníženie ceny na minimum.

V takomto prípade na palube napríklad chýbala odkladacia priehradka pred sedadlom spolujazdca alebo kryt batožinového priestoru za zadnými sedadlami. Časy sa však menia a už aj do najlacnejších modelov preniká technika, o ktorej sa týmto modelom z minulosti ani nesnívalo.

Denné LED svietenie je súčasťou základnej výbavy. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Denné LED svietenie je súčasťou základnej výbavy.

Peugeot 301 je sesterským modelom Citroënu C-Elysée. Obe vozidlá sú určené pre východnú Európu, prípadne Afriku. Ich hlavnou úlohou je teda za čo najmenej peňazí ponúknuť čo najviac muziky v podobe odolného podvozku a priestranného interiéru.

Avšak nízka cena sa dá skrížiť aj s luxusom. Neveríte? Na palube testovaného auta sme mali 6 stupňový automat, dotykový displej s navigáciou alebo vyhrievanie sedadiel.

Automat a stará škola

Automatickú prevodovku je možné v tomto prípade spojiť len s 1,6 litrovým benzínovým motorom s výkonom 115 koní a s najvyššou výbavou Allure. Pohonná jednotka nemá turbo a má štyri valce. V podstate ide takmer o jedinečnú ponuku na automobilovom trhu, keďže aktuálne sú v móde turbá, trojvalce a teda downsizing.

Dizajn ovládača automatu nepôsobí moderne. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Dizajn ovládača automatu nepôsobí moderne.

Automat má štandardný hydrodynamický menič, takže žiadna dvojspojka sa, samozrejme, nekoná. Radenie prebieha príkladne hladko. Vodič a posádka nezaznamenávajú žiadne trhania ani iné neduhy.

Radiaca páka automatu v interiéri vyzerá trochu zastaralo. Lesklé plochy a viditeľné radiace dráhy boli v móde možno v 90. rokoch minulého storočia. Dnes už rozhodne nie. Pohonná jednotka nie je žiadnou novinkou. Osvedčený motor s označením VTi sa vyznačuje agilnosťou a odolnosťou. V spojení s nízkou hmotnosťou 301 (len 1 210 kg) sľubuje pomerne veľa.

Jednašestka s automatom stráca svoju svižnosť. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Jednašestka s automatom stráca svoju svižnosť.

Avšak spojenie tohto motora a automatu si berie svoju daň. S manuálnou prevodovkou s daným agregátom dosahuje 301 zrýchlenie na 100 km/h za 9,4 sekundy, čo je veľmi dobrý výsledok. S automatom to trvá 11,1 sekundy.

Áno, automatická prevodovka až príliš uberá z výkonu a agility benzínovej jednašestky. S daného spojenia sme rozhodne nemali pocit, že máme pod kapotou 115 koní v aute vážiacom 1,2 tony. Prevodovka navyše ženie do vyšších čísiel aj spotrebu. My sme jazdili v priemere s odberom 7,8 litra benzínu na 100 kilometrov. Dovolíme si tvrdiť, že približne liter má na svedomí práve automat.

Odkladacích priestorov vo vnútri je veľmi málo. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Odkladacích priestorov vo vnútri je veľmi málo.

Načo je komu SUV?

Načo by ste potrebovali SUV, keď môžete mať 301. Podvozok sedanu je stavaný na nekvalitné cesty, výmole a hrbole. Nerozhodí ho ani rýchla cesta po asfalte, ktorý svojim zjavom odkazuje na knihu 50 odtieňov sivej.

Odhlučnenie však nie je najlepšie a tak najmä na diaľnici do interiéru preniká viac hluku, ako by si posádka priala. V tejto kategórii automobilov je to však normálne. Na druhej strane postupom času už prestáva byť bežné, aby automobilky montovali dozadu bubnové brzdy.

Ak sa tak už deje, tak aspoň nie pre papierovo najvýkonnejšie verzie daných modelov. Peugeot však 301 k svojim zákazníkom posiela len s takýmito brzdami za zadnými diskami.

Inovácie v interiéri

Francúzsky koncern svojim dvojičkám pridal pred časom napríklad dotykový displej spolu s navigáciou. Tento prvok vo svojej výbave 301 a C-Elysée doteraz nemali. Po nastúpení do Peugeotu vodič nemá pocit, že sedí v jednom z najlacnejších sedanov na trhu, pracovné prostredie je príjemné, no nevyhlo sa nedostatkom.

Displej s navigáciou dodáva interiéru správnu... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Displej s navigáciou dodáva interiéru správnu atmosféru.

Vodič si môže nastaviť len sklon volantu. Nie je možné si ho pritiahnuť k sebe. Navyše volant je doslova nalepený na palubnej doske. Ľudia s dlhšími nohami si ideálne miesto za ním nenájdu.

Druhým problémom sú odkladacie priestory, ktorých je vo vnútri úboho málo. Odložiť si smartfón niekam inam ako do vrecka nohavíc alebo do dverí je nemožné. Našťastie však PSA konečne zadným sedadlám dodala plnohodnotné hlavové opierky.

Za príplatok je možné do 301 získať aj... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Za príplatok je možné do 301 získať aj vyhrievané predné sedadlá.

Vo vnútri sa však striedajú čierne leštené platy spolu s matnými plochami. 7 palcový dotykový displej je síce za príplatok, no ponúka dobrú funkčnosť. Navigácia patrí v rámci danej kategórii vozidla k tomu lepšiemu. Aj reakcie na dotyk sú primerane rýchle. Displej dokonca môže zobrazovať aj obraz zo zadnej cúvacej kamery.

Najvyššia výbava ponúka manuálnu klimatizáciu s digitálnym zobrazovaním alebo kožou potiahnutý volant s hlavicou radiacej páky. Za príplatok 250 eur môže byť na palube prítomné aj vyhrievanie predných sedadiel. Má síce len jeden stupeň intenzity vyhrievania, ale je. Za ďalších 400 eur môžu mať sedačky aj polokožený poťah.

Hlavné svetlomety svietia len halogénovými... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Hlavné svetlomety svietia len halogénovými žiarovkami.

Záver

Základná cena testovaného auta spolu s daným motorom a prevodovkou v najvyššej výbave je 12 890 eur. Za príplatok je na palube zadný parkovací asistent s cúvacou kamerou a spomínaným displejom za 900 eur, vyhrievané predné sedadlá stoja 250 eur, navigácia 750 eur a polokožený poťah sedadiel dostanete za 400 eur. Výsledná cena je 15 190 eur a už len skutočne ťažko by ste ju o niečo navýšili.

Miesta je vo vnútri v pomere k cene skutočne veľa. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot 301 Miesta je vo vnútri v pomere k cene skutočne veľa.

Vieme ju však ľahko znížiť. Namiesto automatu si stačí zvoliť 5 stupňový manuál, čím sa cena znižuje o 1 300 eur. Navyše ďalšie financie ušetríte na nižšej spotrebe. Testovaný motor by sme nemenili. Ide o odolný agregát, ktorý vydrží mnoho, rovnako ako podvozok.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 445
Šírka (mm) 1 748
Výška (mm) 1 477
Rázvor (mm) 2 652
Objem batožinového priestoru (l) 506/640
Objem palivovej nádrže (l) 50
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 210

Technické údaje

Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 587
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 85/115 pri 6 050
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 150 pri 4 000
Prevodovka 6 stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,1
Spotreba (kombi) (l/100km) 6,6
Spotreba (test) (l/100km) 7,8

Cena a záruka

Základná cena typu 9 990 EUR
Základná cena testovaného modelu 15 190 EUR
Záruka 4 roky alebo 60 000 km
Peugeot 301
Peugeot 301
+19Peugeot 301

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #automat #Peugeot 301 #VTi #EAT6
Články podľa značiek