Test: Ford Focus 1,5 EcoBoost ST Line – od vizážistu

Chce niekto škaredé auto? Nie. A potrebuje každý športové auto? Tiež nie. A preto treba spojiť to najlepšie z dizajnových možností spolu s vyváženými jazdnými vlastnosťami. Tretia generácia Fordu Focus chce stále zaujať aj napriek tomu, že sa pomaly poberá do dôchodku.

24.09.2017 07:00
debata (7)
ST Line zmení napríklad aj predný nárazník. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line ST Line zmení napríklad aj predný nárazník.

Tretie pokračovanie jedného z najobľúbenejších hatchbackov nižšej strednej triedy je na trhu už od roku 2010. V reči automobilového sveta ide najvyšší čas na generačnú výmenu. Ford na novinke pracuje. Očakáva sa, že by sme ju mohli spoznať na budúci rok, prípadne v roku 2019.

Za sedem rokov sme mali možnosť Focus podrobne preskúmať. Vďaka vydarenému faceliftu má aj po rokoch potenciál zaujať. Na našom trhu je okrem klasického hatchbacku kombi, športová verzia ST alebo ešte športovejší Focus RS.

Skutočné ST má umiestnenú dvojitú koncovku... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line Skutočné ST má umiestnenú dvojitú koncovku výfukového potrubia v strede.

Tentoraz sme sa testom pozreli na verziu ST… line. Takýto druh výbavy nie je ničím ojedinelým. Cesty sú plné vozidiel S Line, M Line, GT Line a iných. Spravidla ide o akési light verzie športových odrôd daných modelov.

Dôvodov, prečo ľudia kupujú takého autá, je niekoľko. V prvom rade sú lacnejšie ako plnokrvné výkonnejšie modely. Nie každý však túži po najvýkonnejšej verzii a najtvrdšom podvozku v ponuke. Najvýkonnejšie modely však majú najlepšie dizajnové doplnky. A práve „line“ výbavy tento vzhľad prepožičiavajú aj bežným verziám.

Za červenú nemetalickú farbu Race Red sa... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line Za červenú nemetalickú farbu Race Red sa pripláca 195 eur.

Dynamika v krvi

Focus tretej generácie má „od prírody“ dynamický dizajn. Ford ho umocnil najmä po facelifte, kedy vymenil prednú masku chladiča za tú, ktorú tam vidíme dnes. Automobil na prvý pohľad vyzerá tak, že sa nezľakne ostrého prejazdu zákrut a rýchla jazda mu nie je cudzia. ST Line vozidlu pridáva čierne čalúnenie stropu, lišty na hrane bočných okien v čiernej farbe, športový predný nárazník, maska chladiča v čiernej lesklej farbe, športový zadný nárazník s difúzorom, bočné nástavce prahov vo farbe karosérie alebo hliníkové športové pedále.

ST Line zahŕňa aj takéto detaily. Foto: Martin Majerníček, Pravda
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line ST Line zahŕňa aj takéto detaily.

Okrem toho vodičovi zlepšuje zážitok športový kožou potiahnutý volant alebo špeciálna hlavica radiacej páky. Športové predné sedadlá v prevedení ST Line majú napríklad efektné červené prešívanie.

Navyše automobil stojí na 17 palcových zliatinových kolesách so siedmimi lúčmi. Za príplatok môžu byť na aute obuté aj 18 palcové kolesá. Oficiálne údaje výrobcu informujú o tom, že ST Line obsahuje aj športové pruženie.

Červené prešívanie a športový dizajn sa k sebe... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line Červené prešívanie a športový dizajn sa k sebe hodia.

Motor na každý deň

Testovaný model poháňal 1,5 litrový benzínový štvorvalec EcoBoost s výkonom 150 koní. Takže v porovnaní so skutočnou verziou ST porcia výkonu klesla o približne 100 koní. Nie je dôvod na smútok. Priemernému vodičovi bude testovaný motor rozhodne stačiť.

Z 0 na 100 km/h so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou sa takto vybavený Focus dostane za 8,9 sekundy a maximálne sa rozbehne na 210 km/h. Maximálny krútiaci moment dosahuje 240 Nm. Pohonná jednotka sa do interiéru zvukovým prejavom po naštartovaní nedostáva. Vo vyšších otáčkach nemá príliš „sexy“ zvuk. Ľudia neznalí veci musia chvíľu rozmýšľať, či počujú benzínový alebo naftový motor. Absencia vibrácii je však na strane EcoBoostu.

1,5 litrový EcoBoost v slabšom prevedení... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line 1,5 litrový EcoBoost v slabšom prevedení poskytuje 150 koní.

Krútiaci moment je dostupný medzi 1 600 až 4 000 otáčkami, no pocitovo najväčší ťah nastupuje až nad hranicou 3-tisíc otáčok. Najvyšší výkon leží na hranici 6-tisíc otáčok. Spotreba sa v priemere drží na hranici 6,8 l/100 km. Na diaľnici si Focus počas testu pýtal 7,3 litra, pričom v meste sa spotreba pohybovala okolo 7,8 litra. Mimo mesta klesala pri šetrnej jazde mierne pod 6 litrov. V rámci triedy nejde o najlepšie čísla spotreby.

Focus je priestorovo praktické auto aj keď má... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line Focus je priestorovo praktické auto aj keď má prívlastok RS, ST alebo ST Line.

Podvozok na jednotku

Automobilka Ford je známa kvalitnými jazdnými vlastnosťami svojich modelov. Focus nie je výnimkou. Slovo „line“ model vôbec neochudobňuje hatchback o istotu v zákrutách. Ešte pred niekoľkými rokmi by Focus s tak dobrými jazdnými vlastnosťami mohol byť bez problémov označený za plnohodnotné ST.

Riadenie a podvozok vo Focuse sú na vysokej... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line Riadenie a podvozok vo Focuse sú na vysokej úrovni.

Výrobca veľmi dobre namiešal kombináciu tuhosti podvozku a jeho komfortných vlastností. V porovnaní s modelom, ktorého súčasťou nie je výbava ST Line sme si nevšimli, že podvozok sa správa inak.

Jazdné vlastnosti Focusu aj naďalej patria k špičke vo svojej triede. Tak ako motor je vhodný na každý deň, tak aj podvozok. Vodič a posádka sa nemusia obávať o svoje chrbtice na nekvalitných cestách. V zákrutách je automobil prekvapivo stabilný. Kvalitnej jazde sekunduje presné a príjemne tuhé riadenie. Spolu s ním sme spokojní aj so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou.

Priemerná spotreba 6,8 l/100 km nenadchne. Mimo... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line Priemerná spotreba 6,8 l/100 km nenadchne. Mimo mesta odber podlieza 6 litrovú hranicu.

Jazdím Ford pre život

Pozornému oku čitateľa určite neunikli nálepky na stranách auta, ktoré informujú, že auto/vodič/posádka „jazdí Ford pre život“. Počas testu sme sa stretli s otázkou, či Ford podporuje stanice transfúzie krvi. Túto hypotézu podporuje aj nemetalický lak Race Red, ktorý je za príplatok 195 eur. Heslo „jazdím Ford pre život“ ani červená farba nemá s transfúziou alebo samotnou krvou nič spoločné.

Ide o dobrovoľnú aktivitu automobilky, v rámci ktorej mladým vodičom umožňuje absolvovať školu šmyku. Práve vodiči s nižším vekom sú častými vinníkmi dopravných nehôd. Na Slovensku, na rozdiel od Rakúska, absolvovanie školy šmyku nie je v rámci získania vodičského oprávnenia povinné.

Je veľkou škodou, že súkromná spoločnosť musí dbať na to, aby mladí slovenskí šoféri mali vedomosti a zručnosti, ktoré im umožnia zvládať krízové situácie za volantom. Represie a zvyšovanie pokút nemusí byť správna cesta ako dosiahnuť, aby mladí vodiči neboli rizikovou skupinou.

Záver

Ford aktuálne ponúka balík ST Line Edition v cene 2 160 eur k výbave ST Line zadarmo. Jeho súčasťou je napríklad systém SYNC 3 s 8 palcovou dotykovou obrazovkou, alebo funkcia automatického núdzového brzdenia a iné.

Aktuálna cena testovaného modelu dosahuje 19 190 eur. V tejto výbave nájdete okrem spomínaného aj bezkľúčové štartovanie, Bluetooth, automatickú klimatizáciu alebo predné LED svetlá.

Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line
Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line
+19Ford Focus 1,5 EcoBoost ST-Line

Chýbajú nám však niektoré prvky, ako napríklad systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Ten je dostupný až v sade Driver Assistance Plus, za ktorý sa pripláca 1 555 eur. Napríklad v porovnaní s VW Golf je testovaný Focus lacnejší. Golf so 150 koňovým motorom 1,4 TSI stojí minimálne 21 700 eur.

Focus naďalej ostáva na špici v oblasti jazdných vlastností. ST Line navyše šperkuje jeho vzhľad a 1,5 litrový EcoBoost je vhodný ako na ostrú, tak aj na každodennú jazdu. Aktuálna akciová cena je naozaj veľmi zaujímavá. S blížiacim sa koncom výroby má potenciál ešte mierne klesať.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 360
Šírka (mm) 1 823
Výška (mm) 1 469
Rázvor (mm) 2 648
Objem batožinového priestoru (l) 363/1 148
Objem palivovej nádrže (l) 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 325

Technické údaje

Typ Motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 499
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 110/150 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 240 pri 1 600 – 4 000
Prevodovka 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8,9
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,5
Spotreba (test) (l/100km) 6,8

Cena

Základná cena 12 990 EUR
Cena testovaného modelu 19 190 EUR

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Ford #EcoBoost #Focus #Ford Focus #ST Line
Články podľa značiek