Volvo v minulom roku na trh uviedlo model S90, ktorý nadviazal na prelomovú XC90. Práve SUV ako prvé dostalo nový dizajn, ktorý verejnosť zaujal. Inak to nie je ani v prípade sedanu S90 a jeho kombi verzii s pomenovaním V90.
Priamym predchodcom novej S90 bol model S80, ktorý sa vyrábal počas rokov 2006 až 2016. Išlo o sedan s výrazne konzervatívnejším dizajnom. Avšak označenie S90 tu už v histórii bolo. Používal ho model 960, ktorý neskôr premenovali práve na S90 v prípade sedanu.
Kým dizajn novodobej S90 verejnosť nadchol, tak ponuka motorov na prvý pohľad nie. V porovnaní s minulosťou je strohá. Chýbajú päť a šesťvalce. Na výber je len jeden benzínový a jeden naftový štvorvalec v rôznych výkonnostných verziách. Ponuka je obohatená o hybridnú verziu. Ukázalo sa však, že na smútok nie je dôvod. Vo verzii T6 má S90 pod kapotou dvojité preplňovanie a 320 koní. Len o čosi menej ako nemecká konkurencia, ktorá však ponúka šesťvalce.
Najsilnejšia benzínová možnosť
S90 je konkurentom nemeckých prémiových sedanov ako napríklad BMW radu 5 alebo Mercedes triedy E. Ide o klasických hráčov v danom segmente, ktorí ho doslova reprezentujú. Tí však aj naďalej ostávajú pri osvedčených šesťvalcoch. Mercedes ich má usporiadané do tvaru „V“, v BMW sú uložené v rade za sebou.
Vrchol benzínovej ponuky v prípade švédskej automobilky reprezentuje štvorvalec s označením T6. Parametrami však za konkurenciou nezaostáva. Dosahuje výkon 320 koní spolu s krútiacim momentom 400 Nm. Vysoká porcia výkonu prechádza na obe nápravy.
S90 s 8 stupňovou automatickou prevodovkou tak šprintuje na 100 km/h za 5,9 sekundy. Oficiálne údaje uvádzajú maximálnu rýchlosť ako 250 km/h. Komu je tento výkon nedostatočný, viac sily ponúka už len hybrid s označením T8. V tomto prípade spaľovací motor dopĺňajú ešte dva elektromotory s celkovým výkonom 87 koní a 240 Nm.
Väčší počet valcov autu vôbec nechýba. Po naštartovaní najsilnejší benzínový motor na seba príliš neupozorňuje. Trochu by mohol. Zo sedanu vážiaceho 1 784 kg však robí katapult. Vďaka kompresoru a turbodúchadlu sa ťah dostavuje od nízkych otáčok a nepoľavuje ani vo vyšších.
Jediným nedostatkom je zvuk. Ten vo vyšších otáčkach nie je taký sýty ako v prípade šesťvalcov konkurencie. Chýbajúci zvukový prejav však pohonná jednotka ospravedlňuje o čosi nižšou spotrebou. V kombinovanej prevádzke je možné s autom jazdiť s priemernou spotrebou 8,3 litrov na 100 kilometrov. Úsporná jazda môže dané číslo ešte znížiť.
Pri využívaní výkonu však spotreba rastie. V meste sa pohybuje tesne pod hranicou 10 litrov, no ak je záujem, môže byť aj dvojnásobná. Automatická prevodovka radí absolútne bezchybne. Výhrady k nej nemáme, no ak by sme chceli byť veľmi kritickí, tak by sa nám nepáčili jej reakcie na náhle stlačenie plynového pedálu. Podraďovanie trvá možno o pár desatín sekundy viac, ako by sme chceli.
R-Design v interiéri a pri jazde
Testovaný automobil je vo výbave R-Design, ktorá dodáva S90 športový nádych. Okrem dizajnových doplnkov však ovplyvňuje aj samotnú jazdu. Podvozok je znížený o 15 mm. V spojení s 20 palcovými príplatkovými kolesami vyzerá S90 ako z produktových fotografií alebo priamo z autosalónu.
Veľké kolesá takmer dokonalo vypĺňajú blatníky auta. Voľným okolo je nižšia výška podvozku takmer nerozpoznateľná. Rozdiel cítiť v jazdných vlastnostiach. Automobil stratil časť svojej plavnosti a eliminovali sa náklony v zákrutách. Na druhej strane však dokáže prechádzať zákrutami ešte rýchlejšie ako doteraz.
Kolesá s priemerom diskov 20 palcov však neodporúčame. Vyzerajú skvelo, no v meste na ne číha nástrah viac ako dosť. Pneumatika je nad nimi len veľmi nízka, a riziko jej poškodenia vysoké.
Menej luxusu viac dynamiky
Doteraz testované modely V90 a XC90 prekypovali luxusom. Vo vnútri sa nachádzala zmes kože a dreva v príjemných hnedých a béžových odtieňoch. Vo vnútri sme sa cítili ako v predajní luxusného švédskeho nábytku. Teraz nie. R-Design všetko zmenil.
Nejde len o lišty odkazujúce na tento stupeň výbavy. Interiéru aj naďalej vládne drevo a koža. Farby a pocit z neho sa však zmenili. Do interiéru sa nasťahovala čierna farba. Červené sú len digitálne budíky na prístrojom štíte.
Už sme vo vnútri nemali pocit ako v luxusne zariadenej hi-tech obývačke. Vystriedal ho pocit ako v bojovej stíhačke. Na druhej strane veľmi dobre ozvučenej bojovej stíhačke s audiosystémom Bowers & Wilkins. Aby však na palube nebola pochmúrna atmosféra, k dispozícii je interiérové osvetlenie so siedmimi motívmi.
Luxus a technologická vyspelosť však ostávajú zachované. Adaptívne LED svetlá sú v noci vynikajúce. Automobil má poloautonómne riadenie, ktoré pomáha na diaľniciach a v dopravných zápchach. Budíky sú zobrazené na digitálnom displeji, takže priamo pred vodičom môže byť aj navigácia. Všetky dôležité prvky sa ovládajú prostredníctvom veľkého dotykového displeja umiestneného v strede palubnej dosky.
Záver
Testované Volvo je športový sedan s benzínovým motorom a veľmi pekným dizajnom. V Európe však pravdepodobne bude väčšina týchto automobilov vybavených naftovým motorom. To je však v poriadku, pretože naftový motor dosiahne nižšiu spotrebu a brzdou premávky nebude.
Dvojlitrový benzínový motor je však zaujímavou alternatívou k šesťvalcom, ktoré ponúka konkurencia. Navyše je Volvo mierne lacnejšie. Šesťvalcový Mercedes triedy E stojí 62 742 eur a má 333 koní. BMW radu 5 s pohonom všetkých kolies a výkonom 340 koní stojí 63 800 eur.
Volvo S90 T6 vo výbave R-Design má cenovku 60 500 eur. V porovnaní s konkurenciou je však slabšie. Ďalšia príplatková výbava môže cenu dramaticky zmeniť. Výsledná cena testovaného auta dosiahla 80 650 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 963 |
Šírka (mm) | 1 879 |
Výška (mm) | 1 443 |
Rázvor (mm) | 2 941 |
Objem batožinového priestoru (l) | 500 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 764 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 969 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 235/320 pri 5 700 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 2 200 – 3 400 |
Prevodovka | 8 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná+zadná |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,9 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 7,2 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,3 |
Cena
Základná cena | 44 700 EUR |
Cena testovaného auta | 80 650 EUR |