Rumunská značka patriaca do aliancie Renault-Nissan predstaví na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom druhú generáciu modelu Duster. Tá prvá je na trhu od roku 2009 a vďaka modernizácii v roku 2013 jej predaje neustále rastú. Očakávania od nasledovníka sú teda vysoké, no ani súčasný model sa v konkurencii segmentu SUV nestratí.
Netreba zabúdať, že práve trieda športovo-úžitkových vozidiel a crossoverov je v súčasnosti nabitá novinkami a prakticky každá značka už v nej má zástupcu. O to náročnejšie sa v nej dá presadiť, no Dacii Duster sa to darí. V čom tkvie jej úspešnosť?
SUV na prvý pohľad
Z hľadiska vzhľadu možno povedať, že Duster nepatrí medzi módne ikony automobilového sveta. Dizajn je hlavne účelový, a preto mu dominujú plastové ochranné prvky, ktoré lemujú celý obvod auta. Pri pohľade z profilu zaujmú masívne strešné lišty s nápisom „Duster“. Široké dvere batožinového priestoru nenechali veľa miesta pre zadné svetlá, ktoré vyzerajú nenápadne. Opäť však išlo o praktickosť, keďže podstatnejšie je pohodlné nakladanie batožiny alebo nákladu ako mohutné štýlové svetlá.

Vo vnútri sa najväčšmi prejaví dôraz na nízku nákupnú cenu. Interiér tvoria prevažne plasty. Výnimku tvorí stredová konzola, ktorá je vo výbave Blackshadow ozdobená čiernym lesklým plastom. Dizajnovo najzastaranejším je volant s obrovským stredom ukrývajúcim airbag. Tento typ volantu neumožňoval umiestniť klaksón do stredu, a preto sa nachádza na konci ľavej páčky pod volantom. Ide však o výbehový typ volantu, ktorý sa do novej generácie už nedostane a v súčasnosti ho už nemá ani najvyššia výbava Outdoor.
Hoci z hľadiska kvality použitých materiálov pôsobí Duster sparťansky, nastavovanie funkcií tým veľmi neutrpelo. Ovládanie manuálnej klimatizácie a kúrenia sa nastavuje tromi otočnými ovládačmi. Pod nimi sa nachádza ovládač hnaných náprav a tlačidlá spúšťajúce a vypínajúce systém štart-stop, ekologický režim a ESP. Tempomat sa zapína pomerne netradične pod dotykovým displejom, no následne sa už ovláda tlačidlami na volante.

Hlasitosť reproduktorov aj telefonovanie cez Bluetooth možno ovládať páčkou pod volantom. Informačno-zábavný systém je jednoduchý a poskytuje podpriemernú grafiku, no na druhej strane zbytočne nepredražuje vozidlo. Je však umiestnený trochu nízko a vyššie osoby sa k nemu musia mierne skláňať, aby sa neleskol. Pokiaľ ide o navigáciu, mapa Slovenska, Českej republiky, Estónska, Maďarska, Lotyšska, Litvy a Poľska je v cene, ale mapy pre zvyšok Európy sú za príplatok 119 eur.
Komfort aj mimo asfaltu
Dacia Duster neoplýva luxusom interiéru, ale výborne plní svoju hlavnú úlohu. Tou je umožniť prejazd terénom. Nielenže to pre pohon oboch náprav zvláda, ale vďaka dobre naladenému podvozku a šestnásťpalcovým diskom kolies si Duster poradí s jazdou v teréne aj vo vyšších rýchlostiach. Tým prekonáva väčšinu crossoverov konkurencie, ktoré schopnosti v teréne iba predstierajú. Podobne je to aj s miestom na zadných sedadlách, kde majú dostatok miesta na kolená a hlavu aj vyšší ľudia.

Batožinový priestor v prípade verzie s pohonom oboch náprav poskytuje objem 408 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravná kapacita zvýši na 1 570 litrov. Pod podlahu batožinového priestoru sa zmestí plnohodnotné rezervné koleso, za ktoré sa pripláca 60 eur.
Vo výbave Blackshadow je Duster v ponuke len s atmosférickým zážihovým motorom s objemom 1,6 litra, a to buď s pohonom prednej nápravy alebo ako štvorkolka. Motor dosahuje maximálny výkon 84 kW (114 k) a krútiaci moment 156 Nm. O prenos sily motora na nápravy sa stará šesťstupňová manuálna prevodovka. Dacia Duster zrýchli z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd a maximálna rýchlosť je 168 km/h.
Absencia dynamiky je značná
Údaj o maximálnom výkone by mohol naznačovať, že Dacia Duster bude agilné SUV. Tento predpoklad vyvracia hodnota krútiaceho momentu. Ten je na auto vážiace 1 280 kilogramov nízky. Keď chce vodič rýchlejšie akcelerovať, musí agregát dostať do vyšších otáčok. Vtedy je motor dosť hlučný a zvyšuje sa aj spotreba paliva.

Na druhej strane pri pokojnej jazde po okresnej, prípadne poľnej ceste motor počuť len minimálne. Vtedy možno postrehnúť horšie odhlučnenie podvozka a prienik aerodynamického hluku od okien. Pohon oboch náprav funguje spoľahlivo a po zastavení vo svahu pomáha asistent rozjazdu do kopca, ktorý vozidlo pribrzdí a umožní plynulý rozbeh aj na nespevnenej ceste. Radiaca páka má krátke dráhy, no má v nich zbytočnú vôľu.
Nevýhodou benzínových motorov v modeloch SUV je ich spotreba a Duster nie je výnimkou. Pri jazde mimo obce sa dá jazdiť za 6,5 litra na 100 km, no v meste a na diaľnici spotreba benzínu stúpne na deväť litrov. Pri jazde rýchlosťou 130 km/h motor pracuje pri 3 500 ot./min a je hlučný. Priemerná kombinovaná spotreba paliva sa pohybuje na úrovni 7,5 l/100 km. Z hľadiska dynamiky a spotreby paliva je výhodnejší Duster so vznetovým motorom.
Záver
Základná cena Dacie Duster je 9 990 eur. Ide o kombináciu motora 1,6 SCe, pohonu prednej nápravy a výbavy Access. Vo výbave BlackShadow stojí táto kombinácia 12 190 eur. Za pohon oboch náprav si treba priplatiť 2 000 eur. V rámci príplatkovej výbavy možno auto vylepšiť zadnými parkovacími senzormi za 240 eur, parkovacou kamerou za 390 eur, elektricky ovládanými zadnými oknami za 120 eur alebo vyhrievanými prednými sedadlami za 200 eur.
K dispozícii je ponuka príslušenstva a niekoľko farieb laku karosérie. Za tie metalické sa pripláca 440 eur. Za kožené a koženkové čalúnenie sedadiel treba zaplatiť 430 eur. Výrobca poskytuje záruku tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 315 |
Šírka (mm) | 1 821 |
Výška (mm) | 1 695 |
Rázvor (mm) | 2 674 |
Svetlá výška (mm) | 210 |
Brodivosť (mm) | 350 |
Objem batožinového priestoru (l) | 408/1 570 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 280 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 804 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 4.16 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 84/114 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 156 pri 4 000 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 168 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 8/6,2/6,8 |
Emisie CO2 (g/km) | 155 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 9 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 14 190 EUR |
Cena testovaného vozidla | 14 250 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |