
Tretie pokračovanie jedného z najobľúbenejších hatchbackov nižšej strednej triedy je na trhu už od roku 2010. V reči automobilového sveta ide najvyšší čas na generačnú výmenu. Ford na novinke pracuje. Očakáva sa, že by sme ju mohli spoznať na budúci rok, prípadne v roku 2019.
Za sedem rokov sme mali možnosť Focus podrobne preskúmať. Vďaka vydarenému faceliftu má aj po rokoch potenciál zaujať. Na našom trhu je okrem klasického hatchbacku kombi, športová verzia ST alebo ešte športovejší Focus RS.

Tentoraz sme sa testom pozreli na verziu ST… line. Takýto druh výbavy nie je ničím ojedinelým. Cesty sú plné vozidiel S Line, M Line, GT Line a iných. Spravidla ide o akési light verzie športových odrôd daných modelov.
Dôvodov, prečo ľudia kupujú takého autá, je niekoľko. V prvom rade sú lacnejšie ako plnokrvné výkonnejšie modely. Nie každý však túži po najvýkonnejšej verzii a najtvrdšom podvozku v ponuke. Najvýkonnejšie modely však majú najlepšie dizajnové doplnky. A práve „line“ výbavy tento vzhľad prepožičiavajú aj bežným verziám.

Dynamika v krvi
Focus tretej generácie má „od prírody“ dynamický dizajn. Ford ho umocnil najmä po facelifte, kedy vymenil prednú masku chladiča za tú, ktorú tam vidíme dnes. Automobil na prvý pohľad vyzerá tak, že sa nezľakne ostrého prejazdu zákrut a rýchla jazda mu nie je cudzia. ST Line vozidlu pridáva čierne čalúnenie stropu, lišty na hrane bočných okien v čiernej farbe, športový predný nárazník, maska chladiča v čiernej lesklej farbe, športový zadný nárazník s difúzorom, bočné nástavce prahov vo farbe karosérie alebo hliníkové športové pedále.

Okrem toho vodičovi zlepšuje zážitok športový kožou potiahnutý volant alebo špeciálna hlavica radiacej páky. Športové predné sedadlá v prevedení ST Line majú napríklad efektné červené prešívanie.
Navyše automobil stojí na 17 palcových zliatinových kolesách so siedmimi lúčmi. Za príplatok môžu byť na aute obuté aj 18 palcové kolesá. Oficiálne údaje výrobcu informujú o tom, že ST Line obsahuje aj športové pruženie.

Motor na každý deň
Testovaný model poháňal 1,5 litrový benzínový štvorvalec EcoBoost s výkonom 150 koní. Takže v porovnaní so skutočnou verziou ST porcia výkonu klesla o približne 100 koní. Nie je dôvod na smútok. Priemernému vodičovi bude testovaný motor rozhodne stačiť.
Z 0 na 100 km/h so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou sa takto vybavený Focus dostane za 8,9 sekundy a maximálne sa rozbehne na 210 km/h. Maximálny krútiaci moment dosahuje 240 Nm. Pohonná jednotka sa do interiéru zvukovým prejavom po naštartovaní nedostáva. Vo vyšších otáčkach nemá príliš „sexy“ zvuk. Ľudia neznalí veci musia chvíľu rozmýšľať, či počujú benzínový alebo naftový motor. Absencia vibrácii je však na strane EcoBoostu.

Krútiaci moment je dostupný medzi 1 600 až 4 000 otáčkami, no pocitovo najväčší ťah nastupuje až nad hranicou 3-tisíc otáčok. Najvyšší výkon leží na hranici 6-tisíc otáčok. Spotreba sa v priemere drží na hranici 6,8 l/100 km. Na diaľnici si Focus počas testu pýtal 7,3 litra, pričom v meste sa spotreba pohybovala okolo 7,8 litra. Mimo mesta klesala pri šetrnej jazde mierne pod 6 litrov. V rámci triedy nejde o najlepšie čísla spotreby.

Podvozok na jednotku
Automobilka Ford je známa kvalitnými jazdnými vlastnosťami svojich modelov. Focus nie je výnimkou. Slovo „line“ model vôbec neochudobňuje hatchback o istotu v zákrutách. Ešte pred niekoľkými rokmi by Focus s tak dobrými jazdnými vlastnosťami mohol byť bez problémov označený za plnohodnotné ST.

Výrobca veľmi dobre namiešal kombináciu tuhosti podvozku a jeho komfortných vlastností. V porovnaní s modelom, ktorého súčasťou nie je výbava ST Line sme si nevšimli, že podvozok sa správa inak.
Jazdné vlastnosti Focusu aj naďalej patria k špičke vo svojej triede. Tak ako motor je vhodný na každý deň, tak aj podvozok. Vodič a posádka sa nemusia obávať o svoje chrbtice na nekvalitných cestách. V zákrutách je automobil prekvapivo stabilný. Kvalitnej jazde sekunduje presné a príjemne tuhé riadenie. Spolu s ním sme spokojní aj so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou.

Jazdím Ford pre život
Pozornému oku čitateľa určite neunikli nálepky na stranách auta, ktoré informujú, že auto/vodič/posádka „jazdí Ford pre život“. Počas testu sme sa stretli s otázkou, či Ford podporuje stanice transfúzie krvi. Túto hypotézu podporuje aj nemetalický lak Race Red, ktorý je za príplatok 195 eur. Heslo „jazdím Ford pre život“ ani červená farba nemá s transfúziou alebo samotnou krvou nič spoločné.
Ide o dobrovoľnú aktivitu automobilky, v rámci ktorej mladým vodičom umožňuje absolvovať školu šmyku. Práve vodiči s nižším vekom sú častými vinníkmi dopravných nehôd. Na Slovensku, na rozdiel od Rakúska, absolvovanie školy šmyku nie je v rámci získania vodičského oprávnenia povinné.
Je veľkou škodou, že súkromná spoločnosť musí dbať na to, aby mladí slovenskí šoféri mali vedomosti a zručnosti, ktoré im umožnia zvládať krízové situácie za volantom. Represie a zvyšovanie pokút nemusí byť správna cesta ako dosiahnuť, aby mladí vodiči neboli rizikovou skupinou.
Záver
Ford aktuálne ponúka balík ST Line Edition v cene 2 160 eur k výbave ST Line zadarmo. Jeho súčasťou je napríklad systém SYNC 3 s 8 palcovou dotykovou obrazovkou, alebo funkcia automatického núdzového brzdenia a iné.
Aktuálna cena testovaného modelu dosahuje 19 190 eur. V tejto výbave nájdete okrem spomínaného aj bezkľúčové štartovanie, Bluetooth, automatickú klimatizáciu alebo predné LED svetlá.
Chýbajú nám však niektoré prvky, ako napríklad systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Ten je dostupný až v sade Driver Assistance Plus, za ktorý sa pripláca 1 555 eur. Napríklad v porovnaní s VW Golf je testovaný Focus lacnejší. Golf so 150 koňovým motorom 1,4 TSI stojí minimálne 21 700 eur.
Focus naďalej ostáva na špici v oblasti jazdných vlastností. ST Line navyše šperkuje jeho vzhľad a 1,5 litrový EcoBoost je vhodný ako na ostrú, tak aj na každodennú jazdu. Aktuálna akciová cena je naozaj veľmi zaujímavá. S blížiacim sa koncom výroby má potenciál ešte mierne klesať.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 360 |
Šírka (mm) | 1 823 |
Výška (mm) | 1 469 |
Rázvor (mm) | 2 648 |
Objem batožinového priestoru (l) | 363/1 148 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 325 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 499 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 240 pri 1 600 – 4 000 |
Prevodovka | 6 stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 5,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,8 |
Cena
Základná cena | 12 990 EUR |
Cena testovaného modelu | 19 190 EUR |