Test: BMW i8 – batmobil

Hybridné športové auto budiace maximálnu pozornosť. Také je BMW i8, ktoré láka pohľady kdekoľvek sa objaví. V čiernej matnej farbe navyše nápadne pripomína batmobil a my sme si v ňom pripadali ako superhrdinovia.

10.09.2017 07:00
debata (1)
Výstrednosť je jednou z čŕt i8. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i8 Výstrednosť je jednou z čŕt i8.

Hneď na začiatku musíme priznať, že toto nebude štandardný test. Nemáme šancu porovnať i8 s jej konkurentom. Športových plug-in hybridných automobilov nie je veľa. Asi najznámejším je Porsche 918 Spyder, ktoré je predsa len iná liga. A navyše sme ho nikdy nevyskúšali.

BMW i8 môžeme len porovnávať s tým čo poznáme, a teda s klasickou koncepciou športových áut. Navyše sa môžeme filozoficky zamyslieť na tým, či tento počin nesie so sebou potenciál pre budúcnosť.

BMW i8 z každej strany pripomína, že je iné. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
BMW i8 BMW i8 z každej strany pripomína, že je iné.

Lapač pohľadov

Na pohľad hybridné BMW vyzerá naozaj výnimočne. Nikdy sme nesedeli v aute, ktoré by pútalo väčšiu pozornosť. Všetky deti na uliciach, kde sme zastavili, si chceli do auta sadnúť a v budúcnosti si ho určite kúpia. Sľúbili nám to. V noci na zaprášenej karosérii pribúdali odtlačky prstov. Na diaľniciach okolo nás spomaľovali rýchlejšie idúce autá a niektorí okolití vodiči sa nám zdravili.

Ak chcete zaujať ešte viac, stačí otvoriť dvere. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
BMW i8 Ak chcete zaujať ešte viac, stačí otvoriť dvere.

Pozornosť si nepýtala len atypicky tvarovaná karoséria, ktorej úlohou je čo najmenší aerodynamický odpor. Dvere sa otvárajú smerom nahor. Kto si aj nevšimol, že automobil prišiel na parkovisko, dvere nad ľudskými hlavami pôsobili ako ohňostroj. Nevýhodou je, že v príliš úzkych parkovacích miestach sa otvoriť nedali. Narážali na spätné zrkadlá vedľa stojacich áut. V takom prípade neostávalo iné, ako preparkovať.

Nastupovanie je rituál

Praktickosť nikdy nebola silnou stránkou športových áut a ani tento pozdrav z budúcnosti si v tejto oblasti nepočína inak. Karoséria je vyrobená z recyklovaných PET fliaš. Šasi je karbónové. Prah je obdivuhodne vysoko, a tak nastupovanie nie je úplne jednoduchou záležitosťou.

Pri nastupovaní musí ísť ako prvý do vnútra... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
BMW i8 Pri nastupovaní musí ísť ako prvý do vnútra zadok. Nohy až potom.

Zabudnite na to, čo viete o nastupovaní do auta. V i8 ide dovnútra najprv zadok a potom nasledujú nohy. Po niekoľkých pokusoch sme v tom získali slušnú prax. Smerom von sa taktiež nevychádza s noblesou, keďže sa vstáva takmer zo zeme. Dámy v sukniach majú o problém navyše.

Dva motory a pohon na 4 kolesá

BMW i8 nevzniklo ako dizajnové cvičenie. Ide o pozdrav z budúcnosti, ktorý má zaujať aj pohonom. Testované auto je plug-in hybrid. To znamená, že hlavné slovo má spaľovací motor a dopĺňa ho elektromotor. Batérie je možné navyše dobíjať aj inak ako motorom.

Batožinový priestor je minimálny, no stredne... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
BMW i8 Batožinový priestor je minimálny, no stredne veľká cestovná taška sa do neho zmestí. Nachádza sa za motorom, od ktorého sála k batožine teplo.

Ak si myslíte, že BMW použilo nejaký svoj známy spaľovací motor, tak ste na omyle. Nad zadnou nápravou je uložený 1,5 litrový benzínový trojvalec s dvoma turbami, ktorý dosahuje výkon 231 koní. Nie, nepomýlili sme sa. Tento agregát poháňa zadnú nápravu prostredníctvom 6 stupňovej automatickej prevodovky a má skutočne ušiam lahodiaci zvuk.

Predná kapota sa teda otvoriť nedá. Aj otvor pre dolievanie vody do ostrekovača sa nachádza pri pravom stierači. Pod neotvoriteľnou kapotou sa nachádza 131 koňový elektromotor, ktorý sa stará o roztáčanie predných kolies. Energiu čerpá z 5,2 kWh Li-Ion batérie. Jej dobíjanie nie je možné pomocou rýchlonabíjačiek, takže tankovanie elektriny trvá 2,5 hodiny. V elektrickom režime i8 prejde v realite 20 kilometrov. Oficiálne údaje pri tom sľubujú 37 kilometrov.

Pod prednou kapotou sa nachádza napríklad chladič. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
BMW i8 Pod prednou kapotou sa nachádza napríklad chladič.

Udržiavanie stavu nabitia batérií je problém. I8 ju v štandarde väčšinou vybíja. Elektromotor sa dostáva k slovu najmä v mestských podmienkach, kedy sa stará o prvé metre rozjazdu auta, prípadne aj o jeho samotnú jazdu. Mimo mesta plní skôr úlohu dodatočného výkonu. Prekvapilo nás, že ani rekuperácia brzdovej energie do akumulátorov príliš veľa kilometrov nevracia. Zjazd z horského prechodu Čertovica smerom do obce Hybe predĺžil elektrický dojazd o 3 kilometre. Iné hybridy dokážu na rovnakej ceste dobiť batériu takmer doplna.

Jazdné výkony sú ohromné. Z 0 na 100 km/h automobil zrýchli za 4,4 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Sľubovaná spotreba 2,1 l/100 km je však z ríše snov. Na takmer 900 kilometrovej sme auto dobíjali trikrát, nešetrili sme ho a dosiahli sme spotrebu 7,4 l/100 km. Bez nabíjania by sa podľa našich odhadov pohybovala niekde pri úrovni 8,3 litra. S plne nabitou batériu (mimo výhradne elektrického režimu) sme v meste jazdili so spotrebou 5,1 litra. Akumulátor sa však vybíja až príliš rýchlo.

Takéto tvary sa len tak ľahko nevidia. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i8 Takéto tvary sa len tak ľahko nevidia.

Jazdné vlastnosti zaostávajú

Pri pohľade na i8 máte pocit, že jazda s týmto autom bude nekompromisná. Ale nie je. Vždy keď sedíme v hybride alebo v elektromobile, podvedome volíme defenzívny štýl jazdy. Jednoducho sa snažíme stláčať akcelerátor tak, aby sme neprebudili spaľovací motor a prešli čo najviac na elektrickú energiu. Aj v tomto prípade sme mali tieto tendencie a i8 nás od toho neodhovárala.

Palubná doska je menej futuristická ako zvyšok... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
BMW i8 Palubná doska je menej futuristická ako zvyšok auta.

Automobil má úplne tvrdo nastavený podvozok. Vodič cíti všetky nerovnosti. Riadenie navyše nepatrí k tomu najlepšiemu, čo BMW má. Účinok posilňovača riadenia je príliš silný aj v športovom režime. Na limite sa navyše i8 správa nedotáčavo.

Predbiehanie s i8 je však hračkou. Vodič má pod pravou nohou neustále dostatok výkonu vďaka 362 konským silám. Prepínanie jazdných režimov je ale chaotické. V BMW nie sme zvyknutí na to, že ergonómia nie je stopercentná. Komfortný a ekologický režim sa volí štandardnou dvojicou tlačidiel pri ovládači automatickej prevodovky. Športový režim sa aktivuje priamo týmto ovládačom automatu. Výhradne elektrický režim je zase dostupný po stlačení tlačidla pri tlačidle štartovacom.

Voľba jazdných režimov je chaotická. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
BMW i8 Voľba jazdných režimov je chaotická.

Záver

I8 v nás zanechala zmiešané pocity. BMW v jej prípade išlo do kompromisov, ktoré väčšinou neakceptuje. Oficiálna spotreba 2,1 litra benzínu hraničí s klamaním zákazníka. Umožňuje ho však benevolentná metodika testovania vozidiel na emisie, z ktorých sa následne vypočítava spotreba. Ani 7,4 litrov benzínu na 100 kilometrov však nie je zlý výsledok.

Základná cena je 138 250 eur. Cena testovaného vozidla dosiahla 156 308 eur. Za túto cenu sme nemali k dispozícii ani niektoré bežné doplnky výbavy ako systém monitorujúci mŕtvy uhol za vozidlom. Dohora otvárajúce sa dvere a tony pozornosti časom začínajú byť nežiadané.

Podvozok je mimoriadne tvrdý, nárazy tlmí len... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i8 Podvozok je mimoriadne tvrdý, nárazy tlmí len minimálne.

BMW i8 je návštevou z budúcnosti, ktorú si môžete kúpiť. Nebudete ním však jazdiť na každodenné nákupy, a s vysokou pravdepodobnosťou to nebude vaše jediné auto. Športové vozidlo z Bavorska však ukazuje smer, ktorým sa treba uberať. Kombinácia benzínového a elektrického motora dokáže držať spotrebu na uzde aj v športových autách. Zdá sa, že je to smer, ktorý stojí za to preskúmať.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 689
Šírka (mm) 1 942
Výška (mm) 1 291
Rázvor (mm) 2 800
Objem palivovej nádrže (l) 42
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 560
Rozmery pneumatík 195/50 R20, 215/45 R20

Technické údaje

Typ spaľovacieho motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 499
Počet valcov 3
Max. výkon (kW/k pri ot./min) 170/231 pri 5 800
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 320 pri 3 700
Typ elektromotora synchrónny
Max. výkon elektromotora (kW/k) 96/131
Max. krútiaci moment (Nm) 250
Prevodovka 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 2,1
Kombinovaná spotreba – test (l/100 km) 7,4
Typ batérie Li-Ion
Kapacita batérie (kWh) 5,2
Počet miest na sedenie 4

Cena a záruka

Základná cena modelu 138 250 EUR
Cena testovaného vozidla 156 308 EUR
BMW i8
BMW i8
+16BMW i8

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #plug-in hybrid #BMW i8
Články podľa značiek