Test: Dacia Duster 1,6 SCe 4x4 – nestarnúce rumunské SUV

19.08.2017 07:00
DSCN9675
Dizajn Dacie Duster je hlavne účelový, a preto mu dominujú plastové ochranné prvky. Autor:

Hoci je premiéra druhej generácie Dusteru už za rohom, aj tá prvá má zákazníkom stále čo ponúknuť. Tým najpodstatnejším je cena a schopnosti v teréne, ktoré rozhodne nie sú na zahodenie.

Rumunská značka patriaca do aliancie Renault-Nissan predstaví na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom druhú generáciu modelu Duster. Tá prvá je na trhu od roku 2009 a vďaka modernizácii v roku 2013 jej predaje neustále rastú. Očakávania od nasledovníka sú teda vysoké, no ani súčasný model sa v konkurencii segmentu SUV nestratí.

Netreba zabúdať, že práve trieda športovo-úžitkových vozidiel a crossoverov je v súčasnosti nabitá novinkami a prakticky každá značka už v nej má zástupcu. O to náročnejšie sa v nej dá presadiť, no Dacii Duster sa to darí. V čom tkvie jej úspešnosť?

SUV na prvý pohľad

Z hľadiska vzhľadu možno povedať, že Duster nepatrí medzi módne ikony automobilového sveta. Dizajn je hlavne účelový, a preto mu dominujú plastové ochranné prvky, ktoré lemujú celý obvod auta. Pri pohľade z profilu zaujmú masívne strešné lišty s nápisom „Duster“. Široké dvere batožinového priestoru nenechali veľa miesta pre zadné svetlá, ktoré vyzerajú nenápadne. Opäť však išlo o praktickosť, keďže podstatnejšie je pohodlné nakladanie batožiny alebo nákladu ako mohutné štýlové svetlá.

Široké dvere batožinového priestoru nenechali...
Široké dvere batožinového priestoru nenechali veľa miesta pre zadné svetlá, ktoré vyzerajú nenápadne. Autor: Pravda, Matej Mikula

Vo vnútri sa najväčšmi prejaví dôraz na nízku nákupnú cenu. Interiér tvoria prevažne plasty. Výnimku tvorí stredová konzola, ktorá je vo výbave Blackshadow ozdobená čiernym lesklým plastom. Dizajnovo najzastaranejším je volant s obrovským stredom ukrývajúcim airbag. Tento typ volantu neumožňoval umiestniť klaksón do stredu, a preto sa nachádza na konci ľavej páčky pod volantom. Ide však o výbehový typ volantu, ktorý sa do novej generácie už nedostane a v súčasnosti ho už nemá ani najvyššia výbava Outdoor.

Hoci z hľadiska kvality použitých materiálov pôsobí Duster sparťansky, nastavovanie funkcií tým veľmi neutrpelo. Ovládanie manuálnej klimatizácie a kúrenia sa nastavuje tromi otočnými ovládačmi. Pod nimi sa nachádza ovládač hnaných náprav a tlačidlá spúšťajúce a vypínajúce systém štart-stop, ekologický režim a ESP. Tempomat sa zapína pomerne netradične pod dotykovým displejom, no následne sa už ovláda tlačidlami na volante.

Stredová konzola je vo výbave Blackshadow...
Stredová konzola je vo výbave Blackshadow ozdobená čiernym lesklým plastom. Autor: Pravda, Matej Mikula

Hlasitosť reproduktorov aj telefonovanie cez Bluetooth možno ovládať páčkou pod volantom. Informačno-zábavný systém je jednoduchý a poskytuje podpriemernú grafiku, no na druhej strane zbytočne nepredražuje vozidlo. Je však umiestnený trochu nízko a vyššie osoby sa k nemu musia mierne skláňať, aby sa neleskol. Pokiaľ ide o navigáciu, mapa Slovenska, Českej republiky, Estónska, Maďarska, Lotyšska, Litvy a Poľska je v cene, ale mapy pre zvyšok Európy sú za príplatok 119 eur.

Komfort aj mimo asfaltu

Dacia Duster neoplýva luxusom interiéru, ale výborne plní svoju hlavnú úlohu. Tou je umožniť prejazd terénom. Nielenže to pre pohon oboch náprav zvláda, ale vďaka dobre naladenému podvozku a šestnásťpalcovým diskom kolies si Duster poradí s jazdou v teréne aj vo vyšších rýchlostiach. Tým prekonáva väčšinu crossoverov konkurencie, ktoré schopnosti v teréne iba predstierajú. Podobne je to aj s miestom na zadných sedadlách, kde majú dostatok miesta na kolená a hlavu aj vyšší ľudia.

Batožinový priestor v prípade verzie s pohonom...
Batožinový priestor v prípade verzie s pohonom oboch náprav poskytuje objem 408 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravná kapacita zvýši na 1 570 litrov. Autor: Pravda, Matej Mikula

Batožinový priestor v prípade verzie s pohonom oboch náprav poskytuje objem 408 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravná kapacita zvýši na 1 570 litrov. Pod podlahu batožinového priestoru sa zmestí plnohodnotné rezervné koleso, za ktoré sa pripláca 60 eur.

Vo výbave Blackshadow je Duster v ponuke len s atmosférickým zážihovým motorom s objemom 1,6 litra, a to buď s pohonom prednej nápravy alebo ako štvorkolka. Motor dosahuje maximálny výkon 84 kW (114 k) a krútiaci moment 156 Nm. O prenos sily motora na nápravy sa stará šesťstupňová manuálna prevodovka. Dacia Duster zrýchli z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd a maximálna rýchlosť je 168 km/h.

Absencia dynamiky je značná

Údaj o maximálnom výkone by mohol naznačovať, že Dacia Duster bude agilné SUV. Tento predpoklad vyvracia hodnota krútiaceho momentu. Ten je na auto vážiace 1 280 kilogramov nízky. Keď chce vodič rýchlejšie akcelerovať, musí agregát dostať do vyšších otáčok. Vtedy je motor dosť hlučný a zvyšuje sa aj spotreba paliva.

Pohon oboch náprav funguje spoľahlivo a po...
Pohon oboch náprav funguje spoľahlivo a po zastavení vo svahu pomáha asistent rozjazdu do kopca. Autor: Pravda, Matej Mikula

Na druhej strane pri pokojnej jazde po okresnej, prípadne poľnej ceste motor počuť len minimálne. Vtedy možno postrehnúť horšie odhlučnenie podvozka a prienik aerodynamického hluku od okien. Pohon oboch náprav funguje spoľahlivo a po zastavení vo svahu pomáha asistent rozjazdu do kopca, ktorý vozidlo pribrzdí a umožní plynulý rozbeh aj na nespevnenej ceste. Radiaca páka má krátke dráhy, no má v nich zbytočnú vôľu.

Nevýhodou benzínových motorov v modeloch SUV je ich spotreba a Duster nie je výnimkou. Pri jazde mimo obce sa dá jazdiť za 6,5 litra na 100 km, no v meste a na diaľnici spotreba benzínu stúpne na deväť litrov. Pri jazde rýchlosťou 130 km/h motor pracuje pri 3 500 ot./min a je hlučný. Priemerná kombinovaná spotreba paliva sa pohybuje na úrovni 7,5 l/100 km. Z hľadiska dynamiky a spotreby paliva je výhodnejší Duster so vznetovým motorom.

Záver

Základná cena Dacie Duster je 9 990 eur. Ide o kombináciu motora 1,6 SCe, pohonu prednej nápravy a výbavy Access. Vo výbave BlackShadow stojí táto kombinácia 12 190 eur. Za pohon oboch náprav si treba priplatiť 2 000 eur. V rámci príplatkovej výbavy možno auto vylepšiť zadnými parkovacími senzormi za 240 eur, parkovacou kamerou za 390 eur, elektricky ovládanými zadnými oknami za 120 eur alebo vyhrievanými prednými sedadlami za 200 eur.

K dispozícii je ponuka príslušenstva a niekoľko farieb laku karosérie. Za tie metalické sa pripláca 440 eur. Za kožené a koženkové čalúnenie sedadiel treba zaplatiť 430 eur. Výrobca poskytuje záruku tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 315
Šírka (mm) 1 821
Výška (mm) 1 695
Rázvor (mm) 2 674
Svetlá výška (mm) 210
Brodivosť (mm) 350
Objem batožinového priestoru (l) 408/1 570
Objem palivovej nádrže (l) 50
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 280
Celková hmotnosť (kg) 1 804

Technické údaje

Typ motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 598
Počet valcov/ventilov 4.16
Výkon (kW/k pri ot./min) 84/114 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 156 pri 4 000
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 8/6,2/6,8
Emisie CO2 (g/km) 155
Počet miest na sedenie 5

Cena a záruka

Základná cena modelu 9 990 EUR
Základná cena testovanej verzie 14 190 EUR
Cena testovaného vozidla 14 250 EUR
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
Dacia
		Duster 1,6 SCe
		4x4
Dacia
		Duster 1,6 SCe
		4x4
+29Dacia Duster 1,6 SCe
		4x4

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#SUV #Dacia Duster 1 #Dacia Duster #Dacia #6 SCe #4x4
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk