
Lacné auto vzbudzuje vo všeobecnosti dojem vozidla, ktoré je „oholené“ na absolútny základ. V minulosti sa napríklad takto predávala Škoda Fabia s označením Junior, ktorej hlavou úlohou bolo zníženie ceny na minimum.
V takomto prípade na palube napríklad chýbala odkladacia priehradka pred sedadlom spolujazdca alebo kryt batožinového priestoru za zadnými sedadlami. Časy sa však menia a už aj do najlacnejších modelov preniká technika, o ktorej sa týmto modelom z minulosti ani nesnívalo.

Peugeot 301 je sesterským modelom Citroënu C-Elysée. Obe vozidlá sú určené pre východnú Európu, prípadne Afriku. Ich hlavnou úlohou je teda za čo najmenej peňazí ponúknuť čo najviac muziky v podobe odolného podvozku a priestranného interiéru.
Avšak nízka cena sa dá skrížiť aj s luxusom. Neveríte? Na palube testovaného auta sme mali 6 stupňový automat, dotykový displej s navigáciou alebo vyhrievanie sedadiel.
Automat a stará škola
Automatickú prevodovku je možné v tomto prípade spojiť len s 1,6 litrovým benzínovým motorom s výkonom 115 koní a s najvyššou výbavou Allure. Pohonná jednotka nemá turbo a má štyri valce. V podstate ide takmer o jedinečnú ponuku na automobilovom trhu, keďže aktuálne sú v móde turbá, trojvalce a teda downsizing.

Automat má štandardný hydrodynamický menič, takže žiadna dvojspojka sa, samozrejme, nekoná. Radenie prebieha príkladne hladko. Vodič a posádka nezaznamenávajú žiadne trhania ani iné neduhy.
Radiaca páka automatu v interiéri vyzerá trochu zastaralo. Lesklé plochy a viditeľné radiace dráhy boli v móde možno v 90. rokoch minulého storočia. Dnes už rozhodne nie. Pohonná jednotka nie je žiadnou novinkou. Osvedčený motor s označením VTi sa vyznačuje agilnosťou a odolnosťou. V spojení s nízkou hmotnosťou 301 (len 1 210 kg) sľubuje pomerne veľa.

Avšak spojenie tohto motora a automatu si berie svoju daň. S manuálnou prevodovkou s daným agregátom dosahuje 301 zrýchlenie na 100 km/h za 9,4 sekundy, čo je veľmi dobrý výsledok. S automatom to trvá 11,1 sekundy.
Áno, automatická prevodovka až príliš uberá z výkonu a agility benzínovej jednašestky. S daného spojenia sme rozhodne nemali pocit, že máme pod kapotou 115 koní v aute vážiacom 1,2 tony. Prevodovka navyše ženie do vyšších čísiel aj spotrebu. My sme jazdili v priemere s odberom 7,8 litra benzínu na 100 kilometrov. Dovolíme si tvrdiť, že približne liter má na svedomí práve automat.

Načo je komu SUV?
Načo by ste potrebovali SUV, keď môžete mať 301. Podvozok sedanu je stavaný na nekvalitné cesty, výmole a hrbole. Nerozhodí ho ani rýchla cesta po asfalte, ktorý svojim zjavom odkazuje na knihu 50 odtieňov sivej.
Odhlučnenie však nie je najlepšie a tak najmä na diaľnici do interiéru preniká viac hluku, ako by si posádka priala. V tejto kategórii automobilov je to však normálne. Na druhej strane postupom času už prestáva byť bežné, aby automobilky montovali dozadu bubnové brzdy.
Ak sa tak už deje, tak aspoň nie pre papierovo najvýkonnejšie verzie daných modelov. Peugeot však 301 k svojim zákazníkom posiela len s takýmito brzdami za zadnými diskami.
Inovácie v interiéri
Francúzsky koncern svojim dvojičkám pridal pred časom napríklad dotykový displej spolu s navigáciou. Tento prvok vo svojej výbave 301 a C-Elysée doteraz nemali. Po nastúpení do Peugeotu vodič nemá pocit, že sedí v jednom z najlacnejších sedanov na trhu, pracovné prostredie je príjemné, no nevyhlo sa nedostatkom.

Vodič si môže nastaviť len sklon volantu. Nie je možné si ho pritiahnuť k sebe. Navyše volant je doslova nalepený na palubnej doske. Ľudia s dlhšími nohami si ideálne miesto za ním nenájdu.
Druhým problémom sú odkladacie priestory, ktorých je vo vnútri úboho málo. Odložiť si smartfón niekam inam ako do vrecka nohavíc alebo do dverí je nemožné. Našťastie však PSA konečne zadným sedadlám dodala plnohodnotné hlavové opierky.

Vo vnútri sa však striedajú čierne leštené platy spolu s matnými plochami. 7 palcový dotykový displej je síce za príplatok, no ponúka dobrú funkčnosť. Navigácia patrí v rámci danej kategórii vozidla k tomu lepšiemu. Aj reakcie na dotyk sú primerane rýchle. Displej dokonca môže zobrazovať aj obraz zo zadnej cúvacej kamery.
Najvyššia výbava ponúka manuálnu klimatizáciu s digitálnym zobrazovaním alebo kožou potiahnutý volant s hlavicou radiacej páky. Za príplatok 250 eur môže byť na palube prítomné aj vyhrievanie predných sedadiel. Má síce len jeden stupeň intenzity vyhrievania, ale je. Za ďalších 400 eur môžu mať sedačky aj polokožený poťah.

Záver
Základná cena testovaného auta spolu s daným motorom a prevodovkou v najvyššej výbave je 12 890 eur. Za príplatok je na palube zadný parkovací asistent s cúvacou kamerou a spomínaným displejom za 900 eur, vyhrievané predné sedadlá stoja 250 eur, navigácia 750 eur a polokožený poťah sedadiel dostanete za 400 eur. Výsledná cena je 15 190 eur a už len skutočne ťažko by ste ju o niečo navýšili.

Vieme ju však ľahko znížiť. Namiesto automatu si stačí zvoliť 5 stupňový manuál, čím sa cena znižuje o 1 300 eur. Navyše ďalšie financie ušetríte na nižšej spotrebe. Testovaný motor by sme nemenili. Ide o odolný agregát, ktorý vydrží mnoho, rovnako ako podvozok.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 445 |
Šírka (mm) | 1 748 |
Výška (mm) | 1 477 |
Rázvor (mm) | 2 652 |
Objem batožinového priestoru (l) | 506/640 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 210 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 587 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 85/115 pri 6 050 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 150 pri 4 000 |
Prevodovka | 6 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 6,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,8 |
Cena a záruka
Základná cena typu | 9 990 EUR |
Základná cena testovaného modelu | 15 190 EUR |
Záruka | 4 roky alebo 60 000 km |